שתף קטע נבחר

מגנץ ואשכנזי אין ציפיות. נשאר רק ניסנקורן

תגובתם הרפה עד לא קיימת של ראשי כחול לבן למתקפה של נתניהו על שלטון החוק הבהירה שהחומה האחרונה מול הטירוף היא שר המשפטים

 

טקס חילופי השרים במשרד המשפטים אמיר אוחנה אבי וניסנקורן (צילום: שלומי אמסלם, לע
ניסנקורן נכנס למשרד המשפטים(צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)

בפרפראזה על המציאות המשפטית של ימינו, ההסכם להקמת ממשלת האחדות בין הליכוד לבין כחול לבן מתברר כמרמה והפרת אמונים. בני גנץ וגבי אשכנזי היו בטוחים שחתמו עם בנימין נתניהו, ראש הממשלה המכובד שאיתו דנו בקיום מבצעים סודיים כשהיו רמטכ"לים. אבל אז התברר להם, בשידור ישיר מחדר צדדי בבית המשפט המחוזי בירושלים, שמי שמיישם את ההסכם בפועל היא גרסה מעונבת של יאיר בנו, כשמאחוריה – רעולי פנים במסכות – חבורה נאמנה של שרים וליכודניקים.

 

 

האינסטינקט של גנץ ואשכנזי אמור היה להמליץ להם לברוח. טירופו של המלך ג'ורג' יתגבר וילך ככל שהמשפט יתקדם, והוא יטביע את המדינה במדמנת בוץ שתשחיר את פניה לעד.

 

אבל במקום לפוצץ החליטו שני ראשי כחול לבן לנקוט גישה מכילה, לאור מצבו של הקליינט. בני-חותא מלמל כמה משפטים ששינן בבחינות הבגרות העתיקות שלו באזרחות, על היותה של ישראל מדינה דמוקרטית, או משהו כזה. את אשכנזי ניסו לאתר חובבי הציור השבועי לילד. ללא הצלחה. יכול להיות שהוא בכלל היה אחד מעוטי המסכות מאחורי נתניהו בבית המשפט.

 

בשנות ה-50 המציא המציא מאמן הכדורגל ג'רי בית הלוי את שיטת הבונקר: עשרה שחקני שדה, בנוסף לשוער, הפכו לדיירי קבע ברחבת השער. המטרה הייתה לבלום את התקפות היריב ולמשוך זמן כדי להגיע לתיקו עד לסוף המשחק. לא יפה, אבל יעיל.

 

זוהי בערך המטרה של כחול לבן במשחק ממשלת האחדות: להתאפק ולהרוויח זמן. ככל שיצליחו לשמר את הקואליציה הנוכחית זמן רב יותר, הם מאמינים, ייעשה מצבו של נתניהו רע יותר. הדיונים והחשיפה של החומרים במשפט, להערכתם, יתחילו לחלחל גם למי שעוד תמכו בו במערכת הבחירות האחרונה. עד כה הוא הצליח לשכנע את מצביעיו שמדובר במשפט שיתנהל בארץ לעולם לא. משום כך התאמץ למנוע את התצלום המוכיח את ההיפך.

 

אלא שבינתיים נתניהו דווקא מתחזק לפי הסקר האחרון, וכחול לבן מתרסקת. נגיף הקורונה, שכנראה נבהל מממשלת האחדות שהוקמה נגדו, דעך לפרק זמן קריטי והותיר את נתניהו כמנצח הגדול של תקופת המגפה. אם אכן יהיה גל שני - תיזכר כחול לבן כמי שנמלטה ממנו והעדיפה את משרד החוץ בזום.

אליבי אחד, יחיד ואחרון נותר לגנץ ולאשכנזי לנסיגה מעקרונותיהם וניפוח מספר שריהם: מניעת הפגיעה במערכת אכיפת החוק שתחלץ את נתניהו בפועל. והמשימה הזאת מוטלת על שר המשפטים החדש אבי ניסנקורן.

 

הרושם הראשון שנוצר כשהוא הצטרף לכחול לבן היה שמדובר בשגיאת ליהוק. ניסנקורן היה יו"ר ההסתדרות, ארגון שנתפש כמאובן ומסמל את המנגנון המפא"יניקי הישן והמסואב. מה לו ולמפלגה המגדירה את עצמה כחדשה וזכה, שבאה לנקות את האורוות המאובקות והמושחתות של השלטון?

  (צילום: טופז לוק)
(צילום: טופז לוק)

ניסנקורן גם לא מעורר התרגשות בנוכחות הציבורית שלו. אין לו כריזמה והוא נתפש כאיש מנגנון כוחני ותחמן שאינו בוחל באמצעים כדי להשיג את מטרותיו. כאשר התמודד נגד שלי יחימוביץ' על תפקיד יו"ר ההסתדרות הוא נקט כלפיה בקמפיין נגדי שלא היה מבייש את נתניהו.

 

זו הסיבה שנתניהו ותומכיו בתקשורת הימנית התנגדו להצעה למנות רוטוויילר לשר המשפטים והעדיפו את חילי טרופר, פודל המחמד של חוסן לישראל. יו"ר ההסתדרות לשעבר צויר שם כבולשביק ותומך מובהק בתפיסת האקטיביזם השיפוטי.

 

ניסנקורן, משפטן במקצועו, הוא כיום איש המפתח של כחול לבן לבלימת הניסיונות של ראש הממשלה ואנשיו לקעקע את מערכת המשפט. יש לו את העמדות הראויות ובעיקר את היכולות המתאימות כדי להתמודד עם הערמומיות הפוליטית של נתניהו.

 

בניגוד לשאר אנשי כחול לבן, שהם טירונים בתחום הציבורי, ניסנקורן מכיר את כל הטריקים, השטיקים והמניפולציות בעשייה הפוליטית. הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה קיבלו את יו"ר ועד העובדים האידיאלי מבחינתם. הוא נותר התקווה היחידה של כחול לבן להצדקת השתתפותה בממשלת האחדות.

 

  • ד"ר ברוך לשם הוא מרצה בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללת הדסה ומחבר הספר: "נתניהו - בית ספר לשיווק פוליטי

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים