שתף קטע נבחר

צילום: עידו ארז , מוטי קמחי, shutterstock

בגלל רעידת אדמה בקרואטיה - מבצע חילוץ הישראלים הוקדם

כ-60 סטודנטים ישראלים צפויים להמריא ב-22:00 מזאגרב. בצל החשש מהקורונה, אירעה הבוקר רעידת אדמה חזקה במדינה. בניינים ניזוקו וכמה מהישראלים נאלצו להתפנות מחשש להתמוטטות. "אני ממש רוצה להגיע לישראל ולהרגיש בטוחה"

 

 

טיסת החילוץ של חברת ישראייר שתשיב לישראל כ-60 סטודנטים שתקועים בקרואטיה הוקדמה ותמריא הערב (יום א') בשעה 22:00 במקום ביום שלישי. הסיבה: רעידת אדמה שפקדה הבוקר את קרואטיה. חלק מהסטודנטים נאלצו להתפנות מדירותיהם בשל חשש להתמוטטות בניינים. "כל הפחדים שלי התממשו", סיפרה לירוז באלס בשיחה עם ynet. "הייתי חרדה להיות לבד במדינה זרה עם בהלת הקורונה, ועכשיו על אחת כמה וכמה. אני ממש רוצה להגיע לישראל למקום שבו נוכל להרגיש בטוחים".

 

התפרצות הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet 

יצאו לטיול בגו'נגל בפרו, ופספסו את החילוץ

תרמילאים שחולצו מפרו הגיעו לישראל

 

מוקד הרעש היה צפונית לבירה זאגרב. בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי הרעידה הייתה בעוצמה של 5.3 ובעומק של כ-10 קילומטרים. בניינים בעיר ניזוקו ומכוניות נקברו מתחת להריסות.

רעידת אדמה הבוקר בקרואטיה (באדיבות לירוז באלס)
זאגרב אחרי רעש האדמה(באדיבות לירוז באלס)

נזקי רעידת האדמה בקרואטיה (צילום: רויטרס)
נזקי רעידת האדמה בקרואטיה(צילום: רויטרס)
עד כה אובחנו בקרואטיה 206 חולים בנגיף קורונה, ואדם אחד מת מהמחלה. "זו הייתה אמורה להיות הטיסה הכי פשוטה שיש", אמר ניר סטילוגלו, מנכ"ל "נחלים ביטוח סטודנטים מקבוצת פירמה". "לשמחתי יש טיסה בשעה 22:00 ונפתחה הרשמה. יש לנו 60 סטודנטים ואנחנו מנסים למלא את הטיסה כמה שיותר, כולל עם בעלי החיים שלהם, זו ממש תיבת נוח. ברגע שהסטודנטים גרים שם, זה הופך למרכז החיים שלהם".

 

סטילוגלו, שבשבוע שעבר עמד בראש טיסת חילוץ לישראלים בסלובקיה, הוסיף כי "בגלל רעידת האדמה נאסר על חלק מהסטודנטים להיכנס לבתים, וגם אין אינטרנט. מבחינה לוגיסטית זו בעיה אבל אנחנו מתקדמים".

 

לירוז באלס, סטודנטית לרפואה מאילת, סיפרה: "אני גרה בדירה שכורה. לפני כמה דקות התירו לנו להיכנס חזרה לבניין, אבל במשך שעות היינו בחוץ. היו מאז עוד כמה רעידות קטנות. אני גרה במקום מרכזי של בניינים בני מעל 100 שנה שמתפוררים, אז זה מפחיד. אחד הבניינים שמולי התמוטט. הטיסה נפתחה לא מזמן וכולם נרשמים".

לירוז באלס (צילום: אורנית באלס)
לירוז באלס בימים רגועים יותר(צילום: אורנית באלס)
 

אורנית באלס, אמה של לירוז, סיפרה כי הורים רבים נמצאים בחרדה, קודם בגלל הקורונה וכעת בגלל רעידת האדמה. "כמעט כל הסטודנטים היו מחוץ לבית וביקשו מהם לא לחזור לבתים", סיפרה באלס. "במקום להישאר בבית הם חשופים לנגיף".

 

ענבל אברמוביץ' ממודיעין, סטודנטית לרפואה אף היא, סיפרה: "רעידת האדמה תפסה אותי כשישנתי בבית. ב-6:30 נשמע רעש חזק ודברים נפלו מהתקרה. קמתי ורצתי החוצה. כולנו הבנו שזו רעידת אדמה ולקח לנו קצת זמן לעכל. אנחנו בארגונים לטיסה שיש לנו הערב, כולנו באטרף, זה לא נעים, יש את הקורונה שמסתובבת בחוץ, אנחנו כולנו בסדר ותומכים אחד בשני, הדבר הכי חשוב זה להגיע לארץ בבטחה".

 

שגריר ישראל בקרואטיה אילן מור שוחח גם הוא עם ynet וסיפר: "חוויתי בעבר רעידות אדמה בלוס אנג'לס, אבל מה שהיה הבוקר בזאגרב היה מאוד חזק. כל הבית רעד. תפסתי את אשתי וירדנו מיד למטה. עכשיו אנו חווים רעידות משנה. יש נזקים מינוריים במבנה הבית. פה ושם נפלו דברים וטיח על הרצפה. לכל השליחים שלנו שלום".

 

 

לדבריו, "יש הנחייה לצאת מהבתים אבל זה כמו סיפור חד גדייה, אם אתה יוצא החוצה לא רק שתפגוש אותך הקורונה, יש גם שלג וקר. אבל אנחנו שומרים על מצב רוח". השגריר מור וצוות השגרירות מסייעים בתיאום טיסת החילוץ: "אני מתאם את טיסת החילוץ מהבית כאשר הדלת פתוחה לרווח. עין אחת, למחשב ועין שנייה לדלת שמא תתפוס אותנו עוד רעידת אדמה ונצטרך לצאת במהירות".

 

אך לא כל הסטודנטים מעוניינים לשוב ארצה. דניאל זייד, סטודנט שנה רביעית, סיפר כי החליט להישאר בזאגרב: "נשארת קבוצה קטנה", סיפר. "לחזור זה לוגיסטיקה גדולה - להיכנס לבידוד ולסכן את המשפחה. זה מורכב. אנחנו לא מטיילים, יש לנו בתים קבועים, לדעתי אין סיבה להילחץ. במקום לחבק את אימא אני מחבק את המשקוף".

 

מנגד, הסטודנטית רוזה שניצר שמארגנת את רשימת הנוסעים אמרה: "אני מעדיפה ברגעים כאלה להיות בארץ ומודעת לכך שאני נכנסת לבידוד של שבועיים. שני ההורים שלי בסיכון, אבל הם מעדיפים אותי לידם ולא פה. כל אחד יש לו את השיקולים שלו, אבל בשבילי הרצון של ההורים זה הדבר הכי חשוב. רעידת האדמה פה בבוקר גרמה לשינוי והרבה פתאום צלצלו אלי כבר ב-6:00 בבוקר ואמרו שהם רוצים לחזור. אני עובדת כמה ימים על הרשימות ומאז הבוקר יש הרבה לחץ. רוצים כבר להגיע הביתה".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות לירוז באלס
מכונית בזאגרב קבורה בהריסות
באדיבות לירוז באלס
מומלצים