שתף קטע נבחר

שמינית באוויר / "נקודות משחק"

שמונה דברים שחשוב לדעת לפני שרוג'ר פדרר פוגש היום את מארין צ'יליץ' בגמר ווימבלדון, בניסיון לזכות בתואר היוקרתי בפעם השמינית ולשבור עוד שיא מיתולוגי

 

 
 ( ) ( )
 

1

אם רוג'ר פדרר יזכה היום (16:00), זו תהיה הפעם השמינית שבה הוא מוכתר לאלוף ווימבלדון. הפעם הראשונה הייתה ב־2003, וזה גם היה תואר הבכורה שלו בגראנד־סלאם כלשהו. תואר שמיני גם יהפוך אותו לשיאן כל הזמנים בטורניר הגברים בווימבלדון. כרגע הוא שווה עם שבע זכיות לפיט סמפראס ולוויליאם רנשו, שעשה זאת בין 1881 ל־1889. אם ייקח את הגראנד־סלאם ה־19 שלו, הוא ישתווה לכמות שלקחו יחד שלוש אגדות טניס – ג'ון מקנרו (7), בוריס בקר וסטפן אדברג (6 כ"א).

 

2

חמש שנים חלפו מאז הזכייה האחרונה של פדרר בווימבלדון. אז, כשהוא בן 30, הוא איבד שבעה משחקוני הגשה עד הניצחון בגמר על אנדי מארי וקטע בצורת של שלוש שנים בלי תואר באנגליה. בטורניר הנוכחי הוא שמט ארבעה משחקוני הגשה בלבד.

 

פדרר. יעשה היסטוריה? (צילום: AP) (צילום: AP)
פדרר. יעשה היסטוריה?(צילום: AP)

 

3

 ב-2009 הקרחון השווייצרי זכה בווימבלדון אחרי ניצחון בגמר לפנתיאון מול אנדי רודיק, שהוכרע במערכה חמישית מרתונית של 14:16. אז, כשהוא בן 27 ובעונה מעולה גם במונחיו שכללה ארבעה גמרי גראנד־סלאם וזכייה ששברה לו את הנאחס ברולאן גארוס, הוא איבד עד המפגש מול האמריקאי 75 משחקונים בסך הכל ומערכה אחת. ב־2017, רגע לפני חגיגות ה־36, פדרר שמט עד הגמר 66 משחקונים (ותודה לדולגופולוב שפרש) ואפס מערכות.

 

כדי להבין עד כמה הוא דומיננטי בגיל כל כך מבוגר אפשר גם להתפעל מהביצועים המופלאים שלו על הדשא בשבועיים האחרונים מול מומחי המשטח הבולטים בסבב (גריגור דימיטרוב, מילוש ראוניץ'), וגם להתבונן בהשוואות בין המספרים של פדרר ב-2017 למספרים שלקחו אותו לשתי הזכיות הקודמות שלו בווימבלדון. שני הדברים הללו נותנים פן נוסף לתופעת רוג'ר פדרר גם אם לא יזכה בתואר שמיני בווימבלדון - ובמיוחד אם כן. הם ממחישים באיזו מהירות וקלות הוא חזר אחורה למנהרת הזמן, כנגד הגיל, כנגד היריבים האיכותיים, כנגד הסיכויים.

 

כל הזכיות של פדרר בווימבלדון (צילום: גטי אימג'ס) (צילום: גטי אימג'ס)
כל הזכיות של פדרר בווימבלדון(צילום: גטי אימג'ס)

 

4

ההגשות שלו במהלך ה־6:7, 6:7, 4:6 על תומאש ברדיך בחצי הגמר ביום שישי שוב עשו לו חלק נכבד מהעבודה. ב־84 אחוז מהמקרים שבהם הכניס אותן בניסיון הראשון, הנקודה הייתה שלו. במהלך רבע הגמר מול ראוניץ' הנתון הזה עמד על 90 אחוז. משחק הרשת מעורר השראה, כמו בימים הטובים. פדרר מודל 2017 הוא הרבה מעבר לשחקן מנוסה שכבר היה בכל התרחישים וניצל מעידות של אנדי מארי, נובאק ג'וקוביץ' ורפאל נדאל כדי לטפס במעלה ההר.

 

הוא שוב עושה הכל בצורה פדררית ושוב מספק פנינים וקטעים ליוטיוב, באותה נונשלנטיות מוכרת. כמו שנדאל פוגש חימר, כמו שלאו מסי פוגש כדור, כך פדרר כשהוא פוגש דשא. גם בפרק הכנראה אחרון של הקריירה שלו, הוא ממשיך לספק הוכחות היסטוריות לכך שמדובר באגדת דשא נדירה ומהלכת. זה לחלוטין מספיק כדי להבין עד כמה הגדולה שלו נוכחת ורלוונטית גם בתקופה הזאת.

 

ירצה לשכוח את מה שקרה לו מול צ'יליץ' בארה"ב (צילום: AFP) (צילום: AFP)
ירצה לשכוח את מה שקרה לו מול צ'יליץ' בארה"ב(צילום: AFP)

 

5

לעונת המשטחים הקשים שלו, שכללה זכייה בלתי נשכחת באליפות אוסטרליה (וגם גביעים מפתיעים באינדיאן וולס ובמיאמי), הוא הגיע אחרי כחצי שנה נטולת משחק רשמי. לעונת הדשא, שכללה גם זכייה תשיעית בטורניר הבית בהאלה ואולי תסתיים בזכייה שמינית בווימבלדון, הוא הגיע אחרי הפסקה של יותר מחודשיים. במקום להעמיס על עצמו ולנוח רק בפגרה, פדרר בוחר בעצמו את הפגרות שלו, גם אם הן תוך כדי העונות ולא רק ביניהן. וזה עושה לו רק טוב.

 

הפעם הקודמת שבה פגש את מארין צ'יליץ' הייתה ברבע הגמר בווימבלדון 2016, והתוצאה הייתה קלאסיקה גם במונחים של פדרר. הוא כבר פיגר 2:0 במערכות, והציל שלוש נקודות משחק בדרך לניצחון הירואי שהפך את הבטן לכל אוהדי הטניס באשר הם, לא משנה לאיזה מחנה הם שייכים. עבור צ'יליץ' מדובר כנראה בסוג של טראומה. הוא יבוא טעון ברצון לנקום. הקרואטי כבר יודע איך זה לגבור על פדרר, למרות שהמאזן ביניהם עומד על 6:1 לרעתו בקריירה. בפגישה הלפני אחרונה ביניהם, באליפות ארה"ב 2014, הקרואטי דילג מעליו עם ניצחון בשלוש מערכות בחצי הגמר בדרך לזכייה מפתיעה.

 

צ'יליץ'. ייתן פייט טוב לשווייצרי (צילום: EPA) (צילום: EPA)
צ'יליץ'. ייתן פייט טוב לשווייצרי(צילום: EPA)

 

7

ואחרי שנתנו כבוד להגשות של פדרר, הגיע הזמן להתייחס למה שיש לצ'יליץ' להציע מולן: החזרות. הוא מדורג ראשון בתחרות בנקודות שהגיעו אחרי החזרות להגשות ראשונות, עם 139 כאלה. מול ההגשות הראשונות המצוינות של פדרר, זה אמור להיות נשק משמעותי.

 

8

בגיל 35 הפך הפנומן השווייצרי, שהפסיד העונה פעמיים בלבד וניצח ב־30 משחקים, לטניסאי המבוגר ביותר שמגיע לגמר ווימבלדון מאז קן רוזוול ב־1974. עד עכשיו הוא לא איבד מערכה, ואם יישאר מושלם גם אחרי הגמר הוא יהיה השני בעידן הפתוח והראשון מאז ביורן בורג ב־1976 שעושה את זה בווימבלדון. לעומת צ'יליץ', שהתרוצץ על הדשא במשך יותר מ־14 שעות בשבועיים האחרונים, פדרר שיחק פחות מעשר שעות (9:56 ליתר דיוק). זה יכול לעזור לו להגיע רענן יותר לגמר, לזכות בגראנד־סלאם ה־19 שלו, להגדיל בחזרה את הפער מרפאל נדאל (15) לארבעה גביעים, ולכתוב עוד פרק בקריירת הטניס המפוארת בכל הזמנים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים