שתף קטע נבחר

25 חולי קורונה ברשות הפלסטינית - בהם גבר שעובד בישראל

אל 24 החולים שאובחנו בבית לחם נוסף החולה ה-25: גבר מהכפר ארתאח שמדרום לטול כרם, שלפי הדיווחים עובד בישראל. בנט בתום הערכת מצב: "בשלב זה לא יוטל סגר גורף על שטחי הרשות, הסגר בבית לחם - יימשך"

 

 

25 חולים בנגיף הקורונה ברשות הפלסטינית: 24 מתושבי בית לחם כבר אובחנו בנגיף הקורונה, ואליהם הצטרף ביום שני החולה ה-25. מדובר בגבר המתגורר בכפר ארתאח שמדרום לטול כרם, ועל פי הדיווחים עבד לאחרונה בישראל - במקום שאינו ידוע בשלב זה.

 

עם היוודע דבר ההידבקות, שוטרים פלסטינים הגיעו לביתו וסגרו את האזור, ובני משפחתו נשלחו לבידוד ביתי. עסאם אבו בקר, המפקד האחראי על אזור טולכרם, ציין: "ממה שידוע לנו, הבחור נדבק בנגיף מהמעסיק שלו מישראל שחולה קורונה. אנחנו מטפלים במקרה בצורה הכי מקצועית, ומבקשים מכל שהיה עמו במגע - להיכנס לבידוד".

 

דובר הממשלה הפלסטינית, איבראהים מלחם, במסיבת עיתונאים, הודיע ביום שלישי כי "הנדבקת הצעירה ביותר היא בת שנתיים. בין הנדבקים גם אישה בהריון בשנות ה-20 לחייה, נער בן 16 ושני צעירים בני 20. מצב כל החולים יציב. אנחנו נוקטים בצעדים נוקשים, מוטלת עלינו אחריות, ויש למלא אחר הוראות משרד הבריאות. יש להימנע מתנועה בין המחוזות כדי לא להפיץ את הווירוס".

המשטרה הפלסטינית מחוץ לביתו של הבחור שנדבק בנגיף הקורונה ()
המשטרה הפלסטינית מחוץ לבית הגבר שאובחן בנגיף
המשטרה הפלסטינית מחוץ לביתו של הבחור שנדבק בנגיף הקורונה ()
"הוא נדבק מהמעסיק שלו בישראל"

שר הביטחון נפתלי בנט קיים הערכת מצב בנושא היערכות מערכת הביטחון בנושא היערכות להתפשטות נגיף הקורונה, בהשתתפות שרים, סגני שרים ובכירים בצה"ל. בתום הדיונים החליט בנט כי בשלב לא לא יוטל סגר גורף על שטחי הרשות, והוא יסתיים כמתוכנן ביום חמישי הקרוב - בתום חג הפורים. 

 

"השר בנט הנחה את משרד הביטחון לסייע למשרד הבריאות ברכש ציוד רפואי ואמצעים תברואתיים, בדגש על אמצעי טיהור ניידים, לצד סיוע באספקה אווירית של הציוד מחו"ל, והמשך מאמצי מחקר ופיתוח (מו"פ) לבחינת הישרדות הנגיף וגיבוש אמצעי התמודדות", נמסר בהודעת משרד הביטחון. עוד נמסר כי הוצגו בפני בנט תרחישים שונים בנוגע למשבר ולאופן ניהולים בידי מערכת הביטחון במידת הצורך.

 

לצד זאת, החליט בנט כי הסגר על מרחב העיר בית לחם יימשך. בנוסף, הוא הנחה את היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש) לגבש מודל בידול בין האוכלוסיות ברשות, שעליהן יוטל סגר, במטרה למנוע פגיעה משמעותית במשק הישראלי והפלסטיני.

נפתלי בנט קיים הערכת מצב בנושא היערכות מערכת הביטחון להתפשטות נגיף הקורונה (צילום: תקשורת שר הביטחון)
הערכת מצב במערכת הביטחון(צילום: תקשורת שר הביטחון)

 

 

 

כ-2,000 מתושבי בית לחם בבידוד ביתי

בינתיים, תושבי בית לחם מנסים להתרגל למציאות החדשה בעוד ש-2,000 מהם שוהים בבידוד ביתי. במסגרת הניסיונות לבלום את התפשטות נגיף הקורונה, נסגרו גם רוב בתי הקפה והמסעדות, אתרי תיירות ומרכזי דת. את מרבית התיירים ברחובות החליפו אנשי המשטרה, שנפרסו באזור לשם אכיפת ההנחיות החדשות.
 
אנשי ביטחון פלסטינים נפרסו בכניסות למחוז כדי למנוע מהתושבים לצאת, כחלק ממצב החירום בן 30 הימים שעליו הכריז הנשיא הפלסטיני אבו מאזן.
רחובות ריקים בית לחם ()
רחובות ריקים בבית לחם
 

 

רחובות ריקים בית לחם ()

"כולנו חיילים למען הניצחון במערכה הזאת", אמר מוקדם יותר הרופא הפלסטיני מוחמד בלבול לעיתון "א-שרק אל-אווסט", וסיפר כי הצוותים עובדים ימים כלילות במטרה לבלום את הנגיף. לדבריו, קודם לריאיון הוא ערך בדיקות ל-32 בני אדם נוספים שקיים חשד כי נדבקו.

   

ראש עיריית בית לחם, טוני סלמאן, ניסה להפיח תקווה בקרב התושבים: "העיר תתגבר על המחלה, בית לחם תמיד מנצחת. מתקיימים מאמצים רבים לבלימת הווירוס, עיר השלום תתחזק". הוא הוסיף כי אתרי הפולחן, בתי הספר והאוניברסיטאות ימשיכו להיות סגורים עד להודעה חדשה. מעבר לסגירת המקומות הציבוריים, מושל מחוז בית לחם, כאמל חמיד, הורה אתמול להימנע מהתכנסויות המוניות.

  

  

  (צילום: AP)
(צילום: AP)

  (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

נגיף קורונה בבית לחם הרשות הפלסטינית (צילום: AFP)
בעיקר שוטרים ברחובות (צילום: AFP)

נגיף קורונה בית לחם כנסיית המולד  (צילום: AFP)
כנסיית המולד(צילום: AFP)

תיירים עם מסכות  (צילום: רויטרס)
תיירים עם מסכות (צילום: רויטרס)

במוקד ההתפרצות בבית לחם נמצא בית המלון "אנג׳ל", שבו התגלו רוב מקרי הקורונה ושכעת משמש כמרכז לבידוד הנדבקים. אחד השוהים במלון בבידוד שוחח עם התקשורת הפלסטינית וסיפר כי לפי שעה כ-40 אנשים, בהם קבוצת תיירים מארצות הברית, נמצאים איתו בבידוד.

 

"לפני שקיבלנו את תוצאות הבדיקות חששנו מאוד, בעיקר בגלל מה שמופץ ברשתות החברתיות. אולם, הגורמים התמודדו עם המצב ברצינות ובאחריות, ושמו אותנו בבידוד במלון הזה. יש איתנו רופאים קבועים שסיפקו לנו את הציוד הרפואי הנדרש. אנחנו מתקשרים באמצעות קבוצת וואטסאפ, מפני שכל חולה נמצא בחדר סגור ולא יוצא ממנו בכלל. מביאים לנו את מה שאנחנו צריכים לדלת", הוא הוסיף.

 

גם צעירים מבית לחם הביעו תמיכה בצעדי המנע. "מדובר בהתנסות עם דבר חדש והיכולות שלנו מעטות. אנו זקוקים לכל צעד אפשרי לשם הבסת המחלה", אמר אחד מהצעירים. אחר ציין כי "יש לחקור את הבכירים שאפשרו לציירים להגיע לעיר בצל התפרצות הקורונה, אולם כעת אין זה הזמן להתחשבנויות". 

 

במחוזות נוספים בשטחי הרשות ננקטו צעדי בטיחות, ואף נכנסו לבידוד עוד כמה עשרות תושבים, אם כי לא בהיקפים של מרחב בית לחם. בכמה מחוזות גם הוגבלה כמות המשתתפים בהתכנסויות ונסגרו מתחמים ועסקים.

 

ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, נפגש אתמול עם מנהלי בתי החולים המקומיים ודן עמם במוכנות שלהם למצב החירום ובצורך לבלום את הווירוס. "הצלחנו להשתלט על המצב עד כה, הודות לצעדים הקפדניים שבהם נקטנו. אנחנו מתמודדים עם המצב ברצינות רבה ולא נחסוך מאמצים, אך לפי ההערכות שלנו יש אפשרות שהמחלה תתפשט ומספר הנדבקים יגדל".

 

"בית לחם ובית ג'אלה הפכו לבית כלא"

עם סגירתם של בתי ספר, מוסדות, מסגדים, כנסיות, בתי קפה ואתרי בילוי עד להודעה חדשה - הרחובות ביישובים בית לחם ובית ג'אלה נותרו ריקים ובהם אוווירה של פחד.

למעשה, התושבים כמעט ולא יוצאים מביתם - אלא במקרים דחופים.

 

המצב הנוכחי פגע באופן טבעי גם בעסקים ובכלכלת המקום. רק בעלי החנויות המוכרים מוצרי מזון עובדים, וכבר עתה נרשם חוסר בציוד. "מאז שגילו את הנדבקים אנחנו מכבדים את ההוראות ולא יוצאים מהבתים", סיפר ל-ynet מחמד אללחאם מבית לחם. "אני היחיד שיוצא מהבית ורק אם צריך משהו דחוף".

 

לדבריו, "החיים השתנו לגמרי ואנחנו מרגישים יותר גרוע מאשר בבית כלא". עם זאת, הוא הדגיש את החשיבות והמחויבות של התושבים, כאמור, למלא אחר הנחיות גורמי הבריאות.

 

גם עביר, תושבת בית לחם, תיארה את הימים המורכבים שהיא ושכניה חווים. "זאת תקופה מאוד קשה, יש פחד לצאת לרחובות בגלל הקורונה. אנחנו מרגישים כאילו שאנחנו בין חיים למוות. לראות את חמשת הילדים שלי לא לומדים - זה הורס אותי, אבל אין מה לעשות כל עוד יש נגיף שמאיים על חיינו".

 

על ההתמודדות עם מוצרי המזון בבית היא סיפרה: "אני קניתי דברים שיספיקו לנו למשך שבועיים, אבל מכיוון שאנחנו כל הזמן בבית - מוצרי המזון נגמרים מהר. כשאני רוצה לצאת לקניות אני מתקשרת לרופאים ושואלת אם אין סכנה ללכת למכולת, כולנו חוששים שניפגע מהנגיף החמור".

 

גם הפועלים שעובדים מחוץ לתחומי יישובם אינם יכולים להגיע למקום עבודתם. אחמד עבד, תושב בית ג'אלה, סיפר ל-ynet: "אני נשוי ואבא לשישה ילדים, עובד בבניין באזור ירושלים. כבר כמה ימים שאני לא יכול להגיע לעבודה בגלל הקורונה, ואולי גם אפסיד אותו. המצב הזה הורס אותנו חברתית וכלכלית. בעוד זמן מה לא יהיה לנו מה לאכול ואין כסף". עבד ציין כי ייתכן שהוא ורבים כמובו ייאלצו לבקש תרומות - "אחרת נמות מרעב".

 

"נחנקנו, אני מרגישה כאילו שאנחנו חיים לבד בעולם אחר", סיפרה אישה אחרת המתגוררת באזור. "לא מבקרים בבית ההורים, הילדים שלי בוכים ושואלים אותי 'מתי נשתחרר מהכלא' - נמאס להם והם רוצים לחזור לבית הספר. אני מנסה להרגיע אותם, עזבתי את הכול ואני רק מטפלת בהם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שוטרים פלסטינים ליד ביתו של חולה הקורונה שעבד בישראל
מומלצים