שתף קטע נבחר

צילום: AP

מנהיג איראן לפלסטינים: פתחו בג'יהאד נגד ישראל וארה"ב

בנאום בטהרן, לרגל 41 שנה למהפכה האיסלאמית, כינה עלי חמינאי את תוכנית טראמפ "טיפשית ורשעית" ואמר כי המנהיגים הערבים שהגיעו לוושינגטון הם "בוגדנים וחדלי אישים". ארדואן: "המטרה של טראמפ - לתת לגיטימציה למדיניות חסרת הרחמים של ישראל"

 

 

 

המנהיג הרוחני העליון של איראן עלי חמינאי קורא לפלסטינים לפתוח בג'יהאד נגד ישראל וארצות הברית, בעקבות פרסום "עסקת המאה" האמריקנית. בנאום בטהרן, לרגל 41 שנה למהפכה האיסלאמית, חזר עלי חמינאי על תוכנית טהרן לפתרון הבעיה הפלסטינית, שבוע לאחר שנשיא ארצות הברית הציג את תוכניתו שלו לשלום בין ישראל לפלסטינים.

 

עלי חמינאי מנהיג איראן טהרן (צילום: רויטרס)
חמינאי בנאום בטהרן, היום(צילום: רויטרס)

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: AP)
"תוכנית השלום האמריקנית - תוכנית כיבוש". ארדואן(צילום: AP)

"המזימה האמריקנית, 'עסקת המאה', תמות לפני שטראמפ ימות", אמר חמינאי. "התוקפנים והגנבים האמריקנים בחרו לכך שם מפוצץ, אבל התוכנית הזו טיפשית ורשעית. היא טיפשית כי היא לבטח לא תביא לשום תוצאה. זה טיפשי לבזבז כסף, לעורר מהומה ולחשוף תוכנית שנועדה לכישלון. התוכנית הזו היא אינדיקציה לרשעות ולמניפולטיביות האמריקנית. הם דנים עם הציונים בנוגע למה שמגיע לפלסטינים. פלסטין שייכת לפלסטינים. מי אתם שתחליטו עליה?".

עלי חמינאי מנהיג איראן טהרן (צילום: EPA)
"מי אתם שתחליטו על פלסטין?". חמינאי בנאומו(צילום: EPA)

עלי חמינאי מנהיג איראן טהרן (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 

 
  ()
 

"עסקת המאה פגעה באמריקנים מהיום הראשון", הוסיף מנהיג איראן. "הכוחות השחצנים ניסו לגרום לפלסטין להישכח, אבל הניסיונות שלהם הובילו לתוצאות הפוכות, והקימו לתחייה את שאלת פלסטין. כעת העולם מדבר על פלסטין ועל הזכויות של אנשיה המדוכאים". על הגעתם של בכירים מאיחוד האמירויות, בחריין ועומאן לאירוע הצגת תוכנית טראמפ, אמר חמינאי: "אל תביטו על הנוכחות של כמה מנהיגים ערבים בוגדנים ובודדים ב'עסקת המאה'. הם חדלי אישים וגם במדינות שלהם לא מכבדים אותם".

 

"אז מה הפתרון?", שאל חמינאי, וענה: "התנגדות אמיצה באמצעות ג'יהאד על ידי הפלסטינים והארגונים, ובמטרה לדחוק החוצה את האויב הציוני ואת ארצות הברית. כל המדינות המוסלמיות והעולם האיסלאמי צריכים לתמוך בכך. הארגונים הפלסטינים החמושים צריכים להמשיך בהתנגדות. למזלנו, ההתנגדות במערב אסיה אינה מוגבלת רק לפלסטין, אלא מקיפה אזור נרחב, ותגדל מדי יום. המחויבות של איראן היא לתמוך בפלסטינים ולעזור להם בכל דרך שבה אנחנו יכולים".

 

בהמשך דבריו חזר על התוכנית שאותה כבר הציגה איראן בעבר: "פתרון בסיסי לבעייה הפלסטינית מגיע דרך ההצעה האיראנית - עריכת סקר בין כל הפלסטינים ברחבי העולם, ובכלל זאת מוסלמים, נוצרים ויהודים - לא מהגרים שהתיישבו בשטחים הכבושים - על מנת לבחור את ממשלתם. הממשלה הזו תחליט לגבי המהגרים ולגבי אנשים כמו נתניהו". לסיום אמר: "אני מקווה שאתם, אנשים צעירים, תהיו עדים לשחרור פלסטין, ויגיע היום שבו תתפללו באל-קודס".

ארדואן: "עסקת המאה היא תוכנית כיבוש"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אמר במהלך ישיבת מפלגתו כי ארצו תעשה "כל מה שיידרש" כדי להגן על זכויותיהם של הפלסטינים. לדבריו, "תוכנית השלום האמריקנית היא למעשה תוכנית כיבוש".

 

הנשיא הטורקי תקף את הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, וטען כי "המטרה העיקרית של התוכנית שלו במזרח התיכון היא לתת לגיטימציה למדיניות הכיבוש, ההרס והסיפוח חסרי הרחמים של ישראל, מדיניות שנמשכת כבר 70 שנה".

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: AP)
ארדואן מציג את שטח ישראל לעומת הפלסטינים לאורך השנים(צילום: AP)

ארדואן התייחס גם לכך שהפלסטינים לא היו שותפים לתכנון עסקת המאה והביעו התנגדות נחרצת אליה, ואמר כי "לעולם לא נתמוך בתוכנית שלא כוללת את אחינו הפלסטינים". נזכיר כי הרשות הפלסטינית הודיעה בשלב מוקדם כי היא לא מקבלת את ארה"ב כמתווכת בין הפלסטינים לבין ישראל, ולמעשה החרימה את התוכנית ולא שיתפה עם הממשל האמריקני פעולה.

 

ביום שבת נפגש ארדואן עם מנהיג חמאס, איסמעיל הנייה, בפעם השנייה בתוך חודשיים. לפי דיווחים בטורקיה, הפגישה נמשכה כ-75 דקות. יום לפני פגישתו עם הנייה שוחח ארדואן עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, שכבר אמר כי ישתף פעולה עם חמאס כדי לסכל את "עסקת המאה".

 

בשבוע שעבר האשים ארדואן כמה מהמדינות הערביות ב"בגידה" משום שאינן מותחות ביקורת על עסקת המאה. לדבריו, "המדינות הערביות שתומכות בתוכנית כזו בוגדות בירושלים, בעם שלהן, והכי חמור - באנושות כולה. טורקיה לא מכירה ולא מקבלת את התוכנית הזו שנועדה להרוס את פלסטין ולהשתלט על ירושלים. ירושלים היא הקו האדום".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים