שתף קטע נבחר

החולצה והסערה: ח"כ מהמשותפת בטקס "לזכר המרמרה"

ח"כ סמי אבו שחאדה הגיע לנמל יפו לאירוע שבו צוין עשור למשט, כשהוא לבוש בחולצה עם מפת ישראל כשעליה נכתב "פלסטין", לצד הכיתוב: "יפו-עזה, עם אחד". הוא קרא להפסקת "המצור, הדיכוי והסבל בעזה"

 

חברי כנסת מהרשימה המשותפת השתתפו באירוע לציון המשט ()
חברי כנסת מהרשימה המשותפת השתתפו באירוע לציון המשט

ח"כ עאידה תומא סלימאן וח"כ סמי אבו שחאדה מהרשימה המשותפת נכחו באירוע "לזכר משט המרמרה ולהסרת המצור על רצועת עזה". האירוע התקיים השבת בנמלי עכו ויפו. בנאומו של אבו שחאדה באירוע בנמל יפו הוא הביע צער על ההרוגים והזדהה עם "המאבק לשבירת המצור על הרצועה". ח"כ אבו שחאדה הגיע לאירוע לבוש חולצה שעליה הודפסה מפת מדינת ישראל ולצידה הכיתוב "פלסטין", ו-"יפו-עזה, עם אחד סוגיה אחת".

 

בהזמנה לאירוע בפייסבוק נכתב: "בפעולה משותפת, פלסטינית יהודית, יחד עם הפליטים הפלסטינים ברחבי העולם, ועם תושבי הגדה שתחת משטר הכיבוש אנחנו מציינים עשור להתקפה על משט החירות וקוראים להסרת המצור מעל עזה. קואליציית המשט הבינלאומית מתכננת משט נוסף שימקד את תשומת הלב בצעירים וילדים - שמהווים יותר ממחצית מהתושבים בעזה. משט זה אמור היה להתקיים במאי, אך בשל משבר הקורונה והגבלות התנועה שנכפות על חלקים נרחבים בעולם, התוכנית נדחתה בשלב זה".

חברי כנסת מהרשימה המשותפת השתתפו באירוע לציון המשט ()
חולצתו של שחאדה
 

מאור צמח יו"ר ארגון "לך ירושלים" אמר: "עשר שנים לאחר האירוע הקשה שבו השתתפה חברת כנסת מהרשימה המשותפת בניסיון לפגוע בחיילי צה"ל, ממשיך דרכם בכנסת ישראל ח"כ אבו שחאדה משתתף באירוע זיכרון לפעילי ארגון טרור. אני קורא לוועדת

האתיקה של הכנסת להעניש בחומרה את המשתתפים באירוע זה ולהבהיר את גבולות השיח הלגיטימי במדינת ישראל, ויכוח אידאולוגי נוקב, כן. תמיכה בפעילי טרור לא".

 

ח"כ אבו שחאדה מסר בתגובה: "האירוע נועד לקרוא להסרת המצור מעל עזה, והשתתפותי באה כדי לחזק את הקריאה הזו. עזה נמצאת תחת מצור כבר מעל ל-13 שנה וזה חייב להיגמר. האירוע התקיים במספר מקומות במקביל ביפו, עכו, הגבול הדרומי עם עזה, מדינות שונות בעולם ובעזה. אני השתתפתי בנמל יפו ונאמתי בקריאה להסרת המצור מעל תושבי עזה והפסקת הדיכוי והסבל של האוכלוסיה שמונה כיום כשני מליון אנשים".

 

ח"כ תומא סלימאן אמרה כי "משט המרמרה היה נגד המצור על עזה. הוא היה משט שמטרתו למשוך את תשומת לב העולם. ישראל התנצלה ונתנה פיצוי על פעילותה".

ההשתלטות על המרמרה. ארכיון (צילום: AP) (צילום: AP)
ההשתלטות על המרמרה. ארכיון(צילום: AP)

כזכור, לפני כעשור יצאה ספינה טורקית לכיוון רצועת עזה כאשר לפי המארגנים המטרה הייתה לשבור את המצור הישראלי על רצועת עזה ולהעביר ציוד הומניטרי לתושבי הרצועה. במשט השתתפו שש אניות שיצאו מחופי טורקיה ועליהן מאות נוסעים פרו-פלסטיניים, חברי ארגונים אסלאמיים כגון IHH שהיה ממארגני המשט, פוליטיקאים ומספר עיתונאים.

 

לדברי דובר צה"ל, השתתפו במשט גם 40 שכירי חרב שהצטרפו למשט במטרה ליצור עימות אלים. ישראל סירבה לאפשר את פריקת האניות בנמל עזה, ובמקום זאת הציעה למארגני המשט להעביר את הציוד שבאניות לידי ישראל, וממנה, לאחר בדיקה, לעזה על ידי אנשי האו"ם והצלב האדום. משתתפי המשט סירבו והמשיכו לשוט לכיוון הרצועה.

 

בעקבות זאת עלו לוחמי שייטת 13 על הספינות, והשתלטו עליהן מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל. בחמש מהאניות ההשתלטות נתקלה בהתנגדות פסיבית והיו בהן מעט נפגעים, אך במהלך ההשתלטות על האנייה הגדולה ביותר, "מאווי מרמרה" (מכונה בקצרה "מרמרה"), התרחש עימות אלים.

 

חלק מהנוסעים תקפו את החיילים באלות, מוטות ברזל, סכינים ולטענת צה"ל גם רימוני הלם, בקבוקי תבערה, וירי מאקדחים שנחטפו מהחיילים. נוסעים אף חטפו חלק מהחיילים. החיילים פתחו באש לעבר התוקפים, הרגו 9 מנוסעי האונייה ופצעו 20. 10 מחיילי צה"ל נפצעו, בהם שניים שנפצעו קשה. רוב ההרוגים והפצועים זוהו עם ארגון IHH.


פורסם לראשונה 01/06/2020 00:00

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים