שתף קטע נבחר

אחדות, מיעוט או בחירות: הפלונטר הפוליטי רחוק מפתרון

גנץ יפגוש מחר את ליברמן לראשונה מאז הבחירות, אחרי שאימץ את תנאיו לכניסה לממשלה. מחיר ההתקרבות ליו"ר ישראל ביתנו: ויתור על החרדים. בליכוד מגבירים את הלחץ על "חוליות חלשות" במרכז-שמאל - בראשן הנדל והאוזר

כבר חמישה ימים חלפו מאז הבחירות והפלונטר הפוליטי עדיין רחוק מפתרון. היום (שני), ולראשונה מאז פורסמו תוצאות האמת, ייפגשו יו"ר כחול לבן בני גנץ ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. השניים ייפגשו על רקע אמירות של ליברמן בשיחות סגורות שלפיהן הדבר החשוב ביותר כעת הוא שגנץ יקבל ראשון את מלאכת הרכבת הממשלה.

בני גנץ אביגדור ליברמן (צילום: רויטרס, AFP)
הולכים ומתקרבים. גנץ וליברמן(צילום: רויטרס, AFP)
 

 

 

בישראל ביתנו צפויים להמליץ עליו במהלך סבב ההתייעצויות אצל נשיא המדינה, ואתמול פורסמו תנאי הסף של ליברמן לכניסה לממשלה, בהם גם פתיחת עסקים בשבת שתהיה נתונה להחלטת הרשות המקומית, תחבורה ציבורית בשבת, הקלות בהליך הגיור שייערכו על ידי רבני עיר ועוד. שעות ספורות לאחר מכן כבר השיב גנץ לדרישות וכתב: "מוסכם".

 

מהצד השני, הליכוד החל במכבש לחצים על מי שנתפסים בעיניהם "חוליות חלשות" בגוש המרכז-שמאל: צבי האוזר, יועז הנדל, חילי טרופר, אורלי פורמן ואורלי לוי. מחוץ לביתם צפויות להתקיים בשבוע הקרוב הפגנות של אנשי ימין בדרישה שלא להיכנע לממשלת מיעוט ולחתור לאחדות. בכחול לבן ובליכוד עדיין מתבצרים כל אחד בעמדתו וההערכה היא כי הסיכויים לאחדות קטנים מאוד, בעיקר בשל המחלוקת מי יכהן ראשון ברוטציה. בכחול לבן פוסלים ממשלה תחת נתניהו עם כתב האישום וכשמשפטו בפתח, ואילו בליכוד מסרבים לאפשר לגנץ להתחיל.

בנימין נתניהו  (צילום: עמית שאבי)
הגדיר את אפשרות המיעוט "ממשלה עם תומכי טרור". נתניהו(צילום: עמית שאבי)
 

יועז הנדל הזמין הערב תלמידים של מכינה צבאית לחצר ביתו ()
יועז הנדל יצא אל מפגינים שהפגינו מול ביתו

במערכת הפוליטית הולכת ומתחדדת ההערכה שגנץ יחתור בתור התחלה לממשלת מיעוט זמנית, ולאחר מכן ינסה לצרף אליה מפלגות נוספות. "המטרה היא קודם כל להקים ממשלה", אמר גורם פוליטי בכיר, "אפשר כבר עכשיו לרשום: מערכת בחירות רביעית לא תהיה". פגישתם של ליברמן וגנץ תתקיים תוך הבנה שאם גנץ ימשיך את השותפות עם ליברמן, המשמעות היא שלא ניתן לקיים כלל שיח עם מי מהסיעות החרדיות במטרה להכניסן לממשלה, והאפשרות היחידה למעשה היא ממשלת מיעוט.

 

בתוך כך בליכוד צפויים להשיק השבוע  קמפיין אינטרנטי רחב נגד ממשלת מיעוט ונגד החוק שנועד למנוע ממי שעומד נגדו כתב אישום להקים ממשלה. אתמול גיבש נתניהו אסטרטגיה ודפי מסרים וביקש מחברי הכנסת, השרים וצוות הקמפיין להתיישר לפיהם. את החוק הפרסונלי נגדו כבר הציג בימים האחרונים כ"פיגוע בדמוקרטיה" ואת ממשלת המיעוט הגדיר "ממשלה עם תומכי טרור". נתניהו ביקש לחדד בכל ריאיון את המשפט: "כיצד שלושה רמטכ"לים יוכלו להביט בעיניהם של המשפחות השכולות ביום שאחרי?" ועוד מסרים מסוג זה.

 

ברשימה המשותפת אומרים כי מלבד גישושים ראשונים של גורמים לא רשמיים לא נעשתה אליהם כל פניה רשמית. עוד הבהירו כי על מנת שימליצו על גנץ וישתפו פעולה עם ממשלת מיעוט יצטרך גנץ לנהל איתם מגעים ישירים, ורק לאחר מכן יודיעו על עמדתם.


פורסם לראשונה 08/03/2020 23:00

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס, AFP
גנץ וליברמן
צילום: רויטרס, AFP
מומלצים