שתף קטע נבחר

אריה מליניאק

צחוק מהעבודה – ומהמעבדה / מליניאק

הביזיון הוא לא מעצם הבדיקה שהוזמנה לווימס, אלא מהדרך ומהשתיקה. השאלה היא האם מכבי היו מזמינים בדיקה גם אילו ווימס היה שחקן השנה ביורוליג וצולף 25 נקודות למשחק?

ישראל היא גן עדן לספורטאים זרים, במיוחד לכדורסלנים אמריקאים. הם משלמים מס הכנסה מוקטן, חלקם לא משלמים בכלל. מזג האוויר כאן נפלא, הנשים יפות, חלקם התחתנו עם ישראליות, ולא רק בשביל לקבל אזרחות. האוכל נפלא, תל-אביב שוקקת מסביב לשעון, והכי חשוב - אין כמעט בדיקות סמים. מכבי תל אביב היא קבוצה מבוקשת באירופה. משלמים מצוין ובזמן, מפנקים את השחקנים. במכבי ת"א יפטרו שלושה מאמנים לפני שישחררו שחקן. השחקן הוא מלך... עד שיחליטו להיפטר ממנו.

 

 

 

צריך לברך על כל בדיקת סמים לספורטאי, אבל אפשר להבין שחקן שנמאס לו לשבת שעות בחדר ההלבשה כשהבן שלו מחכה בנתב"ג, וניסיונות חוזרים ונשנים שלו לתת שתן נפסלים. אם אתה נקי, אל תזוז עד הבוקר. נתפסת? קום ולך. גם לבזבז שעות וגם לעזוב באמצע? מוזר, במיוחד כשווימס ידע כמה יעלה לו סירוב לבדיקה.

 

ווימס היה מלך. עד שהחליטו להיפטר ממנו (צילום: יריב כץ) (צילום: יריב כץ)
ווימס היה מלך. עד שהחליטו להיפטר ממנו(צילום: יריב כץ)

 

פרופ' שרייבר, יו"ר הוועדה למניעת סימום, אישר שהבדיקה שנערכה לסוני ווימס, גל מקל ו-ויקטור ראד, הוזמנה ע"י מכבי ת"א. אני משער שלא מקל היה החשוד העיקרי, לכן הפרשה מדורגת גבוה ב"היכל התהילה" של הביזיונות הצהובים. השיא מוחזק בידי השחקנים הישראלים, שהגישו תביעה נגד המעסיקים שלהם ונגד מינהלת הליגה, בדרישה לבטל את "חוק הצעירים". אחרי שהתביעה הוגשה, מכבי ת"א הצטרפה לשחקניה והפכה מנתבעת לתובעת. בית המשפט אמר את דברו באופן ברור וחד, וניפנף את החבורה מכל המדרגות.

 

הביזיון הוא לא מעצם הבדיקה שהוזמנה לווימס, אלא מהדרך ומהשתיקה. אם למכבי ת"א היה מידע שהשחקן משתמש בחומרים אסורים, מותר לה להזמין בדיקה. השאלה היא אם מכבי ת"א הייתה מזמינה בדיקה גם אילו ווימס היה שחקן השנה ביורוליג וצולף 25 נקודות למשחק? ואם הייתה מגיעה בדיקה אקראית, האם במכבי היו נותנים לווימס לצאת מחדר ההלבשה בלי לתת שתן? אני מניח שהם היו שולחים מישהו להביא את בנו, שלטענתו חיכה בנתב"ג.

 

מזרחי ופדרמן. שתיקה רועמת (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
מזרחי ופדרמן. שתיקה רועמת(צילום: ראובן שוורץ)

 

ברור מי הנפגע ומי המרוויחים מהפסילה של ווימס. מאחר שהבדיקה הייתה יזומה והתוצאות לא הפתיעו, במכבי ת"א היו צריכים להיות מוכנים עם הודעה ולפרסם אותה מיד. מועדון ששמו הטוב שווה עשרות מיליונים לא יכול לתת לספקולציות לתפוס תאוצה. זו אסטרטגיה שמתאימה לימים בהם היה אפשר לספר לעיתונאים שאולסי פרי חולה בשפעת. בהסכמי הפרידה משחקנים וממאמנים, מכבי ת"א מכניסה לפעמים סעיף המחייב אותם לשמור את התלונות לעצמם, כל זמן שהם ממשיכים לקבל משכורת.

 

קשה להבין איך מועדון שמיהר להוציא הודעה ב 02:38 כשפיטרו את ארז אדלשטיין לא מגיב על סיפור ווימס שכבר מסתובב בחוץ 24 שעות.

 

הקדימו תרופה למכה

המשבר שעוברת עכשיו מכבי ת"א היה יכול לפרק כל קבוצה, מקצועית וכלכלית, אבל בעליה הקדימו תרופה למכה, ושום נזק רציני לא ייגרם. זה קרה לאחר הישג שיא, זכייה בגביע היורוליג ב-2014, כשהמציאות התחילה להתנפץ לכולם בפנים. מכבי ת"א פתחה את עונת 2015/16 בארבעה הפסדים: לארמאני מילאנו, צסק"א מוסקבה, מלאגה ובאמברג. אחריהם הגיעו הפסדי ליגה להפועל ירושלים ומכבי אשדוד. רגע האמת הגיע ב-12.11.15, כשמכבי אירחה את דרושפאקה.

 

הופתעתי אז לשמוע שדווקא ברגעים קריטיים למועדון שמעון מזרחי נעדר מהארץ. מה כבר יכול להיות חשוב יותר ממשחק מכריע בעיצומו של משבר, חשבתי לעצמי, וכעבור יומיים קיבלתי את התשובה. מזרחי היה בכנס של הנהלת היורוליג בברצלונה, שם הוחלט ששיטת המשחקים תשתנה. מספר הקבוצות יקטן ל-16 ומכבי ת"א קיבלה כרטיס השתתפות מדרג A, המקנה לה מקום מובטח ביורוליג לעשר השנים הבאות.

 

תם עידן הבתים המוקדמים. אין כניסה לטרמפיסטיות משוודיה, בלגיה וצ'כיה. לישראל תהיה נציגה אחת בלבד. מועדון היורוליג נסגר בדיוק בזמן. זה היה כנראה המהלך החשוב ביותר בהיסטוריה של מכבי ת"א, ויש לו השלכות מרחיקות לכת: המשך חוסר הספורטיביות בכדורסל בישראל הובטח לעשר השנים הבאות.

 

הומצא החיסון נגד ירידות מבישות ליורוקאפ. אפשר להפסיד משחקים באירופה ולהישאר בחיים. אפשר להפסיד תארי אליפויות בישראל ולהמשיך להיות הקבוצה הישראלית היחידה ביורוליג. אם הפועל ירושלים, הקבוצה היחידה בישראל שעומדת בקריטריונים להצטרף ליורוליג, תצליח לעבור את הוויה דולורוזה ולעלות מהיורוקאפ, זה יהיה לעונה אחת בלבד. מכבי ת"א תוכל להמשיך להחליף מאמנים בשרשרת, להחתים שחקנים גרועים ולארח שנה אחר שנה את צסק"א מוסקבה, פנרבחצ'ה וריאל מדריד כאילו כלום.

 

כרטיס מובטח לעשר שנים ביורוליג זו פוליסה לביטוח מקיף נגד נזקים מניהול גרוע. מהלך מבריק.

 

רוח המפקד

הפועל ירושלים, כך על פי אורי אלון, שמה לעצמה כמטרה ראשונה העונה את ההצלחה ביורוקאפ. לא נאמר שהליגה פחות חשובה, אבל כך בקבוצה מפרשים כנראה את רוח המפקד. אחרי 17 משחקי ליגה, ירושלים כבר עם שבעה הפסדים.

 

אלון. היורוקאפ בראש סדר העדיפויות (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
אלון. היורוקאפ בראש סדר העדיפויות(צילום: ראובן שוורץ)

 

לירושלים יש את כל הכלים להרוג את המשחק מהר, אבל מעיון במספרים עולה שב-11 מתוך 17 המשחקים, היא סיימה את הרבע הראשון בפיגור, ובשבעה מהם הפסידה. באותם משחקים התוצאה הממוצעת ברבע הראשון הייתה 23.7:19.3 - מינוס 4.4 נקודות. במשחקים בהם ירושלים ניצחה, התוצאה ברבע הראשון הייתה 18.4:20.2 - פלוס 1.8 נקודות. תגידו שפיגור 4.4 נקודות בסוף הרבע הראשון זה כלום, ויתרון 1.8 נקודות כשנשארו 30 דקות זה פחות מכלום. טעות.

 

פיגור של 6.2 נקודות בסוף הרבע הראשון מזמין את היריבה למלחמה ב-30 הדקות הבאות. שלשום ירושלים שוב פיגרה נגד חולון, 31:17 בסוף הרבע הראשון. היא הצליחה אמנם להפוך ליתרון בהפסקה, אבל הרדיפה הוציאה ממנה את המיץ. כשחולון נתנה קווץ' ברבע הרביעי, ירושלים נשארה ללא מענה.

 

קבוצה שמשחקת חמישה משחקים בעשרה ימים צריכה לדעת להרוג משחקים מהר. המסקנה: ירושלים פשוט מגיעה למשחקי ליגה לא מוכנה. זה נראה כמו זלזול. ישחקו הנערים לפנינו, כשיימאס ניתן גז ונדרוס אתכם.

 

ביורוקאפ ירושלים פותחת בדרך כלל חזק ומובילה על יריבות עדיפות אפילו במשחקי חוץ. בפיס ארנה הפכו את הכדורסל להגרלה, וזה מסוכן כי השלשות של קרטיס ג'רלס וג'רום דייסון הן יום עסל ויום בסל.

 

אני מציע לפיאניג'אני להתעסק פחות עם השופטים ולסמן ניצחון ברבע הראשון כמטרה בכל משחק.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורן אהרוני
שמעון מזרחי
צילום: אורן אהרוני
מומלצים