שתף קטע נבחר

פרשת הטחינה ביחידה הסודית: הדחה ומאסר לסא"לים, נזיפה לתא"ל

צעדים פיקודיים חמורים ביחידה 504 להפעלת סוכנים סמויים מחוץ לגבולות המדינה עקב דיווחים שקריים בפעילות ובתחקיר: הרמטכ"ל כוכבי אישר להדיח מצה"ל את הקצין שיזם שליחת סוכן לשטחים לצורך הבאת טחינה כמתנה לקצין מודיעין ראשי. הקצין הבכיר ומפקד היחידה ננזפו, אחר נשלח ל-28 ימי מחבוש

טלטלה ביחידה הסודית (צילום: גדי קבלו)
יחידה 504 בפעילות (ארכיון)(צילום: גדי קבלו)

ראש אמ"ן, אלוף תמיר הימן, הדיח מצה"ל קצין בדרגת סגן-אלוף ביחידה המסווגת 504 ("עוצבת המודיעין האנושי"), בעקבות יוזמתו לשלוח פעמיים סוכן להביא כמתנה לקצין בכיר קופסאות טחינה מהשטחים שלא לצרכים מבצעיים. במסגרת בדיקת המקרה הוחלט גם להטיל עונש מאסר על קצין אחר בדרגת סגן-אלוף ולנזוף בשלושה קצינים בכירים, בהם קצין מודיעין ראשי תת-אלוף יובל שמעוני. כך מסר היום (ו') דובר צה"ל.

 

בתחילת החודש פורסם בתוכנית "עובדה" כי קצין ותיק, מפעיל סוכנים ביחידה, אמר כי התבקש על ידי הפיקוד הבכיר ביחידה לשלוח סוכן בכיר כדי לקנות בכפר בשטחים צנצנות של טחינה מתוצרת עצמית. המפקדים ביחידה הסודית טענו כי הרכישה התבצעה "על הדרך", במסגרת מבצע קיים, אולם מפעיל הסוכנים התעקש ואמר כי הפקודה הייתה להוציא את המבצע הזה לדרך למטרה אחת בלבד: להביא טחינה פלסטינית לקצין מודיעין ראשי שמעוני.

 

"משימה שתכליתה להתחנף למפקד" 

"זה נראה לי הזוי ולכן החלטתי לחכות כמה ימים כדי שאוכל לחבר למבצע גם מטרה שנחוצה ממש", אמר מפעיל הסוכנים. הסוכן המקומי יצא לבסוף לדרך, מצויד בכסף שקיבל מהמפעיל שלו. בסיום המבצע, כך נטען, בוצע נוהל "זיכוי הטחינה", בסיוע של לוחמים של 504 וחבלן, שתפקידו לוודא שהחומר שמגיע מידיו של הסוכן הפלסטיני אינו ממולכד.

 

גורם שמכיר את הפרטים צוטט בתוכנית באומרו כי "יחידה מבצעית אמורה להתעסק רק במבצעים. לא לערבב במבצעים האלה משימה שתכליתה להתחנף למפקד". כעבור כמה שבועות פנה אותו מפעיל סוכנים למשטרה הצבאית החוקרת והעביר לה את המידע על מה שכונה "מבצע טחינה". לאחר שהחקירה יצאה לדרך, אחד המפקדים ב-504 הציע לתא"ל שמעוני להביא לו עוד משלוח של טחינה פלסטינית. השניים לא ידעו דבר על החקירה המתנהלת.

 

חוקרי מצ"ח הנחו את הקצין שהתלונן לאפשר גם למבצע השני לצאת לדרך, כדי לבסס את תיק החקירה. ואכן, באמצע הקיץ האחרון, הסוכן שוב נשלח לקניות, ובפעם הזו התבקש להביא כמות גדולה יותר של טחינה מכפר אחר בשטחים. במקרה זה, צוין, אין מחלוקת שלמבצע הזה לא הייתה שום מטרה מבצעית - חוץ מאשר לרצות את הקצין הבכיר. תא"ל שמעוני, ששילם מכיסו עבור הטחינה, טען מאוחר יותר: "לא העליתי בדעתי שמוציאים מבצע מיוחד כדי להביא לי טחינה".

תא
תא"ל שמעוני. ננזף(צילום: דובר צה"ל)

הצהרה נתניהו כוכבי וארגמן בעקבות המצב הביטחוני (צילום: AP)
"להתייחס לפעילות בחרדת קודש". הרמטכ"ל כוכבי(צילום: AP)

בעקבות פרסום הדברים החליט ראש אמ"ן למנות קצין בודק בדרגת תת-אלוף, שיוביל בדיקה מעמיקה ונוקבת. ממצאי הבדיקה הוצגו השבוע לרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, ובהם נמצא כאמור כי בשני מקרים בוצעה פעילות מבצעית, באמצעות סוכן, להבאת קופסאות טחינה משטחי איו"ש שלא לצרכים מבצעיים. בדובר צה"ל הדגישו כי "מקבל הקופסאות לא ידע כי בוצעה פעילות מבצעית שיועדה לצורך כך".

 

הרמטכ"ל כוכבי, שקיבל את המלצות ראש אמ"ן על שורת הצעדים הפיקודיים החמורים נגד הקצינים ביחידה המסווגת, קבע כי הוא רואה את האירועים בחומרה רבה, והם מהווים הפרה בוטה של הקוד הערכי והמקצועי של צה"ל. הרמטכ"ל הדגיש כי "לפעילות המבצעית, שהיא ליבת העיסוק של צה"ל, יש להתייחס בחרדת קודש, ולבצעה אך ורק לשם תכלית ביטחונית הכרחית".

 

במהלך הבדיקה, כך נמסר, נחשפו פערים במערכת האישורים והבקרה ביחידה. עוד עלה כי הקצין שיזם כאמור את הפעילות בניגוד לפקודות, לא מסר את כל האמת במהלך הבדיקה. "מסיבות אלו הוחלט להדיחו מתפקידו ולנקוט פעולות לשחררו מצה"ל", אמרו בצבא.

 

"אמת ויושרה הם יסוד מוסד צה"ל"

עוד נאמר בהודעת דובר צה"ל כי "הרמטכ"ל הדגיש כי דיווח אמת ויושרה הם יסוד מוסד בצה"ל וערכים בסיסיים המצופים מכל חייל ומכל מפקד. כל סטייה מערכי היסוד תזכה לתגובה חריפה ונוקבת. ראש אמ"ן הדגיש שהפעילות המבצעית באמ"ן היא במוקד העשייה המודיעינית ויש להקפיד בכללים המחייבים לגביה, קלה כחמורה. כן הוסיף ראש אמ"ן כי חל איסור על שימוש במשאבים מבצעיים, לתכלית שאינה ראויה".

 

בנוגע לקצין שהודח מהצבא נמסר כי הוא "כשל במסירת מידע חלקי ומטעה בעת בדיקת האירועים". קצין נוסף ביחידה, אף הוא בדרגת סגן-אלוף נידון למחבוש למשך 28 ימים בגין עבירה של חריגה מסמכות. לפי דובר צה"ל, "הוא הורה על הפעילות המבצעית, אף שידע כי אינה לצרכים מבצעיים של היחידה".  

 

קצין מודיעין ראשי שמעוני ננזף פיקודית. "הוא קיבל את קופסאות הטחינה, אך לא בדק כיצד הובאו אליו ולא נקט צעדים למניעת פעולות מעין אלה", מסר דובר צה"ל. "יצוין כי קצין מודיעין ראשי לא הנחה על הפעולות ולא יזם אותן, ולא ידע שהתקיימה פעילות מבצעית ייעודית למטרה זו. יתרה מכך, הקצין שילם עבורן".

 

מפקד היחידה המסווגת, קצין בדרגת אלוף-משנה, ננזף פיקודית בגין אחריותו הפיקודית לאירועים, אף שלא היה מעורב בהם ישירות. קצין נוסף ביחידה, בדרגת רב-סרן, ננזף פיקודית עקב היותו שותף להוצאת הפעילות המבצעית. "הוא התרשל בבירור תכלית הפעילות והצורך בה", נמסר.

 

מדובר צה"ל נמסר כי "מדובר באירוע חמור וחריג, אך מנגד אין הוא מעיד על איכות היחידה, אשר מבצעת באופן קבוע פעולות מורכבות ביותר בהצלחה רבה, זוכה לשבחים רבים ובמהלך השנים האחרונות זכתה במספר צל"שים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים