שתף קטע נבחר
הוסף כתבה
הכי מטוקבקות

    סוסיאדד שוב משגעת את ספרד

    הקבוצה שכולם אהבו בתחילת שנות האלפיים איבדה את דרכה, אבל שוב מטפסת לכיוון הצמרת בזכות הסגנון ההתקפי שלה

    ריאל סוסיאדד היא דוגמה מובהקת לחזרה למקורות. ההצלחה המסחררת שעשתה הדים בכל אירופה, דרך הידרדרות לליגה השנייה ועד לרנסנס שאת פירותיו היא קוצרת בשנים האחרונות. מעבר למסורת ולמורשת, ריאל סוסיאדד היא פשוט קבוצה נהדרת שלא משנה מי היריבה, היא תציג לראווה את משחקה ההתקפי - גם אם תספוג ותפסיד ביום שני ברוסאלדה למלאגה.

     

    אפריל 2003. אלופת אירופה המכהנת ריאל מדריד יוצאת לסוסיאדד במסגרת המחזור ה-29 של הליגה הספרדית, למפגש בין שתי קבוצות בעלות ערכים דומים בהקשרים סימבוליים אבל שונות לחלוטין מבחינה מהותית. ריאל, כמו היום, תמיד שאפה להיות המועדון הגדול בתבל וליצור הגמוניה נצחית. מאז ומעולם חיפשה בשדות זרים אחר שחקנים שיוכלו לממש את החזון המסורתי הזה. בעוד שהרכב הבלאנקוס כלל כוכבי על נוצצים בדמותם של רונאלדו, זידאן, פיגו, מיצ'ל סלגאדו, קסיאס וראול, סוסיאדד הופיעה למשחק הזה עם הרכב שלימים ייזכר כאחד המרתקים והאטרקטיבים ביותר בתולדות הליגה הספרדית לדורותיה. שחקנים דוגמת: ניהאט, קובאצ'ביץ', קרפין, ווסטרוולד, קווארמה וכמובן, צ'אבי אלונסו, פתחו באותו משחק שנצרב בתודעה של כל חובב כדורגל התקפי בכלל, ושל אוהדי סוסיאדד בפרט.

     

    צ'אבי אלונסו (צילום: EPA) (צילום: EPA)
    צ'אבי אלונסו(צילום: EPA)

     

    בדקה ה-4 של המשחק, 20 מטרים משערו של קסיאס, חאבייר דל פדרו במבצע אישי גדול חדר לרחבה, ניער מעליו את פרננדו היירו והשאיר כדור על מגש של כסף לדרקו קובאצ'ביץ' שנעץ את המסמר הראשון ברשת של קסיאס. חניכיו של דל בוסקה לא הספיקו להתעורר מההלם ובדקה ה-19 זה כבר היה 0:2: קובאצ'ביץ' כבש מ-5 מטרים אחרי פריצה מסחררת של מי אם לא חאבייר דה פדרו הפנטסטי, האחרון במסירה מדודה מאגף שמאל מצא את הסרבי ששוב נשאר לא מכוסה.

     

    פחות מ-12 דקות חלפו, וניהאט הצית שוב את הר הגעש באנואטה וקבע 0:3 מטורף שהימם עוד יותר את אלופת אירופה. רונאלדו עוד הספיק לצמק, מה שרק הרגיז את חניכיו של ריינאלד דנואה. לא חלפה דקה וצ'אבי אלונסו, שללא ספק היה בעל הבית במרכז השדה, נעץ את המסמר ה-4 בבעיטה אדירה מ-20 מטרים לרשת של מי שעתיד להיות השוער הספרדי הטוב בדורו ובין הגדולים בעולם. במחצית השנייה סוסיאדד הורידה את הרגל מהגז ופורטיו שנכנס במקומו של זידאן עוד הספיק לצמק את התוצאה וקבע 2:4 אדיר לבסקים שהיו קרובים פסע מהאליפות.

     

    עונת 2002/2003 נחשבת לטובה ביותר בהיסטוריה המודרנית של המועדון הבאסקי מסן סבסטיאן, וזאת למרות שלא זכה בשום תואר והקבוצה סיימה כסגנית של ריאל מדריד, המיקום הכי גבוה של המועדון מאז האליפות בעונת 1981/1982, שעם כל הכבוד הייתה סיפור אחר מבחינה כלכלית בספרד. הכדורגל הסוחף שהציגה סוסיאדד נגע בחלום מבחינת הרבה מאוד אנשים, גם מחוץ לחבל הבאסקים. לא דבר של מה בכך כאשר לה קורוניה ו-ולנסיה נחשבו לחביבות הקהל המפתיעות באותה עת.

     

    השחקנים הזרים שלה נבחרו בפינצטה והשתלבו היטב בשיטה שלדעת רבים הטמיע המאמן דנואה שנחת במועדון אחרי שהספיק לזכות עם נאנט הצרפתית באליפות. במועדון הבאסקי, שנחשב לפחות שמרני מאתלטיק בילבאו, אהבו את הרעיון של דם זר. וכך קובאצ'ביץ', ניהאט ודימיטרי חוחלוב השתלבו בהרמוניה מהפנטת אל תוך הרכב שרובו מורכב משחקנים באסקים-מקומיים דוגמת חאבייר דה פדרו וצ'אבי אלונסו. 76 נקודות ו-71 שערים הספיקו בסופו של דבר רק למקום ה-2, אבל לדעת רוב הפרשנים בספרד סוסיאדד הייתה חביבה על כולם, ולא בכדי אדריכליה נחשבו לאנשי העונה. דנואה זכה בתואר מאמן העונה, צ'אבי אלונסו לשחקן העונה וניהאט הטורקי זכה בתואר הזר הטוב ביותר של העונה.

     

    הנפילה

    כנגד כל הסיכויים, סוסיאדד הצליחה להעפיל לשמינית גמר ליגת האלופות מהמקום ה-2 מבית שכלל את אולימפיאקוס, גלאטסראיי ויובנטוס. בשלב הבא נעצרה ע"י ליון שגברה עליה 1:0  בשני המפגשים. אם בזירה האירופית העניינים הלכו בצורה סולידית בהתחשב שמדובר במועדון חסר ניסיון בזירה האירופית, אז בליגה מדובר היה בפיאסקו אחד גדול. צ'אבי אלונסו, ניהאט וקובאצ'ביץ' התקשו לשחזר את היכולת מהעונה הקודמת, ומהר מאוד הקבוצה הבאסקית מצאה את עצמה במאבקי התחתית. דנואה שיחזר הלכה למעשה את אותה העונה המסויטת שעברה עליו בנאנט. גם שם אחרי אליפות סנסציונית הקבוצה כשלה למרות שהעפילה שלב בליגת האלופות.

     

    בתום עונה מאכזבת בה סוסיאדד ניצלה במחזורי הסיום מירידה, דנואה פוטר  והעזיבה ההמונית התחילה. צ'אבי אלונסו נמכר לליברפול, ניהאט מאוחר יותר לוויאריאל אחרי שסירב להארכת חוזה ו-ואלרי קארפין פרש. משם העניינים רק הידרדרו ומעונת 2006 ועד 2007 התחלפו לא פחות מ-4 מאמנים, עד שלבסוף הקבוצה נשרה לליגה השנייה בעונת 2006/2007. הכוכב הכי גדול שלה, דארקו קובאצ'ביץ', השריד האחרון של הקבוצה הגדולה ההיא של דנואה, ירד יחד איתה ובסוף נמכר לאולימפיאקוס.  

     

    ניסיון לשחזר את המודל הישן

    בסופו של דבר, אחרי 3 עונות בליגה השנייה, מרטין לסארטה האורוגוואי השיב חזרה את הכחולים-לבנים לליגה הראשונה, אבל הכדורגל היה אפור להחריד בהשוואה לימי הזוהר. בתום עונת בכורה של לסארטה בשורות הקבוצה הוא פוטר בשל התוצאות הלא משכנעות. לבסוף חואקין אפריבאי, נשיא המועדון, ניסה לשחזר את מה שעבד ב-2003. הוא מינה את פיליפ מונטנייה הצרפתי,ולמרות שאין מה להשוות, אבל זה היה ניסיון שעבד לא רע. אנטואן גריזמן הושווה ע"י האוהדים לניהאט, ספרוביץ' היה אמור להיות ה-9 שיזכיר את קובאצ'ביץ' ואייארמנדי כונה צ'אבי אלונסו החדש.  בשער עמד קלאודיו בראבו.

     

    ההופעות המרשימות של הקבוצה היו נפלאות וכללו 0:2 ענק על בילבאו בסן מאמס ותיקו 3:3 נפלא עם ריאל מדריד. עונה לאחר מכן, אפילו שמונטנייה עזב, סוסיאדד סיפקה עוד רגע קסם בדמות נקמה מתוקה על אותה ליון שהדיחה אותה 10 שנים קודם לכן במסגרת שלב הנוקאאוט של מוקדמות ליגת האלופות, וזאת למרות שבליגה סיימה במקום ה-7. הבעיה הייתה נעוצה בכך שכבר לא הייתה יכולה לשמור על גריזמן ומכרה את הכוכב הצרפתי לאתלטיקו מדריד. ושוב הקבוצה, תחת אגובה אראסטה המקומי, כמעט ירדה ליגה בעונת 2014/2015.

     

    חזרה למקורות

    עם כל הכבוד לשמות העבר שפיארו את המועדון והובילו אותו להישגים, יש מספיק חומר גלם באסקי כדי להתבסס בצמרת, ולקבוצה יש מחלקת נוער מספיק טובה שכל שנה שולחת שחקנים נפלאים לשורות הקבוצה הבוגרת.

     

    "אני עוזב את הקבוצה של החיים שלי. היו לי ימים נהדרים עם המועדון הזה. לנצח אשר אוהד". על הציטוט הזה חתום אסייר אייראמנדי שנמכר לריאל מדריד תמורת 34 מיליון אירו. הבאסקי הצעיר עבר שנתיים מסויטות בברנבאו עד ששב לסן סבסטיאן וחתם על חוזה ל-6 שנים! זה מעיד על הקשר החם בין השחקן למועדון. את העונה איירמאנדי פתח טוב למרות שכבש שער אחד בלבד, הצורה בה הוא מנווט את המשחק מקלה על גראנרו ופרייטו בקישור הקדמי. בין היתר, החופש שאייארמנדי מקבל משאיר את העורף פרוץ ובשל כך הקבוצה סופגת לא מעט (25).

     

    סוסיאדד הנוכחית (צילום: EPA) (צילום: EPA)
    סוסיאדד הנוכחית(צילום: EPA)

     

    המאמן יוזביו סאקריסטאן (52), קשר ענק בעברו ששיחק בין היתר בברצלונה ובנבחרת ספרד, מספר: "אני מעדיף לספוג 2 שערים ושנבקיע 3 מאשר לא להגיע למצבים". ופה קבור הכלב, סוסיאדד אולי הקבוצה הכי פחות טקטית בליגה. לכל משחק היא עולה ב-3-3-4, כאשר פה ושם ישנם שינויים קוסמטיים בין חואנמי לאוירזאבל או בחוליה האחורית בין הבלמים איניגו מרטינס ומיקל גונסאלס. לא בכדי חניכיו של סאקריסטאן סיימו רק פעמיים העונה בתיקו, כאשר פעם אחת באנואטה השיגו 1:1 נגד ברצלונה וגילו עדיפות ברורה על הקטאלונים.

     

    עם כל הכבוד למיקום של סוסיאדד, חשוב לציין שיש לקבוצה נקודות תורפה רבות, וכמו שהיא נותנת משחק נפלא מול ברצלונה או הצגה משכנעת בניצחון 0:2 על אתלטיקו מדריד במחזור ה-11, כך בדיוק היא גם יכולה להתפרק ולספוג שערים של קבוצת תחתית, כמו למשל במחזור הקודם מול סביליה, שם חרונימו רולי, שוערה הארגנטינאי של הקבוצה, הוציא 4 כדורים מהרשת.

     

    בכל מקרה אי אפשר שלא להתפעל מהאיזון בין שחקנים צעירים דוגמת רולי, מיקל אוירזאבל ורובן פארדו, לוותיקים המזוהים כל כך עם המועדון וערכיו דוגמת זורוטוזה בן ה-30, קרלוס ולה שנחשב למקומי וכמובן מעל כולם צ'אבי פרייטו, לו מעמד על במועדון כיאה לשחקן גדול שמעולם לא עזב את סן סבסטיאן. הבאסקי הוותיק יסגור בקרוב 34 חורפים ו-16 עונות במדי מועדון נעוריו.

     

    גם תוכנית לשפץ את האצטדיון המיושן כבר קיימת, ויש תוכנית ממשית לקרב את היציעים לדשא, כי האוהדים ובעיקר השחקנים מתלוננים על אווירה קרה-חלבית משהו. נו טוב, לפחות בדבר אחד סוסיאדד יותר מסורתית מבילבאו, לה אצטדיון מודרני מהיפים בעולם בדמות סן מאמס החדש.

     

    וללא שום קשר, חזרתה ועצם התבססותה של סוסיאדד בצמרת הגבוהה - מקום שישי כרגע - היא בשורה מבורכת עבור כל חובבי ואוהדי הכדורגל הספרדי, כי זה אחד המועדונים השורשיים של ספרד מבחינת מורשת הכדורגל. ולמרות שסוסיאדד אולי מגיעה כפייבוריטית למשחק הקרוב, זה לא אומר שסנדרו ראמירס לא יכול לכבוש ואפילו יותר משער אחד לרשת הבאסקית.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים