שתף קטע נבחר

אחרי ביטול עסקת מטוסי הקרב: קרואטיה פנתה לישראל במכרז חדש

שנה לאחר שהודיעה על ביטול עסקת רכישת 12 מטוסי F-16 מישראל, יצאה קרואטיה במכרז חדש לרכישת מטוסי קרב משודרגים לחיל האוויר המיושן שלה. הקרואטים פנו לשבע מדינות - ובאופן מפתיע גם לישראל

שנה לאחר שקרואטיה הודיעה באופן רשמי על ביטול עסקת רכישת 12 מטוסי F-16 מישראל בשווי חצי מיליארד דולר, פרסמה המדינה האירופית מכרז בינלאומי חדש לרכישת המטוסים. בקרואטיה פנו לשבע מדינות, ובהן שוב ישראל. מדינות נוספות שאליהן פנו הקרואטים הן ארצות הברית, צרפת, יוון, איטליה, שבדיה ונורבגיה.

 

בקרואטיה פנו שוב לישראל. מטוס F-16 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
בקרואטיה פנו שוב לישראל. מטוס F-16(צילום: EPA)

קרואטיה, החברה בברית נאט"ו, נמצאת ביחסים מתוחים עם שכנתה סרביה, הנחשבת בעלת בריתה של רוסיה. במדינה הציבו את חודש מאי הקרוב כדד-ליין למסירת ההצעות. סרביה קיבלה באחרונה 10 מטוסי מיג-29 משומשים מידי רוסיה.

 

ביטול עסקת הרכישה מישראל נחשב לאירוע שהעיב על היחסים בין ירושלים וזאגרב. במרץ 2018 זכתה ישראל במכרז הקרואטי, למכירת 12 מטוסי F-16 מדגם "ברק" לחיל האוויר הקרואטי, המבוסס על מטוסי מיג מיושנים. שווי העסקה עמד על כחצי מיליארד דולר, והיא הייתה אמורה לחזק את היחסים בין המדינות ולהוסיף להם ממד אסטרטגי.

 

אולם ארצות הברית, שהתמודדה במכרז גם היא והפסידה, זעמה על העסקה וטענה כי ישראל לא ביקשה אישור מוקדם למכור לקרואטיה מטוסים אמריקניים. בשלב מסוים אישרה ארה"ב לישראל לספק לקרואטים את המטוסים המקוריים ללא שדרוג המערכות האלקטרוניות החדישות, אלא שהקרואטים סירבו בתוקף והציבו בפני ישראל אולטימטום: כבדו את ההסכם או שהעסקה תבוטל.

 

לבסוף הודיעה ישראל לקרואטיה כי לא תוכל לספק את המטוסים עם השדרוג, והעסקה בוטלה. על-פי משרד ההגנה הקרואטי, "ישראל לא יכולה הייתה להשיג אישור של צד שלישי לעסקה". במשרד הביטחון הישראלי אמרו כי "קרואטיה פעלה באופן מקצועי ובשיקול דעת לאורך כל הדרך. התנאים לא הבשילו ולא הצלחנו לממש את העסקה בשל בעיות שלא היה ניתן לצפות ושאינן בשליטת המדינות. משרד הביטחון הישראלי מצפה להמשך שיתוף פעולה פורה עם קרואטיה. נעשה את המירב על מנת להעמיק את היחסים במגוון רחב של תחומים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
קרואטיה תרכוש בסוף מטוסים ישראלים? F-16
צילום: EPA
מומלצים