שתף קטע נבחר

סערה בארמון בספרד: המלך פליפה נגד המלך לשעבר

המלך המכהן שלל את הקצבה המלכותית של אביו חואן קרלוס, 194 אלף אירו בשנה, בצל הדיווחים כי בעת כהונתו קיבל 100 מיליון דולר מסעודיה והפריש עשרות מיליונים לפילגש שלו לשעבר. עוד הודיע הבן: מוותר על הירושה

מלך ספרד פליפה השישי נקט אתמול (יום א') צעד חריג בניסיון להרחיק את עצמו מאביו רדוף השערוריות, המלך לשעבר חואן קרלוס, ושלל ממנו את הקצבה המלכותית שלו. המלך פליפה החליט גם לוותר על הכסף שהיה אמור לרשת מאביו.

מלך ספרד פליפה השישי המלך לשעבר חואן קרלוס (צילום: EPA)
המלך פליפה השישי עם אביו חואן קרלוס(צילום: EPA)

ארמון המלוכה הכריז על הצעד בהודעה רשמית שפרסם. ההודעה באה אחרי דיווחים בתקשורת הספרדית שהמלך חואן קרלוס קיבל בימי כהונתו 100 מיליון דולר מסעודיה באמצעות חשבון מעבר לים, ושהמלך פליפה עצמו היה אחד המוטבים של הכסף הזה. הכסף הופקד בחשבון בנק שווייצרי על שם קרן מפנמה.

 

בהודעת הארמון נמסר כי המלך פליפה הודיע באפריל לנוטריון כי לא יסכים לקבל שום כסף מהקרן המעורבת בפרשה. הוא טען גם כי לא היה לו מושג שהוזכר כאחד המוטבים של קרן אחרת, שלפי התקשורת הספרדית שילמה מיליוני אירו עבור הטיסות של אביו במטוסים פרטיים.

 

ביום שלישי שעבר החליט הפרלמנט הספרדי לפתוח בחקירה בחשד להלבנת כספים מצד המלך לשעבר חואן קרלוס. מפלגת השמאל הרדיקלי פודמוס קראה לקיים חקירה כזו בעקבות דיווח החודש שבשנת 2008 קיבל חואן קרלוס 100 מיליון דולר מעבדאללה מלך סעודיה דרך החשבון השווייצרי של קרן הרשומה בפנמה. העיתון השווייצרי Tribune de Geneve הוסיף כי בשנת 2012 העביר המלך 65 מיליון דולר מהסכום הזה לפילגש שלו לשעבר, קורינה זו סאיין-ויטגנשטיין.

הכתר עבר ב-2014. חואן קרלוס ובנו (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הכתר עבר ב-2014. חואן קרלוס ובנו(צילום: רויטרס)

לאחר מכן דיווח העיתון הבריטי "דיילי טלגרף" כי המלך פליפה בן ה-52 היה גם הוא מוטב של הקרן, שהוקמה לפי הדיווח כשחואן קרלוס כיהן עדיין בתפקיד. כעת עומד המלך לשעבר בפני חקירה של הרשויות בשווייץ. לפי שעה הוא נמנע מלהגיב בנושא. לפי התקשורת הספרדית, עד כה קיבל המלך לשעבר חואן קרלוס מהמדינה קצבה של יותר מ-194,000 אירו בשנה.

 

חואן קרלוס, בן 82 כיום, התמנה למלך אחרי מותו של הדיקטטור הספרדי פרנסיסקו פרנקו ב-1975, ובמרוצת השנים זכה לכבוד רב על קידום הדמוקרטיה בארצו. הוא איבד את חסינותו מהעמדה לדין אחרי שהעביר את הכתר לבנו פליפה ביוני 2014 בתום 39 שנה בתפקיד.

 

בשנה שעברה פרש המלך לשעבר מהחיים הציבוריים אחרי שורה של שערוריות שבהן הסתבך. בשנת 2012 התעורר זעם עצום עליו בספרד ובעולם בעקבות מסע ציד פילים שאליו יצא בבוצואנה בשעה שספרד עצמה התמודדה על משבר כלכלי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
מלך ספרד פליפה השישי
צילום: EPA
מומלצים