שתף קטע נבחר

מהכספים ועד לביקורת: מה תפקידן של ועדות הכנסת ומי יעמוד בראשן

העבודה האמיתית של הכנסת נעשית ב-12 הוועדות הקבועות. איזו ועדה יכולה לזמן נציגים ממשרדי הממשלה ומי הם שני בעלי התפקידים שמרכיבים את ועדת השניים? רגע אחרי השבעת הממשלה החדשה ואישור הרכב הוועדות, עשינו סדר במנוע של הרשות המחוקקת

  (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
ועדת החינוך של הכנסת(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
 

ועדות הכנסת מורכבות מנציגי סיעות הבית והן מהוות חלק מהותי בתהליך החקיקה. חברי הוועדות מנסחים את סעיפי החוקים החדשים, והמלצותיהן מובאות בפני המליאה לאישור סופי. בכנסת ישנן 12 ועדות קבועות כשהבולטות והחשובות מביניהן הן ועדת חוץ וביטחון וועדת הכספים, וישנן ועדות מיוחדות והן תקפות רק לתקופת הכנסת שמינתה אותן. הסיעות הן אלה שקובעות מי מטעמן יכהן כיו"ר הוועדה, כאשר גם חברי כנסת מטעם האופוזיציה מכהנים כראשי ועדות. 

 

ביום רביעי אושרו במליאה הרכבי הוועדות השונות. על פי ההצעה יוקמו 17 ועדות. 12 קבועות ו-5 ועדות מיוחדות. 14 מהוועדות יהיו בראשות חברי כנסת מטעם הקואליציה ובוועדה אחת יכהן ח"כ מטעם האופוזיצה. בהמשך הוועדה עתידה להמליץ על שלוש ועדות נוספות שיהיו בראשות חברי הכנסת מהאופוזיציה.

ועדות הכנסת כנסת 23 אינפו גרפיקה ()

 

ועדת חוץ וביטחון

ועדת חוץ וביטחון עוסקת בפיקוח ובקרה על מדיניות החוץ של המדינה, כוחותיה המזוינים וביטחונה. ועדת החוץ והביטחון מאשרת, בין היתר, חקיקת משנה בתחומי הביטחון, גיוס חירום של כוח אדם ופעולות מיוחדות של שירות הביטחון הכללי.

 

בפני הוועדה ניתנות סקירות של בכירי הממשל הישראלי בתחומי הביטחון, החוץ והמודיעין, ביניהם ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל, השב"כ והמוסד. יו"ר הוועדה נחשב לאחד האישים הבכירים במערכת הביטחון הישראלית.

ועדת החוץ והביטחון: בקשת הממשלה להארכת תוקף הסמכת שירות הביטחון הכללי לסייע בצמצום התפשטות הקורונה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
ח"כ גבי אשכנזי מנהל דיון של הוועדה(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
 

הממשלה מחויבת להביא לאישור הוועדה ביצוע פעולות שונות הקשורות למצב חירום, כמו גיוס מילואים בצו 8. הממשלה מחויבת גם לדווח לוועדה על פעולות אחרות שנעשו בעניינים אלו כמו פתיחת מלחמה, ענייני מודיעין, פעולות מסוימות של השב"כ והאזנות סתר. הוועדה יכולה לבצע שימוע לבכירים בצמרת הביטחונית והמדינית של ישראל.

 

דיוני מליאת הוועדה סודיים, חלק מהדיונים סודיים ביותר בדרגות סיווג שונות, וחבריה מחויבים להצהיר בחתימה על הצהרה לשמירת סודיות. לכן, לרוב הוועדה אינה מפרסמת פרוטוקולים וחל איסור מוחלט על אמצעי התקשורת להיכנס לדיונים בוועדות המשנה.

 

בכנסת ה-20 יו"ר הוועדה היה ח"כ אבי דיכטר, בכנסת ה-21 וה-22 החליף אותו ח"כ גבי אשכנזי ומי שיירש את כיסאו בכנסת ה-23 הוא ח"כ צביקה האוזר מסיעת "דרך ארץ".

צבי האוזר (צילום: עידן ארבל )
יו"ר הוועדה הנכנס ח"כ צבי האוזר(צילום: עידן ארבל )

 

ועדת הכספים

ועדת הכספים נחשבת גם היא לאחת הוועדות החשובות והמשפיעות בכנסת והיא בעלת משקל פוליטי רב. הוועדה עוסקת, בין היתר, בתקציב המדינה, מיסים לכל סוגיהם, בנקאות, שטרות כסף והכנסות והוצאות המדינה.

 

הוועדה דנה בתקציב המדינה ובחוק ההסדרים ומכינה אותם לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. יש לה יכולת השפעה מרחיקת לכת על הרכב התקציב, הכוללת, בין היתר, העברת תמיכות כספיות לסקטורים וגופים שונים. הוועדה דנה גם בחוקים כלכליים, ובפרט בחוקי המיסים.

 

בכנסות ה-20, 21 ו-22 יו"ר הועדה היה ח"כ משה גפני מיהדות התורה. בוועדת הכספים הזמנית בכנסת ה-23 יו"ר הוועדה היה עודד פורר מישראל ביתנו, ומי שעתיד להחליפו ולחזור לתפקידו הוא ח"כ משה גפני.

 

 

ח"כ משה גפני, חוזר אל ראשות הוועדה (צילום: עמית שאבי) (צילום: עמית שאבי)
ח"כ משה גפני, חוזר אל ראשות הוועדה(צילום: עמית שאבי)
 

 

ועדת חוקה, חוק ומשפט

ועדת חוקה, חוק ומשפט עוסקת בחוקת המדינה, חוקי-יסוד, חוקים וסדרי משפט. על פי עקרון הפרדת הרשויות, הוועדה מפקחת על פעילות הממשלה על מנת להדק את הפיקוח הפרלמנטרי. החל מהכנסת ה-18 יו"ר הוועדה, בשיתוף הייעוץ המשפטי, החלו לעגן בחוק חובת דיווח על יישום וביצוע חוקים.

 

הניסיון המצטבר מלמד כי הדו"חות משביחים את דיוני הוועדה ומסייעים למשרדי הממשלה לפעול בהתאם לנתוני אמת. הוועדה התכנסה בפעם האחרונה בכנסת ה-20 ומי שעמד בראשה היה ח"כ לשעבר ניסן סלומינסקי (המפד"ל והבית היהודי). מי שיעמוד בראשה בכנסת ה-23 יהיה ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה.

 

ועדת הכלכלה

ועדת הכלכלה של הכנסת עוסקת בתחומי עניין רחבים הנוגעים בכל ענפי הפעילות הכלכלית במשק, החל מתחום האנרגיה והמים, התשתיות והתחבורה באוויר, בים וביבשה, דרך תחומי התקשורת, הגנת הצרכן, התיירות, הבנקאות, מקרקעי ישראל ועוד.

 

כמו כן, מפקחת הוועדה על פעילותם של שורה ארוכה של משרדי ממשלה, בהם: התקשורת, התיירות, הכלכלה, התחבורה והבטיחות בדרכים, הבינוי והשיכון, האנרגיה והחקלאות. במסגרת זאת פועלת הוועדה לוודא שהמשרדים פועלים לטובת האזרח, ובמקרים בהם מתגלים כשלים פועלת הוועדה לתיקונם.

 

בכנסת ה-20 יו"ר הועדה היה ח"כ לשעבר איתן כבל (העבודה) שפתח כל ועדה בקריאת שיר עברי. יו"ר הועדה הנבחר לכנסת ה-23 הוא ח"כ יעקב מרגי מש"ס.

יעקב מרגי בסקירה של נציג משרד העבודה אמיר מדינה דיון של ועדת החינוך בנושא יישום חוק פיקוח על מעונות יום לגיל הרך (צילום: אוהד צויגנברג)
ח"כ יעקב מרגי(צילום: אוהד צויגנברג)
 

 

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות עוסקת בענייני עבודה, תעסוקה, רווחה ובריאות. היא פעלה ברציפות החל מהכנסת הראשונה ועד לכנסת ה-20. בכנסת ה-21 וה-22 היא לא פעלה עקב אי הקמת ממשלה ובכנסת ה-23 אישרה מליאת הכנסת את הצעת הוועדה המסדרת להקימה כוועדה מיוחדת בענייני רווחה ועבודה שתפעל עד להקמת הוועדות הקבועות.

 

בענייני עבודה הוועדה עוסקת בבעיות אבטלה, העסקה ותנאי עבודה. בענייני רווחה וסעד דואגת הוועדה לטיפול בקשישים, נכים, אלמנות ויתומים, נפגעי פעולות איבה, בקצבאות ילדים ובמשפחות הנמצאות מתחת לקו העוני.

 

בענייני בריאות, הוועדה דנה בשלל נושאים הקשורים במערכת הבריאות הממלכתית כגון בתי חולים, קופות חולים, סל התרופות, מערכת בריאות הנפש ועוד.

חיים כץ (צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ חיים כץ(צילום: אלכס קולומויסקי)
 

בכנסת ה-20 יו"ר הועדה היה ח"כ לשעבר אלי אלאלוף מכולנו. בראשות הוועדה המיוחדת בכנסת ה-23 עמדה זמנית ח"כ עאידה תומא סלימאן מהרשימה המשותפת. מי שעתיד להחליפה הוא ככל הנראה ח"כ חיים כץ מהליכוד.

 

ועדת החינוך, התרבות והספורט

ועדת החינוך התרבות והספורט עוסקת בנושאים הקשורים בחינוך, במערכת החינוך, בחומרי לימוד, פיתוח והשקעה בתחומים שונים, תקציב החינוך, תמיכה כספית בתלמידים מעוטי-אמצעים, חינוך והוראה לתלמידים מתקשים, השכלה גבוהה וחינוך במסגרות נוספות.

 

בענייני ספורט ואמנויות, דואגת הוועדה לקידום התרבות בישראל בשלוש שפות שונות: עברית, ערבית ויידיש. כמו כן עוסקת הוועדה גם בספורט על כל ענפיו. הוועדה דנה בנושאים כמו פיתוח תרבות נאותה ומתקדמת יותר בישראל.

רם שפע ()
ח"כ רם שפע

בתחילת ימי הכנסת, הוועדה הייתה לרוב בידי האופוזיציה. ברבות השנים, יו"ר הוועדה היה ח"כ מטעם המפלגה שקיבלה את תיק החינוך. בכנסת ה-20 וה-21 יו"ר הוועדה היה ח"כ יעקב מרגי מש"ס.

 

בכנסת ה-23, בוועדה מיוחדת שהוקמה, יו"ר הועדה היה באופן זמני ח"כ ניצן הורביץ ממרצ. יו"ר הוועדה החדש יהיה ח"כ רם שפע מכחול לבן.

 

ועדת הפנים והגנת הסביבה

ועדת הפנים והגנת הסביבה עוסקת בנושאי פנים, ביטחון פנים ובאיכות הסביבה. בשנים הראשונות של הכנסת הוועדה נקראה "ועדת הפנים" אך בכנסת השמינית החליטו לשנות את שמה לוועדת הפנים ואיכות הסביבה. אמנם השם לא עוגן בתקנון הכנסת, אך נותר כך עד היום. בכנסת ה-17 היא שונתה לוועדת הפנים והגנת הסביבה.

 

הוועדה עוסקת בתחומים של משרדים שונים, בהם משרד הפנים, המשרד לביטחון לאומי, משרד הבינוי והשיכון, המשרד להגנת הסביבה והמשרד לשירותי דת.

 

אחד מתחומי העיסוק המרכזיים של הוועדה הוא השלטון המקומי. ועדת הפנים והגנת הסביבה היא, בין היתר, הגוף המפקח על המשטרה. הוועדה עוסקת בהתמודדות המשטרה עם הפשיעה בישראל, וכן עסקה בבעיות אלימות מצד שוטרים. הוועדה מפקחת גם על תנאי האסירים בבתי הסוהר.

מיקי חיימוביץ (צילום: יואב דודקביץ)
ח"כ מיקי חיימוביץ' שתעמוד בראש הוועדה(צילום: יואב דודקביץ)
  

הגנת הסביבה הינה חלק משמעותי מדיוני הוועדה וקודמו בה חוקים חשובים בתחום הגנת הסביבה, בהם חוק הקרינה הבלתי מייננת, וחוק אוויר נקי. הוועדה גם אישרה תיקון בחוק שמירת הניקיון הקובע היטל על הטמנת פסולת באתרים להטמנת פסולת על מנת לעודד מיחזור.

 

בכנסת ה-20 יו"ר הוודעה היה ח"כ יואב קיש מהליכוד. יו"ר הוועדה הנכנסת היא ח"כ מיקי חיימוביץ' מכחול לבן הידועה כפעילה בתחום הגנת הסביבה ואף ויתרה על תפקיד שרה בממשלה בשביל תפקיד זה.

 

הוועדה לענייני ביקורת המדינה

הוועדה לענייני ביקורת המדינה דנה, בין היתר, בדו"חות מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור. בסעיף 6 (א') לחוק מבקר המדינה התשי"ח 1958 נכתב כי "המבקר יפעל מתוך קשר עם הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת וימסור לה דין וחשבון על פעולותיו בכל עת שייראה לו או שיידרש על ידי הוועדה". הוועדה דנה בממצאי דו"ח מבקר המדינה והיא הוועדה היחידה שיכולה לזמן אליה נציגי משרדי הממשלה בצו הבאה.

 

בוועדה פועלת על פי רוב ועדת משנה לנושאי ביטחון, יחסי חוץ וקשרי מסחר בינלאומיים. פועלת בה גם ועדת השניים שחברים בה יו"ר הוועדה ויו"ר ועדת חוץ וביטחון שדנים בנושאי ביקורת רגישים שמפאת סודיותם לא ניתן לדון בהם בפורום הסגור של ועדת המשנה לביקורת המדינה.

ח"כ קארין אלהרר עם מבקר המדינה הקודם בוועדה לביקורת המדינה (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת) (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת)
ח"כ קארין אלהרר עם מבקר המדינה הקודם בוועדה לביקורת המדינה(צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת)

עיקר תפקיד הוועדה הוא ביקורת על הממשלה הנוכחית ולכן נקבע בתקנון הכנסת כי יו"ר הוועדה יהיה מסיעות האופוזיציה. בכנסת ה-20 יו"ר הועדה הייתה ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד והחליפה אותה ח"כ הכנסת לשעבר שלי יחימוביץ' (העבודה).

 

בכנסת ה-21 וה-22 הוועדה לא הוקמה. בדרך כלל ייבחר ח"כ מטעם המפלגה הגדולה באופוזיציה. יו"ר הוועדה הנבחר הוא ח"כ עפר שלח מיש עתיד.

 

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות עוסקת במכלול נושאים הקשורים לעלייה והגירה, קליטה, והקשר של ישראל עם התפוצות. בנושא העלייה דנה הוועדה ביהדותם של העולים ארצה ובהגירה חוקית ולא חוקית לארץ, וכן במספר המכסות שהמדינה מקצה לעליית יהודים.

ח"כ לשעבר אברהם נגוסה. יו"ר ועדת העלייה והקליטה בכנסת ה-20 (צילום: דנה קופל ) (צילום: דנה קופל )
ח"כ לשעבר אברהם נגוסה. יו"ר ועדת העלייה והקליטה בכנסת ה-20(צילום: דנה קופל )

בנושא קליטה, הוועדה עוסקת בהטמעת השפה העברית בקרב העולים, ושילובם בחברה הישראלית. הוועדה אחראית לשימור הקשר עם קהילות יהודיות מבודדות ושומרת על קשר רציף עם קהילות יהודיות בארצות עוינות, וגם עם הקהילות היהודיות הגדולות בעולם.

 

בכנסת ה-20 יו"ר הועדה היה ח"כ לשעבר אברהם נגוסה מטעם הליכוד. בכנסת ה-23, יו"ר הוועדה במחצית הראשונה של קדנציית הממשלה יהיה ח"כ דוד ביטן מהליכוד, ובמחצית השנייה ח"כ מטעם ש"ס. טרם נבחר מי מטעמה.

 

ועדת המדע והטכנולוגיה

ועדת המדע והטכנולוגיה עוסקת בענייני מחקר ופיתוח מדעי וטכנולוגי, ולה שתי ועדות משנה - ועדת משנה לנושא החלל וועדת משנה לקידום טכנולוגיות לאנרגיה מתחדשת הכוללת פיקוח ומעקב אחר יישום החלטות ועידת פריז בנושא משבר האקלים.

 

הוועדה מתעסקת בנושאים הקשורים למחקר ופיתוח אזרחי וסביבתי וקידום מחקרים אקדמיים, ומפקחת על פעילות משרד המדע והטכנולוגיה.

אורי מקלב (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת)
אורי מקלב מיהדות התורה. יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה לשעבר(צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת)

בכנסת ה-20 יו"ר הוועדה היה ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה. בכנסת ה-23 מי שישמש כיו"ר הזמני של הוועדה הוא ח"כ איתן גינזבורג מטעם כחול לבן שימשיך לכהן כיו"ר הועדה באופן זמני. יו"ר הועדה הבא טרם נבחר אך ידוע כי הוא יהיה מטעם הרשימה המשותפת על חשבון חבר מסיעת הליכוד.

 

הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי

הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי הוקמה בשלהי הכנסת ה-12 ובראשה עמדה ח"כ לשעבר שרה דורון מהליכוד. הוועדה עוסקת בקידום מעמד האישה לקראת שוויון בייצוג וכן במניעת אפליה בשל מין או נטייה מינית בכל התחומים.

 

הוועדה עסקת גם בהקטנת הפערים בכלכלה ובשוק העבודה, ובמאבק באלימות כלפי נשים. לאורך פעילותה הוועדה רשמה מספר הישגים, בהם הסכמת הרבנות לפרסום תקנות בנושא מעמד האישה בבתי דין רבניים וכן תמיכה בחקיקה שאפשרה הכרה בנשים נשואות להיות נישום עצמי במס הכנסה.

עאידה תומא סלימאן (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
עאידה תומא סלימאן. יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי בכנסת ה-20(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

גדעון סער  (צילום: אבי מועלם)
גדעון סער. הגבר היחיד שעמד בראש הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי (צילום: אבי מועלם)

במהלך השנים כיהנו כיו"ר הוועדה נשים בלבד, למעט בכנסת ה-17 כשיו"ר הוועדה היה ח"כ גדעון סער מהליכוד. בכנסת ה-20 עמדה בראשה ח"כ עאידה תומא סלימאן מהרשימה המשותפת. בכנסת ה-23 תעמוד בראשה ח"כ מטעם כחול לבן - שזהותה טרם נקבעה.

 

ועדת הכנסת

ועדת הכנסת עוסקת בין היתר בתקנון הכנסת ועניינים הנובעים ממנו, חסינות חברי הכנסת ובקשות לנטילתה והמלצות על הרכב הוועדות המיוחדות ויושבי הראש שלהן.

 

הוועדה דנה בחילוקי דעות רבים שמתגלעים בין חברי הכנסת. כך למשל, כאשר מליאת הכנסת מחליטה לדון בהצעת חוק מסוימת ולהעביר אותה לדיון בוועדה, ועדת הכנסת היא זו שמחליטה איזו ועדה תדון בהצעת החוק או בהצעה לסדר. הוועדה משמשת גם ערכאת ערעור על החלטות של נשיאות הכנסת.

איתן גינזבורג (צילום: אבי מועלם)
ח"כ איתן גינזבורג(צילום: אבי מועלם)

בכנסת ה-20 שימשו כיו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן, ח"כ יואב קיש וח"כ מיקי זוהר מהליכוד. בכנסת ה-23 יו"ר הועדה הנבחר הוא ח"כ איתן גינזבורג מכחול לבן.

 

הוועדות המיוחדות

מעבר לוועדות הקבועות בכנסת, יש ועדות מיוחדות שפעילותן זהה לפעולות הוועדות הקבועות - רק שהן מתמנות באופן זמני רק לתקופת הכנסת שמינתה אותן, כגון הוועדה למאבק בנזקי הסמים והאלכוהול בכנסת ה-19 או ועדת הקורונה המפורסמת בכנסת הנוכחית. בכנסת ה-23 נקבעו 5 ועדות מיוחדות:

 

ועדת הקורונה

ועדת הקורונה הינה ועדה זמנית ומיוחדת שהוקמה בכנסת ה-23 בעקבות התפשטות נגיף הקורונה ומטרתה למדוד את התנהלות הממשלה במשבר הקורונה ביו היתר בפאן הבריאותי והכלכלי.

עפר שלח (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
עפר שלח, יו"ר ועדת הקורונה הזמנית(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

יפעת שאשא ביטון (צילום: צילום: שרית הוכברג)
יפעת שאשא ביטון, יו"ר ועדת הקורונה בכנסת ה-23(צילום: צילום: שרית הוכברג)

בראש ועדת הקורונה הזמנית עומד ח"כ עפר שלח מיש עתיד, ומי שתחליף אותו היא ח"כ יפעת שאשא ביטון מהליכוד.

 

הוועדה המיוחדת למיגור פשיעה במגזר הערבי

הועדה המיוחדת למיגור פשיעה במגזר הערבי הקומה בדרישה של מפלגת הרשימה המשותפת ואושרה בוועדה המסדרת וזו אושרה ברוב של 53 מצביעים ו-0 מתנגדים. הוועדה בוחנת, מפקחת ומסייעת במיגור ארגוני הפשיעה הפועלים בתוך החברה הערבית.

ד
ח"כ מנצור עבאס

ח"כ מנצור עבאס מהרשימה המשותפת שימש עד כה כיו"ר הועדה אך טרם נבחר מחליף.

 

הוועדה המיוחדת לזכויות הילד

הוועדה המיוחדת לזכויות הילד היא ועדה מיוחדת שהוקמה לראשונה בכנסת ה-15 בעקבות חתימתה של המדינה על האמנה הבינלאומית לזכויות הילד בשנת 1991. הוועדה עוסקת בהגנה על ילדים וקידום מעמד הילדים ובני הנוער במטרה לממש את זכויותיהם ברוח האמנה הבינלאומית לרבות מימוש העקרונות של טובת הילד, אי-אפליה, הזכות להתפתחות בתנאים נאותים, וזכות של ילדים ובני נוער להשמיע את דעתם ולהשתתף בעניינים הנוגעים בהם.

 

בכנסת ה-20 יו"ר הוועדה הייתה ח"כ יפעת שאשא ביטון מהליכוד ומאז הוועדה לא התכנסה. יו"ר הוועדה בכנסת ה-23 באופן זמני הוא ח"כ רם שפע מטעם כחול לבן.

 

הוועדה המיוחדת לפניות הציבור

הוועדה המיוחדת לפניות הציבור היא ועדה מיוחדת שהוקמה בכנסת ה-14. הוועדה עוסקת בעיקר בטיפול בפניות הציבור אל מול משרדי הממשלה השונים, ומשמשת כצינור המתווך בין הממסד לאזרח.

 

בכנסת ה-20 שימש כיו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר מטעם יהדות התורה ומי שיחליף אותו בתפקיד הוא ח"כ יעקב טסלר גם הוא מיהדות התורה.

 

הועדה המיוחדת לעניין פיקוח על הקרן הכנסות המדינה מגז ומנפט

הוועדה המיוחדת לעניין פיקוח על הקרן הכנסות המדינה מגז ומנפט היא ועדה חדשה שהוקמה לראשונה בכנסת ה-23. תפקידה העיקרי הוא לפקח על הכנסות מהתמלוגים שהמדינה מקבלת על הגז והנפט וכן לנווט את הכספים ליעדם לפי פרמטרים מסוימים שנקבעו. הוועדה תפעל בראשות ח"כ אבי דיכטר מהליכוד.

אבי דיכטר באולפן ynet (צילום: אבי מועלם)
ח"כ אבי דיכטר(צילום: אבי מועלם)
 

ועדות נוספות שקיימות בכנסת הן ועדת האתיקה וועדת הפירושים. ועדת האתיקה בודקת קובלנות נגד חברי הכנסת בנושאים הקשורים בכללי האתיקה של הכנסת ובחריגות התנהגותם.

 

הוועדה רשאית להטיל על ח"כ סנקציות כגון נזיפה, הרחקה מישיבות הכנסת, שלילת רשות הדיבור במליאה או בוועדות ואיסור הגשת הצעות לסדר היום בשל הפרת כללי האתיקה של הכנסת. הוועדה רשאית גם לשלול מחבר הכנסת שכר ותשלומים בשל היעדרויות רבות מישיבות הכנסת ללא הצדקה.

 

ועדת הפירושים, תפקידה לפרש את כללי התקנון ואת התקדימים שיצרו יושב ראש הכנסת וסגניו בעבודת המליאה. חברים בוועדה זו יו"ר הכנסת ושמונה חברי כנסת שנבחרו על ידי ועדת הכנסת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ועדת החינוך של הכנסת
צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
מומלצים