שתף קטע נבחר

עיבוד מחשב: מיכל וולבה

לסין באהבה: הליגה העשירה בעולם יוצאת לדרך

תגידו מה שתגידו על הרמה, העובדות מדברות בעד עצמן: טובי השחקנים בעולם עוזבים את הליגות הבכירות ועוברים לסין תמורת משכורות עתק ובסוף השבוע תצא הליגה שוב לדרך. מי מקבל הכי הרבה כסף, מי יעצור את גוואנגז'ו אברגרנדה ומה מסוגל ערן זהבי לעשות בין כל הכוכבים הנוצצים

חלון ההעברות של הליגה הסינית יינעל היום, וביום שישי תפתח העונה החדשה באחת הליגות המסקרנות ביותר בעולם. זו תהיה גם העונה המלאה הראשונה של ערן זהבי בליגה הסינית, אחרי שהגיע לגוואנגז'ו R&F באמצע העונה הקודמת.

 

כמעט 300 מיליון אירו הוציאו קבוצות הליגה הסינית במהלך החודשים האחרונים על שחקני רכש (לעומת 250 מיליון לפני שנה) – וזה עוד לפני שדיברנו על המשכורות המטורפות. ומי יודע, אולי ברגע האחרון ירשמו עוד שתיים-שלוש העברות שיתפסו כותרות ענק בכל רחבי תבל.

 

קרלוס טבס, שנחאי שנואה (צילום: EPA) (צילום: EPA)
קרלוס טבס, שנחאי שנואה(צילום: EPA)

 

כבר לא קוריוז 

דבר אחד בטוח: הליגה הסינית היא כבר לא קוריוז. אפשר לזלזל ברמה הבינונית של הכדורגל, אבל לא בשמות הגדולים שנוהרים לסין ובטח לא בסכומי הכסף. נכון לעכשיו שלושת השחקנים בעלי השכר הגבוה ביותר בעולם נמצאים בסין: הארגנטינים קרלוס טבס ואסקיאל לאבסי והברזילאי אוסקר. כן, השלושה הללו מרוויחים יותר מלאו מסי ומכריסטיאנו רונאלדו.

 

טבס, הכוכב הארגנטיני בן ה-32, עזב את בוקה ג'וניורס אהובתו, שבה הרוויח שני מיליון אירו בשנה, וחתם על חוזה בשנגחאי שנואה שמבטיח לו 38 מיליון אירו. אוסקר, אקס צ'לסי, חתם ביריבה העירונית שנגחאי SIPG ובמקרה שלו מדובר בשכר שנתי של כ-24 מיליון אירו, השכר אותו מרוויח לאבסי, שנרכש לפני שנה ע"י חבאיי צ'יינה.

 

אוסקר, שנגחאי SIPG (צילום: מתוך טוויטר) (צילום: מתוך טוויטר)
אוסקר, שנגחאי SIPG(צילום: מתוך טוויטר)

 

רק לשם השוואה, השכר של רונאלדו בריאל מדריד ושל מסי בברצלונה הוא "רק" 22.5 מיליון אירו לעונה. מדהים, אבל שישה מבין עשרת הכדורגלנים בעלי השכר הגבוה בעולם, משחקים בסין.

 

חוץ מטבס, אוסקר, ולאבסי, שמוליכים את הדירוג העולמי,הולק, החלוץ הברזילאי של שנגחאי SIPG מרוויח 19.7 מיליון אירו בשנה והוא מדורג שביעי בעולם. במקום התשיעי גרציאנו פלה, האיטלקי של שאנדונג לוננג (17.9 מיליון) ובמקום העשירי הבלגי אקסל ויטסל (17.5 מיליון).

 

 

מקבל 24 מיליון אירו בשנה. לאבצי (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מקבל 24 מיליון אירו בשנה. לאבצי(צילום: AFP)

 

ואיפה ערן זהבי? גם אחרי ששכרו הוכפל, ומגיע כעת ל-7 מיליון דולר לעונה, הוא עדיין רחוק מאוד מצמרת המשתכרים בסין ונמצא "רק" באמצע העשיריה השנייה.

 

סימון מיניולה, שוערה הבלגי של ליברפול, אמר השבוע: "אני אהיה שקרן אם אומר שהשחקנים בפרמייר ליג לא מדברים על הליגה בסין, כי זה נושא גדול. כולם מדברים על זה. אתה רואה את הסכומים שמתפרסמים ובאופן טבעי אתה מדבר על כך. זה קורה בכל חדרי ההלבשה באנגליה".

 

הדברים של מיניולה נשמעו בעקבות הפירסומים על מעבר אפשרי של וויין רוני לליגה הסינית. הכוכב של מנצ'סטר יונייטד הודיע לבסוף שהוא נשאר באנגליה, אולם הסיפור עורר הדים רבים.

 

ויטסל במדי נבחרת בלגיה (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
ויטסל במדי נבחרת בלגיה(צילום: עוז מועלם)

 

רוני לא התפתה להצעת הענק 

היו שטענו כנגד רוני שאם הוא יעבור זה יהיה עניין של בצע כסף בלבד, וכי מבחינה מקצועית אין לו מה לחפש בסין. אחרים סברו שמדובר בצעד לגיטימי של שחקן שכבר אין לו מקום בהרכב של מוריניו, ואיך אפשר להגיד "לא" כשמציעים לך 750 אלף ליש"ט לשבוע – כמעט פי שלושה ממה שאתה מרוויח עכשיו.

 

אם רוני היה מסכים להצעה, הוא היה הופך לכדורגלן בעל השכר הגבוה ביותר בעולם, יותר מ-46 מיליון אירו לשנה. אולם הוא היה מסכן את מעמדו בנבחרת אנגליה ואת הסיכוי לשחק במונדיאל ברוסיה בעוד שנה וחצי.

 

מקבל 19.7 מיליון אירו בעונה. הולק (צילום: GettyImages) (צילום: GettyImages)
מקבל 19.7 מיליון אירו בעונה. הולק(צילום: GettyImages)

 

רוני נשאר באנגליה, למרות שכלל לא בטוח אם יישאר ביונייטד בעונה הבאה. אבל שחקנים בכירים אחרים לא היו מסוגלים להשיב בשלילה להצעות הכספיות של הסינים. מיניולה, לצערו, לא יכול אפילו לפנטז על הכסף הגדול, בשל החוק שאוסר על החתמת שוערים זרים בקבוצות הסיניות. זו דרכה של ההתאחדות הסינית לנסות ולטפח שוערים מקומיים טובים, אחת הבעיות הקשות של הנבחרת הלאומית.

 

זה לא נעצר כאן. בעקבות האינפלציה המטורפת בכל מה שקשור לרכש שחקנים זרים, החליטה לאחרונה ההתאחדות לקבוע שני חוקים משמעותיים נוספים, שאמורים לסייע לשחקנים המקומיים.

 

למרות שכל קבוצה רשאית להחתים ארבעה שחקנים זרים, ועוד שחקן זר ממדינה אחרת מאסיה, העונה לא יוכלו להיות על המגרש יותר משלושה זרים בעת ובעונה אחת. בנוסף, בין 18 שחקני הסגל של כל קבוצה יהיו לפחות שני שחקנים סינים צעירים, מתחת לגיל 23 - ואחד מהם חייב להיות בהרכב הפותח.

 

החוקים הללו יעשו כאב ראש למאמנים, אבל בסופו של דבר הם ימשיכו להתבסס על הכוכבים הזרים. ואלו ממשיכים לזרום לליגה הסינית בקצב מוגבר כשהסכומים רק הולכים וגדלים.

 

גם גרציאנו פלה הגיע לסין (צילום: getty images) (צילום: getty images)
גם גרציאנו פלה הגיע לסין(צילום: getty images)

 

שליטה ברזילאית 

נכון לעכשיו רשומים ב-16 קבוצות הליגה הראשונה 61 שחקנים זרים (לא כולל האסיאתים), כאשר יותר משליש הם ברזילאים. ולא מדובר רק בברזילאים מהדרג השני או כאלו שנמצאים בסיום הקריירה.

 

לא פחות מחמישה מהם נמצאים בסגל הרחב של הנבחרת הלאומית: פאוליניו, אלכס טישיירה, רנאטו אוגוסטו, הולק, ז'יל וכמובן אוסקר. וזה לפני שהזכרנו בינלאומיים לשעבר כמו הרנאנס, שעזב את יובנטוס לטובת חבאיי צ'יינה תמורת 8 מיליון יורו, ראמירז שנרכש ע"י ג'יאנגסו סונינג לפני שנה מצ'לסי ב-25 מיליון ליש"ט, ואלשנדרה פאטו שחתם בטיאנג'ין קוואנג'יאן.

 

אגב, גם בליגה הסינית השנייה, זו שבה שיחק בעונה שעברה טוטו תמוז, יש שליטה ברזילאית. בכל קבוצה בליגה השנייה מותר להחתים שלושה זרים, ומבין 48 הזרים לא פחות מ-15 מגיעים מברזיל.

 

זכה באליפות, אבל ספג ביקורת. סקולארי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
זכה באליפות, אבל ספג ביקורת. סקולארי(צילום: רויטרס)

 

כמו תמיד בשנים האחרונות, המועמדת העיקרית לזכייה באליפות היא גוואנגז'ו אברגראנדה, הקבוצה שאותה מאמן הברזילאי לואיס פליפה סקולארי, ואשר זכתה בתואר בשש השנים האחרונות ברציפות. אברגראנדה היא לא רק הקבוצה המצליחה ביותר בסין, אלא גם האהודה ביותר. ממוצע הקהל במשחקיה הוא 44,883 איש.

 

היריבה העירונית, הקבוצה בה משחק ערן זהבי, סיימה אומנם במקום השישי בסיום העונה שעברה, הרבה בזכות 11 השערים שכבש הכוכב הישראלי בחצי עונה, אולם מבחינת הקהל היא במקום האחרון, עם ממוצע של 9,831 צופים בלבד.

 

ממוצע הקהל בליגה בעונה שעברה היה 24,159 צופים למשחק, מה שמציב אותה במקום החמישי בעולם – לפני הליגות של איטליה וצרפת. סקולארי אומנם הוליך את אברגראנדה לזכייה באליפות ובגביע, אולם הוא היה על סף פיטורים בשל הכישלון בליגת האלופות של אסיה, כשהקבוצה עם התקציב הגבוה ביותר בכדורגל האסיאתי לא עברה את שלב הבתים.

 

 

זהבי כבש 11 שערים בחצי עונה (צילום: מתוך הטוויטר) (צילום: מתוך הטוויטר)
זהבי כבש 11 שערים בחצי עונה(צילום: מתוך הטוויטר)

 

הבעלים, שוג'יאיין, עמד להחזיר לקבוצה את המאמן האיטלקי מרצ'לו ליפי, מי שהוליך את אברגראנדה לזכייה בליגת האלופות, אולם ליפי החליט לקבל את ההצעה לאמן את נבחרת סין ו"הציל" את סקולארי מהדחה.

 

סקולארי יודע שלא לעולם חוסן. האיש שהוליך את הסלסאו לזכייה במונדיאל ב-2002 היה גם המאמן שהודח בבושת פנים אחרי התבוסה 7:1 לגרמניה בחצי גמר מונדיאל 2014.

 

בימים האחרונים נפוצו שמועות שראשי אברגראנדה מנסים לפתות את רפא בניטס, המאמן הספרדי של ניוקאסל, מוליכת ליגת המשנה באנגליה. הפירסומים באנגליה מדברים על הצעה אסטרונומית של 30 מיליון אירו בשנה, שאם היא אכן אמיתית ואם גם תתממש, תהפוך את בניטס למאמן בעל השכר הגבוה בעולם.

 

גם המאמנים נוהרים לסין

כן, הקבוצות הסיניות משלמות בעין יפה לא רק לשחקנים אלא גם למאמנים, כשבראש הרשימה נמצא הפורטוגלי אנדרה וילאש בואש, שמרוויח לא פחות מ-11 מיליון ליש"ט בשנגחאי SIPG.

 

המאמן בעל השכר הגבוה ביותר. וילאש בואש (צילום: AP) (צילום: AP)
המאמן בעל השכר הגבוה ביותר. וילאש בואש(צילום: AP)

 

וילאש בואש, שאימן בעבר את צ'לסי ואת זניט סנט פטרסבורג, החליף בקבוצה העשירה את סוון גוראן אריקסון השבדי, שעבר לאמן בליגה השנייה. "הנשרים האדומים" סיימו בעונה שעברה במקום השלישי והם נראים כבעלי הסיכוי הטוב ביותר למנוע מגוואנגז'ו אברגראנדה אליפות שביעית ברציפות.

 

מבחינת הזרים, שנגחאי נראית החזקה ביותר. אוסקר בקישור, הולק בהתקפה ומאחור עומד לרשותו של וילאס בואש גם הבלם הפורטוגלי הוותיק ריקרדו קרבאליו. עוד מאמנים גדולים שנמצאים בסין הם הצ'יליאני מנואל פלגריני, מי שהוליך את מנצ'סטר סיטי לאליפות לפני שנתיים וכיום מאמן את חבאיי צ'יינה, הגרמני פליקס מגאת' (שנדונג לוננג) והאיטלקי פאביו קנבארו (העולה החדשה טיאנג'ין קואנג'יאן).

 

הקבוצה של קנבארו החתימה את קשר נבחרת בלגיה אקסל ויטסל, שקיבל הצעה להצטרף ליובנטוס, אלופת איטליה, אבל העדיף את הכסף הגדול של סין וקבוצה בעלת שאיפות אדירות.

 

עם הסכומים שפלגריני מקבל אין לו סיבה להתגעגע למנצ'סטר סיטי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
עם הסכומים שפלגריני מקבל אין לו סיבה להתגעגע למנצ'סטר סיטי(צילום: רויטרס)

 

שויוהוי, הבעלים של טיאנג'ין, סיפר כי נפגש עם סוכן העל ז'ורז'ה מנדס ובעזרתו ניסה לרכוש תחילה את רדאמל פלקאו ממונאקו ולאחר מכן את דייגו קוסטה מצ'לסי. באנגליה דיברו על הצעה של 90 מיליון ליש"ט כדי לרכוש את קוסטה, אולם רומן אברמוביץ התנגד בתוקף, למרות שקוסטה רצה מאוד לעבור לסין. ואל תתפלאו אם זה יקרה בקיץ.

 

שויוהוי סיפר: "מבחינה תאורטית אין לנו שום מגבלה כספית. אנחנו יכולים לנסות ולרכוש כל שחקן בעולם, אבל בעונה שעברה היינו בליגה השנייה ושחקנים לא רצו לחתום אצלנו. עכשיו זה השתנה ואני מבטיח שבחלון ההעברות בקיץ נביא שחקנים חדשים, לפחות ברמה של קוסטה".

 

אנטוניו קונטה, מאמן צ'לסי, דיבר לא מכבר על ה"סכנה" שמהווה הליגה הסינית גם לקבוצות העשירות באירופה. אז על אוסקר, שהתייבש על הספסל, הוא יכול היה לוותר. אבל לא על קוסטה, החלוץ הטוב ביותר שיש לו.

 

ערן זהבי והאוהדים. גוואנגז'ו R&F תשאף לסיים בחלק העליון (צילום: נדב צנציפר) (צילום: נדב צנציפר)
ערן זהבי והאוהדים. גוואנגז'ו R&F תשאף לסיים בחלק העליון(צילום: נדב צנציפר)

 

אבל זו המציאות וכדאי שנתרגל אליה. לקבוצות הסיניות יש הרבה כסף ולא פחות, תיאבון עצום. התחרות בין בעלי המועדונים היא מטורפת ולכן אין ספק שעוד כוכבים גדולים ומאמנים בכירים

יעשו בשנים הבאות את הדרך מזרחה.

 

ומה לגבי גוואנגז'ו R&F? השאיפות של ערן זהבי וקבוצתו הן לסיים בחצי העליון של הטבלה. על יותר מזה אין מה לדבר. אם הקבוצה הצנועה של זהבי תסיים מעל למקום השישי, בו סיימה אשתקד, זו תהיה הצלחה גדולה.

 

העובדה שזהבי פותח את העונה, היא משמעותית מאוד. הקבוצה של המאמן הסרבי דרגאן סטויקוביץ צברה 16 נקודות במחצית הראשונה של העונה שעברה, לפני שזהבי הגיע. אחרי שהסקורר הישראלי הצטרף היא צברה 24 נקודות באותו מספר משחקים.

 

ראמירז. משחק בג'יאנגסו סונינג (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
ראמירז. משחק בג'יאנגסו סונינג(צילום: רויטרס)

 

לזהבי יש גם סיכוי לא רע להתמודד על מלכות השערים בליגה הסינית. הוא הבקיע 11 שערים ב-15 משחקיו בעונה שעברה (ממוצע של 0.73 למשחק), בעוד שמלך שערי הליגה, הברזילאי ריקרדו גולארט מגוואנגז'ו אבראגראנדה, כבש 19 ב-29 משחקים (0.65).

 

אז נכון, הליגה הסינית עדיין לא מעוררת עניין בקרב חובבי הכדורגל העולמי כמו הליגות הגדולות באירופה, אבל בזכות השמות הגדולים זכויות השידור נמכרו לאחרונה ב-670 מיליון אירו לשלוש השנים הבאות. על דבר אחד אי אפשר להתווכח: הסינים עובדים נכון.

 

המיליונים גרמו גם לו לעזוב את הפרמייר ליג. אודיון איגאלו (צילום: AFP) (צילום: AFP)
המיליונים גרמו גם לו לעזוב את הפרמייר ליג. אודיון איגאלו(צילום: AFP)

 

בכירי המשתכרים (באירו)

1. קרלוס טבס - 38 מיליון

2. אוסקר – 24 מיליון

3. אסקיאל לאבסי – 24 מיליון

4. הולק – 19.7 מיליון

5. גרציאנו פלה - 17.9 מיליון

6. אקסל ויטסל – 17.5 מיליון

7. ראמירז – 14 מיליון

8. ג'קסון מרטינס – 13.4 מיליון

9. אלכס טישיירה – 11 מיליון

 

ההעברות היקרות ביותר (באירו)

1. אוסקר (מצ'לסי לשנגחאי) – 60 מיליון

2. הולק (מזניט לשנגחאי) - 55.8 מיליון

3. אלכס טישיירה (משחטאר דונייצק לג'יאנגסו סונינג) – 50 מיליון

4. ג'קסון מרטינס (מאתלטיקו מדריד לגוואנגז'ו אברגראנדה) – 42 מיליון

5. ראמירז (מצ'לסי לג'יאנגסו סונינג) – 28 מיליון

6. אודיון איגאלו (מווטפורד לצ'נגצ'ון יאטאי) – 23.3 מיליון

7. אקסל ויטסל (מזניט לקוואנג'ין) – 20 מיליון

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים