שתף קטע נבחר

השינוי שגורם לילדים להצליח יותר

"אפשר להפוך כל משחק, משימה ועבודה לפעילות קבוצתית. גם משחקי הילדים התחרותיים יכולים להפוך למשחקים שבהם ההצלחה תלויה אך ורק בשיתוף הפעולה". הגנן רוי גקט נותן פרשנות חדשה לניצחון בים-יבשה ומשחק הכיסאות. איך לא חשבנו על זה קודם?

הרבה מפעילויות המפגש עם הילדים שאני מחנך מתחילות בשאילת שאלה. השאלות שאני הכי אוהב לשאול קשורות בדרך כלל בנושאים חברתיים שבהם אנחנו עוסקים במהלך השנה, שאלות שמוציאות מהילדים תשובות יצירתיות ומעניינות. לפעמים לדבר על ערכים ועל נושאים מופשטים זו משימה לא כל כך פשוטה, היא אבל הכרחית ומהנה.

 

קראו עוד:

הגנן שמצא דרך יצירתית ללמד את האלף-בית

5 פעולות שיעזרו לילדים לחשוב חיובי

הפסטה נגעה בסלט! משפטים שילדים אומרים על אוכל

 

באחד המפגשים שאלתי את הילדים "מה טוב בשיתוף פעולה ולמה בכלל צריך לשתף פעולה עם אחרים?" קיבלתי תשובות רבות, מגוונות ויצירתיות, אבל תשובה אחת, שהתפתחה לשיחה ברומו של עולם, השתקעה בזיכרוני. "בלי שיתוף פעולה לא היינו כאן", קבע אותו ילד בהחלטיות. הוא המשיך ופירט כי "איש אחד לא יכול לבנות בניין לבד, ואם לא היו משתפים פעולה - לא היו לנו בתים ולא היינו באים לגן".

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

הפליאה שהרגשתי בעודי מפרש את דבריו, הגאווה שמילאה אותי וההתמוגגות מהתשובה העמוקה כל כך צצות ומופיעות מדי פעם כשזיכרוני מחזיר אותי אל אותה שיחה. התשובה של הילד ההוא מהדהדת במחשבותיי עד היום, כי מי בכלל חשב על תהליכי בנייה של בניינים? באיזו הזדמנות אחרת הייתי יכול להעלות בדעתי את הרעיון שכל המבנים שסובבים אותנו הם תוצר של שיתוף פעולה? הרי זה כל כך מובן מאליו, לא?

 

כל פעילות יכולה להפוך לקבוצתית

עם הזמן אני מוצא את עצמי צובע כמעט כל פעילות עם הילדים בגוון מסוים של שיתוף פעולה. אפשר להפוך כל משחק, כל משימה וכל עבודה לפעילות קבוצתית. גם משחקי הילדים התחרותיים ביותר יכולים להפוך למשחקים שבהם ההצלחה תלויה אך ורק בשיתוף הפעולה.

 

לכתבות וטורים נוספים - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

משחק הכיסאות: מטרת המשחק, למי שלא זוכר, היא לתפוס כיסא במהירות ולא להישאר לעמוד אחרון - ובסוף, כמובן, לנצח. לבד. אך אפשר לשנות את הכללים כדי שהילדים יצליחו ביחד (וכמובן גם לא ייכשלו או יפסידו לבד).

 

במקום לשבת על כיסא, על הילדים לעלות עליו ולעזור לחבריהם לעלות גם הם על הכיסאות. בכל סיבוב מוציאים כיסא אחד ועל הילדים מוטלת משימה קבוצתית לא פשוטה - לעלות ביחד על הכיסאות.

 

כשילד אחד לא מצליח או כשאין לו מקום, כל הקבוצה מפסידה. כשכולם מצליחים לעלות, הקבוצה מצליחה במשימה. רצוי וכדאי לשחק את המשחק בסביבה בטוחה כמו אולם ספורט עם מזרנים, חדר ג'ימבורי וכו'.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

תחרות הביצה והכף: אפשר לשנות את הכללים גם במשחק התחרותי הזה, שבו המתמודדים רצים כשבפיהם כף שעליה ביצה. במשחק שבמרכזו תחרות אפשר להטיל על הילדים משימה דומה אך מעט שונה, שמטרתה להעביר את הביצה מכף לכף מבלי שתיפול על הריצפה. כך יבצעו הילדים את אותה פעולה אתגרית, אך הצלחתם במשימה תהיה תלויה גם בחבריהם. הסטרילים שבינינו יכולים להשתמש בכפות חד-פעמיות.

 

בנוסף, מומלץ לקנות מספר ביצים לא קטן. מדובר במשימה באמת לא קלה, וכדי לזמן לילדים גם הצלחה - כדאי להיות מוכנים מראש.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

ים-יבשה: שינוי קל בכללי המשחק המוכר והידוע יכול להפוך את מהותו התחרותית למשחק מדהים של שיתוף פעולה ואחריות חברתית. בדומה למשחק הכיסאות, על הילדים לעזור זה לזה להגיע למרחב היבשה אם הים בהינתן האות.

 

הכותב הוא גנן בגן חובה בחיפה 

 

רוי מלמד את הילדים את אותיות האלף-בית בדרך מקורית:

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
לשחק בשיתוף פעולה
צילום: shutterstock
מומלצים