שתף קטע נבחר

איך מרכיבים ממשלה ומתי ההתייעצויות? המדריך ליום שאחרי הבחירות

מיד לאחר פרסום התוצאות הרשמיות יינתן לנשיא המדינה שבוע להטיל על אחד מחברי הכנסת את הרכבת הממשלה הבאה. לפי איזה בסיס יקבע הנשיא את החלטתו, וכמה זמן יעבור עד שתקום ממשלה? כך תתנהל המערכת הפוליטית אחרי ספירת הקולות

 

 

מרבית הקלפיות ברחבי הארץ כבר נבדקו, ובזמן שחברי ועדת הבחירות סופרים את המעטפות הכפולות של החיילים, מבודדי הבית והדיפלומטים, הפוליטיקאים נושאים את עיניהם כבר לשלב הבא - הרכבת הממשלה.

 

כל מה שצריך לדעת על בחירות 2020 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet

 

השאלה המשפטית המרכזית שמחכה להכרעת היועמ"ש, הנשיא ובית המשפט

 

בנימין נתניהו  (צילום: AP)
נתניהו, הלילה. מה השלב הבא?(צילום: AP)

 

ביום שלישי הבא, שמונה ימים מיום הבחירות, תגיש ועדת הבחירות המרכזית את התוצאות הרשמיות והסופיות של הבחירות לנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין. זה יהיה האות להתחלת ההתייעצויות בין הסיעות השונות לנשיא בנוגע לזהות ראש הממשלה הבא.

 

לו

אבל לא תמיד חייבים לחכות לפרסום התוצאות הרשמיות. בבחירות הקודמות הנשיא התחיל בהתייעצויות עוד לפני פרסום התוצאות הרשמיות, ובבית הנשיא נערכים לאפשרות שסבב ההתייעצות יחל כבר בתחילת השבוע הבא בימים ראשון ושני.

 

בכל מקרה, בתוך שבעה ימים מפרסום התוצאות הרשמיות נשיא המדינה צריך להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת החדשה. כלומר, 17 במרץ, היום שבו נפתח משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, זה התאריך האחרון להטלת המשימה להרכבת הממשלה הבאה. יום קודם לכן צפויה להתקיים השבעת הכנסת ה-23. גם הפעם, יועברו ההתייעצויות בשידור חי מבית הנשיא.

 

 

חבר הכנסת שעליו יוטל המנדט להרכבת הממשלה יקבל 28 ימים שבהם הוא יכול לנהל משא ומתן עם הסיעות השונות על הקמת קואליציה, ובהן עליו להביא לאישור הכנסת את הממשלה שהקים. נשיא המדינה רשאי להאריך את התקופה בעד 14 ימים.

אם הוא לא הצליח להרכיב ממשלה, או שהכנסת לא אישרה את הממשלה שהקים, לנשיא המדינה עומדות שתי אפשרויות. הראשונה היא להודיע ליו"ר הכנסת שהוא לא רואה אפשרות להקמת ממשלה.

 

האפשרות השנייה היא להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר כנסת אחר. אותו ח"כ יקבל גם הוא 28 ימים להרכבת הממשלה, אך לא יוכל לבקש הארכה מהנשיא. אם גם הוא לא יצליח להרכיב ממשלה או לקבל את אישור הכנסת – הנשיא יודיע ליו"ר הכנסת שאינו רואה אפשרות להקמת ממשלה.

 

בחירות 2020 לוז לוח זמנים קלפיות ספירת קולות אינפו אינפוגרפיקה ()

במצב שבו נשיא המדינה מודיע שהוא לא רואה אפשרות להקמת ממשלה, לאחר ניסיונות הח"כ הראשון או לאחר ששני הניסיונות כשלו, המשמעות היא מעבר לשלב השלישי שבוצע בפועל לראשונה לפני הבחירות הנוכחיות.

 

במשך 21 ימים יכולים 61 חברי כנסת לפנות בכתב לנשיא ולבקש ממנו להטיל את הרכבת הממשלה על אחד מהח"כים, שהסכים לכך. בתוך יומיים מיום הגשת המכתב הנשיא חייב להטיל את התפקיד על אותו הח"כ, ולרשות המועמד יעמדו 14 יום להרכבת ממשלה והשבעתה.

 

אם לא הוגשה בקשה, כמו לפני הבחירות האחרונות, או שהמועמד לא הצליח להרכיב ממשלה, הכנסת מתפזרת והמדינה חוזרת לבחירות – בפעם הרביעית ברציפות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים