שתף קטע נבחר

מכת ברק בניווט: חובש ומ"פ מגולני הצילו את חיי הלוחם

החייל פונה מאזור המועצה האזורית מגידו לבית החולים רמב"ם בחיפה לאחר שנפגע מברק באימון צבאי. מצבו קשה - אך הערב הוא שב להכרה חלקית. ממצאי תחקיר צה"ל: האימון הופסק, אך הלוחם כבר נפגע מברק. החובש הפלוגתי והמ"פ העניקו לו טיפול רפואי ראשוני בשטח

 

 

 

הצעיר שנפצע אמש (ראשון) באורח קשה כתוצאה מפגיעת ברק הוא יעקב בלישה (19), לוחם בסיירת גולני. מדובר צה"ל נמסר כי הוא נפצע במהלך אימון שנערך באזור הצפון ופונה לטיפול רפואי. בית החולים רמב"ם עדכן כי חל שיפור מסוים במצבו. הוא שב להכרה חלקית ומגיב לסביבתו.

 

מה גורמת מכת ברק לגוף - ואיך מצילים?

 

הלוחם, בן 19, ספג פגיעת ברק בשטח פתוח סמוך ליקנעם. הוא פונה לבית החולים רמב"ם בחיפה, ואושפז במחלקה לטיפול נמרץ. יעקב בלישה מהיישוב בני עי"ש עלה ארצה לפני 12 שנה עם משפחתו ולמד בכפר הנוער "הודיות" בגליל התחתון. סמוך למחלקה לטיפול נמרץ שבה אושפז שוהים אביו מלדה, בני משפחה וחברים.

יעקב בלישה  (באדיבות כפר הנוער הודיות)
יעקב בלישה שנפצע מפגיעת ברק(באדיבות כפר הנוער הודיות)

פינוי הצעיר (צילום: דוברות מד
פינוי הצעיר לבית החולים(צילום: דוברות מד"א)
 

האב מלדה סיפר שבנו חלם להתגייס לגולני והגשים את החלום. "הבן שלי אוהב את הצבא", אמר בדמעות, "הוא ילד טוב, אני אוהב אותו מאוד וקשה לדבר עליו כשהוא פצוע. הצוות מטפל בו כאילו שהוא הבן שלהם. כולם דואגים לו. אני מקווה שהוא יבריא ויעמוד על הרגליים".

 

מתחקיר ראשוני בצה"ל עולה כי התקרית ארעה במהלך אימון ניווט של סיירת גולני באזור בסיס אליקים. לפי ממצאי התחקיר, הניווט יצא לפי הנהלים המותרים, ובחלוף שעה וחצי מתחילתו, עם התגברות הגשמים, הוא נעצר ובוטל על-ידי מפקד הפלוגה. בשלב זה דיווחה החוליה שבה היה הלוחם שנפגע על מכת הברק שספג. החובש הפלוגתי ומפקד הפלוגה ביצעו בו החייאה בשטח ובכך הצילו את חייו.

 

 

ד"ר ירון בר לביא, מנהל מחלקת טיפול נמרץ ברמב"ם, אמר כי הלוחם הגיע לבית החולים לאחר שאיבד את ההכרה בשטח. "הוא הונשם וטופל והמצב הנשימתי שלו השתפר. גם המצב הנוירולוגי השתפר והוא התחיל להגיב. אנחנו מקווים שאחר הצהריים נוכל להעיר אותו. יכול להיות שעד מחר בבוקר הוא יהיה במצב הרבה יותר טוב. אנחנו הרבה יותר אופטימיים".

 

לדברי ד"ר בר לביא, הברק לא פגע בלוחם ישירות: "אם אכן היה פוגע בו ברק באופן ישיר - הוא היה נשרף. הוא פגע בסביבתו ונפגע מזרם החשמל כתוצאה מהאדמה הרטובה. הוא לא עבר דום לב. הוא איבד הכרה והפסיק לנשום, לכן הוא ככל הנראה יתאושש". 

 

ד"ר מיכל מקל, סגנית מנהל המרכז הרפואי רמב"ם, אמרה כי הרופאים "עדיין מעריכים את שאר הפגיעות. ברגע שנוכל להעיר אותו - נקבל עוד אינפורמציה על מצבו. כרגע הוא סובל מפגיעה ריאתית".

 

על הנזק מפגיעת ברק היא הוסיפה: "לא מדובר במשהו שכיח. זה תלוי בדרגת הכוויה. הנזק הוא נרחב לאיברים פנימיים, הפרעות של קצב לב, חבלות משניות שעלולות לקרות כתוצאה מנפילה בעקבות הפגיעה או חבלות אחרות. במקרה הזה ייתכן שהייתה איזו שאיפה של תוכן הקיבה לריאות - מה שגרם להידרדרות נשימתית".

 

אלי שטיין, המנהל הוותיק של כפר הנוער "הודיות" סיפר שבלישה הצטיין ובלט, ואחד מחבריו לספסל הלימודים אמר: "יעקב הוא פייטר אמיתי. אני בטוח במאה אחוז שהוא ייצא מזה. יש לו כוח רצון מטורף, הוא היה הכי חזק במחזור שלנו. כל הזמן עבד על הכושר הגופני כדי להכין את עצמו לסיירת. הוא היה תלמיד מבריק ומההיכרות שלי איתו, אין לי בכלל ספק שהוא יחלים ויחזור למסלול של הסיירת". 

 

ממעבדת הברקים של חברת החשמל נמסר כי ביממה האחרונה נרשמו במערכת 188 פגיעות ברק בשטח היבשתי של מדינת ישראל. 248 אחוזים ביחס לממוצע היומי הרב שנתי לחודש דצמבר העומד על 76 ברקים.

 

עיקר הפעילות - במישור החוף בין אשדוד לתל אביב, עתלית וצפונית לחיפה וכן בפנים הארץ: גוש דן, דרום הר חברון, השומרון, הגליל והגולן.  


פורסם לראשונה 09/12/2019 15:53

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות כפר הנוער הודיות
יעקב בלישה
באדיבות כפר הנוער הודיות
מומלצים