שתף קטע נבחר

סערה פוליטית בגרמניה: "נשבר טאבו הימין הקיצוני"

מאז מלחמת העולם השנייה נמנעו המפלגות הגדולות משיתוף פעולה עם מפלגות ימין קיצוני, אבל אתמול תפסו מפלגת השלטון של מרקל ומפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" שמואשמת בגזענות את אותו הצד בבחירת רה"מ של מדינת תורינגיה. הסוציאל-דמוקרטים: "פריצת סכר בלתי נסלחת", מרקל: "יום רע לדמוקרטיה"

המערכת הפוליטית בגרמניה סוערת היום (ה'), אחרי שטאבו פוליטי בן עשרות שנים נשבר אתמול כאשר מפלגת ימין קיצוני, "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD), זכתה להיות לשון המאזניים הקובעת את זהותו של ראש הממשלה החדש של מדינת המחוז תורינגיה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

הקנצלרית מרקל. טעות בלתי נסלחת (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הקנצלרית מרקל. טעות בלתי נסלחת(צילום: AFP)

המפלגה הנוצרית-דמוקרטית (CDU) של הקנצלרית אנגלה מרקל סופגת ביקורת חריפה, אחרי שהצביעה לאותו המועמד שלו הצביעה "אלטרנטיבה לגרמניה". האיש, תומס קמריך, הוא חבר המפלגה הדמוקרטית החופשית (FDB), מפלגה ליברלית. קמריך ניצח על חודו של קול (44-45), ולפיכך הייתה למפלגת הימין הקיצוני השפעה מכרעת בבחירתו והיא זכתה למעמד של "ממליכת המלכים".

 

מאז מלחמת העולם השנייה שרר בקרב המפלגות הגדולות והמבוססות בגרמניה קונצנזוס שלפיו הן אינן משתפות פעולה עם מפלגות ימין קיצוני. מה שנתפש כשיתוף פעולה של מפלגתה של מרקל עם אלטרנטיבה לגרמניה אתמול בתורינגיה עורר זעם בקרב השותפים הקואליציוניים של הקנצלרית בפרלמנט הגרמני הפדרלי. ה-CDU ושאר המפלגות המרכזיות בפרלמנט הדירו עד כה את "אלטרנטיבה לגרמניה" בטענה שחלק מחבריה מחזיקים בעמדות גזעניות.

 

המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD), החברה בקואליציה של מרקל במישור הפדרלי, האשימה אמש את ה-CDU כי הפרה את הבטחתה שלא לשתף פעולה לעולם עם מפלגת ימין קיצוני. מנהיג ה-SPD, נורברט ולטר-בוריאנס, אמר שההצבעה בתורינגיה היא "פריצת סכר בלתי נסלחת, שנבעה ממעשיהן של ה-CDU וה-FDP". שר האוצר אולף שולץ, גם הוא איש ה-SPD, אמר: "מה שקרה בתורינגיה שובר טאבו בהיסטוריה של הדמוקרטיה ברפובליקה הפדרלית של גרמניה. שאלות רציניות מאוד עולות מבחינתנו בנוגע להנהגה הפדרלית של ה-CDU בגרמניה".

מפגינים נגד אלטרנטיבה לגרמניה. ממליכת המלכים (צילום: AP) (צילום: AP)
מפגינים נגד אלטרנטיבה לגרמניה. ממליכת המלכים(צילום: AP)

ה-CDU דחתה תחילה את ההאשמות, בטענה שהיא אינה אחראית לאופן שבו חברי "אלטרנטיבה לגרמניה" מצביעים. יצוין כי ההצבעה אתמול הייתה חשאית. עם זאת, היום נאלצה גם מרקל עצמה להודות שמדובר בהרבה יותר ממבוכה עבור המפלגה. מרקל, הנמצאת כעת בדרום אפריקה, גינתה את שהתרחש בתורינגיה ואמרה כי מדובר בטעות בלתי נסלחת. היא הדגישה כי התמיכה של ה-CDU יחד עם "אלטרנטיבה לגרמניה" בקמריך הפרה את אחד העקרונות החשובים ביותר של ה-CDU וכי זהו יום רע לדמוקרטיה. הקנצלרית הצהירה כי זהו צעד שחייבים להפוך אותו.

 

מנהיגת ה-CDU, אנגרט קרמפ-קרנבאואר שסומנה כיורשת של מרקל ומקווה להתמנות לקנצלרית אחריה, הדגישה אתמול כי מפלגתה מתנגדת הן לשיתוף פעולה עם "אלטרנטיבה לגרמניה" והן להצטרפות לממשלתו של קמריך. "הדבר הטוב ביותר לבוחרים בתורינגיה יהיה לקיים בחירות חדשות", אמרה.

 

הקואליציה של מרקל, שבה יושבים השמרנים ממפלגתה והסוציאל-דמוקרטים מה-SPD, היא קואליציה שנולדה ב-2018 רק מתוך אילוץ, והיא מועדת למשברים וסובלת מחוסר יציבות בהשוואה לקואליציות הקודמות של מרקל. בכירים בקואליציה יקיימו בסוף השבוע שיחות בנוגע להתפתחויות בתורינגיה. המפלגה הסוציאל-דמוקרטית אינה צפויה לפרוש מהקואליציה, אך הודיעה כי תומכיה יפגינו ליד מטה ה-CDU בברלין.

 

שגריר ישראל בגרמניה, ג'רמי יששכרוף, מסר בתגובה כי בחירת ראש ממשלה לתורינגיה תוך הסתמכות על תמיכת "אלטרנטיבה לגרמניה" היא תקדים מסוכן, אך הדגיש כי הגינויים שנשמעים לכך מרחבי הקשת הפוליטית בגרמניה הם דבר חיובי. "זה רגע אמת לדמוקרטיה הגרמנית. האתגר של גרמניה, עכשיו יותר מתמיד, הוא להתגבר על הרוחות האפלות של העבר ולמנוע מהן בתוקף כל מקום או לגיטימציה בזירה הפוליטית".

 

קמריך, שמפלגתו היא הקטנה ביותר באספה האזורית של תורינגיה, הודיע כי יפתח בשיחות עם ה-CDU, ה-SPD והירוקים על הקמת ממשלה למדינת המחוז.

 

בהכנת הידיעה השתתף איתמר אייכנר
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום:  AFP
אנגלה מרקל. קואליציה פחות יציבה
צילום: AFP
מומלצים