שתף קטע נבחר

מסתמן: ניצחון מוחץ לסנדרס בנבאדה, ביידן שני

ספירת הקולות נמשכת, אבל התקשורת בארה"ב מעריכה שהסנאטור מוורמונט רשם עוד ניצחון בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות ומבסס את מעמדו כמועמד המוביל. "נסחוף את המדינה", הכריז בנאום הניצחון. זריקת עידוד לביידן אחרי המפלות באייווה וניו המפשייר: "הכריזו עלינו כמתים, אבל ננצח". שוב: עיכוב בתוצאות הרשמיות

כלי התקשורת בארצות הברית מעריכים הבוקר (יום א') כי המנצח בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות במדינת נבאדה, השלישית להצביע במרוץ הדמוקרטי, הוא הסנאטור ברני סנדרס. בהתבסס על הנתונים הרשמיים החלקיים שהתקבלו עד כה ועל סקרים שנערכו בכניסה לקלפיות, מעריכים בתקשורת האמריקנית כי סנדרס רשם במדינה ניצחון מוחץ. מי שרשם התאוששות מסוימת ביחס להצבעות הקודמות, אלה שנערכו בניו המפשייר ובאייווה, הוא סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, שלפי ההערכות יסיים במקום השני בנבאדה.

 

ארה"ב בוחרת 2020 – סיקור נרחב ב-ynet:

הכירו את המועמדים: מדריך לפריימריז

 

ברני סנדרס ורעייתו בנאום הניצחון (צילום: רויטרס)
"נסחוף את המדינה". סנדרס ורעייתו הלילה בסן אנטוניו(צילום: רויטרס)

ברני סנדרס בנאום הניצחון שלו (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

מספירת 27% ממחוזות הבחירה בנבאדה עולה כי סנדרס גרף שם 46.6%, אולם ההערכות הבוקר היו כי הספירה תימשך עוד שעות. לפי סקרים שנערכו במהלך ההצבעה בקלפיות, סנדרס ניצב במקום הראשון בנבאדה בקרב כל קבוצות הגיל למעט זו של בני 65 ומעלה. גם כ-54% מהבוחרים הלטינים הביעו תמיכה בו.

 

נבאדה, נזכיר, מחלקת 39 צירים במרוץ למועמדות הדמוקרטית לנשיאות. להצבעה הלילה הגיעו המועמדים כשפיט בוטיג'ג' במקום הראשון עם 22 צירים, ברני סנדרס שני עם 21, אליזבת וורן שלישית עם 8, איימי קלובושר רביעית עם 7 וג'ו ביידן חמישי עם 6. למייקל בלומברג, שעד להופעה הלחוצה-למדי שסיפק בעימות הטלוויזיוני הדמוקרטי בשבוע שעבר נסק בסקרים, אין עדיין צירים – הוא הצטרף מאוחר למרוץ ולכן ויתר על ההצבעה בארבע המדינות הראשונות.

 

סנדרס: "ננצח גם בטקסס"

הפריימריז בנבאדה התקיימו בשיטת אספות הבחירה ("קאוקוס"), ולא בשיטת הפריימריז הרגילה שבה מצביע כל בוחר בקלפי. ברחבי המדינה נערכו יותר מ-250 אספות של מצביעים, ובכל אחת מהן קיימו המשתתפים דיונים והצביעו בקבוצות בכמה סבבים, עד שנבחר בה המועמד בעל מספר התומכים הגדול ביותר.

ארה
ביידן חוגג הלילה. עדיין חי(צילום: EPA)

במפלגה הדמוקרטית אמרו טרם ההצבעה כי הפיקו לקחים מהכאוס שנרשם באייווה, שם חל עיכוב גדול למדי בפרסום התוצאות, בין השאר אחרי שאפליקציה שנועדה לאפשר דיווח מהיר של המספרים קרסה. עם זאת, גם הלילה נרשמו בעיות טכניות, ובאספות בחירות שונות דיווחו כי התקשו למסור את התוצאות. כך או כך, נראה כי היקף הבעיות היה מצומצם בהרבה מזה שהתגלה באייווה.

 

אף שנבאדה מחלקת רק 39 צירים, לא מספר גדול, הניצחון המרשים המסתמן בה לסנדרס צפוי לחזק אותו מאוד במרוץ לתפקיד מועמד המפלגה בבחירות לנשיאות, שייערכו בנובמבר. נזכיר כי קודם לכן החודש ניצח סנדרס בניו המפשייר וסיים במקום השני בפער דחוק באייווה. עוד לפני ההכרזה על התוצאות בנבאדה עזב הלילה הסנאטור מוורמונט את המדינה בדרכו טקסס, אחת המדינות שישתתפו ב"סופר טיוזדיי", היום שבו יצביעו ב-3 במרץ בפריימריז ב-14 מדינות בארה"ב. ביום הזה יחולקו יותר משליש מהצירים במרוץ.

ארה
המטרה הבאה: דרום קרוליינה. סגן הנשיא לשעבר ביידן(צילום: EPA)

בנאום שנשא בפני תומכיו בעיר סן אנטוניו הכריז סנדרס על ניצחונו בנבאדה. "ניצחנו באייווה מבחינת מספר הקולות, וניצחנו בפריימריז בניו המפשייר. לפי שלושה ערוצים ו-AP, ניצחנו גם באספות בנבאדה", אמר סנדרס. "הרכבנו יחידה רב-דורית, רב-גזעית, שלא רק הולכת לנצח בנבאדה, אלא הולכת לסחוף את המדינה הזו". הוא הוסיף: "אנחנו הולכים לנצח בפריימריז הדמוקרטיים בטקסס".

 

ביידן: "אנחנו חוזרים"

מי שרשם כאמור התאוששות קלה הוא סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן. ביידן אמנם השתרך מאחורי סנדרס גם בהצבעה בנבאדה, ונכון לשעות הבוקר המוקדמת (שעון ישראל) גרף 22.7%, אולם הוא בהחלט נראה מעודד למדי ביחס לתוצאות הקודמות, בניו המפשייר ובאייווה, שבשתיהן לא הצליח להתברג אפילו לשלישייה הראשונה. "התקשורת ממהרת להכריז על אנשים כמתים, אבל אנחנו חיים, אנחנו חוזרים ואנחנו ננצח", אמר הלילה ביידן לתומכיו בלאס וגאס.

ארה
בוטיג'ג' בקולורדו. מקום שלישי בנבאדה(צילום: gettyimages)

לפי הנתונים העדכניים, למקום השלישי מגיע פיט בוטיג'ג', לשעבר ראש העיר סאות' בנד שבאינדיאנה. הוא גורף 14.5%. למקום הרביעי מגיעה הסנאטורית אליזבת וורן, עם 8.9% בלבד. בוטיג'ג' תקף הלילה את סנדרס, והאשים אותו בהנהגת תנועה שמקדמת "טון רעיל בפוליטיקה". בחודשים האחרונים טוענים יריביו של סנדרס כי תומכיו נוהגים באלימות ומטילים אימה על תומכיהם של מועמדים אחרים.

 

בוטיג'ג' קרא למצביעים: "הסתכלו במבט מפוכח על ההשלכות של הפיכת סנדרס למועמד המפלגה". לדבריו, החזון הפוליטי של סנדרס "יסדר מחדש את הכלכלה בדרכים שרוב הדמוקרטים – ועל אחת כמה וכמה כל האמריקנים – לא יתמכו בהן".

ארה
אליזבת וורן. עוד אכזבה לאוסף(צילום: MCT)

 

וורן מצדה המשיכה לתקוף את מייקל בלומברג, זכר לעימות בשבוע שעבר שבו אילצה אותו להתגונן מול ההאשמות בנוגע ליחסו לנשים. הלילה כינתה אותו "אִיום שנקרה בדרכנו", וטענה כי הוא מנסה "לקנות את הבחירות": "הוא אומר שהוא ההימור הכי בטוח לנצח את דונלד טראמפ. הוא לא בטוח, הוא סתם עשיר", אמרה וורן.

 

טראמפ: "למיני מייק אין סיכוי"

אחרי הכאוס באייווה הבטיחו גורמים במפלגה הדמוקרטית בנבאדה להשתמש בשיטת דיווח אחרת, כזו שתתבסס על קווי טלפון ועל תמונות של דפי האספה, מה שיאפשר הליך דיווח קל יותר. עם זאת, בכמה מהאספות דיווחו הלילה על המתנה ארוכה על קו הטלפון. אחד מנציגי האספות שתמכו בביידן העיד כי נאלץ להתקשר שמונה פעמים עד שהתאפשר לו לדווח על התוצאות.

 

 

הנשיא טראמפ התייחס הלילה בחשבון הטוויטר שלו לניצחון המסתמן של סנדרס, ולא ויתר על ההזדמנות להמשיך ולנסות לחרחר ריב בינו לבין יריביו על המועמדות לנשיאות. "נראה שברני המשוגע מצליח בנבאדה הנהדרת", כתב טראמפ. "ביידן והשאר נראים חלשים. ברכות ברני, אל תתן להם לקחת את זה ממך". טראמפ תקף גם את מייקל בלומברג, שכאמור יצטרף להצבעה ב"סופר טיוזדיי". "אין סיכוי שמיני מייק יוכל לחדש את הקמפיין שלו אחרי ההופעה הגרועה ביותר בעימותים לנשיאות".

האספות בפריימריז הדמוקרטיים בנבאדה (צילום: AFP)
תומכת של המועמדת איימי קלובושר, שהולכת ומאבדת סיכוי(צילום: AFP)

ארה
המועמדת איימי קלובושר הלילה. בשבועות הקרובים: קצב מהיר(צילום: MCT)

האספות בפריימריז הדמוקרטיים בנבאדה (צילום: AFP)
הנשיא הלהט"ב הראשון? תומכת של בוטיג'ג' בנבאדה, הלילה(צילום: AFP)

הפריימריז בנבאדה נערכו בצל אזהרות המודיעין האמריקני שרוסיה שוב מנסה להתערב במערכת הבחירות בארה"ב. בין השאר הזהירו גורמים אמריקנים את ברני סנדרס כי השלטון הרוסי מנסה לעזור לקמפיין שלו. מי שניצל את הדיווחים האלה היה ביידן, שטען כי הרוסים ימשיכו לתמוך בטראמפ ובסנדרס. "בואו ניתן לטראמפ בדיוק את מה שהוא לא רוצה, בואו ניתן לו את ג'ו ביידן כמועמד", הוא אמר.

  ()

נבאדה היא מדינה מגוונת בהרבה מאשר אייווה וניו המפשייר. בפריימריז הדמוקרטיים בנבאדה ב-2016 יותר מ-40% מהבוחרים לא היו לבנים. בסקרי דעת הקהל לקראת ההצבעה הלילה הוביל סנדרס בקרב היספנים, שלפני ארבע שנים היוו 20% מהמשתתפים בפריימריז של הדמוקרטים בנבאדה.

 

בשבועות הקרובים ייכנס המרוץ לנשיאות לקצב מהיר הרבה יותר: בסוף השבוע הקרוב, בלילה שבין שבת לראשון, יצביעו הבוחרים בדרום קרוליינה, וב-3 במרץ ייערך כאמור ה"סופר טיוזדיי". ביידן ממשיך לקוות לתוצאה טובה בדרום קרוליינה, שם יש קהילה גדולה של מצביעים שחורים, וב"סופר טיוזדיי" יצטרף להצבעה מייקל בלומברג, ושם ייבחן לראשונה כוחו בקלפי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
"ננצח גם בטקסס". סנדרס
צילום: AP
מומלצים