שתף קטע נבחר

ר"מ יוון יגיע לביקור מחר; ישראל מצפה שימתן את תגובת אירופה לסיפוח

קיריאקוס מיצוטקיס יגיע לביקור מדיני עם שישה משריו, בין היתר כדי לדון בנושאים כלכליים ובצינור הגז בין ישראל, קפריסין ויוון. בירושלים יבקשו ממנו לנסות למתן את תגובת האיחוד האירופי לסיפוח, אולם הוא עלול להיתקל בבעיה מבית: העימות מול טורקיה על צפון קפריסין

בנימין נתניהו וראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס (צילום: חיים צח, לע
יבקש ממיצוטקיס למתן את תגובת האיחוד האירופי. נתניהו עם ר"מ יוון(צילום: חיים צח, לע"מ)

ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס יגיע מחר (יום ג') לישראל לביקור מדיני בין-ממשלתי. אל מיצוטקיס יתלוו שישה שרים מממשלתו וגם סגן שר אחד. ראש הממשלה היווני והשרים צפויים לשהות בישראל מעט יותר מ-24 שעות, וגם ילונו בארץ – לראשונה מאז משבר הקורונה. מדובר גם בביקורו המדיני הראשון של מיצוטקיס מחוץ לארצו מאז פרוץ המשבר.

 

יחד עם ראש הממשלה היווני יגיעו גם שר ההגנה, שר החוץ, שר התיירות, השר לאיכות הסביבה, האנרגיה והמים, השר לפיקוח על ההשקעות, השר לממשל דיגיטלי וסייבר וסגן השר האחראי על תחום החדשנות בממשלת יוון. איריס עמבור, מנהלת מחלקת דרום אירופה במשרד החוץ, שאחראית על היחסים עם יוון, אמרה כי יש בביקור סמליות רבה שמצביעה על החשיבות שהצדדים מייחסים ליחסים הבילטראליים ביניהם.

בנימין נתניהו בהרמת כוסית וירטואלית עם ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס (צילום: קובי גדעון, לע
נתניהו ור"מ יוון מציינים 30 שנה ליחסי המדינות, במאי האחרון(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

מטרת הביקור מטעמה של ממשלת יוון היא הרחבת והעמקת מערכת היחסים בין המדינות, בדגש על הנושאים הכלכליים. בביקור צפויים הצדדים לדון בין היתר בנושאי האנרגיה, הקמת צינור הגז הטבעי מישראל לקפריסין ויוון המכונה "יורו מד", וגם היציבות במזרח התיכון, בדגש על עיראק ולבנון. במקביל, ידונו הצדדים גם בתוכנית השלום של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ.

 

ישראל צפויה לבקש ממיצוטקיס לסייע מול האיחוד האירופי בכל מה שנוגע להחלת הריבונות ולעסקת טראמפ. בישראל מצפים מיוון להוביל את האיחוד למתן את שפתו בהצהרות בנוגע להחלת הריבונות או אפילו למנוע הצהרות כאלו. בישראל מצפים מיוון גם להתנגד לכל יוזמה להטלת סנקציות על ישראל בעקבות סיפוח שטחים.

צפוי להגיע בשבוע הבא. נשיא קפריסין אנסטסיאדיס ("AFP PHOTO / HO / PIO / STAVROS IOANNIDES) (
צפוי להגיע בשבוע הבא. נשיא קפריסין אנסטסיאדיס("AFP PHOTO / HO / PIO / STAVROS IOANNIDES)

ואולם, יוון וקפריסין, שנחשבות מדינות ידידותיות כלפי ישראל, עלולות להיתקל בבעיה מבית – המשבר מול טורקיה סביב החלק הצפוני של קפריסין. ועל כן, באתונה ובניקוסיה נזהרים מאוד מכל צעד בנושא הסיפוח. שמירה על הדין הבינלאומי היא חלק מהמדיניות של יוון וגם של קפריסין, ולכן סביר שבאופן רשמי עמדתן זהה לעמדת האיחוד האירופי שתומכת בפתרון שתי המדינות ומתנגדת לצעדים חד צדדיים.

 

ואולם, בשל הקשרים הטובים עם ישראל, הציפייה בירושלים שיוון וקפריסין לא יהיו "מיליטנטיות" בהקשר הזה ויסייעו לישראל לפחות מאחורי הקלעים. בשבוע הבא צפוי להגיע לישראל גם נשיא קפריסין, יחד עם חמישה משרי הממשלה בקפריסין.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
ראש ממשלת יוון מיצוטקיס
צילום: רויטרס
מומלצים