שתף קטע נבחר

טראמפ רוצה קרדיט על הנובל של ר"מ אתיופיה

נשיא ארה"ב, שהביע בעבר את אכזבתו מהעובדה שלא קיבל את הפרס היוקרתי, חושב שיש לו חלק בזכייה של ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד: "עשיתי עסקה והצלתי מדינה ממלחמה". בכיר אתיופי: "זה לא נכון"

דונלד טראמפ חושב שמגיע לו קרדיט על פרס נובל לשלום שהוענק בדצמבר לראש ממשלת אתיופיה. "מנעתי מלחמה גדולה", אמר נשיא ארה"ב בעצרת בחירות.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

טראמפ הביע בעבר כמה פעמים את אכזבתו מהעובדה שלא קיבל את פרס נובל לשלום. בין השאר מתח ביקורת על הזכייה של ברק אובמה, שקיבל את הפרס ב-2009 - פחות משנה אחרי שנכנס לתפקיד. "הם נתנו פרס לאובמה מיד בתחילת כהונתו כנשיא, ולא היה לו מושג למה הוא קיבל את זה. אתם יודעים מה? זה הדבר היחיד שאני מסכים איתו עליו", אמר טראמפ.

דונלד טראמפ בעצרת בחירות באוהיו (צילום: רויטרס)
טראמפ בעצרת בחירות באוהיו(צילום: רויטרס)
 

בשנה שעברה הוצע שמו של טראמפ כמועמד לקבל את הפרס החשוב, בעקבות פריצת הדרך ביחסים עם צפון קוריאה ופגישות הפסגה ההיסטוריות עם השליט קים ג'ונג און. אך בדצמבר קיבל את הפרס החשוב ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד. אביי קיבל את הפרס על מאמצי הפיוס עם אריתריאה וקידום הדמוקרטיה בארצו. נשיא ארה"ב טען שיש לו חלק בפרס של ראש ממשלת אתיופיה, מכיוון שהוא "הגיע להסכם" כדי להציל את המדינה.

 

בעצרת בחירות ביום חמישי באוהיו טראמפ לא הזכיר את שמה של המדינה במזרח אפריקה, אך אמר: "אני הולך לדבר אתכם על פרס נובל לשלום, אני אספר לכם על זה. עשיתי עסקה, הצלתי מדינה, ושמעתי שראש המדינה מקבלת פרס נובל לשלום על הצלת המדינה... האם יש לי קשר לזה? כן. אבל ככה זה הולך".

ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד מקבל את פרס נובל לשלום אוסלו נורבגיה (צילום: AFP)
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד מקבל את פרס נובל לשלום(צילום: AFP)
 

טראמפ ממעט להתבטא בענייני מדינות באפריקה. חלק ממבקריו טוענים שהממשל שלו מגלה רשלנות ביחס לאפריקה. ההצהרה של טראמפ הצליחה לבלבל אתיופים רבים. לפי סוכנות הידיעות AP חלק תהו אם "ההסכם" שטראמפ מדבר עליו הוא הסכם הפיוס עם אריתריאה. בכיר אתיופי אמר ל-AP שטראמפ התכוון להרגעת המתיחות בין אתיופיה למצרים, בנוגע לסכר גדול בנהר הנילוס שאתיופיה משלימה את בנייתו.

 

מצרים אמרה שהסכר מאיים על אספקת המים שלה. אתיופיה טענה שהסכר נחוץ לפיתוח המדינה. שרים משתי המדינות, ומסודן, צפויים להיפגש ביום שני בוושינגטון ולדווח על כישלון סבב השיחות האחרון בין הצדדים. "הוא דיבר על מצרים ואתיופיה", אמר הבכיר ממשרד החוץ האתיופי. הוא סיפר שנשיא מצרים א-סיסי שכנע את טראמפ להתערב בסכסוך, מה שגרם לארה"ב לתווך בין הצדדים. "הנשיא טראמפ באמת מאמין שהוא הצליח למנוע מלחמה, אבל זה לא המקרה", הוסיף.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
טראמפ. "מנעתי מלחמה גדולה"
צילום: רויטרס
מומלצים