שתף קטע נבחר

ח"כים להט"בים לשר החינוך: "חזור בך מהענקת פרס ישראל לרב אריאל"

ח"כים מהקהילה הגאה פנו לשר פרץ בדרישה לבטל את הפרס לרב שהתבטא נגד להט"בים. "התבטא באופן מזלזל וקשה נגד מאות אלפים", כתבו. מלשכת השר פרץ לא התקבלה תגובה

 

יעקב אריאל (צילום: יואב דודקביץ  )
הרב יעקב אריאל(צילום: יואב דודקביץ )

בעקבות ההודעה על הענקת פרס ישראל לספרות תורנית לרב יעקב אריאל שכינה בעבר את ההומואים "נכים" וקרא שלא להשכיר דירות ללסביות, שיגרו היום (רביעי) לשר החינוך חברי הכנסת מקהילת הלהט"ב, בהם יו"ר מרצ ניצן הורוביץ, איציק שמולי (העבודה), איתן גינזבורג ויוראי להב הרצנו (כחול לבן) פנייה לשר החינוך רפי פרץ בדרישה לחזור בו מההחלטה. גם ח"כ יעל גרמן (כחול לבן) הצטרפה לדרישתם של הארבעה.

 

"הפרס, המוענק באמצעות שר החינוך, הינו פרס ממלכתי, שבא לשקף את הוקרתם של אזרחי ישראל את גדולי האומה ואת אלה שתרמו תרומה משמעותית לחברה", כתבו הח"כים בפנייתם. "אין חולק כי הרב יעקב אריאל הינו איש תורה ויצירה תורנית. עם זאת, הרב אריאל התבטא בעבר באופן פוגעני, מזלזל וקשה ביותר נגד מאות אלפים מאזרחי מדינת ישראל".

 

במכתב נכתב בנוסף כי "הרב אריאל הביע את סלידתו העמוקה מהקהילה הגאה בישראל, תוך שימוש בוטה במונחים מעולם הרפואה, וקביעה משוללת כל יסוד כי, למעשה, להט"בים אזרחי מדינת ישראל הינם חולי נפש – אמירה בזויה ומשפילה. מיותר לציין שקביעה זו אינה עומדת עם אף ממצא מדעי מעולם הרפואה והפסיכולוגיה ובכלל ראוי היה שרב, איש תורה ומצוות שהינו מורה בתחום, ימנע מאמירות פוגעניות ושקריות כנגד קבוצה כל כך גדולה באוכלוסיה, שחלקה כידוע משתייכת גם לציבור הדתי".

 

יעל גרמן ניצן הורוביץ יוראי להב הרצנו איציק שמולי איתן גינזבורג (צילום: דנה קופל, אבי מועלם, עמית שעל, טל שחר)
הח"כים נגד הפרס לרב אריאל(צילום: דנה קופל, אבי מועלם, עמית שעל, טל שחר)

עוד כתבו כי "מתן לגיטימציה ופרס לאדם המתבטא בצורה שכזאת מעבירה מסר שלילי במיוחד ומוציאה ממרחב הלגיטימיות קבוצה גדולה מאוד בחברה הישראלית, והדבר יצטרף לאווירה הכללית הנושבת בארצינו בימים אלה מכיוונם של מנהיגים, אנשי דת ומובילי דעת קהל, בעיקר כאלה המשתייכים לציבור הדתי, כנגד מי שמוגדר כלהט"ב. כמו שלא יהיה זה ראוי להעניק את פרס ישראל לאדם אשר מתבטא כלפי קבוצות אחרות בחברה הישראלית כגון ערבים, נשים, נכים או כל קבוצה אחרת מקרב אזרחי המדינה בצורה גזענית, תוך כינויים "חולי נפש" – כך לא ראוי להעניק את הפרס לאדם המתבטא באופן כה פוגעני כלפי להט"בים. אי לכך, ולאור חומרת הדברים, אנו פונים אליך בבקשה זו לחזור בך לאלתר מהחלטתך להעניק את פרס ישראל לרב יעקב אריאל".

 

מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב, אוהד חזקי, מסר כי "לכנות מאות אלפי אזרחים ואזרחיות 'נכים חולי נפש' ולקרוא להחרים אותם - זה לא חופש הביטוי אלא הסתה. השנאה הזאת היא לא דרכו של הציבור בישראל ולא דרכו של הציבור הדתי בפרט. דרך ארץ קדמה לתורה ומועמד לפרס ישראל לא יכול להיות אדם שמטיף לשנאה, גזענות או להט"בופוביה".

 

יו"ר רבני צהר: "אחד הגדולים והחכמים בדור האחרון"

מנגד, נשמעו היום גם קולות שתמכו בהענקת הפרס לרב. יושב ראש ארגון רבני צהר, הרב דוד סתיו, אמר כי "הרב אריאל הוא אחד הגדולים והחכמים שהעמידה הציונות הדתית בדור האחרון, מאוד מקורי ביצירותיו, מחפש לכל נושא את המבט החדש שהוא יכול לתרום לו".

 

עוד אמר הרב כי "אני חושב שצריכה להיות הבחנה ברורה מאוד, מישהו בשיח הליברלי כאן בישראל מאבד משהו. מדינת ישראל שמחה במגוון הדעות והמחשבות שיש בה וחס וחלילה שפרס ישראל יינתן רק לאנשים שעמדותיהם הם קונצנזואליות. עמוס עוז רוצה לגרש חצי מיליון יהודים מיהודה ושומרון ובכל אופן שר החינוך דאז שמגיע ממפלגה ימנית נתן לו פרס. כי זה כבוד למדינת ישראל שעמוס עוז יקבל פרס ישראל למרות שיש כאלה שנפגעים מדברים שאמר וכתב. אדם מקבל פרס ישראל על מה שהוא יצר ולא על דעותיו. האדם נמדד על פי יצירותיו ולא על פי עמדותיו הפוליטיות חברתיות".

 

הרב דוד סתיו (צילום: יוסי זליגר) (צילום: יוסי זליגר)
הרב דוד סתיו(צילום: יוסי זליגר)

בריאיון ל-ynet הגיב לראשונה הרב לסערה שהתעוררה בעקבות ההודעה על קבלת הפרס היוקרתי. על הגדרתו את ההומואים כ"נכים" בכנס רבנים בשנת 2016, בגלל המגבלה שבהבאת ילדים לעולם. אריאל אמר כי השתמש ב"במונחים של אנשי מקצוע" וכי "זו הייתה ההגדרה המקצועית באמריקה לפני 20 שנה".

 

בהמשך אמר הרב כי "אנשים מתגאים במצב מסוים ואומרים 'זה אידיאלי, זה הכי נורמטיבי'", הסביר. "זה יוצר ריאקציה להגיד את הצד השני. כשעושים מזה את העניין המרכזי של החיים - לדעתי זו טעות. נוצרות ריאקציות - והתגובות הדדיות. אני מסכים". יחד עם זאת, אמר: "לפעמים מתוך כל האווירה הקיימת, יש מקום לחדד את הדברים... יש מצבים שצריך להגדיר דברים בצורה חדה, כדי להוציא מתפיסה אחרת".

 

הרב אמר כי אף שהוא מסתייג מהעיסוק הפומבי המוגזם בעיניו בנושאים הללו, באופן אישי הוא מכיר עשרות הומואים דתיים – ומקבל אותם כשווים. "אני חי עם האנשים האלה, אין לי שום בעיה איתם. אני מקרב אותם, אוהב אותם, הם מסכנים, אני מבין את הבעיה. השאלה היא כלפי הציבור. לעשות אידיאולוגיה מזה, אידיאליזציה – זאת הבעיה... למה מצעדי הגאווה האלה? למה הרעש הזה?".

 

מלשכת השר פרץ לא התקבלה תגובה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יואב דודקביץ
הרב יעקב אריאל
צילום: יואב דודקביץ
מומלצים