שתף קטע נבחר

צרפת: מאסר לישראלים שעקצו את עשירי העולם

סוף לפרשת ההונאה שהסעירה את צרפת: שני ישראלים נשלחו לכלא על עוקץ של 55 מיליון אירו. הם הואשמו שהתחזו לשר הביטחון הצרפתי עם מסכת סיליקון, וביקשו סיוע כספי לחילוץ עיתונאים חטופים בסוריה – ממלכים, נשיאים ואנשי עסקים. את השיחות עמם, נטען, קיימו בסקייפ מדירה בישראל

ז'ילבר שיקלי הונאה התחזות ז'אן איב לה דריאן מסכה צרפת עבריין אשדוד שקר (צילום: AFP)
הכחיש את ההאשמות וצעק: "תתביישו". ז'ילבר שיקלי(צילום: AFP)

בית משפט בפריז שלח לכלא שני ישראלים-צרפתים שהואשמו כי רימו את עשירי העולם תוך התחזות לשר הצרפתי ז'אן איב לה דריאן, בעזרת מסכת סיליקון בדמותו. הם עקצו מנהיגים דתיים ואנשי עסקים, ש"תרמו" להם לפחות 55 מיליון אירו למטרות כמו תשלום כופר לשחרור עיתונאים שנשבו על-ידי דאעש בסוריה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

  

ז'ילבר שיקלי (54) ואנטוני לזרוביץ' (35) הכחישו את האישומים נגדם ושיקלי אף צעק כשנגזר גזר דינו: "זו שערורייה. אתם צריכים להתבייש". שיקלי, שנחשב למי שהוביל את העוקץ, נשלח ל-11 שנות מאסר והוטל עליו קנס של 2 מיליון אירו, בעוד שותפו לזרוביץ' נשלח לשבע שנים מאחורי סורג ובריח עם קנס של מיליון אירו. נאשם נוסף שוחרר וארבעה אחרים נשלחו לפי BBC לתקופות מאסר של עד חמש שנים.

ז'אן איב לה דריאן שר הביטחון הצרפתי אליו התחזה ז'ילבר שיקלי (צילום: AFP)
התחזו לשר הביטחון עם מסכת סיליקון. ז'אן איב לה דריאן, כיום שר החוץ(צילום: AFP)

ז'ילבר שיקלי עם המסכה של השר ז'אן איב לה דריאן ()
"לה דריאן" המזויף בדירה עם תפאורה בארץ

ההונאה, לפי התביעה הצרפתית, נעשתה בשנים 2015 ו-2016, ובוצעה באמצעות התחזות לשר הביטחון דאז לה דריאן, שכיום הינו שר החוץ של צרפת. התובעים טענו כי השניים ניסו לעקוץ פוליטיקאים, אנשי עסקים בכירים ומנהיגים דתיים וביקשו מהם סיוע כספי כדי לערוך פעולות סודיות שונות.

 

אחד מהם, ככל הנראה שיקלי, התחזה ללה דריאן ושוחח עם המנהיגים העשירים בשיחות וידאו בסקייפ, תוך שהוא יושב בחדר שבו נתלו דגלי צרפת ודיוקנו של הנשיא הצרפתי דאז פרסואה הולנד – כדי שייראה כמו לשכתו של לה דריאן.

 

על פי התביעה הישראלים-צרפתים ניסו לעקוץ לפחות 150 גורמים שונים, אך רק שלושה מהם נפלו לפח. אחד מאלו שנעקצו הוא אגא חאן, מנהיג רוחני של מוסלמים איסמאעילים, ש"תרם" 20 מיליון אירו למטרות הומניטריות כביכול. את הסכום העביר ב-2016 בחמישה תשלומים. שלושה מהם הוקפאו, אך 7.7 מיליון אירו טרם אותרו.

ז'ילבר שיקלי הונאה התחזות ז'אן איב לה דריאן מסכה צרפת עבריין אשדוד שקר (צילום: AFP)
שיקלי בבית המשפט בקייב ב-2017, לפני הסגרתו לצרפת(צילום: AFP)

שלושה חודשים לאחר מכן גם איש העסקים הטורקי אינאן קיראץ' נפל קורבן להונאה. הוא העביר יותר מ-47 מיליון דולר למה שחשב שהוא כאמור תשלום כופר לשחרור שני עיתונאים שנשבו בסוריה. קורין מנטזלופולוס, בעלת היקב היוקרתי "שאטו מרגו" בבורדו, נפרדה משלושה מיליון אירו. עשירים אחרים שלא נפלו קורבן לעוקץ הם פיליפ, מלך בלגיה, נשיא גבון עלי בונגו, ארכיבישופים שונים ומנכ"ל חברת מלט גדולה בצרפת.

 

ב-ynet פורסם החודש תחקיר נרחב על ז'ילבר שיקלי, וצוין בו כי במהלך החקירה בצרפת עורבו גם הרשויות בארץ, לאור ההערכה שהלשכה המזויפת שממנה נערכו שיחות הווידאו הייתה בעיר בדרום הארץ. שיקלי, שהתגורר באשדוד, אף זומן לחקירה ב-2017. הוא סירב לשתף פעולה ובהיעדר ראיות נגדו לא נעצר ושוחרר.

 

הוא ולזרוביץ' נסעו באותה שנה לאוקראינה ושם נעצרו והוסגרו לצרפת. לפי התביעה לאחר מעצרם באוקראינה נמצאו ראיות במכשיר הטלפון של שיקלי שלפיהן הם תכננו עוקץ נוסף. נטען כי בטלפון נמצאה תמונה של מסכת סיליקון של נסיך מונקו, אלבר השני.

ז'ילבר שיקלי בבית המשפט בקייב בדיון ההסגרה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

פרקליטתו של השר לה דריאן, דלפין מאייה, מסרה ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" כי "הם מרוצים מפסקי הדין. חשוב שידעו כי התחזות לשר שהוא סמל המדינה, בנסיבות כל-כך קשות כמו המאבק בטרור, תוך סיכון חיי שבויים של דאעש, תיענש בחומרה. כבודו של השר נשמר".

 

זהו לא העוקץ הראשון שבו הורשע שיקלי. כבר ב-2015 גזר עליו בית משפט צרפתי, שלא בנוכחותו, עונש מאסר של שבע שנים. הוא הורשע אז בעבירות דומות מהשנים 2005 וב-2006, שבמסגרתם הוא התחזה לבכירים בעולם העסקים.

 

הפרשה עוררה סערה בצרפת, וזכתה גם לכותרות באתרים גדולים ברחבי העולם. סיפורו של שיקלי עובד כבר ב-2015 לסרט בצרפת, בשם Je Compte Sur Vous (אני סומך עליך). בראיון לתקשורת הצרפתית ב-2010 אמר שיקלי כי "משחק" ההונאה מסקרן אותו. "או שיש לך את המתנה הזו או שאין לך, זה כמו שחקנים מפורסמים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים