שתף קטע נבחר

שורת כשלים הנדסיים: אישום בעקבות קריסת העגורן בבת ים

גיא עטיה, עומר עטיה וחברת בנייה נאשמים ברשלנות בעקבות קריסת עגורן באתר בנייה בבת ים לפני שלוש שנים. כתב האישום מתאר השתלשלות אירועים מדאיגה: כשלו בביסוס העגורן והציבו אותו בצורה שגויה - ואפילו לא עדכנו את המהנדס. מפעיל העגורן שקרס עבר סדרת ניתוחים

 

 

גיא עטיה, עומר עטיה, וחברת מבנים ונתיבים בע"מ אחראים לקריסת עגורן צריח באתר בנייה בבת ים בשנת 2017, בעקבות שורת כשלים הנדסיים הכוללים בין היתר שימוש בתוכנית בניגוד להוראות היצרן, הצבה שגויה - ואי-עדכון המהנדס האחראי. כך עולה מכתב אישום שהוגש הבוקר (ה') לבית משפט השלום בתל אביב.

 

 (צילום: שאול גולן) (צילום: שאול גולן)
(צילום: שאול גולן)

בכתב האישום שהוגש על-ידי פרקליטות מחוז תל אביב, מיוחסות לנאשמים ולחברה עבירות של מעשה פזיזות ורשלנות בדרך של שימוש לא זהיר במכונות.

 

על-פי כתב האישום, החברה הייתה מבצעת הבנייה של פרויקט מגורים באתר בנייה בבת ים, וגיא עטיה שימש מנהל ההנדסה ומנהל העבודה באתר. עומר עטיה שימש מנהל התשתיות והלוגיסטיקה באתר מטעם החברה. בכתב האישום תואר כי אחד מהם או מקורב להם קיבל תוכנית מהנדס לביסוס העגורן, שלא תאמה את הוראות היצרן.

 

בכתב האישום מתואר כי הם לא הצליחו לבסס את העגורן כראוי כפי שנכתב בתוכנית, וביססו אותו באופן שגוי ולקוי, בניגוד לנכתב בתוכנית ומבלי שפנו אל המהנדס והציפו בפניו את הקושי ביישום התוכנית. כפועל יוצא, העגורן בוסס על-ידי השניים באופן שחורג מהותית מהתוכנית ובסיכון יציבותו ובטיחותו של העגורן.

 (צילום: שאול גולן) (צילום: שאול גולן)
(צילום: שאול גולן)

 (צילום: שאול גולן) (צילום: שאול גולן)
(צילום: שאול גולן)

 (צילום: Miki David ) (צילום: Miki David )
(צילום: Miki David )

מקום האירוע בבת ים ()
מקום האירוע בבת ים
 

 (צילום: מד"א) (צילום: מד
(צילום: מד"א)
 

 

 

ב-13 בפברואר 2017, בזמן שמפעיל העגורן עבד עליו, הוא קרס. העגורן נפל על הכביש הסמוך לאתר הבנייה, וזרועו חדרה תקרת חניון תת-קרקעי בבניין סמוך. כתוצאה מכך, נפצע מפעיל העגורן אלי שקולניק באורח בינוני ונגרמו לו שברים רבים בגופו. בכתב האישום תואר כי הוא נזקק לסדרת ניתוחים ובהמשך עבר גם ניתוח לקטיעת רגלו. מקריסת העגורן נפצעו עוד עוברי אורח ששהו ברכבם.

 

לאחר הגשת כתב האישום תהה שקולניק: "למה זה קרה? אני רוצה להבין, מבקש הסבר למה המנוף פתאום נפל. מאז יש לי פציעות וקשה לי ללכת".

 

עו"ד ישראל אסל, המייצג את שקולניק מסר: "כתב האישום הוא מסר חד וברור לקבלנים. בסופו של דבר המשטרה הצליחה להגיע לכל אותם גורמים שהיו אחראים לחיתוך ברזלי הזיון בבסיס העגורן וביצוע ביסוס שגוי ולקוי. לדעתנו, חיתוך ברזלי הזיון שבבסיס העגורן ופגיעה ביציבותו מהווה מעשה שכבר עובר את סף הרשלנות ומגיע לסף של חבלנות". 

 

עורכי הדין ינון סרטל וניר לזר ממשרד סרטל, סהראי ולזר, המייצגים את החברה ועובדיה, מסרו: "לצורך הקמת העגורן שכרה החברה מהנדס מוסמך לתכנונו והקמתו ולא החלה בהפעלתו בטרם נבחן על ידי מהנדס מכונות מוסמך מטעם משרד העבודה אשר העניק לעגורן רישיון להפעלתו ותקינותו. כנטען באישום, המהנדס שגה לחלוטין באופן תכנון העגורן.

 

"משום מה פוטרת הפרקליטות את המהנדס מאחריות לאירוע. גם מקומו של מהנדס המכונות מטעם משרד העבודה שאישר את הפעלת העגורן ותקינותו נפקד מכתב האישום. הניסיון לייחס לחברה ולעובדיה אחריות לאירוע לאחר שפעלו כדין, הינו ניסיון מופרך אשר לא רק שאיננו מונע תאונות בעתיד אלא מכין את הקרקע לתאונות הבאות. כתב האישום הינו חסר שחר ואין לנו ספק שכך גם יקבע בתום ההליך המשפטי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מד"א
קריסת העגורן ב-2017
צילום: מד"א
מומלצים