שתף קטע נבחר

צילום: AFP

היבשת שאליה הקורונה לא הגיעה

נגיף הקורונה לא הגיע לאנטרקטיקה הקפואה, שמאז המגפה הפכה למבודדת עוד יותר: ענף התיירות הושבת, הקשר בין הצוותים הבינלאומיים הופסק והחיילים לא יחזרו הביתה בקרוב. רק אנשי צוות חיוניים מגיעים ליבשת

מגפת הקורונה התפשטה כמעט לכל אזור בעולם. היבשת היחידה שאליה הקורונה לא הגיעה היא אנטרקטיקה – בזכות מדיניות נוקשה ולא מעט מזל.

 

ב-11 במרץ, כשארגון הבריאות העולמי הכריז על מגפה עולמית, היבשת הקפואה הפכה למבודדת עוד יותר. הרשויות השביתו את ענף התיירות, פינו עובדים שאינם חיוניים ואסרו על קשר בין תחנות המחקר הבינלאומיות השונות. "בודדו אותנו במרחב המבודד שאנחנו כבר נמצאים בו", אמר אלחנדרו ולנצואלה, המושל הימי של הטריטוריה הצ'יליאנית באנטרקטיקה.

אנטרקטיקה אנטארקטיקה בסיס אדוארדו פריי של צ'ילה (צילום: AFP)
הבסיס הצ'יליאני אדוארדו פריי(צילום: AFP)
 

במהרה נכנסו לתוקף הגבלות שנועדו למנוע מהנגיף להגיע ליבשת. מספר הביקורים הצטמצם, ורק מי שאחראים על העברת אספקה חיונית קיבלו אישור להיכנס. צ'ילה צמצמה את אנשי הצוות שלה באנטרקטיקה ככל שניתן. היא השאירה צוות של 10 חיילים בלבד בבסיס אסקודרו בבהיה פילדס באיי שטלנד הדרומיים.

 

בגלל תנאי השטח ומזג האוויר באזור דרוש תיאום הדוק בין הצוותים הבינלאומיים. סמוך לבסיס הצ'יליאני נמצא אחד מחמשת הבסיסים של רוסיה, וגם צוותים מאורוגוואי, דרום קוריאה וסין פועלים באזור. הם פורקים ביחד את האספקה שמגיעה לבסיסים וחולקים שטחים ציבוריים. בין הצוותים של המדינות השונות התפתחו קשרים קרובים: הם משתתפים בתחרויות ספורט משותפות, ומזמינים זה את זה למסיבות יום הולדת ולחגיגות של חגים לאומיים.

אנטרקטיקה אנטארקטיקה בסיס אדוארדו פריי של צ'ילה (צילום: AFP)
אחת ההנחיות: רק ארבעה מסביב לשולחן(צילום: AFP)
 

החשש מנגיף הקורונה קטע את הקשר.לאנטרקטיקה היה מזל גדול. תחילת משבר הקורונה היה במקביל לסוף עונת התיירות. מדי שנה מגיעים 50,000 תיירים בספינות כדי לצפות בפינגווינים ובכלבי הים בסביבה הבתולית.

 

ספינת התענוגות האחרונה הגיעה לבהיה פילדס ב-3 במרץ, בדיוק כשבצ'ילה התגלה חולה ראשון בקורונה. היבשת ניצלה מהקורונה אחרי שספינת התענוגות האוסטרלית "גרג מורטימר" נדרשה לחזור על עקבותיה, כשעל הספינה התגלו חולים ראשונים. ההתפרצות בספינה הדביקה בסופו של דבר כמעט את כל 217 הנוסעים ואנשי הצוות. 

אנטרקטיקה אנטארקטיקה בסיס אדוארדו פריי של צ'ילה בדיקת חום (צילום: AFP)
בודקים חום לצוות בבסיס(צילום: AFP)
 

מחודש אפריל, כשהחורף הדרומי ("האוסטרלי") מגיע והשמש הופכת לזיכרון רחוק, תנאי מזג האוויר באנטרקטיקה אוסרים על אנשים שאינם עובדים חיוניים להגיע ליבשת ולצאת ממנה. ההכרזה על מגפה עולמית הפכה את הפיקוח לקפדני עוד יותר.

 

"האספקה עברה חיטוי כדי שיהיה אפשר להכניס אותה והקשר עם הספינות היה מינימאלי. אנשים נשארו על הסיפון ועכשיו אין לנו קשר ישיר איתם", אמר ולנצואלה. כללי היגיינה קפדניים נכנסו לתוקף גם בבסיס חיל האוויר אדורדרו פריי של צ'ילה. המספר המקסימאלי של החיילים שקיבלו אישור לאכול בו זמנית במזנון הוגבלה לארבעה בלבד. פעילויות ספורט במכון הכושר ומחוצה לו הופסקו. 

אנטרקטיקה אנטארקטיקה בסיס אדוארדו פריי של צ'ילה בדיקת חום (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

אורגוואי צמצמה את אנשי הצוות בבסיס ארטיגאס לתשעה בלבד. 10 אנשי צוות שאינם הכרחיים פונו מהאזור. "התחלופה הבאה תהיה בשבועיים הראשונים של דצמבר, אז האנשים שנשארו יעבירו שם את החורף", אמר אדמירלמנואל בורגוס, נשיא המכון הארקטי של אורוגואי. על החיילים בצבא אורגוואי שנשארו בבסיס, כמו על החיילים הצ'יליאנים, נאסר להתקרב לבסיסים האחרים.

 

"אנחנו מאוד מודעים למה שאנחנו חווים. אנחנו נחושים ולא נתן לעצמנו להיות מצוברחים", אמר ולנצואלה, שהגיע לאנטרקטיקה בנובמבר לתפקיד שיימשך שנה שלמה. ולנצואלה אומר שמי שנשאר בבסיסים בזמן המגפה, ולא יכול לחזור הביתה, מנסה לשמור על קור רוח. "עכשיו אנחנו אלה ששולחים מילות עידוד למשפחות", הוא אומר.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הנחיות קפדניות ולא מעט מזל
צילום: shutterstock
מומלצים