שתף קטע נבחר

אנס בת 12 ורצח אותה - ושוחרר תמורת גמלים

סומליה נוטה שלא להעניש על אונס, והנשים נדרשות להסכים לקבל פיצוי. אחרי מחאה על אונס קבוצתי ורצח של בת 12 שניים מהאנסים הרוצחים הוצאו להורג. השלישי שילם למשפחה של הילדה 75 גמלים - ויצא לחופשי

ארגוני נשים מחו על כוונתה של סומליה לשחרר גבר שאנס ילדה בת 12 ורצח אותה. הוא נידון לעונש מוות, אך תמורת 75 גמלים יצא לחופשי. לטענת הארגונים שחרורו פוגע קשות בחוק שנועד להיאבק באלימות נגד נשים במדינה במזרח אפריקה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

בפברואר אשתקד נחטפה הילדה עיישה אילייס עדן משוק בעיירה גלקאיו, באזור פונטלנד שבצפון סומליה. היא נאנסה על ידי כמה גברים, נחנקה למוות ואיבריה הושחתו. בחודש מאי שלושה גברים נידונו לעונש מוות, במסגרת חוק נגד עבירות מין באזור פונטלנד (אוטונומיה למחצה). פונטלנד הייתה הראשונה שהעבירה חוק שמעניש על אונס ותקיפות מיניות.

 

שניים מהאנסים הרוצחים הוצאו להורג החודש על ידי כיתת יורים. הוצאתו להורג של הגבר השלישי, עבדיסלאן עבדירחמן, התעכבה ללא הסבר רשמי. קרוב משפחה של הילדה שנאנסה ונרצחה אישר דיווח על שחרורו של עבדירחמן, ב-20 בפברואר. הוא שוחרר אחרי הסכם שבמסגרתו הוא יפצה את משפחת הילדה על האונס והרצח, ויעביר לה 75 גמלים.

סומליה ילדה נאנסה ו נרצחה עיישה אילס עדן ()
עיישה, הילדה שנאנסה ונרצחה
 

אובדה מוחמד, שחברה בארגון "מרכז המגדר בסומליה", אמרה: "אני כועסת שהאיש השלישי יצא מזה. בפונטלנד, ובסומליה בכלל, קורבנות אונס לא זוכים לצדק בגלל המעורבות של המנהיגים המסורתיים. אני מתנגדת לכך שנושאים כאלה מועברים לטיפול בחוקים המקובלים והמסורתיים. זאת בעיה גדולה של מערכת המשפט שלנו, וזה פוגע בזכות הילדות והנשים". גורמים במשרד המשפטים בסומליה סירבו להגיב.

 

בדרך כלל נוהגת סומליה שלא להעניש על אונס. סכסוך של עשרות שנים במדינה יצר תרבות של אלימות והחליש את המוסדות שאמורים לאכוף את החוק. בדרך כלל נשים שנאנסו נדרשות להסכים לקבל פיצוי – לרוב מדובר בגמלים ובחיות משק – ולהתחתן עם האנסים, מנהג של מאות שנים שנועד לסיים מלחמות בין שבטים יריבים.

 

הזעזוע מסיפורה של עיישה הוציא לרחובות מפגינים, שקראו לרשויות לאכוף את החוק נגד תקיפות מיניות ולהבטיח צדק. ארגוני נשים אומרים שהאלימות נגד נשים לא תסתיים לעולם כל עוד העונש על פשעים שכאלה הוא פיצוי ותשלום בבעלי חיים. במקום לאכוף את החוק הרשויות "אפשרו למקרי האונס להמשיך להיבחן תחת המערכת המסורתית", צייצה פעילה בקרן הצדקה "אוקספם", וחתמה את הציוץ בהאשטאג: "צדק לעיישה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עיישה, הילדה שנאנסה ונרצחה
מומלצים