שתף קטע נבחר

"אני היחיד בכיתה שיש לו טלפון פשוט"

מתלבטים מתי לתת לילד סמארטפון? מדריך שיעזור לכם לקבל החלטה נכונה למרות הלחץ החברתי, ולא פחות חשוב - להיות עם יד על הדופק, ללמד את הילד איך להתנהג ברשתות החברתיות ולוודא שהוא לא עושה דברים שאחר כך יצטער עליהם

הורים רבים מתלבטים מתי להעניק לילד שלהם מכשיר טלפון נייד, וכאשר מחליטים להתחיל עולה השאלה איזה סוג נייד לתת לילד. בואו נעשה רגע סדר בבלגן של ההורים שחווים לחץ מהילדים שמבקשים סמארטפון וטוענים ש"לכולם יש".

 

מתי הגיל להתחיל?

הגיל שבו כדאי לצייד את הילד במכשיר נייד תלוי במשימות החיים של הילד. מומלץ לתת לו מכשיר נייד כאשר הוא מתחיל להתנייד לבדו בין חברים וחוגים (הולך לבד, חוזר לבד או נשאר לבד בחוג). דברים אלו קורים לרוב בסביבות גיל תשע, שבו מותר לחצות לבד כביש בבטחה (מערכת ההסתכלות המרחבית של ילדים מבשילה רק בגיל הזה ולכן החוק אומר שרק מגיל תשע אפשר לחצות כביש לבד). לפני כן, הילד הוא "צמוד מבוגר", ולכן אין צורך בטלפון.

 

בסביבות הגיל הזה זה הילד חווה קפיצת גדילה מבחינת אחריות ועצמאות. קפיצה זו יכולה להתלוות לאחריות שבתקשורת עם אנשים חיצוניים למשפחה כגון חברים, קבוצות ורשתות חברתיות. זכרו שלפני גיל זה, הילד שלכם לא רק צמוד אליכם אלא גם - צעיר רגשית, ולכן איננו מבין את ההשלכות של תקשורת ציבורית ורשתות חברתיות.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

מה להסביר לפני השימוש?

כאשר אתם מציידים את ילדכם בנייד, כדאי לעשות זאת בשלבי חשיפה שונים: תחילה ישמש הנייד את הילד וההורים כדי לתקשר במצב שבו הילד רוצה להודיע משהו או זקוק לעזרה וכמובן להורים שרוצים לוודא שהכול בסדר והיכן הוא נמצא. בשלב הזה ההורים מדריכים את הילד כיתד לתפעל את הנייד ועוזרים לו לזכור להדליק אותו ולכבות אותו לאורך היום, ולהשתמש בו כשצריך.

 

בשלב שני מומלץ לחבר את הילד לקבוצת הוואטסאפ הכיתתית או לרשת חברתית אחת שבה חבריו פעילים. יש לעשות זאת בליווי והדרכה מדויקת ולשלב השגחה ומעורבות הורית. לנייד יש משמעות מעבר ל"להודיע לנו מה קורה" ולכן חשוב שההורים ייתנו לילדים הכנה נאותה על תקשורת חברתית.

 

קראו עוד:

- האימא שמטיילת לבד בעולם

- "אני צמא": משפטים שילדים אומרים בערב

- 30 דברים שיגרמו לילדיכם להיות מאושרים

 

הסבירו לילדים מה עושים ומה לא עושים בקבוצה, למשל לעולם לא לחשוף תמונות או פרטים אישיים שלהם או של חברים שלהם, לעולם לא לחשוף איברים פרטיים בלייב או בתצלום, לעולם לא לדבר עם זרים ברשת ולגשת להורים או למבוגר אחר ולדווח מייד, לעולם לא לאשר פניות של ילדים שהם לא מכירים, לעולם לא להעליב, לקלל או לדבר גסויות. כדאי לומר להם שכלל האצבע הוא: לא לכתוב או להקליט משהו שהם לא היו מרגישים בנוח להגיד פנים אל פנים או משהו שלא היו רוצים שיגידו להם.

 

מומלץ לדרוש מהילדים את סיסמאות הנייד שלהם (ניתן לעשות סיסמה משפחתית זהה לכולם וככה נשמרת תחושת שוויון הערך) ולאפשר להורים גישה מלאה לכל הרשתות החברתיות של הילדים בשלבים ראשונים. כדאי גם ללמוד מעט על הרשתות החברתיות שבהן נמצאים הילדים הצעירים (אינסטגרם וסנאפצ'ט ולא הפייסבוק) כדי שתבינו במה מדובר ותוכלו לוודא שהכול בסדר.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

איזה סוג נייד לתת להם?

אין משמעות לסוג הנייד אך כיום לסוג המכשיר ולדגם יש משמעות מפני שזה הפך לסמל סטטוס בעולם הילדים. מומלץ לבחור במכשיר שאתם מכירים ותוכלו להדריך את הילדים וגם לתפעל כשתהיה תקלה קלה. אתם בעצם מורי הדרך של הילדים שלכם. הישארו מעורבים ועשו זאת בדרך נעימה, בדיוק כמו שלימדתם אותם לשרוך שרוכים או לרכב על אופניים.

 

הורים רבים בוחרים בהתחלה בחבילות גלישה זולות שלא מאפשרות לילדים שלהם לגלוש ברשתות החברתיות. דבר זה התאים לעבר ולצערנו כיום - ילד ללא אפשרות גלישה ברשתות החברתיות הוא ילד שלא יהיה מעורה בנעשה בשדה החברתי הכיתתית או התנועתי וירגיש מחוץ לעניינים. בחברות הסלולר יש אפשרויות הגבלה שונות בחבילות הגלישה ואפשרויות אכיפה הורית - פנו אל הספק הסלולרי שלם ובחרו את החבילה שמתאימה לכם.

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

מה עושים עם הלחץ החברתי על סוג הנייד? הורים רבים מפחדים לא רק מהחשיפה התקשורתית של הילד אלא גם מכך שהילד יאבד את הנייד היקר וגם - אם יתחיל מנייד חדיש אז לאן הוא יתפתח וישאף? חשש זה מוצדק ועל כך יש לתת את הדעת יחד עם הילד, שכן אם נעניק לילד מכשיר חדיש ביותר - הוא יפרש את זה שכל דבר חדש צריך תמיד להיות הכי טוב והכי מהיר. שאיפתו למושלמות תתעצם והוא עלול לאבד ערך לכסף ולחומר.

 

מצד שני, אם נעניק לילד מכשיר פשוט מדי שהוא לא מכשיר סמארטפון - הילד יסבול מלחץ חברתי ומרוב בושה הוא פשוט לא ישתמש בנייד, יחביא אותו, ישכח אותו בתיק על שקט או מכובה, ואפילו ישאיר אותו בבית במגרה. אז מה עשינו בכך? בעצם כלום. גם נפספס את המטרה (הדרכה הורית והכנה לחיים) וגם פגענו ביחסי האמון שלו בנו (הוא ירגיש שלא רואים ולא מבינים אותו), לכן כדאי להתחיל מנייד פשוט, לשלב את התרגול הפנימי המשפחתי, ובשלב השני לשדרג למכשיר חכם אבל לא חדש. בהמשך אפשר לרכוש נייד חדש. כמו כן, בדקו עם הורים אחרים את השדה החברתי בו הילד שלכם חי מפני שכדאי להבין מול מה הילד מתמודד כאשר הוא הולך לבית ספר ולתנועה.

 

זכרו כי:

1. אין סיבה לקנות נייד ראשון חדש. נסו למצוא נייד חכם שיש לכם או לבני המשפחה בבית

 

2. אם לא מצאתם ונאלצתם לרכוש חדש - אל תקנו את הנייד הכי חדיש והכי יקר בחנות. התחילו מנייד חכם, פשוט וזול, ובהדרגה שדרגו את המכשיר.

 

3. אם נאלצתם לרכוש נייד חדש בכסף - שתפו את הילד בהוצאה וגייסו אותו לתרום מכספו האישי (חסכונות, דמי כיס או מתנות חג), במטרה לעורר את מעורבותו ואת חוש האחריות שלו.

 

המכשיר הנייד נועד לתקשורת, ותקשורת לומדים בשלבים וקודם כול במשפחה. אל תמנעו מהילדים את הקדמה התקשורתית אבל גם אל תאחרו אותה לשווא. אל תצרו את צעדי הילדים רק מהפחד שלכם. למדו אותם להשתמש בצורה נכונה במכשיר הנייד שלהם - במטרה שהם לא ייפגעו מאחרים ולא יפגעו באחרים. העולם המודרני דורש מהם מיומנויות תקשורת מתקדמות, ודורש מאיתנו ההורים מיומנויות הוריות של הובלה והדרכה.

 

הכותבת היא מומחית בהורות ושינה, מדריכת הורים בגישה המשולבת של "מאמאמיה"

 

מה עושים עם בריונות ברשת נגד ילדים? צפו בריאיון:

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אל תקנו את הנייד הכי חדיש והכי יקר בחנות
צילום: shutterstock
מומלצים