שתף קטע נבחר

צילום: EPA

דחיית ארנונה ואגרות, עידוד רכישה מקומית: כך מנסות העיריות להקל על העסקים הקטנים

משבר הקורונה מכה קשות לא רק בחברות הגדולות, אלא גם במסחר הזעיר ובבתי העסק הקטנים. רשויות מקומיות רבות עושות מאמצים להקל עליהם באמצעות עיכוב תשלומים, ביטול אגרות שילוט ופנייה לתושבים לרכוש מהעסקים בעיר. הרשימה בפנים

 

 

בעוד שהמכה שהנחיתה מגפת הקורונה על קונצרנים וחברות גדולות במשק עומדת במרכז הדיון הציבורי מאז פרוץ המשבר, העסקים הקטנים בישראל משלמים מחיר כבד על רקע ההחרפה של הימים האחרונים. בינתיים, רשויות מקומיות עושות מאמצים להקל על בעלי העסקים שבתחומן. רבות מהן כבר פנו למשרד הפנים בבקשה לאפשר הורדת ארנונה בשיעור ניכר לעסקים, מהלך שעל פי חוק הרשות אינה יכולה לאשר על דעת עצמה. בנוסף, ניתנו הקלות במועדי תשלום והנחות במסים עירוניים שונים.

 

ירושלים: דחייה מקיפה של הארנונה

בעירייה התקיים דיון חירום שבסיומו נמסר על מספר צעדים: דחיית תשלום ארנונה לעסקים ששטחם עד 150 מ"ר, ובנוסף להם גם בתי קפה, מסעדות, בתי מלון ואולמות אירועים בכל גודל. הארנונה שיועדה להיות משולמת ב-1 באפריל, תידחה ל-1 במאי, עם אפשרות לפריסה עד דצמבר 2020. אגרת הוצאת השולחנות תבוטל מהיום ועד סוף חודש יוני. עסק ששילם מראש - יזוכה. בעלי עסקים שנקלעו לקשיים בעקבות המצב מוזמנים לפנות לאגף לקידום עסקים לקבלת ייעוץ מקצועי.

 

ראש העירייה משה ליאון: "אני מתכוון לעשות כל שנדרש כדי להבטיח את שלומם ובריאותם של התושבים, לצד טיפול מערכתי ומהותי גם בנושאים הנוספים שמושפעים מכך, דוגמת העסקים הקטנים והבינוניים. אני קורא לכולנו לשמור ביתר שאת על בריאותנו ובריאות משפחותינו".

 

חיפה: תקציבי אירועים שבוטלו יועברו לעסקים

ראש העירייה עינת קליש רותם הורתה על הנחה בגובה של עד 70% באגרות השילוט, פינוי אשפה ואגרת הוצאת שולחנות וכסאות מבית העסק. ההנחות יינתנו לעסקים שנפגעו, על פי קריטריונים מסודרים. כמו כן, לתקציב העירייה יתווסף בשבועות הקרובים סעיף ייעודי לטיפול בעסקים שנפגעו ממשבר הקורונה. לסעיף זה יוזרמו בחודשים הקרובים חלק מתקציבי האירועים שיתבטלו בשל המשבר.

בית הקפה תמול שלשלום (צילום: יעל פרידסון)
ארכיון. בית קפה תמול שלשום בירושלים(צילום: יעל פרידסון)

העירייה פנתה למשרדי הפנים והאוצר למתן הרשאה להנחה בארנונה לעסקים שחוו פגיעה ממשית. כמו כן, העסקים יקבלו סיוע בפריסת תשלומי הארנונה ותשלומי החובה.

 

"העסקים הקטנים ועסקי התיירות הם בנפשנו", אמרה קליש רותם. "על רקע המשבר הכלכלי הצפוי, נעשה את מיטב יכולתנו לצלוח יחד את התקופה הזו במיזעור נזקים ובבריאות טובה".

 

כפר סבא: קמפיין פייסבוק לעסקים מקומיים

העירייה דוחה את הודעות התשלום עבור אגרות שילוט, שהיו נשלחות בחודשי פברואר-מרץ, עד לתחילת חודש מאי. כמו כן החל קמפיין "כפרסבאים למען כפרסבאים" לעידוד המסחר בקרב העסקים והקטנים בעיר. במסגרתו מפרסמת העירייה בדף הפייסבוק העירוני סרטונים קצרים שבהם מציגים הסוחרים את עצמם ומזמינים את תושבות ותושבי העיר להגיע לבתי העסק. כל בעל עסק בעיר מוזמן ליצור קשר עם העירייה לצורך צילום סרטון, ללא עלות.

 

ראש העירייה רפי סער: "אנו נמצאים בתקופה מאתגרת ולא פשוטה. רבים מתושבות ותושבי המדינה נמצאים בבידוד וחלק מהעסקים נקלעים למשבר כלכלי. החלטנו לסייע לעסקים ולסוחרים בעיר, ולעודד את תושבות ותושבי כפר סבא להגיע אליהם וליהנות משירות מצוין ומיחס אישי".

 

 

צפת: לא יוגשו דוחות חניה

ראש העירייה שוקי אוחנה הודיע שכל התשלומים החלים על העסקים הקטנים והבינוניים - ארנונה, קנסות ואגרת שילוט - יידחו עד 1 במאי. בעלי עסקים שאינם מעוניינים לדחות את מועד התשלום, יכולים לשלם כרגיל. בנוסף לא יינתנו דוחות חניה (כחול לבן) החל מיום ראשון ועד אחרי הפסח (19 באפריל) כדי להקל על תושבים המעוניינים לערוך קניות. ראש העיר קרא לתושבים להקפיד על קנייה בעסקים המקומיים.

 

חדרה: דחיית תשלומים וייעוץ

בעירייה החליטו לאפשר דחיית תשלומים עד ל-1 במאי. הוחלט ללכת לקראת התושבים ככל שמאפשר החוק, כולל מתן אפשרות לפריסה או דחייה של תשלומי ארנונה שוטפים (לא כולל חובות עבר). בעלי עסקים קטנים יכולים לפנות למינהלת העסקים שהקימה העירייה בחברה הכלכלית, ושם יקבלו ייעוץ, בשיתוף מעוף והקרן לעסקים קטנים, לצורך בחינת זכאות לקבלת הסיוע הממשלתי.

 

קריית מוצקין: קניות – רק בעיר

ראש העירייה חיים צורי קרא לתושבים לערוך קניות באופן בלעדי בעיר, כדי לסייע לבעלי העסקים לצלוח את המשבר. בנוסף הוא פנה למשרד הפנים בבקשה לאישור הנחה מיוחדת בשיעור 50% בארנונה לעסקים בשטחה המוניציפלי של העיר.

 

 

נשר: דחיית תשלומים עד 1 במאי

העירייה הודיעה על דחייה בתשלומים של בתי העסק לעירייה, בשלב זה עד 1 במאי. בנוסף הנחה ראש העירייה רועי לוי את כל אנשי הרכש בעירייה לערוך את הרכישות בעסקים הפועלים בעיר.

 

רמת השרון

העירייה הודיעה על הקלה לעסקים הקטנים והבינוניים. ראש העיר אבי גרובר החליט להביא למליאת העיר הצעת החלטה על דחיית מועדי תשלום הארנונה. את התשלום לחודשים מרץ-אפריל יהיה ניתן לשלם עד ליום ראשון במאי; את התשלום לחודשים מאי-יוני עד ליום ראשון ביולי ואת התשלום לחודשים ויולי-אוגוסט עד ליום ראשון בספטמבר.

 

רעננה

ראש העיר חיים ברוידא, בשיתוף עם סגניו, החליט שעסקים שחיוב הארנונה הדו-חודשי שלהם הוא עד 5,000 שקל וטרם שילמו, יהיו רשאים לדחות את התשלום עד ליום 1.5.2020. בעל עסק אשר אינו מעוניין בהקלה זו, יכול לשלם במועד הרגיל.

 

הרצליה: הקימו ועדה

ראש העירייה משה פדלון הורה על הקמת ועדה מיוחדת לבחינת הקלות בתשלום הארנונה לבעלי עסקים בעיר. לדבריו: "אנו קשובים למצוקה שעולה מבעלי העסקים בצל המשבר הנוכחי ונבחן את כל האפשרויות שמאפשר לנו החוק על מנת להקל בנושא המיסים".

 

ערד: דחיית תשלומי אגרות

הוחלט על דחיית תשלומי ארנונה, אגרת שמירה ואגרת שילוט לחודשים מרץ-אפריל (שאמורים להיות משולמים בימים אלה) עד ל-10 במאי. הוארך בחודשיים המועד לתושבים (לא עסקים) להגיש בקשה לקבלת הנחות בארנונה. המועד האחרון הוא 31 במאי, כך שאין צורך להגיע למשרדי העירייה בימים אלה.

 

הרשויות הבאות הודיעו על דחייה בתשלומים עד ל-1 במאי: מתל אביב, קריית ביאליק וכרמיאל נמסר על דחייה בתשלומי הארנונה לעסקים שגובה הארנונה שלהם הוא עד 100 אלף שקל. בחולון אושרה הדחייה במשאל טלפוני בין חברי המועצה, עד 30 באפריל. ברעננה מתייחסת הדחייה לעסקים שהארנונה הדו-חודשית שלהם עד 5,000 שקל וטרם שילמו. בבאר שבע מתייחסת הדחייה לתשלומי ארנונה, קנסות ואגרות שילוט. בפתח תקווה תינתן דחייה לעסקים ששטחם עד 100 מ"ר, ויש לפנות לאגף ארנונה עסקים במייל asakim@ptikva.org.il.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יעל פרידסון
ארכיון. קפה "תמול שלשום" בירושלים"
צילום: יעל פרידסון
מומלצים