שתף קטע נבחר

היורשים: מי ישלוט בצפון קוריאה אם קים ימות?

קים ג'ונג און נותח, אבל הדיווחים שמצבו קשה היו כנראה מוגזמים. ובכל זאת, מי עשוי להחליפו אם ביום מן הימים יסתלק? מהבן הקטן, דרך האחות שמחזיקה בעמדות מפתח בשלטון - ועד הדודה שקים חיסל את בעלה

 

 

גורמים בדרום קוריאה ובסין הטילו היום (ג') ספק בדיווחים שפורסמו בתקשורת האמריקנית ולפיהם ייתכן שמצבו של קים ג'ונג און חמור וכי נשקפת סכנה לחייו, לאחר שעבר ניתוח לב וכלי דם, אך הדיווחים הללו מעוררים כעת דיון ער בשאלה: מי עשוי להחליף את רודן צפון קוריאה הצעיר, בן 36 בלבד, אם אכן יש בהם שבב של אמת?

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

השמועות על מצבו של קים, נזכיר, החלו עוד בשבוע שעבר כאשר לראשונה קים לא נצפה בחגיגות יום הולדתו של מייסד צפון קוריאה, סבו קים איל סונג. יום זה נחשב לחג לאומי בדיקטטורה המבודדת. אמש דיווח Daily NK, אתר שמושבו בסיאול ושאותו מפעילים בעיקר עריקים צפון קוריאנים, כי קים עבר את הניתוח ב-12 באפריל וכי הוא מתאושש בווילה באתר נופש בהר קומגאנג, בהיינגסאן שבחוף המזרחי. הדיווח הסתמך על גורם אחד בלתי מזוהה בתוך צפון קוריאה.

  (צילום: AFP, KCNA VIA KNS)
עבר ניתוח, מצבו האמיתי לא ברור. קים ג'ונג און(צילום: AFP, KCNA VIA KNS)

במקביל, ב-CNN ציטטו גורם אמריקני שטען כי יש לו "מידע ישיר" בנושא, ושלדבריו וושינגטון "עוקבת אחר מודיעין" שלפיו קים נמצא בסכנת חיים לאחר הניתוח. ברשת "בלומברג" ציטטו גם הם מקור אנונימי בארה"ב, שאמר כי לבית הלבן נאמר שמצבו של קים הידרדר לאחר אותו ניתוח.

 

עם זאת, בהמשך אמרו גורמים בממשלת דרום קוריאה כי הדיווח של CNN שגוי, מבלי שהסכימו לאשר אם קים עבר בכלל ניתוח או לא. מלשכת הנשיאות של דרום קוריאה נמסר כי לא זוהתה תנועה חריגה בצפון. גם בסין הסתייגו מהדיווחים על מצבו של שליט צפון קוריאה. גורם רשמי במפלגה הקומוניסטית השלטת אמר לסוכנות רויטרס כי מצבו של קים אינו קשה.

 

ובכל מקרה, הדיווחים על מצבו של קים עוררו בהכרח דיון בשאלת מחליפו האפשרי של הרודן. פיונגיאנג מעולם לא פרסמה את סדר הירושה לתפקיד. מבלי שיש פרטים על ילדיו של קים, מומחים לצפון קוריאה מעריכים כי אחותו או נאמנים אחרים עשויים לשלוט כעוצרים, עד אשר אחד מילדיו של קים יהיה מבוגר מספיק כדי לעלות לשלטון.

  (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, רוברט אובריאן, נשאל היום בראיון ל-CNN מי עשוי להחליף את קים, והשיב: "ההנחה הבסיסית שזה יהיה מישהו מהמשפחה. אבל זה מוקדם מדי לדבר על זה בגלל שאנחנו לא יודעים באיזה מצב נמצא היו"ר קים ונצטרך לראות איך זה יתפתח".

 

קים, דור שלישי לשושלת של מנהיגי צפון קוריאה, עלה לשלטון ב-2011, לאחר מות אביו קים ג'ונג איל, שמת מהתקף לב. חילופי השלטון הקודמים בצפון קוריאה העלו את האפשרות של ואקום שלטוני או אף קריסתה של שושלת קים, ששולטת במדינה מאז היווסדה ב-1948.

 

למרות זאת, עד כה כל אחד משלושת מנהיגי צפון קוריאה הצליח לשמור על כוחו – וביד של ברזל. תחת הנהגתו של קים ג'ונג און, ארסנל הגרעין של פיונגיאנג ומצבור הטילים הבליסטיים שלה גדלו משמעותית, מה שרק מוסיף לחשש מפני כאוס שלטוני במדינה זו.

צפון קוריאה (צילום: רויטרס)
דיוקנותיהם של אביו של קים, קים ג'ונג איל (ימין), וסבו, קים איל סונג(צילום: רויטרס)

להלן דמויות מפתח בהנהגת צפון קוריאה, שעשויות לקחת חלק חשוב בכל חילופי שלטון עתידיים. חשוב להדגיש שוב כי הדיווחים מהלילה על מצבו הבריאותי של קים ג'ונג און הוטלו בספק רב.

 

האחות המשפיעה

קים יו ג'ונג, אחותו הקטנה של קים, הפכה לאחת הדמויות המוכרות ביותר סביב הרודן בשנתיים האחרונות, שבהן שירתה באופן רשמי כסגנית-מנהל הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית, אם כי באופן לא רשמי היא משמשת כראש הסגל של אחיה.

קים יו ג'ונג, אחותו של קים ג'ונג און, בטקס זיכרון לשליט ויאטנם הו צ'י מין בהאנוי (צילום: AP)
קים יו ג'ונג, אחותו של קים ג'ונג און(צילום: AP)
 

ראש הסגל בפועל. האחות לצד הרודן (צילום: EPA) (צילום: EPA)
ראש הסגל בפועל. האחות לצד הרודן(צילום: EPA)

רק החודש היא מונתה לשמש כחברה-לסירוגין של הפוליטביורו במפלגה, הגוף המבצע שלה שנחשב לאחד ממוקדי הכוח המרכזיים בצפון קוריאה – סימן נוסף להתחזקות ההשפעה שלה.

 

לקים, שלפי ההערכות היא בת 31, יש שליטה הדוקה על פונקציות מרכזיות של המפלגה הקומוניסטית. "קים יו ג'ונג תהיה בסיס הכוח המרכזי עם שליטה על הארגון, על מערכת המשפט ועל ביטחון הציבור", חזה צ'ו האן-באם, ממרכז קוריאה לאיחוד לאומי.

 

הבן הבכור הקטן

לקים ורעייתו רי סול ג'ו יש לפי ההערכות שלושה ילדים, אם כי התקשורת הממלכתית בצפון קוריאה מעולם לא פרסמה דבר על אודותיהם. הבן הבכור נולד לפי ההערכות ב-2010, כך שאם יירש בשנים הקרובות את אביו יהיה ככל הנראה צורך בעוצר שינהיג לתקופה מסוימת את המדינה עד שיגיע לבגרות. ב-2013 טען דניס רודמן, כוכב הכדורסל האמריקני שמיודד עם קים וביקר אז במדינה, כי לרודן יש גם בת בשם ג'ו אה.

 

זקני המפלגה הקומוניסטית

צ'ו ריונג האי מונה בשנה שעברה לנשיא אסיפת העם של צפון קוריאה, תפקיד מקביל לראש המדינה שם – אם כי השליט בפועל הוא כמובן קים ג'ונג און. מינויו לתפקיד זה של צ'ו הגיע לאחר שבמשך עשרות שנים שירת מהמפלגה הקומוניסטית את משפחת קים. תחת קים הצעיר, צ'ו שימש בעבר גם בתפקיד המפתח של המנהיג הפוליטי של צבא צפון קוריאה.

צפון קוריאה קים יונג צ'ול יד ימינו של קים ג'ונג און עם דונלד טראמפ (צילום: AP)
קים יונג צ'ול לצד טראמפ(צילום: AP)

מנהיג נוסף במפלגה הקומוניסטית הוא פאק פונג ג'ו, שחבר גם הוא בפולטביורו שלה, וזכור כמי שבעבר, כראש הממשלה של צפון קוריאה, דחף לפתוח חלקית את המשק במטרה לשקם את הכלכלה. הן צ'ו והן פאק צפויים להיות דמויות מפתח בהנהגה משותפת, אם תוקם במקרה של מות המנהיג העליון.

 

קים יונג צ'ול, סגן נשיא המפלגה ובעבר שליחו של קים לשיחות הגרעין עם ארה"ב, וכן שר החוץ הנוכחי רי סון גוון, עשויים לקחת חלק בניהול סוגיות דיפלומטיות – לאור העובדה ששניהם שיחקו תפקידים משמעותיים בפסגות השונות שקיים נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם קים, במו"מ שכעת נמצא במבוי סתום.

 

האח הגדול שבורח מפוליטיקה

קים ג'ונג צ'ול  ()
מעדיף מוזיקה על פני פוליטיקה. קים ג'ונג צ'ול, בעצרת של אריק קלפטון בלונדון

קים ג'ונג צ'ול הוא אחיו הגדול של רודן צפון קוריאה, אך לפי ההערכות אינו מתעניין בחיים פוליטיים. סגן שגריר צפון קוריאה בלונדון לשעבר העיד שהאח הגדול חי חיים שקטים ואוהב לנגן בכלי נגינה. למרות שההערכות הן כי הוא לא צפוי לשחק תפקיד משמעותי במקרה של חילופי שלטון פתאומיים, מומחים מסוימים מציינים כי הוא שומר על קשר עם קרובי משפחתו ובמקרה שכזה כן עשוי להיות לו תפקיד מסוים.

 

ב"בלומברג" ציינו כי אדם המתכנה קנג'י פוג'ימוטו, שטוען כי היה השף של קים ג'ונג איל, העיד בעבר כי המנהיג המת ראה בבנו קים ג'ונג צ'ול "נשי" מדי. בעבר נצפה כמה פעמים בקונצרטים של אריק קלפטון. הוא למד בשווייץ וכמו אחיו הקטן, גם הוא חובב כדורסל אמריקני. חוץ מזה, מעט מאוד ידוע עליו. 

 

הדודה שקים הרג את בעלה

צפון קוריאה קים ג'ונג און עם דודתו קים קיונג הוי בתמונה ראשונה אחרי שש שנים (צילום: AFP)
דודתו של קים עם אחיינה, בתמונה פומבית ראשונה אחרי שש שנים(צילום: AFP)

דודתו של הרודן, קים קיונג הוי, נחשבה בתקופת שלטונו של אחיה קים ג'ונג איל לדמות משמעותית בהנהגה של צפון קוריאה. עם זאת, ב-2013 אחיינה קים הוציא להורג את בעלה ג'אנג סונג תאק, שנחשב עד אז לדמות השנייה בעוצמתה בצפון. היא הייתה חולה במשך זמן רב ולא נראתה מאז שבעלה הוצא להורג – עד השנה, אז נצפתה בהופעה בתיאטרון בפיונגיאנג, לצד אחיינה קים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP, KCNA VIA KNS
דיווחים סותרים על מצבו. קים
צילום: AFP, KCNA VIA KNS
מומלצים