שתף קטע נבחר

צילום: עידו ארז , מוטי קמחי, shutterstock

אלפי ישראלים תקועים בעולם: "אין דרך לחזור הביתה"

אלפי ישראלים עדיין נמצאים במדינות שונות בעולם, בזמן שהן ממשיכות לסגור את גבולותיהן ברקע התפשטות נגיף הקורונה. ליאור שתקוע בקולומביה: "אין דרך לצאת מהמדינה, עוצרים מי שיוצא לרחוב". גבע ואתי נתקעו בקוסטה ריקה: "בתי המלון לא מקבלים אותנו". מחיר טיסת חילוץ לארץ: 2500$ לאדם, הורים מבקשים עזרה מהציבור

 

 

אלפי אזרחים ישראלים עדיין נמצאים במדינות שונות ברחבי העולם, בעוד שהסגר באותן מדינות הולך ומתהדק בעקבות התפשטות נגיף הקורונה ברחבי העולם. על-פי נתוני משרד החוץ, 2,274 ישראלים פנו למשרד החוץ בבקשה לסיוע בחזרה לישראל. בין השאר נרשמו 900 ישראלים בהודו, 550 בברזיל, 156 בניו זילנד ו-148 בארגנטינה. בירדן נמצאים כעת 127 ישראלים שמבקשים לשוב ובאוסטרליה, שם לפי ההערכות נמצאים 200 מטיילים ישראלים, ביקשו 113 בני אדם סיוע בחזרה לארץ.

ליאור מולאי שתקוע בקולומביה בעקבות הקורונה ()
"ביום שני לא נוכל לצאת לישראל". ליאור מולאי

אחת המדינות שנקטה צעדים דרמטיים היא קולומביה. הנשיא, איוון דוקה, הכריז אמש (ו') על הטלת סגר ארצי למשך 19 יום, כדי לעצור את ההתפשטות במדינה הדרום-אמריקנית. הנשיא ציין כי הסגר יכלול בין היתר הגבלה מוחלטת של תנועה מחוץ לבית. יוחרגו מההוראות עובדי כוחות הביטחון, רפואה, בתי מרקחת וסופרמרקטים. גם הטיסות הבינלאומיות מקולומביה ואליה יופסקו ביום שני הקרוב למשך חודש לפחות.

 

בקולומביה נמצאים יותר מ-200 תרמילאים ישראלים שאינם יכולים לשוב לישראל, מאחר שכרטיסי הטיסה שהזמינו בוטלו בזה אחר זה. גם בקוסטה ריקה שבמרכז אמריקה יש כעת עשרות ישראלים שלא יכולים לצאת משטחי המדינה.

  ()

ליאור מולאי, שתקוע בבוגוטה, סיפר ל-ynet: "יש פה כרגע עוצר והרחוב שבדרך כלל סואן מאוד נראה ריק לגמרי. יש פה משטרה ברחובות שכל הזמן עוברת ובודקת שאף אחד לא יוצא החוצה ואם מישהו יוצא עוצרים אותו. היום כבר אין דרך לצאת מהמדינה, כל מי שהזמין טיסה מפה, ביטלו לו את הכרטיסים. יש אנשים שביטלו להם כרטיסים 2- 3 פעמים. ביום שני השמיים נסגרים לגמרי כך שלא יהיה איך לצאת מפה לישראל".

 

על מאמצי החילוץ אמר: "מנסים לארגן טיסת חילוץ אבל הסכום גבוה ועומד על 2500 דולר. בגלל המחיר אין הרבה נרשמים, יש כאלה שעדיין מחכים לכסף על טיסות שבוטלו כך שהכסף שלהם נגמר, ויש כאלה שבצדק שאומרים אם המדינה חילצה ישראלים מפרו שיבואו לחלץ גם אותנו. כרגע הטיסה בסימן שאלה ואנחנו מקווים שאנשים יתרמו ויעזרו לנו".

גבע ואתי שתקועים בקוסטה ריקה בעקבות הקורונה ()
"כל הטיסות מתבטלות". אתי וגבע

דוד שטרייט, שנמצא עם אשתו ועם ילדה בת 15 בקולומביה, ציין כי אין דרך לצאת מהמדינה. "הגענו לשלושה שבועות וזה מתארך כי אין לנו דרך לחזור לבית באשדוד. לצערי התבטלו לנו שלוש פעמים טיסות. אנחנו משפחה ואין לנו 2500 דולר לכל אחד. למי שאין כסף כנראה יישאר כאן".

 

לדבריו, "אני חושב שהמדינה שצריכה לעזור לנו בבקשה ואנחנו מקווים לחזור לארץ בקרוב כולם ביחד. יש פה הרבה מאוד אנשים ועוד משפחות וילדים אחרי צבא ששירותו את המדינה בכבוד ומגיע שיחזירו אותם הביתה. יש פה עוד משפחות עם ילדים. עזרו לפרו עזרו להודו, למה לא יעזרו גם לנו?".

"בלי יכולת לחזור". חוף בקוסטה ריקה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
"בלי יכולת לחזור". חוף בקוסטה ריקה(צילום: shutterstock)

גבע ואתי שתקועים בסן חוזה שבקוסטה ריקה, סיפרו כי לצד חוסר היכולת לעזוב את המדינה, בקרוב הם ייאלצו לעזוב את המלון. "אין לנו דרך לצאת מפה ויש מעט יכולת להישאר כאן כי רוב בתי המלון כבר לא מוכנים לקבל אותנו. לצערנו אין שום דרך לצאת מפה כי כל הטיסות מתבטלות או שיש דרך ארה"ב אבל אין לנו ויזה לשם. מה שנשאר לנו זה לחכות ולקוות", אמר גבע.

 

אתי סיפרה כי "יש מבצע דרך חיליק מגנוס, טיסה יקרה, אבל צריך אנשים שירשמו כי יש רק 100 נרשמים לטיסה מאחר שהיא מאוד יקרה. אנחנו כנראה ניתקע פה בלי אפשרויות לחזור בכלל".

 

 
כאמור, חברת האיתור והחילוץ הישראלית "מגנוס" מנסה בימים האחרונים להוציא מטעמה מטוס חילוץ לדרום אמריקה שיאסוף ישראלים שנתקעו בקולומביה וקוסטה ריקה, אולם בגלל ביקוש נמוך ומחיר יחסית גבוה המבצע מתעכב.
 
לטובת כך, התארגנו הורים למטיילים בפרויקט מימון המונים. על-פי נתוני חברת מגנוס, עלות טיסה כזו נאמדת ב-650 אלף דולר. משמעות הדבר היא 2,500 דולר לכרטיס לאדם, אולם משפחות רבות שכבר שילמו על טיסות מסחריות שבוטלו זו אחר זו לא הצליחו לעמוד במחיר הגבוה של טיסת החילוץ. לתרומה לטיסת החילוץ לחצו כאן.
 

"יש ישראלים שממש מתחננים שנאסוף אותם לארץ כי כל הכרטיסים שלהם מבוטלים ומצד שני יש קבוצה של מטיילים אחרים שאדישים למצב או כאלה שאין להם את הכסף לשלם", אמר מנכ"ל מגנוס גיא עצמון. "אי אפשר להוציא מטוס חצי ריק לדרום אמריקה. אני פונה לכל הישראלים בדרום אמריקה, אנא הירשמו לטיסה בהקדם לפני שיהיה מאוחר מידי. אם לא יהיו תרומות או ישראלים נוספים שיקנו כרטיסי טיסה – כולם ייתקעו שם בתקופה הקרובה".

 

יצאו לטיול בג'ונגל – ונתקעו בפרו 

ביום שני האחרון יצאו ברק ראובן בן ה-23 וסופי קאופמן בת ה-22 שמטיילים בפרו לסיור בן שלושה ימים ביערות הגשם עם מדריך מקומי ועם קבוצת תיירים. כשחזרו מהטיול גילו שלא יוכלו לצאת מהמקום שבו הם נמצאים, לאור הסגר שהוטל על המדינה. לצד זאת, גילו שהחמיצו את הרכבת האווירית שחילצה את 1,100 הישראלים מלימה.

ברק ישראל וסופי קאופמן, זוג ישראלים, תקועים בפרו בעקבות נגיף הקורונה ()
סופי וברק. נתקעו בפרו

כעת הם נמצאים בעיר איקיטוס שבצפון פרו, מסוגרים בהוסטל. הדרכים היחידות ללימה – שיט ממושך או טיסה – בוטלו. "בגלל שהיינו בלי קליטה או אינטרנט לא יכולנו לדעת על מבצע החילוץ האווירי ולהקדים את יציאתנו ללימה. האווירה כאן מאוד עכורה ולא נעימה. כרגע אנחנו יושבים בחדר בהוסטל", סיפרה סופי.

 

"מדי פעם אנחנו יוצאים לסופר לקנות אוכל. בחוץ מסתובבים חיילים ושוטרים בכל כמה מטרים. הכול סגור וכולם עם מסיכות. בעיר יש כמה מקרים של קורונה ואנחנו מפחדים שאם לא נצא מכאן ללימה – נחמיץ עוד הזדמנות לצאת מפרו", הוסיפה סופי.

צ'ק אין מומבאי הודו ישראלים חוזרים קורונה נמל תעופה ()
התור לצ'ק אין במומבאי

צ'ק אין מומבאי הודו ישראלים חוזרים קורונה נמל תעופה ()

במקביל, מבצע החזרת הישראלים מהודו צפוי לצאת בעוד שעות ספורות לדרכו. מטוס חילוץ ראשון של אל על נמצא כבר על הקרקע בהודו לאחר שהעביר אתמול מטען למומבאי בעוד מטוס נחת גם הוא במדינה. שני המטוסים צפויים להמריא לישראל כשהם מלאים ב-550 מטיילים ישראלים שיחזרו ארצה. המטוסים צפויים לנחות בנתב"ג לפנות בוקר. בתוך כך, גם חברת הנסיעות "פליי איסט" התגייסה למאמץ ותוציא מטעמה טיסת חילוץ מגואה ביום שני הקרוב בשעה 19:00.

 

השר כץ: תוכנית חירום לחילוץ ישראלים

שר החוץ ישראל כץ הורה הערב להנהלת משרד החוץ להיערך לביצוע תוכנית לחילוץ ישראלים מחו"ל. במסגרת התוכנית ימופו ריכוזי הישראלים השוהים בחו"ל ומעוניינים לשוב ארצה. חדר המצב של משרד החוץ יעבוד 24/7 וייפתח בו מוקד לרישום בקשות החזרה. במשרד החוץ ציינו כי בהתאם לביקושים, יאורגנו טיסות מסחריות מהיעדים המבוקשים לנתב"ג.

המטוס הראשון נוחת (צילום: יאיר שגיא )
משרד החוץ יפנה לחברות הישראליות. מטוס אל על(צילום: יאיר שגיא )

משרד החוץ יפנה בין היתר לחברות התעופה הישראליות – אל על, ישראייר וארקיע, בבקשה שיטלו חלק במבצע וישלחו מטוסים ליעדים. השר כץ הוסיף כי בכוונתו לפעול מול הדרגים הבכירים בארצות המוצא כדי לקבל את האישורים המיוחדים שיידרשו לקיום הטיסות. "אני קורא לכל הישראלים המטיילים בחו"ל לשוב לארץ כמה שיותר מהר. במרבית המדינות עדיין יש טיסות מסחריות וניתן להגיע חזרה לארץ", אמר כץ.

 

במקביל, משרד החוץ הודיע היום כי הרשויות באוסטרליה יאפשרו טיסות מעבר דרך נמלי התעופה במדינה, בין היתר לישראלים שירצו לחזור מניו זילנד. מדובר בתקנה שקובעת כי כל אדם שיש בידיו אשרה לכניסה לאוסטרליה יוכל להשתמש בנמלי התעופה במדינה כדי להמשיך ליעדו. אישור המעבר יפוג תוקף ביום שלישי בשעה 12:00 בצהריים שעון אוסטרליה. התקנות קובעות כי חל איסור לצאת משטח נמלי התעופה וכי זמן השהייה בהם יהיה פחות מ-24 שעות.

נגיף קורונה סידני אוסטרליה (צילום: EPA)
מעבר רק דרך נמל התעופה. סידני(צילום: EPA)

במשרד החוץ קוראים לישראלים שנמצאים בחו"ל ורוצים לשוב לארץ להתעדכן באתר המשרד בכל הקשור להוראות הרשויות במדינות העולם.

 

במקביל, שגרירות ישראל בריגה שבלטביה ארגנה היום אוטובוס מיוחד במסגרת מבצע חילוץ הסטודנטים הישראלים לרפואה מהאוניברסיטה המקומית. כמה עשרות סטודנטים וחמישה כלבים ייסעו באוטובוס מיוחד לנמל התעופה של מינסק שבבלארוס, שם יתפסו את אחת הטיסות האחרונות שיצאו ארצה.

 

לטובת זאת הוכנו מסמכים ואישורים מיוחדים שיאפשרו את מעבר הגבול לבלארוס, משם יעלו אנשי משמר הגבול המקומי לאוטובוס וילוו את הסטודנטים אל נמל התעופה במינסק. כמה ניסיונות קודמים ליציאה מריגה, שם נמל התעופה מושבת לחלוטין, נכשלו.

 

מבצע החילוץ של 550 ישראלים מהודו התאפשר בזכות חברת אלביט, שהסכימה לוותר על הטסת מטען מהודו לישראל בכדי להחזיר הביתה מאות ישראלים. הדבר גם אפשר להוזיל דמטית את מחיר כרטיסי הטיסה שעמדו על פחות מ-500 דולר.

 

"המבצע התאפשר רק בזכות האחריות והערבות ההדדית שגיליתם והרצון לסייע לישראלים בשעת משבר", כתב מנכ"ל אל על גונן אוסישקין למנכ"ל אלביט בצלאל מכליס. "בלעדיכם זה לא היה קורה. אני גאה במיוחד על כך שבשעה של אי ודאות גדולה במשק, ובחלק מהחברות אף קשיים, החלטתם להיות שותפים למבצע והעמדת את ערך האחריות מעל לכל שיקול אחר. אשרינו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים