שתף קטע נבחר
הוסף כתבה
הכי מטוקבקות

    הסקורר של רוסיה: פלייבוי חובב ספרות יפה

    פיודור סמולוב היה זקוק לזמן כדי לממש את הפוטנציאל שלו, אבל אחרי שחלוץ קרסנודאר הוכתר למלך השערים ולשחקן השנה במדינה בעונה שעברה, הוא הפך לתקווה הגדולה של מארחת המונדיאל

    עד לפני שלוש שנים אף אחד לא לקח ברצינות את החלוץ הזה, הוא היה גיבור של ממים באינטרנט והתפיסה ממנו הייתה שהוא פלופ אדיר. כאשר הצליח לכבוש אחרי 1,775 (!) דקות, הוא גרם להמון אוהדים להגיד שהתרחש פה נס מטורף וצריך ליצור "כת עדים לשער שלו". היום הוא נושא את תואר השחקן המצטיין של עונת 2016/2015 בכדורגל הרוסי ומהווה את אחת התקוות של הנבחרת למונדיאל הביתי. כיצד בעצם הפך פיודור סמולוב מ"חלוץ בדיחה" לכוכב הכי גדול של הכדורגל הרוסי?

     

    פיודור גדל בשכונה קשה בסראטוב. הוא אפילו הודה שהוא מכיר מקרוב את עולם הפשע: "אני מכבד את העולם הזה, בראש ובראשונה בגלל ששם עושים דין וחשבון על המילים, על הפעולות. העמדה הזו מאוד קרובה אליי". אגב, פדיה (קיצור של פיודור) אוהב לקרוא ספרי בלשים ומאפיה - לצד דוסטויבסקי ובולגקוב, במיוחד יצירתו "האמן ומרגריטה", ובין הסופרים הזרים הוא אוהב את "הקומדיה האלוהית" של דנטה, שדבריו היא "פשוט יצירה גאונית".

     

    סמולוב אחרי שער בנבחרת (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
    סמולוב אחרי שער בנבחרת(צילום: רויטרס)

     

    הוא היה אוהד של לוקומוטיב מוסקבה, והאליל שלו היה הקפטן דמיטרי לוסקוב. לבסוף, אהבתו לכדורגל התגברה על זו לספרים, ואביו, שרצה להרחיק את בנו מעולם הפשע, שלח את פדיה בגיל 7 לבית ספר לספורט של מועדון סוקול. בגיל 14 סמולוב כבר שם עין על האקדמיה של קבוצתו האהובה לוקומוטיב, אבל נתקל בבעיה: "מאוד רציתי לעבור לפנימייה שלהם, אבל המאמן אמר לי שהוא לא מקבל אותי לשם וייקח אותי רק אם אמצא איפה לחיות", נזכר סמולוב. לאחר זמן מה פיודור ביקש להעביר אותו למועדון מאסטר-סאטורן ליד מוסקבה. האב הציב אולטימטום: זה יקרה רק אם הבן ישיג את הציון הגבוה ביותר בלימודיו, ואם לא, יהיה חייב לפרוש והתרכז ללימודים כדי להתקבל לאוניברסיטת מוסקבה. סמולוב סיפר היה היה לחוץ מאוד מהאתגר, אבל עמד בו.  

     

    משם, ההתקדמות של פיודור הייתה מרשימה, ובשנת 2006 הוא חתם על חוזה מקצועני ראשון בדינמו מוסקבה. בעונה שלאחר מכן הוא ערך הופעת בכורה בליגה הבכירה נגד לוך אנרגיה בגיל 17 בלבד, ובעונה הבאה כבש את שערו הראשון במדי דינמו. מאמן צסק"א מוסקבה לאוניד סלוצקי סימן אותו, אך דינמו לא רצתה לשחרר את הכישרון העולה. הכל העיד על כך שסמולוב בדרך להפוך לכוכב, אבל הוא לא הצליח לעשות קפיצת מדרגה. היה נראה שהוא מסתפק בלשחק בליגה הראשונה, וחיי הלילה יותר חשובים לו מאימונים.

     

    בשנת 2010 דינמו החליטה להשאיל את סמולוב לפיינורד ההולנדית, אך גם שם פדיה לא הצליח להראות את מיטב היכולות וכבש שער בודד ב-11 משחקים. למרות הכישלון, סמולוב מודה שעד ההשאלה להולנד הראש שלו לא היה במאה אחוז בכדורגל, והמעבר איפשר לו לשנות את סדר העדיפויות שלו ולהפוך לשחקן יותר איכותי.

     

    לאחר שסמולוב חזר לרוסיה, דינמו החליטה להשאיל את החלוץ פעמיים לאנז’י מחאצ’קלה. באותו זמן הוא ערך הופעת בכורה בנבחרת, מול ארה"ב, וכבש שער ראשון תוך תשע דקות - שער הבכורה המהיר בתולדות הנבחרת. אך לעומת ההצלחה בנבחרת, בשתי העונות באנז’י סמולוב כבש רק 3 שערים ב-41 משחקים והפך לגיבור של ממים ובדיחות. היה נראה שסמולוב כבר לא יצליח לממש את הפוטנציאל, אך ההשאלה לאוראל שינתה את הכל. אלכסנדר טרחנוב, מאמן של אוראל, האמין בשחקן ועזר לפתח את הכישרון שיש לו, למרות שהיה נראה שכבר מאוחר מדי. במדי אוראל כבש סמולוב 8 שערים והצליח לשקם את הקריירה.

     

    עובר את ג'ונסון מארה"ב (צילום: AFP)
    עובר את ג'ונסון מארה"ב(צילום: AFP)

     

    למרות זאת, בדינמו החליטו לא להאריך את החוזה איתו, והוא עבר לקרסנודאר, קבוצה שמשחקת כדורגל התקפי, מה שעזר לו להראות את התכונות החזקות שלו. תוך זמן קצר פיודור הפך לשחקן מפתח בקבוצה, ו-20 הכיבושים בליגה הפכו אותו למלך השערים ועזרו למועדון להגיע למקום הרביעי. בנוסף, סמולוב זכה בתואר שחקן השנה ברוסיה, כשרגע השיא היה הרביעייה מול האקסית אוראל, הפעם הראשונה בליגה אחרי 15 שנים בה שחקן מבקיע רביעייה. 

     

    לפי דבריו של סמולוב, הפריצה התרחשה גם בגלל שהתבגר ובזכות תמיכה של הקרובים. דרך אגב, בדיוק לפני שהגיע לפסגה הוא נפרד מחברה שהייתה איתו שנתיים – ויקטוריה לופריובה. למרות זאת, פיודור אמר שאין שום קשר בין הצלחתו בכדורגל לפרידה. מעבר לכך, הוא ידוע כפלייבוי וכבר הספיק לצאת עם כמה דוגמניות, אך עדיין לא מצא את האחת שלו. חוץ מנשים, פיודור אוהב גם קעקועים וכבר לא זוכר את המספר המדויק שלהם כי הם מתאחדים לתמונה אחת שלמה.

     

    העונה סמולוב מוביל שוב, נכון לעכשיו, את טבלת הכובשים בליגה הרוסית עם 11 שערים. הוא גם עזר לקרסנודאר להגיע עד לשמינית גמר הליגה האירופית. לפי השמועות, דורטמונד מעוניינת בו וגם הוא רוצה לצאת לאירופה, אך עתידו יהיה תלוי גם בהופעתו במונדיאל, כשכולם מצפים שיוביל את הנבחרת כמה שיותר רחוק. לי אין ספק שיצליח גם בזה, כי הוא כבר הוכיח לכולם שאף פעם לא מאוחר, וכשיש לך כישרון ורצון הכל אפשרי.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: gettyimages
    פיודור סמולוב
    צילום: gettyimages
    מומלצים