שתף קטע נבחר

נבחן איחוד מעלה אדומים וירושלים; גנץ כינס דיון לקראת הכרעה

שישה ימים לסיפוח: בתום שבוע שבו נבחנו תרחישי ההסלמה במקרה של סיפוח, גנץ כינס את ראשי מערכת הביטחון. לפי ההערכות, ישראל תכריז בימים הקרובים על תחילת הסיפוח, אך בדרג המדיני שוקלים להסתפק תחילה בצירוף מעלה אדומים לירושלים. ראש המוסד נפגש עם מלך ירדן

 

מעלה אדומים וירושלים (צילום: AFP ,EPA)
(צילום: AFP ,EPA)

שר הביטחון בני גנץ כינס אתמול (רביעי) דיון עם צמרת מערכת הביטחון לקראת ההכרעה על הסיפוח - שלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו ייצא לדרך ב-1 ביולי. בדיון, שחתם את "משחק המלחמה" שנערך השבוע כדי לבחון את תרחישי ההסלמה האפשריים, השתתפו הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ נדב ארגמן וראש המוסד יוסי כהן.

 

לפי ההערכות, תוך כמה ימים תכריז ישראל על תחילת המהלך, שבמסגרתו יחול החוק הישראלי על חלקים ביהודה ושומרון. עם זאת, בדיונים שנערכו בדרג המדיני - אחד הכיוונים המרכזיים שנבחנו הוא סיפוח חלקי וקטן יותר משמעותית ממה שדובר: צירוף מעלה אדומים לשליטה מוניציפלית של ירושלים.  

 

בתוך כך, בימים האחרונים נפגש ראש המוסד יוסי כהן עם מלך ירדן עבדאללה. גורם ישראלי ציין כי השניים דנו בנושא הסיפוח.

 

מוקדם יותר היום, שגרירת גרמניה בישראל, ד"ר סוזנה ואזום-ריינר, אמרה בריאיון לאולפן ynet כי המהלך עלול לפגוע ביחסיה של ישראל עם מדינות אירופה. "אנחנו לא חושבים שישראל היא מדינה שאיתה אנו רוצים לדבר בסנקציות", אמרה השגרירה. "אנחנו מרגישים שזה לא הזמן לאיים אלא הזמן לדיפלומטיה. בואו נישאר איפה שאנחנו, ולא נחשוב על איומים".

 

מעלה אדומים (צילום: AFP)
מעלה אדומים(צילום: AFP)

מפה ירושלים מעלה אדומים גדר גבול קו ירוק  ()
נבחן איחוד
 

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, הזהיר אתמול מפני המהלך. "אם הסיפוח ייושם, זו תהיה הפרה חמורה ביותר של החוק הבינלאומי", אמר בדיון של מועצת הביטחון. "הוא יגרום נזק חמור לעתיד פתרון שתי המדינות ויחתור תחת האפשרות של חידוש המשא ומתן". מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, השיב לו בתדרוך היומי שערך ואמר כי "ישראל צריכה לקבל בעצמה את ההחלטות שלה בנוגע להרחבת ריבונותה. אנחנו משוחחים עם כל מדינות האזור על איך אפשר לקדם את התהליך הזה".

  

שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מלכי, טען בדיון כי בישראל מאמינים שהסיפוח לא יוביל לענישה. "ישראל לא רואה את הקו האדום של הקהילה הבינלאומית", אמר. "ישראל שופטת, אך אי אפשר לשפוט אותה. היא בודקת את הקהילה הבינלאומית - ועלינו להוכיח שהיא טועה. הסכמי אוסלו אמורים היו להפוך אותנו לחברים, אך מעשי ישראל עושים ההפך".

 

 Бени Ганц. Фото: Охад Цвайгенберг ()
שר הביטחון בני גנץ
 

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

הלילה התייחסה היועצת של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, קליאן קונווי, למהלך המתקרב, ואמרה: "תחזיות הבלהות של העבר התבדו. הנשיא רוצה להיות סוכן של שלום במזרח התיכון והוא מנסה לעשות זאת". קונווי רמזה כי טראמפ צפוי לערוך בקרוב הצהרה גדולה בעניין.

 

גורם אמריקני המעורה בפרטים אמר השבוע כי בכירי הממשל האמריקני צפויים לדון אם מוטב להחיל ריבונות קודם כל על התנחלויות סמוכות לירושלים במקום על 30% משטחי יהודה ושומרון כפי שנתניהו תכנן. הגורם אמר כי ממשל טראמפ עדיין לא פוסל לחלוטין סיפוח נרחב יותר, אך בוושינגטון חוששים שישראל תתקדם מהר מדי - ותפגע בסיכוי שהפלסטינים יסכימו לדון בכלל בפרטי התוכנית שהוכרזה כבר בינואר האחרון.

 

מורן אזולאי השתתפה בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים