שתף קטע נבחר

גנץ: אקים ממשלה; נתניהו: לא הולך לשום מקום

ראש הממשלה חשף כי סירב לדרישת בן גביר לאשר תפילות יהודים בהר הבית כתנאי לפרישתו מהבחירות - ותקף: "אין ליריבים שלנו גבולות, זו גניבת בחירת הציבור". גנץ השיב: "אקים ממשלה יציבה שתרפא את ישראל. רוב העם אינו רוצה את המשך שלטון נתניהו, ואת זה העם יקבל"

בני גנץ  בנימין נתניהו  (צילום: מוטי קמחי, יריב כץ)
בנימין נתניהו ובני גנץ(צילום: מוטי קמחי, יריב כץ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו חשף הערב (שבת) בהצהרה שמסר לתקשורת בפתח תקווה כי סירב לבקשת יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר לאשר תפילות יהודים בהר הבית, בתנאי לפרישת עוצמה יהודית מהבחירות. נתניהו ציין עוד כי "אני מבטיח, אני לא הולך לשום מקום". בהמשך, ענה יו"ר כחול לבן בני גנץ: "העם אמר את דברו. פעם אחר פעם, קבעו אזרחי ישראל שתם עידן שלטונו של נתניהו. אקים ממשלה חזקה ויציבה שתרפא את ישראל מהשנאה והפילוג". ynet העביר את ההצהרות בשידור חי.

 

  

 

"זהו כנס חירום למנוע את גניבת בחירת הציבור על-ידי שקרים וחקיקה אנטי דמוקרטית", אמר ראש הממשלה בפתח דבריו. "אבל מכיוון שאנחנו בעיצומו של משבר הקורונה, ואני מקפיד, כולנו חייבים להקפיד על הוראות הממשלה ומשרד הבריאות, אנחנו עושים את הכנס באופן דיגיטלי. באופן כזה לא נקבץ מאות ואלפים אלא נוכל לדבר כפי שאנחנו עושים כאן מפתח תקווה ל-15 מוקדים בארץ וכמובן לאלפים של אזרחים באינטרנט".

 

"הנושא הפוליטי שבגללו אנחנו כאן הערב, הוא גניבת בחירת הציבור על ידי גניבת דעת הציבור באמצעות שקרים וחקיקה אנטי דמוקרטית. הציבור נתן להנהגתי לפני כמה ימים אחדים ניצחון מזהיר. במהלך מערכת הבחירות אמרתי שגוש השמאל וליברמן שחבר אליו, יגיעו מקסימום ל53 מנדטים. בפועל הם קיבלו 47", הוסיף ראש הממשלה. "עכשיו גנץ וליברמן מנסים לבטל את הכרעת הבוחר שניתנה על סמך הבטחות מפורשות שלהם על ידי גניבת דעת של הצבור בציניות שאינה יודעת גבולות".

בנימין נתניהו (צילום: יריב כץ)
סירב להצעת בן גביר. נתניהו(צילום: יריב כץ)

נתניהו סיפר כי יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר פנה אליו בערב הבחירות. "'אני מוכן להסיר את המועמדות שלי ולתמוך בליכוד', הוא אמר דרך שליח, אבל היה לו תנאי אחד - שאאשר תפילות של יהודים בהר הבית. זה אולי נשמע הגיוני, אבל אני יודע שזה היה מבעיר את המזרח התיכון ומעלה את חמתם של מיליארד מוסלמים עלינו. אמרתי שיש גבול, יש דברים שאני לא מוכן לעשות כדי לנצח את הבחירות, אני אשמור על מדינת ישראל".

 

"כמעט שני מיליון וחצי אזרחים נתנו את אמונם בי וידעו את כל האשמות הסרק ההזויות והתפורות. באים עכשיו לזרוק את הבחירה שלהם", הוסיף ראש הממשלה. "ואיך מתכוונים לעשות זאת? באמצעות חוק פרסונלי, רטרואקטיבי, שנוגד את העקרונות הבסיסיים ביותר בדמוקרטיה. אנחנו לא ניתן לזה לקרות, אנחנו נפעיל את כל הכוח המוסרי שיש לנו בכדי שזה לא יקרה. הציבור יתחשבן היטב עם מי שיפר כך את הבטחותיו".

 

נתניהו התייחס גם לפרסום תוצאות הבחירות: "אנחנו ביקשנו מוועדת הבחירות לקבל את כל הפרוטוקולים תוך כדי הבדיקה שלהם. הבטיחו לנו שזה ייעשה וזה לא נעשה. עד לרגע זה לא קיבלנו את כל הפרוטוקולים ואנחנו צריכים לבדוק אותם. לא ייתכן שיפרסמו תוצאות סופיות לפני שאנחנו נבדוק את זה. מספיק שיש כאן ניסיון לגנוב דעת תושבים".

 

בתגובה לדברי נתניהו, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר מסר: "אם נתניהו סירב להעתר אפילו לתנאי אחד ולמינימום של המינימום שהצבתי ולשיטת נתניהו תפילת יהודים בהר הבית - צעד אנטי נגד המדיניות הגזענית כלפי יהודים במקום הכי חשוב לנו - או פתיחת הר הבית בשבת 'מבעירות את המזרח התיכון' או מניעת פרוטקשן לחמאס 'מבעירה את המזרח התיכון' או פינוי חאן אל אחמר 'מבעיר את המזרח התיכון' ואפילו אמירה נגד מדינה פלסטינית 'מבעירה את המזרח התיכון', הרי שזו הסיבה שחייבים עוצמה יהודית, וכפי שאמרנו כל השנה - בלי עוצמה יהודית אין ממשלה ימנית".

 

ממפלגת ישראל ביתנו, שיושב הראש שלה אביגדור ליברמן הביע תמיכה בחוק שימנע מנתניהו לכהן כראש הממשלה, נמסר בתגובה להצהרה: "ראינו עכשיו את ראש הממשלה שנמצא בהיסטריה, מתחנן על נפשו וזועק 'שתו לי, אכלו לי'. גם נתניהו מבין שתם זמנו. אגב, היחידה שמנהלת כרגע מגעים עם הרשימה המשותפת היא מפלגת הליכוד".

 

גנץ: "אקים ממשלה יציבה"

יו"ר כחול לבן בני גנץ, השיב לנתניהו לאחר מכן בהצהרה שמסר. "העם אמר את דברו. בשלושה סבבי בחירות שהסתיימו בתוצאה ברורה של רוב מוחלט למפלגות שאינן תומכות בהמשך שלטונו של נתניהו. פעם אחר פעם קבעו אזרחי ישראל, תם עידן שלטונו של נתניהו", אמר גנץ בפתח דבריו.

 

"על בסיס הכרעת הציבור גמלה בלבי החלטה להקים ממשלה חזקה, ממשלה יציבה, ממשלה שתרפא את ישראל מהשנאה והפילוג ותאפשר לכולנו להתקדם", הוא הוסיף. "אעשה כל מאמץ כדי שלא יהיו בחירות רביעיות. אנחנו נמצאים חמישה ימים אחרי מערכת בחירות קשה, רווית השנאה ביותר בתולדות עמנו ובתולדות החברה הישראלית".

בני גנץ (צילום: מוטי קמחי)
"אפעל להקים ממשלה שתשרת את כל האזרחים". גנץ(צילום: מוטי קמחי)

"נתניהו, האווירה הציבורית והאיומים מדאיגים מאוד כל מנהיג לאומי. שוב כרזות של מנהיגים עם כאפיות ושוב אתה שותק. שוב התגברות ואיומים ברצח, ושוב אתה שותק. שוב אלימות נגד אזרחים שמפגינים בירושלים – ושוב אתה שותק. ההסתה משתוללת לכל עבר ואתה שותק. לא אאפשר לך לזרוע שנאה ולהביא את מלחמת האחים הראשונה המודרנית. האווירה מדאיגה מאוד", הוסיף יו"ר כחול לבן.

 

"הפעם זה יהיה שונה", אמר גנץ. "הפעם איני מתכוון לשתוק. אנחנו לא נשתוק ולא ניתן למסיתים ולמאיימים ברצח להמשיך להשתולל בהסתה חסרת מעצורים. אני מתכוון להקים ממשלה שתסדיר מחדש את מערכות היחסים הפנימיות בינינו. הפלונטר הפוליטי מחייב גם החלטות מהירות. לאחר קבלת המנדט מנשיא המדינה אפעל להקים ממשלה שתשרת את כל אזרחי ישראל, אלו שהצביעו עבורי ואלו שלא".

 

עם זאת, הוא סירב לחשוף עם מי ירכיב את הממשלה הבאה. "מפאת רגישות המגעים המתנהלים בשעות אלה, לא אפרט כדי למנוע סיכול הקמת ממשלה שתוציאת את ישראל מהמשבר הפוליטי. אני מגלה מנהיגות אחראית אצל השותפים הפוטנציאליים ואופטימי בקשר לסיכויי הצלחתי בהרכבת ממשלה".

 

ח"כ עאידה תומא-סלימאן מהרשימה המשותפת מסרה בתגובה להצהרת גנץ: "עכשיו זה ברור - גנץ לא מבין שאין לו המלצה אפילו, כל עוד הוא לא פונה אל הרשימה המשותפת ישירות ופומבית. גנץ - תפנים".

אביגדור ליברמן (צילום: עמית שאבי )
תומך בחוק שימנע מנתניהו לכהן כראש ממשלה. ליברמן(צילום: עמית שאבי )

במהלך השבוע, החליט ליברמן לקדם את יוזמת החוק שפורסמה לראשונה ב-ynet, שבמרכזה - מניעת יכולתו של חבר כנסת שמואשם בפלילים לכהן כראש ממשלה. משמעות החלטתו של ליברמן היא שיש רוב ליוזמה שאותה אימץ גם יו"ר כחול לבן בני גנץ. במפלגתו של ליברמן אמרו כי "בישיבת הסיעה שהסתיימה הוחלט לפעול לקידום שני חוקים. הראשון חוק המגביל כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות. השני חוק המונע מח"כ שעומד נגדו כתב אישום להיות מועמד להרכבת ממשלה".

 

היוזמה תוכל לצאת אל הפועל רק לאחר השבעת הכנסת החדשה, בעוד כשבועיים. על מנת להעביר אותה, גנץ יצטרף לקבל עוד לפני כן את מספר הממליצים הגדול ביותר אצל נשיא המדינה, לקבל ממנו את המנדט להרכבת ממשלה ולאחר מכן לשלוט בוועדה המסדרת של הכנסת. מלבד זאת הוא ישאף לבחור יו"ר כנסת חדש מטעמו שיחליף את יולי אדלשטיין מהליכוד - כדי להבטיח שהיוזמה תעבור בלוחות הזמנים שיקבע.

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "המהלך שמוביל גנץ חותר תחת יסודות הדמוקרטיה", וציין כי "הציבור נתן לי יותר קולות מאשר לכל מועמד אחר לראשות הממשלה. הליכוד בהנהגתי הפכה למפלגה הגדולה ביותר בנוקאאוט. גנץ אמר לפני הבחירות שמי שיקבל מנדט אחד יותר הוא זה שירכיב את הממשלה. אנחנו קיבלנו הרבה יותר. גנץ הפסיד בבחירות, שיקר לבוחריו, גנב את הבחירות ומנסה לפגוע בי. חבריי ואני ומיליוני אזרחים לא ניתן לזה לקרות".

 

ביום חמישי האחרון פרסמה ועדת הבחירות המרכזית את התוצאות הכמעט סופיות של הבחירות. לפי התוצאות, הליכוד בראשות נתניהו עם 36 מנדטים, כחול לבן של גנץ עם 33 מנדטים והרשימה המשותפת עם 15 מנדטים. בהמשך, ש"ס עם תשעה מנדטים, יהדות התורה עם שבעה, ישראל ביתנו עם שבעה, העבודה-גשר-מרצ עם שבעה וימינה עם שישה. גוש הימין עם 58 מנדטים, ולפיכך לנתניהו אין רוב להרכבת ממשלה לפי שעה.


פורסם לראשונה 07/03/2020 18:56

 

עמיחי אתאלי וחסן שעלאן השתתפו בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי, יריב כץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
צילום: מוטי קמחי, יריב כץ
מומלצים