שתף קטע נבחר

דרישה אמריקנית ל"סוכריות" מישראל: "סיפוח? אשרו בניית אלפי דירות לפלסטינים"

המקלות של הבית הלבן: הצוות האמריקני שביקר בארץ לקראת אפשרות של סיפוח בגדה ביקש לדעת מה ישראל תיתן לפלסטינים כדי לרכך זעם ברמאללה. בין היתר התנו האמריקנים את הסכמתם בהקפאת בנייה בהתנחלויות

דונלד טראמפ ובנימין נתניהו בחשיפת תוכנית המאה  (צילום: gettyimages)
ינואר השנה: טראמפ מציג לצד נתניהו את "עסקת המאה"(צילום: gettyimages)

1 ביולי ממשיך להתרחק, ובינתיים אין סיפוח ישראלי על חלקים בשטחים. בצמרת הישראלית יש מחלוקת האם הנושא ירד מהפרק. לפי חלק מהבכירים, סוגיית הסיפוח ירדה מהפרק מאחר שהצוות האמריקני בראשות אבי ברקוביץ', השליח של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לנושאי משא ומתן, הופתע בביקורו בארץ מהמחלוקת בתוך ממשלת ישראל.

 

האמריקנים התנו את תמיכתם במהלך סיפוח בהסכמה בין כחול לבן לליכוד או במילים אחרות שמירה על ממשלת האחדות. הצוות גם הופתע מחוסר הנכונות של ישראל לתת "סוכריות" לפלסטינים בתמורה לסיפוח מלא או חלקי. אותן "סוכריות" הן דרישה מישראל לאשר בנייה של אלפי יחידות דיור לפלסטינים ולהכשיר בנייה לא חוקית.

 

הצוות האמריקני ביקש לדעת מה ישראל מוכנה לתת לפלסטינים בתמורה כדי לרכך את הזעם על הסיפוח. האמריקנים ציפו לצעדים נדיבים מצידה של ישראל, בהם העברת שטחים מאזורי C שבשליטה ישראלית מלאה לשטחי B. התברר שההצעה מעוררת התנגדות עזה בממשלה. בנוסף, האמריקנים התנו הסכמה לסיפוח בהודעה ישראלית על אימוץ כל תוכנית טראמפ, דבר שראש הממשלה בנימין נתניהו מתנגד לו. האמריקנים גם מתנים הסכמתם לסיפוח בהקפאת בנייה בהתנחלויות שמחוץ לגושים למשך ארבע שנים.

 

לפי בכירים אחרים בממשלה, הסיפוח המלא של 30% משטחי הגדה אכן ירד מהפרק, אך סיפוח קטן יותר של גוש אחד או שניים מגושי ההתיישבות ואולי עוד קומץ התנחלויות בעומק השטח - אפשרי. בכיר בממשלה אמר כי מדובר על סיפוח של בין מספר חד-ספרתי ללא יותר מ-10 עד 15% מהשטח. הבכיר העריך שבסופו של דבר ההחלטה תלויה באדם אחד והוא נשיא ארה"ב טראמפ והשאלה האם סיפוח מועיל לו בבחירות לנשיאות.

 

בכירים בירושלים אמרו כי בממשל האמריקני יש מחלוקת עזה בסוגיית הסיפוח בין השגריר בישראל דייוויד פרידמן לבין חתנו של הנשיא ג'ארד קושנר, שמסתייג מהסיפוח בעיתוי הנוכחי.

 

מה שעוד מסבך את סוגיית הסיפוח הוא תגובתו האפשרית של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. גורמים שניסו לבחון מול אבו מאזן האם "סוכריות" שישראל תעניק לרשות , יקלו על ההתנגדות לסיפוח, קיבלו תשובה חד-משמעית: לא נקבל כל סיפוח גם אם הוא ילווה ב"סוכריות".

 

"להיערך לתרחיש של קריסת הרשות הפלסטינית"

בתוך כך, החוקרת ד"ר שירה עפרון ממיזם "הקבינט האזרחי" בראשות ד"ר גל אלון סבורה כי ישראל צריכה להיערך לתרחיש של קריסת הרשות הפלסטינית. "השילוב בין המשבר הבריאותי, המצב הכלכלי והנתק מישראל - עלול להוביל אותנו לנקודה שאיש בישראל לא רוצה להגיע אליה. חשוב להיערך לתרחיש, לצד המאמץ למנוע אותו.

 

"איום הסיפוח בשילוב המשבר הכלכלי והפחתת המשכורות עלולים להביא למחאה עממית רחבה. יש חשש שמתוך 1.4 מיליון התלמידים הפלסטינים - רבים לא יחזרו למוסדות החינוך, מתוך רצון לעזור בפרנסת הבית.

 

"כשהצעירים לא במסגרות מסודרות, הם עלולים להפנות את תסכולם כנגד הרשות וכנגד ישראל. בעזה המצב גרוע עוד יותר, נוכח הפסקת העברת הכספים מהרשות. השטח נפיץ. המשבר הכלכלי חסר התקדים והאיום בסיפוח - עלולים לגרור אותנו אל מציאות חדשה באזור".

 

לסיכום דבריה בנושא אמרה ד"ר עפרון כי "נוכח המציאות הנוכחית, נכון לחשוב כעת על התרחיש המסוכן שבו ייתכן והרשות הפלסטינית תקרוס בחודשים הקרובים. יש להיערך לתרחיש שכזה בהיבטים בריאותיים, כלכליים, וביטחוניים. התמוטטות הרשות תכפה על ישראל תמיכה כלכלית רחבה בפלסטינים, עד כדי שליטה מחדש בשטח ובאוכלוסייה. זהו תרחיש שמלבד שוליים בימין הקיצוני - איש במערכת הפוליטית אינו מעוניין בו, אך חשוב להיערך אליו ולעשות מה שניתן על מנת למנוע אותו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
טראמפ ונתניהו בהצגת "עסקת המאה"
צילום: EPA
מומלצים