שתף קטע נבחר

צילום: שאול גולן

רבבות ישהו בבידוד, אירועים מבוטלים ומשחקים יתקיימו בלי קהל

מסיבות פורים והעדלאידע, מרתון ירושלים ומשחקי כדורגל יבוטלו. הנחיות מחמירות חדשות לכל מי שחזר בשבועיים האחרונים ממדינות נוספות באירופה, בהן צרפת, גרמניה, ספרד ושווייץ. הרמטכ"ל ביטל נסיעה לארה"ב. כ-150 אנשי צוות באל על, בהם עשרות טייסים, ייכנסו לבידוד. מד"א: עלייה של מאות אחוזים בפניות

  

עשרות אלפי ישראלים ייאלצו לשהות בבידוד ואירועים רבים ברחבי הארץ - כולל מסיבות פורים - מבוטלים בעקבות הודעת משרד הבריאות בנוגע לנגיף הקורונה : כ-150 אנשי צוות באל על - טייסים ודיילים ששהו באחרונה ביעדים באירופה שנכנסו לרשימה שפרסם משרד הבריאות - נכנסו החל מהערב (רביעי) לבידוד ביתי בשל התפרצות נגיף הקורונה ולאחר ההנחיות החדשות, שלפניהן היו רק כמחציתם בבידוד ביתי.

 

ההנחיות החדשות שינו לכם את החיים? יש לכם סיפור מעניין שקשור לקורונה? כתבו לנו במייל האדום

 

בעקבות התפשטות הווירוס באירופה, הורה משרד הבריאות על בידוד ביתי גם על החוזרים מגרמניה, שוויץ, צרפת, ספרד ואוסטריה למשך 14 ימים. ההנחיה תקפה גם על מי שחזר בשבועיים האחרונים מאותן המדינות. בהנהלת חברת התעופה הישראלית בוחנים את משמעויות הצעדים החדשים. כמו כן, אירועים רבים ברחבי הארץ - בהם מסיבות פורים - בוטלו. גם 2,349 תלמידים ו-146 עובדי הוראה בבתי ספר וגנים שונים ברחבי הארץ הוכנסו לבידוד.

נתב
נוסעים בנתב"ג(צילום: עידו ארז )
 

בנימין נתניהו הצהרה נגיף קורונה (צילום: אלכס קולומויסקי)
נתניהו וליצמן(צילום: אלכס קולומויסקי)

כך למשל, בעיריית ירושלים בוחנים את קיום המרתון בבירה. כמו כן, אירועי תרבות ובהם הופעותיהם של הזמרים נתן גושן וישי ריבו שתוכננו להתקיים מחר ומחרתיים בהיכל מנורה יבוטלו, לצד אירועי פורים רבים ברחבי הארץ והזמרת נטע ברזילי, ששבה מספרד, הוכנסה לבידוד בית. גם אוניברסיטת תל אביב עדכנה הנחיות בעניין הנגיף. האוניברסיטה הודיעה על ביטול כנסים אקדמיים המוניים עם משתתפים מחו"ל עד סוף אפריל, אך היא צפויה להתארך גם להמשך הסמסטר. גם באוניברסיטת בר אילן דנים בנושא.

ספירת קלפיות הקורונה (צילום: שאול גולן)
ספירת קלפיות הקורונה(צילום: שאול גולן)

נגיף קורונה בדיקות נמל תעופה בנגקוק תאילנד (צילום: AP)
(צילום: AP)

נגיף קורונה מסכה מסכות מחסור (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

לפי הנחיית משרד הבריאות, אין לקיים אירועים המוניים שבהם יקחו חלק יותר מ-5,000 בני אדם, מה שיוביל לביטול אירועי חג פורים ברחבי הארץ ובהם העדליאדע המסורתית של חולון. כמו כן, נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ הנחה את כל משרדי הממשלה לאסור על כלל עובדי המדינה לטוס לחול בנסיעות עבודה - כולל נסיעות שכבר אושרו. הנציב גם קרא לעובדי מדינה להימנע גם מנסיעות פרטיות. במקביל, משרד הבריאות השיק אפליקציה למידע ותמיכה בנושא הקורונה, שנקראת CoronApp. 

 

מצה"ל נמסר הערב כי "בתיאום עם משרד הבריאות ובהתאם להמלצה להימנע ככל הניתן מנסיעות לחו"ל, נסיעת ראש המטה הכללי לארצות הברית שתוכננה להתקיים בשבוע הבא תידחה למועד אחר".

  

מוקדם יותר היום אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "אנחנו בעיצומה של מגפה עולמית, אך ישראל נמצאת במצב הטוב ביותר מכל המדינות". לדבריו, מצבה של ישראל טוב יותר ממדינות אחרות בשל היערכות היתר שננקטה על-ידי הרשויות. "נאלצנו לנקוט צעדים נוקשים כדי להאט את קצב ההתפשטות של המחלה בישראל, נקטנו במדיניות של בידוד ובבדיקות נבחרות וצעדים לגבי טיסות", אמר רה"מ. "באיטליה, למשל, שהיא מדינה מתקדמת, יש קצב התפשטות גדול מאוד וקצב תמותה של 4%".

נטע ברזילי (צילום: מוטי לבטון)
נכנסה לבידוד. נטע ברזילי(צילום: מוטי לבטון)

עד חצות צפויות לנחות בישראל חמש טיסות מצרפת, שבע טיסות מגרמניה, שתי טיסות מספרד, ארבע טיסות מאוסטריה וטיסה אחת משוויץ. כמו כן, ביום שישי ב-08:00 ייכנס לתוקפו סירוב הכניסה לתיירים המגיעים מצרפת, אוסטריה, גרמניה, שוויץ וספרד. תיירים ממדינות אלו שנמצאים בישראל מונחים לצאת ממנה בהדרגה והם יקבלו הנחיות להתנהגות ממשרדי הבריאות והתיירות. עם זאת, יצוין כי תייר שיגיע לישראל יקבל הנחיות הזהות לתיירים שמונחים לצאת מהארץ. ישראלים וזרים המגיעים בטיסות המשך מאותן מדינות אינם מוגבלים.

 

במשרד הבריאות פרסמו 11 הנחיות לציבור לטובת התגוננות מהווירוס:

1. ישראלים השבים מ- צרפת, גרמניה, שוויץ, ספרד אוסטריה יחויבו בבידוד בית למשך 14 ימים, ההחלטה רטרואקטיבית מיום עזיבת היעד.

 

2. זרים ממדינות אלו לא יוכלו להיכנס לישראל, אלא אם יציגו יכולת מוכחת לבידוד בית. יישום החלטה זו יכנס לתוקף בימים הקרובים.

 

3. איסור גורף לקיום כנסים בינלאומיים בישראל.

 

4. תושבי ישראל השבים מכינוסים בינלאומיים בחו"ל– יחויבו בבידוד בית של 14 ימים.

 

5. עובדי מערכת הבריאות – איסור גורף לצאת לחו"ל.

 

6. חל איסור לקיים אירועים המוניים והתקהלויות מעל 5,000 איש.

 

7. חל איסור השתתפות בהתכנסויות מעל 100 איש לאנשים שחזרו מכל יעד בחו"ל

 

ב שבועיים האחרונים.

 

8. המלצה לנציב שירות המדינה לאסור באופן גורף יציאות עובדים לחו"ל.

 

9. המלצה לבני 60 ומעלה ולבעלי מחלות רקע כרוניות כגון מחלות לב , סכרת, יתר לחץ דם, מחלות נשימתיות או דיכוי חיסוני, להימנע מהתקהלויות וממגע עם אנשים ששבו מכל יעד בחו"ל או בעלי תסמינים או אנשים החשודים כחולים.

 

10. תיירים ששהו באיראן, עיראק, סוריה, לבנון (ב-שבועיים האחרונים) לא יורשו להיכנס.

 

11. משרד הבריאות ממליץ להקפיד הקפדה יתרה על היגיינה ולהימנע מלחיצות ידיים.

 

 

 

בין האירועים שיבוטלו במסגרת ההנחיות החדשות:

העדליאדע בחולון

הופעותיהם של נתן גושן וישי ריבו בהיכל מנורה מבטחים

העדליאדע בכפר סבא, אירועי פורים ברמת השרון, גבעתיים וצפת, "קרנבל פורים" בנתניה

קיום מרתון ירושלים כמתוכנן נבחן על ידי העירייה

 

שר הבריאות יעקב ליצמן התייחס לצעדי המניעה: "אנחנו לא נהסס לעשות דברים גם אם הם לא פופולריים. אני לא רוצה לקרוא לזה מגפה - אבל זה לא רחוק מזה. נעשה הכל כדי להחמיר כמה שצריך".

 

משה בר סימן  (צילום: אלכס קולומויסקי)
משה בר סימן טוב(צילום: אלכס קולומויסקי)

 

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר כי "אנחנו יודעים בדיוק מי נדבק ממי ומתי. זה אומר שהאירוע בשליטה. המטרה שלנו להקטין את המספר, להאט את הקצב ולשמור על היכולת שלנו לזהות את האנשים שנדבקים". המנכ"ל הוסיף כי "זה נראה כמו נטל על הציבור, אבל האלטרנטיבה יותר גרועה. איטליה סגרה בתי ספר וביפן מדברים על ביטול האולמיפיאדה. לכן דיברנו על הרחבת חובת הבידוד לשבים ממדינות נוספות, איסור כנסים בינלאומיים גם בארץ, ונאסור על עובדי מערכת הבריאות לנסוע לחו"ל כדי לצמצם את הסיכוי שלא יוכלו לתפקד אחר כך". לדבריו, אין כוונה להורות על בידוד על נוסעים שחוזרים ממדינות שהשתלטו על התפשטות הקורונה, אך הדבר עדיין נשקל. 

 

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, איתמר גרוטו, הנמצא אף הוא בבידוד, התייחס בראיון ל-ynet להנחיות החדשות: "החלטנו על בידוד לאנשים שחוזרים ממדינות שבהן תחלואה גבוהה וסיכון גבוה להידבקות. כרגע אין תחלואה בולטת בישראל, עיקר התחלואה היא בחו"ל ואנחנו מתמקדים באנשים שמגיעים משם. הלימודים במוסדות החינוך יימשכו כרגיל, אבל ימי סטודנט ואירועים מסוג זה יצטרכו להתבטל בדומה לאירועי פורים".

 

מד"א: זינוק בפניות למוקד 101

במגן דוד אדום מדווחים על עלייה חדה בפניות אזרחים למוקד 101 - ומבהירים: "בנושא הקורונה - רק כאשר קיימים תסמינים יש לפנות למוקד 101. לקבלת מידע כללי יש לפנות למוקד משרד הבריאות בטלפון 5400* *או למוקדי קופות החולים". עוד הוסיפו כי "מאז הלילה התקבלו במוקד 101 למעלה מ-31 אלף שיחות לעומת כ-5,500 ביום רגיל. מדובר בעלייה של למעלה מ-500 אחוזים".

 

הערב שוחרר שמעון דהאן, שחזר מבית החולים בטוקיו אחרי שנדבק בקורונה בספינת ה"דיימונד פרינסס" ביפן ואושפז בבית החולים "שיבא" תל השומר. דהאן נשלח לביתו אחרי ששתי בדיקותיו חזרו שליליות והוא החלים מהנגיף. אשתו, שלווה, נותרה בבית החולים. "אני יותר עצוב מאשר שמח", אמר דהאן. "השארתי את החצי השני שלי פה. היינו ביחד בכל התהליך הזה מהרגע שעזבנו את הארץ. הייתי מעדיף להתחלף איתה; שהיא תצא ואני אשאר פה".  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
נוסעים בנתב"ג
צילום: עידו ארז
מומלצים