שתף קטע נבחר

אריה מליניאק

גונבי דעת וכיס / מליניאק

תובנה מעסקת ניימאר: לא מאמין לשחקן שמנשק את סמל המועדון, ולא מאמין לקבוצות שמוכרות לאוהדים בולשיט כמו "לא נעמוד בדרכו של השחקן". אם יש ספורטאי שבאמת שווה 222 מיליון אירו זה אוסיין בולט

 

הרסו לו ולנו. בולט נפרד (עם הפסד) (צילום: getty images) (צילום: getty images)
הרסו לו ולנו. בולט נפרד (עם הפסד)(צילום: getty images)

 

כמה שווה אתלט גדול?

אומרים שבלי חושך אין אור, בלי קטן אין גדול, בלי מלחמה אין שלום, בלי שקר אין אמת, בלי טפשות אין חוכמה, בלי רעש אין שקט, בלי עוקם אין יושר, בלי סבל אין אושר, בלי לא אין כן... ובלי ג'סטין גאטלין הסיפור של אוסיין בולט לא היה שלם.

 

התקשורת בונה כבר שנה את הקליימקס: בולט ינצח בריצה האחרונה שלו, ויצעד מחייך לעבר האופק בחסות חברות נעליים והלבשה. הפרומו היה כל כך משכנע שלקח לנו חצי שנייה להתאושש מהתנפצות החלום. לפחות התנחמנו בניצחונו של כריסטיאן קולמן עד שבמאי הטלוויזיה, שהיה בהלם בערך כמונו, התאושש והתמקד במנצח.

 

גאטלין הנבל הגיח מאי-שם במסלול 8 והרס הכל. מה כל כך בער לו לרוץ את ריצת חייו דווקא מול אצטדיון ששרק לו בוז במשך יומיים? למה לא הסבירו לו ש-80 אלף איש הגיעו מכל רחבי העולם כדי לראות את בולט מנצח? מה כל כך קשה להתאפק עוד ריצה אחת? אתה בסך הכל בן 35, ג'סטין. כל עתידך לפניך, מה בוער? סוף טוב יש רק בסיפורי ילדים. זה חשוב בשביל שהם יישנו טוב בלילה. במציאות צץ תמיד האיש הרע, וגאטלין עשה תפקיד לתפארת.

 

אין מתאים מעבריין סמים לקלקל את ההצגה לאיש המושלם, שלוש מאיות השנייה לפני סוף הקריירה. אז לא ישנתם טוב במוצאי שבת. לא נורא.

 

גאטלין. הנבל שהרס לכולם (צילום: EPA) (צילום: EPA)
גאטלין. הנבל שהרס לכולם(צילום: EPA)

 

כמה באמת שווה שחקן?

להיות אתלט זה לא עסק. אם יש ספורטאי בעולם ששווה באמת 222 מיליון אירו, זה אוסיין בולט. תמורת חסות מחברת נעליים הוא מקבל עשרה מיליון דולר, עבור ערן זהבי מציעים 25. הבעיה ששייחים מנסיכויות המפרץ מתעניינים בכדורגל יותר מבאתלטיקה, וגם כשגארת' בייל עבר מטוטנהאם לריאל מדריד תמורת 100 מיליון אירו שאלו אם יש שחקן ששווה סכום כזה.

 

100 מיליון אירו נראים היום כסף קטן כי בנסיכויות המפרץ יש כסף כמו חול. למה הכסף של נאסר אל-חליפי פחות מלוכלך מהכסף של רומן אברמוביץ'? אתם בטוחים שהאוליגרך הרוויח אותו ביושר? כשברצלונה הכניסה לחוזה של ניימאר סעיף יציאה של 222 מיליון אירו היא נקבה בסכום שנראה אז לא הגיוני. הכוונה הייתה להשאיר אותו עד תום החוזה, לא לעשות עליו קופה. אבל כשקבוצות צמרת ממומנות בידי מדינות, ניימאר הוא בסך הכל סעיף בתקציב ההסברה של קטאר.

 

ניימאר. חלק ממסע ההסברה של קטאר (צילום: EPA) (צילום: EPA)
ניימאר. חלק ממסע ההסברה של קטאר(צילום: EPA)

 

בשביל מה צריך בכלל סעיף יציאה? פעם שחקן היה חותם חוזה לשלוש שנים ומשחק במועדון שלוש שנים. מי שמכניס סעיפי יציאה בכתובה לא לוקח ברצינות את החתונה. גם השחקנים וגם הקבוצות רוצים להשאיר לעצמם אופציה לעשות כסף ולהתחלק בשלל באמצע התקופה. לא מאמין לשחקן שמנשק את סמל המועדון, ולא מאמין לקבוצות שמוכרות לאוהדים בולשיט כמו "לא נעמוד בדרכו של השחקן". אלה ואלה גונבי דעת וכיס.

 

ממתי אכפת לקבוצה מ"דרכו" של שחקן? תגידו את האמת, מעניין אתכם רק כסף.

 

כמה שווה סוכן טוב?

עסקה של רבע מיליארד אירו לא סוגרים בפקס, לכן ניימאר ואביו התחילו לגלגל את ההעברה לפ.ס.ז' לפני שנה וחצי. איך אפשר לבוא בטענות לניימאר שעוזב זוללת תארים, וגם לתקוף באותו זמן את קווין דוראנט, שהצטרף לגלקטיקוס בשביל לזכות בטבעת. מצד שני, איך ניימאר, שיודע כבר שנה שהוא עוזב, ממשיך לסייר עם בארסה בעולם אחרי שההעברה שלו סגורה?

 

דוראנט. אי אפשר לתקוף אותו (צילום: AFP) (צילום: AFP)
דוראנט. אי אפשר לתקוף אותו(צילום: AFP)

 

הכל יבוא על מקומו בשלום. הישראלים שעשו לילד בר-מצווה בקאמפ-נואו יחתנו אותו בפארק דה-פראנס. 222 מיליון אירו יהפכו לסכום סביר, כשהשייח' של אבו-דאבי יחליט להראות לקטארים של מי הכי גדול במפרץ. וארגוני הנשים ידרשו לזרוק 20 מיליון גם לאמא, כי היא הכינה לניימארי הקטן סנדוויצ'ים לבית ספר, וגם היא שותפה.

 

הסיפור האמיתי נסתר מהעין. מספרים שרוכב אופניים צרפתי היה מגיע בכל בוקר למעבר הגבול עם שק. כשהמוכס הספרדי היה שואל אותו מה יש בשק, הוא היה שופך ממנו חול ומדווש לספרד. כשהמוכס יצא לפנסיה הוא התחנן בפני הצרפתי שיגלה מה הקטע. "יא אהבל", ענה הצרפתי, "בכל יום הייתי מבריח לספרד זוג אופניים".

 

כולם עוקבים אחרי האבא של ניימאר, הסוכן והמנהל האישי שלו. בסוף, מאחורי כל עסקה גדולה, תמצאו את פיני זהבי.

 

פיני זהבי ונאסר אל חליפי רוקמים את העסקה הבאה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
פיני זהבי ונאסר אל חליפי רוקמים את העסקה הבאה(צילום: AFP)

 

כמה עולה סוכן רע?

בשביל להבין כמה שווה סוכן טוב, ראו כמה נזק עלול לגרום סוכן רע. סילבן לנדסברג שיחק לפני שש שנים במכבי חיפה והרוויח כ-150 אלף דולר לעונה. יום אחד הוא קיבל הצעה ממכבי ת"א, חתם לשלוש שנים, שידרג את שכרו וגם עלה ליורוליג. ראה כי טוב, והאריך את החוזה לארבע שנים נוספות תמורת כ-450 אלף דולר לעונה.

 

לנדסברג היה מיוצג בידי סוכנות השחקנים האמריקאית Excel Sports Management, המייצגת בין היתר את בלייק גריפין, והשיגה עבורו במהלך השנים כשני מיליון אירו נטו. ספק רב אם לנדסברג שווה אפילו חצי מהסכום, כי אם את הכישלון ביורוליג אפשר להפיל על סוני ווימס ואנדרו גאודלוק, בליגה לנדסברג היה שותף בכיר לשלוש עונות נפל של מכבי ת"א – בלי אליפות ועם 14 הפסדים בעונת 2016/17.

 

לנדסברג. ההבטחות לא הגיעו (צילום: האתר הרשמי של אסטודיאנטס) (צילום: האתר הרשמי של אסטודיאנטס)
לנדסברג. ההבטחות לא הגיעו(צילום: האתר הרשמי של אסטודיאנטס)

 

ב-21 במארס נפל דבר. מכבי ת"א ניצחה את פנרבחצ'ה באיסטנבול (79:81)

בזכות 22 נקודות וסל ניצחון של לנדסברג. זה הספיק לחברת "You First Sports", המייצגת בין היתר את הסנטר הלטבי קריסטפס פורזינגיס ואת סרז' איבקה, להציע ללנדסברג להשתחרר מהסוכנות שמייצגת אותו, ומהקבוצה שמקפחת אותו מקצועית וכספית.

 

המקופח מיהר להיפגש עם ניקולה וויצ'יץ' והודיע שהוא רוצה לעזוב. אין לי מושג מה ענו לו, אבל את רוב סיום העונה סילבן בילה על הספסל. ההצעות שהובטחו לו – כמיליון אירו מריאל מדריד, ברצלונה, מלאגה או באסקוניה - לא הגיעו, ואחרי ניקוי האורוות במכבי ת"א הוא מצא את עצמו בחוץ. שחקן שווה מה שמוכנים לשלם לו, והמקסימום שהצליחו לסדר לו זה 140 אלף אירו באסטודיאנטס שסיימה את הליגה בספרד במקום ה-11 ומשתתפת במפעל השלישי של פיב"א. בצר לו פנה לראשי מכבי והזכיר שהם חתומים איתו על חוזה. למיטב זיכרוננו, ענו לו, כיבדנו את רצונך לעזוב. עכשיו מתנהל מו"מ להסדר עזיבה, שאולי יפצה אותו במשהו.

 

נותנים לך, קח. מכים אותך, ברח. יהירות וחוסר כבוד למי שמפרנסים אותך הם מתכון להתרסקות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים