שתף קטע נבחר

מלחמת העצמאים

מעבר לצורך הברור בפעולת לבלימת התפשטות הקורונה באופן מיידי, בקרוב מאוד יצטרכו להילקח כאן גם החלטות חירום משמעותיות הנוגעות לכלכלה

 

נמרוד לב (צילום: תמר קרוון)
נמרוד לב(צילום: תמר קרוון)

משבר נגיף הקורונה וההגבלות הנובעות מהמצב חסר התקדים גורמים לכך שגם פעילותם של האמנים, הבדרנים ואנשי התרבות מצטמצמת למינימום, בדומה ליתר בעלי העסקים הקטנים העצמאים בענפים השונים שבמשק, המוצאים עצמם בחוסר ודאות כלכלי. אף שטוב שנדחתה בעשרה ימים הגשת הדוחות למע"מ (ומה בנוגע לתשלומי הביטוח הלאומי?), הרי שעדיין אין פתרונות מובנים למצוקתם הנבנית והולכת של כלל העצמאים, מה שחושף את חולשתה של המערכת בכל הנוגע אליהם לא רק בחירום אלא גם במצבי שגרה.

 

 

כשבתחתית נמצא מעמדם של הפרילאנסרים, שעל פי הדיווח לפחות אינם כלולים אפילו בהצעה שנבחנת בנוגע לאפשרות אישור חריג לדמי אבטלה לעצמאים. ועם זאת, בגזרת התשלומים הכול עוד כאן: חשבונות, ארנונה, הצורך להוסיף ולהתפרנס כדי לממן את שלל ההתחייבויות הכלכליות שנלקחו בימי שגרה מתוך חישובים המתאימים לעת ''נורמלית''.

 

מעבר לצורך הברור של פעולת בלימת התפשטות הסכנה באופן מיידי, בקרוב מאוד יצטרכו להילקח כאן גם החלטות חירום משמעותיות הנוגעות לכלכלה, להפניית תקציבים לצרכים שלא חשבנו עליהם מעולם, לשינוי סדרי עדיפויות ולהיערכות לפעולות התגוננות, פיצוי, שיקום; לשם הישרדותו והמשכיות תפקודו של המשק, ולחיזוקם של הפרטים המרכיבים את החברה כאחד - ובאופן אחראי הלוקח בחשבון את חוסנו של המשק ככלל.

 

זה דורש יכולת מעש ושיתוף פעולה להעמדת גוף שמתפקד במלוא הכוחות העומדים לרשותנו, שיוכל לקבל החלטות חיוניות ולא רגילות כפי שיידרשו. ולהפסיק להתקוטט.

 

זה מחליש אותנו בזמן הכי לא מתאים. נצטרך לחשוב כולנו יחד על רעיונות חדשים ושונים, להעז לבקש פתרונות לאתגרים שהסיטואציה הלא מוכרת מעמידה בפנינו. לחפש מחוץ לקופסה, תוך כדי, וגם ביום שאחרי. המשק כולו יזדקק לתיקון וריפוי. הרגלים ישתנו.

 

החלטות עקרוניות כמו אלה שנלקחות עכשיו חשוב וצריך שיילקחו על ידי כלל הציבור באמצעות נציגיו. קשה להבין כיצד בשעה כזו הפוליטיקאים שלנו, שרק כרגע ביקשו שניתן להם לנהל את עניינינו, עלולים להוסיף ולריב ביניהם על שליטה במוקדי הכוח בחברה, במקום להקים – כבר אתמול - ממשלת חירום מאוחדת, כדי לעבור יחד את ההזיה הקולקטיבית הבריאותית שנחתה על העולם.

 

זו אזעקת אמת. אחריותכם כלפי האזרחים, שולחיכם מכל קצות הקשת הפוליטית - ועם זאת מאותו גוף אחד, האורגניזם המשותף שנקרא "עם" - להתעלות מקטנות השגרה, ולהתחיל לפעול יחד כחומה בצורה על מנת לשמור על ביטחוננו ועתידנו.

 

מצופה מכולם לפעול מתוך ערבות הדדית. מכל אחת ואחד נדרש לקחת אחריות לא רק על עצמו, ולא לחשוב רק על התועלת האישית, או לעשות רק מה שמתאים לתפיסת העולם שלהם, אלא לפעול תוך התחשבות מוחלטת בטובת הכלל. כך גם אדם צעיר הסבור שהנגיף לא נוגע אליו שם בכל זאת בצד את הנוחות האישית שלו כדי לחשוב על טובתם של אנשים שהוא בכלל לא מכיר: קשישים, מוחלשי מערכת חיסונית.

 

בעת הזו אנו נדרשים אמנם לבידוד פיזי, אך לאחדות בפועל. אם זה מה שמצפים מהציבור לעשות, קל וחומר שנבחרי הציבור שלנו ישימו רגע בצד את ענייניהם, כדי לעשות אותו הדבר. עליהם לקבל אחריות, אותה האחריות הקולקטיבית שמצופה מאיתנו לקבל. לעצור הכל ולפעול בכל הכוח יחד. גם הם חלק מהשלם שהוא אנחנו.

 

  • נמרוד לב הוא מוזיקאי ואקטיביסט

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים