שתף קטע נבחר

הכנסת הושבעה בצל הקורונה: נתניהו וגנץ היו לבד במליאה בזמן נאום ריבלין

תחת הגבלות כבדות הכוללות את הפרדת הח"כים לקבוצות קטנות, חיטוי האולם ונאומים ללא קהל, התקיים אירוע השבעת הכנסת. הנשיא ריבלין, שהטיל על בני גנץ את המנדט להרכבת ממשלה: "תנו לעם הזה ממשלה". במקביל: הוגשה הצעת החוק של ליברמן להדחת נתניהו

 

 
 
בצל הקורונה - הושבעה הכנסת ה-23. האולמות חוטאו, חברי הכנסת חולקו לקבוצות ונשבעו אמונים ב-40 סבבים, מזנוני האוכל הופרדו, צילום ראשי המפלגות המסורתי נדחה - והנכנסים למקום מדדו חום: ב-ynet העבירו משדר מיוחד מטקס השבעת הכנסת. במקביל לפתיחת האירוע, הוגשה הצעת החוק של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן להדחת ראש הממשלה בנימין נתניהו. ח"כ אלון שוסטר מכחול לבן לא הושבע. זאת בגלל שהשתתף בכנס היערכות של ענף החקלאות לקורונה, ואחד המשתתפים בו החל לגלות תסמינים של הנגיף בימים האחרונים.

 

הוגשה הצעת החוק של ליברמן להדחת נתניהו

תיעוד: חיטוי בכנסת לקראת ההשבעה

גנץ: "אעשה הכול להקים תוך ימים ממשלה פטריוטית רחבה"

התפרצות הקורונה : סיקור נרחב ב-ynet

 

 

בנימין נתניהו טקס השבעה השבעת הכנסת 23 מליאה מליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)
כנסת ריקה כמעט בצל הקורונה(צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)
 

בדיקת חום בכנסת יולי אדלשטיין (צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן)
לקראת ההשבעה: יו"ר הכנסת אדלשטיין מודד חום(צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן)

 

 

 

 

 

 

 

 

את הטקס פתח הנשיא ריבלין: "אני מתכבד לפתוח את הישיבה הראשונה של הכנסת ה-23. מכובדיי, אזרחי ישראל מותשים ממערכות בחירות שמחייבות אותנו לחדד את ההבדלים בינינו. אנחנו מחכים ליומיום, לשגרה, שבהם נשוב לעסוק במכנה המשותף, בשותפות הגורל של כולנו שבאה לידי ביטוי בצורה ברורה כל כך גם במשבר הנוכחי. העם בישראל תמיד ידע להתווכח אבל הוא עייף ומודאג עכשיו. אנחנו זקוקים למנוחה, לריפוי.

 

"מכובדיי, חברי הכנסת, נבחרי העם. הפוליטיקה רחוקה מלהיות מושלמת. אבל פוליטיקה נועדה להיות אומנות האפשר, והרבה פעמים תפקידה של הפוליטיקה הוא לשמש כאומנות הפשרה. כן, הכורח והפשרה. בבסיסה של הדמוקרטיה עומדת ההבנה שמה שמייצר הרבה פעמים את הכורח להתפשר, לעשות פשרות כואבות ועמוקות, הוא רצון העם עצמו. עם שחלוק בדעותיו בצורה עמוקה ונוקבת, ועדיין חייב למצוא דרך לכלכל את מעשיו ופעולותיו המשותפות. חוכמת הכורח היא חכמה שלפעמים צריך להשתמש בה".

 

 

 

 

 

ראובן ריבלין טקס השבעה השבעת הכנסת 23 מליאה מליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת)
ריבלין לצד אדלשטיין בטקס השבעת הכנסת(צילום: דוברות הכנסת)

"הכי נוח לדחות את נוסחת הפשרה אם יש אלטרנטיבה, אבל לפעמים פשוט אין", המשיך הנשיא. "המשבר הפוליטי הנוכחי הוא אמיתי מאוד, הוא עמוק מאוד, והוא חוצה אותנו לשניים. ועדיין אין ברירה אחרת כי אין לנו עם אחר, כי אין לנו מדינה אחרת. בדמוקרטיה, את השלטון אולי אפשר להחליף, את העם אי אפשר. לא את חלקו, לא את מחציתו האחת, ולא את האחרת. נועדנו לחיות יחד.

 

"לכן מכובדיי, רק בקשה אחת לי אליכם: תנו לעם הזה ממשלה. אָבִינוּ שֶׁבַּשָּמַיִם, צוּר יִשְׂרָאֵל וְגוֹאֲלוֹ, בָּרֵךְ אֶת מְדִינַת יִשְׂרָאֵל, רֵאשִׁית צְמִיחַת גְּאֻלָּתֵנוּ. הָגֵן עָלֶיהָ בְּאֶבְרַת חַסְדֶּךָ, וּפְרֹשׂ עָלֶיהָ סֻכַּת שְׁלוֹמֶךָ, וּשְׁלַח אוֹרְךָ וַאֲמִתְּךָ לְרָאשֶׁיהָ, שָׂרֶיהָ וְיוֹעֲצֶיהָ, וְתַקְּנֵם בְּעֵצָה טוֹבָה מִלְּפָנֶיךָ. חַזֵּק אֶת יְדֵי מְגִנֵּי אֶרֶץ קׇדְשֵׁנוּ, וְהַנְחִילֵם אֱלֹהֵינוּ יְשׁוּעָה וַעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן תְּעַטְּרֵם, וְנָתַתָּ שָׁלוֹם בָּאָרֶץ, וְשִׂמְחַת עוֹלָם לְיוֹשְׁבֶיהָ".

 

ראובן ריבלין ובני גנץ  (צילום: לע
ריבלין וגנץ, היום. "תנו לעם הזה ממשלה"(צילום: לע"מ/ מארק ניימן)

לאחר דבריו של ריבלין, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין נשבע אמונים. "המליאה ריקה, אבל איתנו נמצאים מיליוני אזרחים שמשוועים לממשלת חירום", אמר. "ממשלת חירום שהעם יוכל להקשיב לה, לסמוך עליה. ממשלה שתטפל בבעיות החמורות של משבר הקורונה - אבל לא רק בהן. ממשלת חירום שתתחיל למלא את הבור העצום שנפער בשנה שלמה של חוסר אחריות פוליטי, בור שחפרו יחד נבחרי ציבור מכל הקשת הפוליטית".

 

לדברי יו"ר הכנסת, "אתם יודעים היטב שלא חיכיתי בסבלנות לָקורונה. קראתי שוב ושוב להקים ממשלת אחדות. בטקס ההשבעה הקודם הצעתי את לשכתי, שנמצאת כמה מטרים מכאן, כדי להגיע להסכמות להקמת ממשלה רחבה. הלשכה הזאת עדיין פתוחה. אפשר להתחיל לתקן את הבור הפוליטי עוד היום, ממש עכשיו, ולהתייצב יחד מול האתגרים העצומים שבפנינו ומול אלו שעוד יבואו.

 

"זה לא הזמן למלא את הפרוטוקולים בנאומים ארוכים. זה הזמן למעשים. עם ישראל מסתכל עלינו ומצפה מאיתנו. בואו נעמוד בציפיות", סיכם אדלשטיין. לאחר מכן נשבעו אמונים ראש הממשלה בנימין נתניהו, ויו"ר כחול לבן בני גנץ.

אסתר חיות (צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)
נשיאת העליון אסתר חיות(צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)

רואבן ריבלין (צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)
נשיא המדינה ויו"ר הכנסת(צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)

בני גנץ (צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)
יו"ר כחול לבן בני גנץ(צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)

 

כחול לבן: "נפנה לבג"ץ אם לא יתקיים דיון בנושא אדלשטיין"

 

במקביל להשבעה, כחול לבן פנתה ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין וליועץ המשפטי לכנסת עו"ד איל ינון בנושא מינוי יו"ר לכנסת ה-23 וכתבה במכתב כי "אין בסמכותו של יו"ר הכנסת למנוע דיון במליאה, שעה שקיים רוב של חברי הכנסת הדורש את קיומו של הדיון".

 

כחול לבן אף איימה כי תעתור לבג"ץ אם לא יתקיים דיון דחוף בנושא. במכתב טענו כי חרף הפניות טרם ניתנה כל הנחייה מצד יועמ"ש הכנסת וזאת "למרות לוח הזמנים הקצר".

 

בכחול לבן גם הגישו היום שלוש הצעות חוק: הגבלת כהונה של ראש ממשלה לשתי קדנציות; הפסקת כהונת ראש ממשלה לאחר הגשת כתב אישום; הצעה הקובעת כי לא יוטל התפקיד להרכבת ממשלה על מועמד עם כתב אישום. ההצעה האחרונה הוגשה בלי קשר להצעת החוק שהגישה ישראל ביתנו. מדובר בשלוש הצעות חוק נפרדות המוגשות במקביל למו"מ בין הליכוד לכחול לבן.

 

חיטוי יסודי ובקבוקים עם חומרי חיטוי

 

ההכנות להשבעת הכנסת כללו הפעם פעולות לא שגרתיות, בהתאם להנחיות משרד הבריאות. בין היתר, נעשה חיטוי יסודי באולם ההשבעה וברחבי הכנסת.

 

בכל רחבי הכנסת פוזרו בקבוקים עם חומרי חיטוי לטובת חברי הכנסת והמבקרים הספורים. בנוסף, ועל מנת לענות על דרישות משרד הבריאות חולקו חברי הכנסת לקבוצות. חלק מהם הוכנס לאזור ה"פרסה" - השטח שמאחורי המליאה בשעה שאחרים הושבעו בפנים. בכל פעם יצאו שלושה והבאים אחריהם נכנסו.

 

גם, מזנון חברי הכנסת והאורחים הופרדו ונוצרו מתחמים - כך שלא ישהו יותר מ-10 אנשים יחד בכל רגע נתון.

 

 
בדיקת חום בכנסת  (צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן)
בקבוקוני חיטוי פוזרו בכנסת (צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן)

בדיקת חום בכנסת  (צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן)
בדיקות חום לנכנסים(צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן)
הצהרות האמונים הראשונות היו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ. השלושה היו היחידים שהיו נוכחים בנאומיהם של נשיא המדינה ויו"ר הכנסת בפתח הישיבה. מיד לאחריהם כלל חברי הכנסת נכנסו למליאה לפי סדר אלפביתי.
 
בנוסף, הצילום המסורתי של ראשי המפלגות בטרקלין שאגאל נדחה וייערך במועד אחר. בוטלו כל עמדות התקשורת בתוך המשכן, וכל מהלך האירוע הועבר בשידור חי באמצעות ערוץ הכנסת. עמדות התקשורת הוצאו למתחם פתוח ברחבת וייל, חולקו למתחמים המופרדים זה מזה והוגבלו ל-4 אנשי תקשורת למתחם.

 

מוקדם יותר הטיל הנשיא ריבלין את המנדט להקמת הממשלה על יו"ר כחול לבן, בני גנץ, שהכריז כי בכוונתו "לעשות הכול כדי להקים ממשלה פטריוטית רחבה ככל האפשר". הוא ציין כי "בחירות רביעיות יפגעו אנושות באזרחים", וקרא לראשי סיעות אחרות להצטרף אליו.

 

יובל קרני
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות הכנסת
נשיא המדינה בהשבעת הכנסת
צילום: דוברות הכנסת
מומלצים