שתף קטע נבחר

ביקורת על מתווה הפעוטונים: "חוסר אונים מוחלט"

תסכול בקרב מנהלות, מטפלות והורים בנוגע למתווה לפתיחה הדרגתית של מעונות היום והמשפחתונים המפוקחים לגיל הרך. "אני צריכה להיות 'השוטר הרע' ולשיב לב שהכול מתנהל לפי ההנחיות? ילדים הם עם חופשי", אמרה אחת המנהלות. אם לשני פעוטות הוסיפה: "הזוי לתת לילדים כל כך קטנים לחוות את זה"

 

Детский сад в Тель-Авиве. Фото: Белла Арбив ()
מעון נעמת בתל אביב

מנהלות מעונות, מטפלות והורים מותחים ביקורת על מתווה משרד העבודה והרווחה לפתיחה הדרגתית של מעונות היום והמשפחתונים המפוקחים לגיל הרך (גילאים 0-3) החל מיום ראשון הקרוב, תחת מגבלות הקורונה, שאושר אתמול (ד') על ידי משרד הבריאות, וטוענים כי הוא אינו ישים. יש לציין שגורמים בתחום מעריכים כי בשל צמצום הכיתות במסגרת המתווה כ-30-40% מהפעוטות כלל לא יוכלו לשוב למעונות היום.

 

המתווה מחייב בין היתר הקפדה על כללי היגיינה קפדניים לפני ואחרי כל מגע עם פעוט וחיטוי יסודי של המעון בסוף יום. בין ההנחיות נקבע כי על הצוות ועל הילדים להקפיד על רחיצה תכופה ויסודית של הידיים בסבון, תוך הקפדה יתרה, לפני ואחרי מגע פיזי עם ילד, לפני ואחרי האכלה, לפני ואחרי שימוש בשירותים או החתלה ולפני החזרה למרחב הציבורי.

 

נופך בן טוב (30), מנהלת מעון מפוקח בבני ברק, סיפרה כי "אני נמצאת בחוסר אונים מוחלט. יש לי חששות מאוד גדולים לגבי הצוות שלי והילדים. מבקשים לשמור על ריחוק בין הקבוצות.אבל ילדים הם עם חופשי - אני לא יכולה להגיד לפעוט אל תלך לשם או אל תזוז. המטפלת צריכה להחליף כפפה בכל פעם שלילד יש נזלת.

נופך בן טוב ()
נופך בן טוב

"אם ילד ישן, רק מטפלת מסוימת יכולה לגשת אליו, אבל ילד לפעמים מקיא או משתעל מתוך שינה, אז לא ניגש אליו עד שהמטפלת שלו תחזור מהשירותים? הלחץ שיופעל על המטפלות יגרום להן לחרדות שהן לא תוכלנה לעמוד בהן ואני כמנהלת צריכה להיות השוטר הרע ולשים לב שהכל עובד לפי התקנים".

 

נופך הוסיפה כי "מבחינה חינוכית אני לא יודעת איך להתמודד מול הילדים שחוו משבר כל כך גדול בתקופה הזו. בדרך כלל בימי הסתגלות בתחילת השנה הורים נשארים שעתיים עם הילדים בגן. עכשיו להורים יהיה אסור לשהות בגן. איך ילדים כל כך קטנים ייפרדו מההורים בצורה כזאת אחרי חודשיים?".

 

נטלי רוימי מאופקים, אמא לאיתן בן השנתיים ולליאן בת ה-11 חודשים, לא תחזיר אותם ביום ראשון למעון במושב גילת. "ההנחיות הן שאסור מגע, את רוב המשחקים מונעים מהם, הצוות אמור להיות עם מסכה", אמרה. "זה הזוי לתת לילדים כל כך קטנים לחוות דבר כזה. אי אפשר לדרוש מילדים כל כך קטנים להיות בריחוק. הילדים שלי צריכים חום ואהבה ויחס אישי ולא יהיה להם את זה גם אם הגננות מאוד ירצו. אני מציעה שלהורים שבוחרים לא לשלוח את הילדים יהיה גב כלכלי.

 

"לפחות שאני לא אצטרך לשלם על התקופה שהם לא שם, כי אף אחד לא יכול להבטיח לי שהם יהיו בטוחים. גננות מאיימות על הורים – אם לא תשלמו אין גן. אם לא תחזירו את הילדים, לא תוכלו לחזור בכלל. זה באמת תחום פרוץ והמדינה צריכה לקחת אחריות על הגילאים האלה".

משפחת סימון ()
משפחת סימון

משפחת רוימי ()
משפחת רוימי

"זה נזק לילדים, לא ריאלי"

נדב בן סימון, אב לרותם בן השנתיים, יחזיר אותו ביום ראשון למעון בתל אביב, על אף ביקורתו על המתווה. "אני לא חושש", הוא אומר. "ממה אני אמור לחשוש? מזה שהילד שלי יידבק? ואם הוא ייפגש עם החברים שלו בגינה הוא לא יידבק? אם הכול חוזר למצב רגיל וכולם יכולים להידבק, אז צריך להחזיר גם את הגנים ומי שיידבק שיטפלו בו.

 

"זו הייתה תקופה מאתגרת, אנחנו מחכים שהם יחזרו לגן ואני יודע מאחרים שהם ממש כבר על הקצה. כל אמצעי הבטיחות שרוצים לנקוט בהם הם בדיחה ולא יחזיקו מעמד אפילו דקה. אני לא רואה מצב שגננת תלך עם מסכה ולא תחבק או תנשק ילד אם הוא בוכה. זה נזק לילדים ולא ריאלי".

 

ציפי ברנד, סגנית ראש עיריית תל אביב יפו והממונה על תחום הגיל הרך, אמרה כי "המענה הממשלתי למסגרות לגילאי לידה עד שלוש הוא חלקי ומבולבל ואינו מאפשר חזרה אמיתית של ההורים והמשק לשגרת עבודה. הממשלה חייבת להכניס יד לכיס. גני הילדים לגילאי לידה עד שלוש הינם שירות חיוני ויש להעניק להם רשת ביטחון כלכלית".

 

הארגונים המפעילים את מעונות היום המפוקחים (ויצו, נעמת, אמונה, נשי חרות, החברה למתנ"סים, נאות מרגלית, בית יעקב, איגוד מעונות יום ועוד), שבהם מתחנכים כ-80 אלף ילדים, בירכו על המתווה. ארגון א.מ.א, המייצג את מעונות היום המפוקחים שמופעלים על ידי יזמים פרטיים, שבהם מתחנכים כ-50 אלף ילדים, לא קיבל תחילה את המתווה, ובינתיים לא הושגה עמו הסכמה. המעונות שאותם הוא מאגד לא ייפתחו לפי שעה ביום ראשון.

 

הלילה נמסר כי הושגה הסכמה לפתיחתם של המעונות הפרטיים לגיל הרך שאינם מפוקחים, ושבהם יש כ-300 אלף ילדים. במסגרת ההבנות יינתן מענק הסתגלות חד פעמי לכיסוי העלויות למעונות היום הפרטיים כתוצאה ממשבר הקורונה, בדגש על הגבלת כמות הילדים ודרישות הבריאות הייחודיות לגיל הרך. המענק מתווסף לכלי הסיוע שניתנו לעסקים עצמאיים, כגון שתי פעימות מענק סיוע לעצמאים, מענק בעד השתתפות בהוצאות קבועות, פטור מארנונה לשלושה חודשים, מענק החזרה לתעסוקה שעתיד להיקבע ועוד.

 

מנכ"לית ארגון גני הילדים הפרטיים בישראל, ד"ר שולמית ביסמנובסקי, מסרה: "אני מברכת על ההבנות שהתקבלו שהן ביטוי למאבקנו העיקש וקולנו הרם. נוודא יחד עם שותפינו למתווה במשרד האוצר כי הוא ייושם במלואו למען הגננות, ההורים והילדים בישראל. אנו עדיין ממתינים למתווה של משרד הבריאות ומצפים שיתאים לדרישות שלנו לצרכים של הילדים בגיל הרך".


פורסם לראשונה 06/05/2020 22:49

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים