שתף קטע נבחר

עם הספר הולך לקלפי

הספר של ג'ון בולטון לא מיועד לבייס של טראמפ. אולם אם במרכז ובימין המתון יקראו ויפנימו, הוא עשוי להביא לתזוזה קטנה שתשפיע על הבחירות

 

ארכיון ג'ון בולטון  עם דונלד טראמפ (צילום: gettyimages)
ג'ון בולטון ודונלד טראמפ(צילום: gettyimages)

מצביעיו הלהוטים של הנשיא דונלד טראמפ לא טרודים בשאלה אם הוא יודע שפינלנד אינה חלק מרוסיה, או אם הוא מקשיב לתדריכים מודיעיניים. הם בחרו בו כי הוא הציע להם את הבעיטה הכי חזקה באחוריים של הממסד, השיטה, האליטות ומשכילים מתנשאים. הבורות היא גם כוח וגם גאווה, ומה שחשוב הוא לשמר את הבועה של אמריקה הלבנה.

 

 

את חברי "כת טראמפ" לא מעניין מה כתב היועץ לביטחון לאומי לשעבר, ג'ון בולטון, בספרו שייצא לאור מחר (יום ג') ובו הוא חושף סודות שאמורים לזעזע כל אמריקני מהמרכז הדומם שהיה רוצה להתגאות בנשיא שלו, ששואף לדמות נשיאותית מכובדת, שתוכל להחזיר את אמריקה למעמדה כזרקור של ערכים בעולם.

 

במשך 17 חודשים היה ג'ון בולטון היועץ לביטחון לאומי של טראמפ. בספר הוא משרטט קווים מטרידים לדמות נשיא שהוא מסוכן לעולם ולאמריקה. הוא מכנה אותו "לא כשיר לתפקיד", ומדגים כיצד מנהיגי העולם עשו עליו מניפולציות. ולדימיר פוטין, הוא מספר, היה מתרברב שהוא מנגן על טראמפ כמו על כינור. הדבר העוצמתי ביותר בספר הוא האופן שבו בולטון מתאר את טראמפ כפוחז, בריון, גזען, נרקיסיסט וחרטטן, שכל אחת מהחלטותיו נועדה לשרת את בחירתו מחדש, גם על חשבון האינטרס הביטחוני-לאומי.

 

ואת כל זה כותב האיש שנחשב לימין קיצוני במפלגה הרפובליקנית, לא איזה "סמולן" שבא לסגור חשבון. בכל שנות שירותו הציבורי נחשב בולטון למחרחר מלחמות. את איראן הוא היה מוכן להפציץ במלוא העוצמה, אלמלא הנשיא עצר אותו.

 

סיפורי בולטון מתוך החדר הם עדות מפחידה ומסוכנת לכך שהמלך הוא עירום. טראמפ נהג בעבר להתרברב כי אפילו אם יירה במישהו בשדרה החמישית בניו יורק, גם אז תומכיו יצביעו עבורו. ככל הנראה הוא סבור שהספר הזה לא יגרד את קצה האפידרמיס של חסידיו, שאף יתגאו במה שנחשף בספר על המנהיג הנערץ שמעז להתבריין על כל מי שמחציף לו פנים, כזה הפועל על פי ספר חוקים שהוא כתב, כזה שלא אכפת לו מהשחורים ושהוא נטול אמפתיה לאופן בו היד קלה על ההדק מולם.

 

בכך הוא נותן קול נשיאותי לגזענותם שלהם, הפרטית, שאותה נהגו להסתיר בשל הפוליטיקלי-קורקט עד שבא טראמפ וניפץ אותו. מצביעיו מייחלים ליום שבו יוכלו להחזיר את העטרה לאמריקה הלבנה והגברית המעוררת בהם געגוע מול שפע הגוונים האנושיים של אמריקה החדשה.

 

גם את ג'ון בולטון שנא טראמפ מהרגע הראשון, לא בשל דעותיו אלא בגלל מראהו. "אני לא סובל את השפם שלו", אמר ליועציו שלחצו עליו למנות אותו ליועץ לביטחון לאומי עם היבחרו. בסוף הוא השתכנע, אחרי שהרברט מקמאסטר פוטר ובולטון קיבל את המשרה. טראמפ התרגל לחיות עם השפם העבות לצידו.

 

הספר שכתב בולטון לא מיועד לבייס של טראמפ. אולם אם במרכז ובימין המתון יקראו, יפנימו ויפחדו, הוא עשוי להביא לתזוזה קטנה שיכולה לעשות את השינוי בבחירות הללו. הספר הוא עוד מכה לנשיא, אחרי שצנח בסקרים וקיבל ביקורות על תפקודו גם מבין בכירי הרפובליקנים שהביעו שאט נפש מהתנהלותו מול הקורונה והמחאה. יש עוד הרבה זמן עד הבחירות, אבל בשלב זה נראה כי הקסם האכזר של הנשיא הזה מתחיל להתפוגג.

 

  • אורלי אזולאי היא עיתונאית ynet ו"ידיעות אחרונות" בוושינגטון

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים