שתף קטע נבחר

זעם באפגניסטן: "האיראנים השליכו מהגרים לנהר"

קאבול חוקרת טענות שחיילים איראנים עינו והשליכו לנהר בגבול בין שתי המדינות עשרות מהגרים אפגנים. עד כה חולצו מהמים 12 גופות. בטליבאן הצטרפו לקריאות הזעם, בטהרן טוענים: התקרית לא קרתה בשטחנו

משרד החוץ באפגניסטן הודיע אתמול (א') כי פתח בחקירה של טענות שלפיהן מהגרים אפגנים טבעו למוות לאחר שחיילים איראנים, בגבול בין שתי המדינות, עינו אותם וזרקו אותם לנהר.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

הרשויות במחוז הראת שבמערב אפגניסטן, אשר גובל עם איראן, מסרו כי עד כה חילצו 12 גופות מהנהר הארי-רוד, וכי לפחות שמונה בני אדם מוגדרים נעדרים. גורם בכיר בארמון הנשיאות בקאבול אמר כי ההערכות הראשוניות הן שלפחות 70 מהגרים שניסו להיכנס לאיראן מהראת הוכו ונדחפו למי הנהר ביום שבת.

אפגניסטן במחוז הארת חשש מ נגיף וירוס קורונה (צילום: EPA)
עם מסכה במחוז הראת באפגניסטן, שבגבול בינו לבין איראן אירעה התקרית(צילום: EPA)

עבאס מוסאבי, דובר משרד החוץ האיראני, טען כי "התקרית" אירעה בכלל בשטח אפגניסטן. "שומרי משמר הגבול של הרפובליקה האיסלאמית הכחישו כל התרחשות של אירועים הקשורים לכך על הקרקע של ארצנו", מסר אתמול מוסאבי. "חקרנו זאת בשיתוף פעולה עם הרשויות באפגניסטן", הוא הוסיף.

 

עבדול גאני נורי, מושל חבל גולראן במחוז הראת, טען כי עשרות מהגרים אפגנים הושלכו לנהר על-ידי אנשי הצבא האיראני. "החיילים האיראנים השתמשו באתי חפירה ובירי כדי לפצוע עובדים אפגנים ולזרוק אותם לנהר", אמר נורי לסוכנות הידיעות רויטרס.

 

הוא הוסיף כי כמה מהמהגרים שנפצעו הועברו לטיפול רפואי. בבית החולים במחוז הראת אמרו כי קיבלו חמש גופות של אפגנים שמתו באותה תקרית. "מבין הגופות הללו, ברור שארבעה מתו בשל טביעה", אמר עארף ג'לאלי, מנהל בית החולים.

 

במועצה האפגנית לזכויות אדם סיפרו כי שוחחו עם כמה מהמהגרים שעונו לכאורה כשניסו להיכנס לאיראן בחיפוש אחר עבודה. "הם אולצו לחצות את הנהר וכתוצאה מכך כמה מהם טבעו וכמה שרדו", נמסר. אחד המהגרים שטוענים כי הותקפו הוא נור מוחמד. "לאחר שעינו אותנו, החיילים זרקו את כולנו לנהר הארי-רוד", הוא סיפר לרויטרס.

 

התקרית עוררה אף את זעמו של הטליבאן, הארגון שנלחם בממשלה בקאבול, ושם אמרו כי על איראן לפתוח בחקירה ו"להעניש בחומרה" את האחראים. "למדנו ש-57 אפגנים בדרכם לעבודה ברפובליקה האיסלאמית של איראן עונו תחילה בידי אנשי משמר הגבול האיראני ו-23 מהם נהרגו בהמשך באכזריות", נמסר בהודעה שפרסם הטליבאן, שבה כינה את המתים בתקרית "שהידים".

 

באזור חוששים שהתקרית תצית משבר דיפלומטי בין קאבול לטהרן בזמן הרגיש של מגפת הקורונה. באיראן יש בין 1.5 ל-3 מיליון אפגנים, רבים מהם מועסקים בעבודות כפיים כמו ענף הבניין. בימי שגרה נכנסים לאיראן מהגבול במחוז הראת יותר מ-2,000 אפגנים בכל יום.

 

עשרות אלפים מהם חזרו לארצם בעקבות התפשטות הנגיף באיראן, שהיא אחד ממוקדי ההתפרצות החריפים ביותר במזרח התיכון. רבים מהם הביאו את הנגיף עמם לאפגניסטן. עם זאת, בשבועות האחרונים החלה איראן להקל בהגבלות שהוטלו על מנת לבלום את הנגיף, וכעת אפגנים רבים מקווים לחזור לשטחה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
עם מסכה במחוז הראת באפגניסטן
צילום: EPA
מומלצים