שתף קטע נבחר

נגד מהגרים, בעד הסביבה: ממשלה חדשה באוסטריה

הקנצלר שהודח יחזור להיות המנהיג הצעיר בעולם: סבסטיאן קורץ בן ה-33, מנהיג השמרנים, יקים קואליציה עם הירוקים. ההסכם ביניהם כולל הרחבת האיסור על בורקה בבתי הספר, וגם העלאת המס על טיסות: "הטוב משני העולמות"

השמרנים והירוקים באוסטריה חשפו הערב (ה') את פרטי ההסכם שנחתם ביניהם אתמול, שיאפשר הקמת קואליציה בראשות סבסטיאן קורץ, מנהיג השמרנים. ההסכם, יותר משלושה חודשים לאחר הבחירות במדינה, יאפשר לקורץ לחזור לתפקיד הקנצלר – ולהפוך שוב, בגיל 33, למנהיג הצעיר בעולם – לאחר שהודח בשנה שעברה, בעקבות פירוק השותפות שלו אז עם הימין הקיצוני.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

סבסטיאן קורץ מנהיג השמרנים ב אוסטריה לצד מנהיג הירוקים ורנר קוגלר (צילום: רויטרס)
"הטוב שבשני העולמות". קורץ וקוגלר במסיבת עיתונאים, הערב(צילום: רויטרס)

סבסטיאן קורץ מנהיג השמרנים ב אוסטריה לצד מנהיג הירוקים ורנר קוגלר (צילום: AP)
(צילום: AP)

כעת, קורץ, מנהיג מפלגת העם מהימין-מרכז, בחר כשותפה קואליציונית את מפלגת הירוקים – שתיכנס בפעם הראשונה בתולדותיה לממשלה. במסגרת ההסכם שנחשף, הסכימו שתי השותפות למדיניות שמצד אחת תעודד מאבק בשינויי האקלים, אך מנגד גם במה שקורץ מתאר כ"איסלאם הפוליטי" ונגד המהגרים.

 

במסיבת עיתונאים הערב, עם מנהיג הירוקים ורנר קוגלר, הכריז קורץ כי ההסכם מציע את "הטוב ביותר משני העולמות", ויאפשר לשתי המפלגות – שהסיכויים לשותפות ביניהן נחשבו בעבר נמוכים – לממש את הבטחות הבחירות שלהן.

סבסטיאן קורץ מנהיג השמרנים ב אוסטריה לצד מנהיג הירוקים ורנר קוגלר (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

סבסטיאן קורץ מנהיג השמרנים ב אוסטריה (צילום: gettyimages)
(צילום: gettyimages)

קורץ אמר כי במשא ומתן שקיימו, שתי המפלגות לא ניסו "להוריד" אחת את השנייה בדרישותיהן. "בכוונה הבאנו ביחד את הטוב ביותר משני העולמות, ולכן זה אפשרי גם עבור הירוקים לממש את הבטחות הבחירות המרכזיות שלהם, וגם עבורנו", אמר קורץ.

 

בלי בורקה ופחמן דו-חמצני 

בסוגיית ההגירה, שתי המפלגות הסכימו לאסור על בנות עד גיל 14 לעטות בורקה או כיסוי ראש בבתי הספר. מדובר בהרחבה של האיסור הקיים לבנות עד גיל 10, איסור שהוחל בממשלה הקודמת עם מפלגת החירות מהימין הקיצוני, שכעת נותרה באופוזיציה.

סבסטיאן קורץ, בדיון בפרלמנט שבו הביעו המחוקקים אי-אמון בממשלתו  (צילום: AFP)
הירוקים נכנסים לראשונה לממשלה. הפרלמנט באוסטריה(צילום: AFP)
 

בנוסף, הוסכם להחיות תוכנית מעוררת מחלוקת שתאפשר לעצור אנשים ש"העובדות תומכות בהנחה שהם מהווים איום על ביטחון הציבור" – גם אם לא ביצעו אף פשע. ההצעה הזו הועלתה על-ידי הקואליציה הקודמת של קורץ, בעקבות דקירה קטלנית בפברואר, שמאחוריה עומד כנראה מבקש מקלט. הירוקים גם הסכימו לדרישות השמרנים לקיצוצי מסים שונים. בין היתר הוסכם להפחית את המס על תאגידים גדולים מ-25% ל-21%.

 

מנגד, השמרנים הסכימו לכמה דרישות של הירוקים בתחום הסביבה והשקיפות הציבורית. לפי מנהיג הירוקים, קוגלר, הממשלה החדשה תפעל לצמצם את פליטות גזי החממה, ולהגיע עד 2040 לאפס פליטות של פחמן דו-חמצני – עשר שנים לפני היעד שהציב האיחוד האירופי. לפי ההסכם, כבר ב-2030 אוסטריה תייצר חשמל אך ורק ממקורות אנרגיה מתחדשים.

 

 

צעד נוסף, שעלול אולי לעורר ביקורת, הוא כוונה להעלות את המס על הטיסות היוצאות מאוסטריה: המס הנוכחי שנע בין 3.5 אירו ל-17.5 אירו על כל נוסע, בהתאם למשך הטיסה, יוחלף במס קבוע של 12 דולר על כל נוסע. במסיבת העיתונאים הערב הודה מנהיג הירוקים כי הטיסות יהפכו ל"קצת" יקרות יותר. הוא הדגיש כי הממשלה החדשה תפעל לשיפור התחבורה הציבורית, והבטיח: "הרכבות יהפכו לזולות יותר".

 

הרבה טורקיז, מעט ירוק

בממשלה החדשה שתוקם יהיו עשרה שרים ממפלגת העם של קורץ ושלושה ממפלגת הירוקים. שרי הירוקים יהיו ממונים על תיקי הסביבה, האקלים והתחבורה; המשפטים; והבריאות והרווחה. מנהיגם ימונה לסגן הקנצלר. כלי תקשורת רבים באוסטריה הכריזו כי הירוקים לכאורה הם אלו שהתפשרו יותר מכל בהסכם. היומון הגדול במדינה, קרונן צייטונג, הכריז בכותרת שלו הבוקר – טרם חשיפת פרטי ההסכם המלאים: "הרבה טורקיז ומעט ירוק", תוך התייחסות לצבעי שתי המפלגות.

 

ההסכם יאפשר לקורץ בן ה-33 לחזור להנהגת אוסטריה, ולדחוק את סאנה מרין בת ה-34, ראש ממשלת פינלנד החדשה, מהתואר "מנהיג המדינה הצעיר בעולם". הוא יעשה זאת שבעה חודשים אחרי שהודח מתפקידו, בעקבות פירוק הקואליציה עם מפלגת החירות מהימין הקיצוני.

היינץ כריסטיאן שטראכה עם סבסטיאן קורץ אוסטריה (צילום: רויטרס)
"איביזה-גייט" פרקה את השותפות. היינץ כריסטיאן שטראכה, לשעבר מנהיג הימין הקיצוני, לצד קורץ(צילום: רויטרס)
  

השותפות עם הימין הקיצוני קרסה בעקבות חשיפת סרטון שתיעד את ראש מפלגת החירות האוסטרית וסגן הקנצלר דאז, היינץ כריסטיאן שטראכה, נפגש בווילה באי הספרדי איביזה עם אישה שהציגה את עצמה כאחייניתו של אוליגרך רוסי. הוא נשמע מציע לה לכאורה חוזים ממשלתיים תמורת תמיכה כספית במפלגתו. הפרשה זכתה לכינוי "איביזה-גייט".

 

בבחירות שהוקדמו לספטמבר האחרון, ספג הימין הקיצוני מפלה, בעוד מפלגת העם של קורץ עלתה במספר המושבים בפרלמנט, כמו גם הירוקים. קורץ עדיין היה זקוק לשותפה קואליציונית כדי להשיג רוב, וכעת הצליח לעשות זאת, אחרי שלושה חודשי משא ומתן.

 

ההסכם עם הירוקים עדיין צריך לצלוח את אישורו של גוף קבלת ההחלטות הראשי במפלגת הירוקים, "המועצה הפדרלית". ההערכות באוסטריה הן שהגוף יאשר את ההסכם בשבת הקרובה, על אף שלרבים מחבריו יש התנגדות לקו הקשוח נגד המהגרים. סיגריד מאואר, פוליטיקאית מהירוקים שהייתה שותפה לשיחות הקואליציוניות, העריכה בראיון לתחנת רדיו אוסטרית כי המועצה הפדרלית תאשר את ההסכם, אף שלדבריה לחלק מהחברים הדבר יהיה "כואב".

 

בהסכם, יצוין, יש התייחסות גם לסוגיה הישראלית. שתי המפלגות הסכימו ש"אוסטריה תילחם באנטישמיות ובאנטי-ציוניות ברמה הגלובלית והאירופית". בין היתר מצוין בו כי "אסור להטיל ספק בזכות קיומה של ישראל", וכן שאוסטריה תמשיך לתמוך ב"פתרון שתי המדינות" לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
יהפוך שוב למנהיג הצעיר בעולם. קורץ
צילום: EPA
מומלצים