שתף קטע נבחר

סוחרי השווקים זועמים: "נפרק דוכנים ונהיה כמו ביג"

הממשלה צפויה לדון מחר רק בחזרה ללימודים, והדיונים על פתיחת השווקים, כמו גם על התרת כניסה לפארקים ועל ביטול מגבלת ה-100 מטר, אינם על הפרק. בשוק מחנה יהודה מאשימים את הממשלה בגרירת רגליים ומתכוונים לפעול בדרכים יצירתיות: "לא סופרים את מי ששותק"

 

 

 

הדיון על פתיחת השווקים שהיה מתוכנן להתקיים היום (שישי) נדחה ליום ראשון, והסוחרים זועמים על מה שהם מגדירים "גרירת הרגליים" של הממשלה. פרט לדיון המרכזי על מערכת החינוך, לא נקבעו להיום דיונים נוספים לגבי הקלות אחרות, כמו ביטול מגבלת ה-100 מטר, הסרת האיסור על כניסה לפארקים ולגני השעשועים ואישור שחייה בים ובבריכות ציבוריות. דיונים בכל נושאים אלו, לפחות בינתיים, לא צפויים להתקיים היום.

 

בעקבות הדחייה בדיון על פתיחת השווקים מקדמת יו"ר ועד סוחרי שוק מחנה יהודה טלי פרידמן יוזמה שלפיה כל דוכני השוק יפורקו, ומה שיישאר הן רק החנויות. במצב כזה השוק יהפוך למרכז קניות פתוח, בדומה למרכזי ביג, שלפי התקנות מותר לפתוח. "במידה ומתווה פתיחת השווקים לא יצא לפועל בתחילת שבוע הבא כפי שציפינו - אז נבחן לפרק את כל הדוכנים כדי שלא יוכלו למנוע את פתיחת החנויות", אמרה פרידמן אתמול. לדבריה, לאחר התייעצות משפטית, אם המדינה תנסה למנוע את פתיחת החנויות בשוק - ניתן יהיה לעתור לבג"ץ והשוק יקבל היתר לפעול. 

שוק מחנה יהודה. יפרקו דוכנים? (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
שוק מחנה יהודה. יפרקו דוכנים?(צילום: רויטרס)

50 ()
השוק הריק

"כששמעתי שמעבירים את הדיון ליום ראשון הייתי המום", אמר ירון צדקיהו, בעלי רשת מעדני צדקיהו, ואחד מהסוחרים הוותיקים והמוכרים בשוק מחנה יהודה. "זה מתסכל כי אנשים התחילו להזמין סחורות אחרי שהבינו שהשוק הולך להיפתח. אני הזמנתי סחורות כי אני צריך להכין את עצמי. הבנו שאוטוטו ביום ראשון הולכים לפתוח. היינו בטוחים שאנחנו פותחים כבר בימים הקרובים. כל יום אנחנו בטוחים שאנחנו פותחים. מה יש יותר בטוח משוק פתוח? אלוהים ישמור".

 

הוא הוסיף: "כשפתחו את איקאה אמרנו 'הנה עכשיו אנחנו נפתח'. זה חצה את כל הגבולות. אנחנו הסוחרים בשיתוף עם ועד הסוחרים וראש העיר עושים הכל. כנראה שאלה ששותקים לא סופרים אותם. אנחנו האחרונים במשק שלא חזרנו לשגרה, אבל הפעם זה ייפסק כי לא ניתן לזה להימשך. נתמודד כמו הגופים הגדולים ונגייס כספים. יש לנו יועץ משפטי שמוכן לקחת את זה עליו ונלך על זה עד הסוף. נהפוך את החנויות בשוק לבזארים".

ירון צדקיהו (צילום: רון ירקוני )
ירון צדקיהו. "נלך עד הסוף"(צילום: רון ירקוני )
  

צדקיהו הדגיש: "הפעם הכבוד שלנו נפגע יותר מהכסף. אותנו לא סופרים. מתי סופרים אותנו? כשיש בחירות. פעם בשנה עושים צחוק מאיתנו. הפעם ירגישו אותנו טוב מאוד.  אם זה לא יהיה חוקי זה יהיה במלחמה. פעם אחת ולתמיד נצא למלחמה כמו הגופים הגדולים. אין פה שום היגיון".

 

פרידמן הוסיפה: "אנו בסך הכל מבקשים לשוב לעבוד ולהתפרנס בכבוד. ראש העיר ואני הגשנו מתווה מצוין שאמור היה להוביל לפתיחת כל השווקים כבר ביום ראשון הקרוב. חבל שמשחקים בנו, אך מהר מאוד יבינו כולם שאנו יודעים לשחק בכמה מגרשים, יודעים ללכת יד ביד, וגם ראש בראש".

 

במהלך הדיונים שהתקיימו אתמול בממשלה, שרובם עסקו באי הבהירות לגבי פתיחת מערכת החינוך,  מתחו שרים ביקורת על הסחבת בעניין פתיחת השווקים והקניונים. כמו בעניין החינוך, גם בנושא זה טענו השרים כי לעיכוב גורם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב.

 

החניון בביג בירכא ריק (צילום: דניאל סלאמה)
מרכז ביג בירכא. בשוק רוצים אישור דומה(צילום: דניאל סלאמה)

המשטרה מתעמתת עם סוחרים שפתחו עסקים במחנה יהודה (צילום: רון ירקוני)
המחאה הקודמת בשוק(צילום: רון ירקוני)
גם בתחילת השבוע הפגינו סוחרים משוק מחנה יהודה נגד אי הכללת השוק בבתי העסק ששבו לפעילות. במקום הוצב שלט גדול שעליו נכתב: "ברוכים הבאים לאיקאה מחנה יהודה". אזור ההפגנה והדוכנים הוצפו בשלטים נוספים בהם נכתב, בין היתר: "אני לא מוכר חמוצים, אני מורה נהיגה. אני חיוני" ו-"אני לא מוכרת תבלינים, אני קוסמטיקאית, אני חיונית". הסוחרים התעמתו עם השוטרים שהשגיחו על ההפגנה ועל קיום הנחיות הריחוק החברתי.

 

ראש העיר ירושלים משה ליאון אמר השבוע: "אני תומך בסוחרים ומחזק את ידם. בשבועות האחרונים אני פועל רבות למען פתיחתו שוק מחנה יהודה וסבור כי אין סיבה שמתחמים אחרים יפתחו והשוק לא. 

 

"הגשתי תוכנית מסודרת לפתיחת השוק והצעתי יותר מפעם אחת שהעירייה תיקח אחריות בשוק על השמירה על הנחיות משרד הבריאות. אני מקווה שהממשלה תאשר בהקדם את פתיחתו שם השוק שמהווה מקור פרנסה למאות משפחות ירושלמיות. אני מבטיח שאמשיך ולא ארפה את ידי עד שנפתח את השוק מחדש".


פורסם לראשונה 30/04/2020 23:17

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רון ירקוני
צדקיהו בשוק הכרמל. יפרקו דוכנים?
צילום: רון ירקוני
מומלצים