שתף קטע נבחר

שנה וחצי אחרי: מצ"ח תחקור פציעת לוחם שקפץ מהאמר ונותר משותק

באוגוסט 2018 קפץ עילי חיות מרכב במהלך אימון בהוראת מפקדיו ביחידת מגלן. לאחר שורה של טענות מצידו לגבי נסיבות פציעתו והטיפול בה, החליט הפרקליט הצבאי הראשי להורות על פתיחת חקירה

הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף שרון אפק, הורה היום (שלישי) על פתיחת חקירת מצ"ח בנוגע לפציעתו של הלוחם עילי חיות, כיום בן 22, במהלך פעילות של יחידת מגלן באוגוסט 2018.

 

חיות נפצע בתאונת אימונים ונותר משותק, לאחר שקפץ מרכב האמר בהוראת מפקדיו. לפי הודעת דובר צה"ל, החלטתו הפרקליטות התקבלה בעקבות שורה של טענות ביחס לנסיבות הפציעה והטיפול בה. בסיומה של החקירה יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית.

 

עילי חיות (צילום: רמי זרנגר)
עילי חיות. תיפתח חקירה(צילום: רמי זרנגר)

עילי חיות (צילום: שאול גולן)
עילי חיות(צילום: שאול גולן)

 

תאונת האימונים הקשה והמיותרת אירעה ב-1 באוגוסט 2018, בשבוע השני של חיות במגלן, רגע לפני היציאה חזרה לבסיס משבוע אימונים.

 

בריאיון ל"ידיעות אחרונות" לפני כשנה סיפר חיות שהלוחמים התבקשו לקפוץ מההאמר לתוך ערימת קוצים שאספו. "זה היה כמו לקפוץ לבריכה בלי מים. בתוך שניות הבנתי – אני משותק", אמר.

 

"שכבתי בין הקוצים חסר אונים והתחננתי: 'בואו, תפנו אותי'. הם לא האמינו לי, ולא הבינו אותי. חשבו שאני צוחק. בלי לבדוק מה קרה לי, מה חומרת הפציעה, אם אסור או מותר בכלל להזיז אותי, הרימו אותי מהידיים והרגליים והושיבו אותי. כל הזמן אמרו לי מסביב: 'יהיה בסדר, יעבור לך. זה רדום, עוד מעט יתעורר'. הבנתי שהם כנראה מהססים להזעיק פינוי, כי הם דואגים לעצמם. מפחדים ממה שיקרה להם. מה יהיו ההשלכות. הבנתי שאני מוכרח לשכנע אותם. אמרתי להם שאני מבטיח שלאף אחד מהם לא יקרה כלום, רק שיפנו אותי".

 

לדברי חיות, הפינוי עצמו היה רצוף מחדלים. "עם כל הדחיות והעיכובים, מרגע הקפיצה ועד שהגעתי לבית החולים זה לקח שעתיים ועשר דקות".

 

מדובר צה"ל נמסר אז בתגובה: "לאחר פציעת הלוחם בוצעו תחקירים פיקודיים ומקצועיים. מהתחקירים הופקו לקחים רבים, על מנת למנוע הישנות מקרים כדוגמת אלו בעתיד. הליך הפינוי הרפואי תוחקר על ידי ועדת בדיקה מיוחדת, ועיקרי הממצאים הוצגו למשפחה". 

 

רק בינואר השנה, כך פורסם ב"ידיעות אחרונות", אלוף פיקוד המרכז נדב פדן נפגש עם עילי, התנצל על התנהלות הצבא אחרי הפציעה ובישר לו כי תחקיר התאונה ייפתח מחדש: "האחריות היא שלנו כמפקדים, אם מישהו צריך להשפיל מבט זה אנחנו ולא אתה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רמי זרנגר
עילי חיות
צילום: רמי זרנגר
מומלצים