שתף קטע נבחר

אריה מליניאק

סדר ישראלי ישן / מליניאק

אי אפשר לקחת מהפועל ירושלים שלוש עונות יפות, אבל אסור לשכוח שאחת הסיבות להצלחה הייתה שרשרת טעויות של מכבי ת"א, שנמשכה הרבה מעבר לצפוי. עכשיו הצהובים בדרך הנכונה, חלון ההזדמנויות נסגר – והאלופה בצרות. לפחות אצלה אין ישיבות ליליות

 

השנים הרעות של מכבי ת"א מאחוריה. השינוי התחיל בהחתמה של נבן ספאחיה וגיא גודס, ונמשך כשבעלי הקבוצה הפסיקו לשבת למאמנים על הראש ולהפריע בניהול המשחק. אין במכבי שחקנים עם אגו מפה ועד שיקגו ששודדים מיליון וחצי אירו ועושים הצגות בירידה לספסל. הקבוצה מתמקדת במה שחשוב: שיתוק שחקני המפתח של היריבה ולחץ על הכדור, ובהתקפה משחקים על מי שחם.

 

אי אפשר לקחת מירושלים שלוש עונות יפות, אבל אסור לשכוח שאחת הסיבות להצלחה הייתה שרשרת טעויות של מכבי ת"א, שנמשכה הרבה מעבר לצפוי. לכל בר־דעת היה ברור שמדובר בתקופה זמנית. חלון ההזדמנויות נסגר. במכבי ת"א הבינו שלא מכבים שריפה עם בנזין, ולא שופכים עוד כסף בניסיון לתקן הרכבים עקומים. מכבי בדרך הנכונה.

 

רול שומר על האוול (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
רול שומר על האוול(צילום: עוז מועלם)

 

בירושלים הרימו בכל שנה את הרף, וזה בסדר גמור, אבל שרשרת הטעויות התפתחה לכדור שלג. הכדורסל שירושלים הציגה בעונה שעברה היה הרבה פחות טוב מהתוצאות שהשיגה. ההגנה הייתה בנויה באופן מוגזם על הגב של טרנס קינזי והרגליים החזקות של בר טימור, ומאחוריהם הסתתרו לא מעט חורים. בלעדיהם אין לירושלים הגנה, והתקפה היא עניין של יום. לפעמים עניין של מחצית או רבע.

 

שובר השוויון במאזן בין ירושלים למכבי ת"א היה ניצול טעות של מכבי, שוויתרה על יותם הלפרין וליאור אליהו. מכבי ת"א בכלל לא הגיעה לעימות עם ירושלים בשלוש העונות שבהן האדומים הגיעו לגמר וזכו פעמיים באליפות. בעונה שעברה ירושלים עשתה עוד מהלך גדול כשהחתימה את ריצ'רד האוול. ההעברה של יוגב אוחיון היא כבר כמעט חסרת משמעות. פייר ג'קסון מאיים נון־סטופ על הסל, אוחיון לא מהווה איום גם כשנכנסת לו שלשה (שאחריה ארבע החטאות). כשהשומר של יוגב עוזר בשמירה על דייסון, נשאר רק יותם הלפרין בקו האחורי.

 

 

פער של 17 נקודות משקף את יחסי הכוחות כרגע בין הקבוצות, ולזכות ההנהלה של ירושלים ייאמר שאין ישיבות ליליות. הבעיה הכי גדולה הייתה המאמן, כי מאמן זר הוא לא בהכרח יותר טוב או פחות טוב מישראלי. ז'אן טבק ואיינארס בגאצקיס עשו עבודה לא טובה, נבן ספאחיה עושה עבודה מצוינת. יש ויש, אבל המינוי של פוטיס קציקאריס היה טעות. לתת למאמן לבחור שחקנים זה נכון, אבל את הטעויות שלו בבחירת זרים קשה לתקן כשהקבוצה מוגבלת במספר החילופים. מי שמינה את מודי מאור בזמן שאריק שיבק, שרון דרוקר, עודד קטש וצביקה שרף פנויים, לקח סיכון, ויש לזה מחיר.

 

מכבי ת"א קבוצה אתלטית. ירושלים קבוצה גבוהה, על הנייר. אוסטין דיי ואלן אומיץ' הם ריבאונדרים גרועים, ואין לירושלים חוסם. כשהלפרין מגיע מול אלכס טיוס - הוא מוסר החוצה; כשפייר ג'קסון מגיע מול אומיץ' - הוא עושה סל ופאול. גבוה שלא מזיז רגליים בהגנה הוא בעיה נטו, וכשחוגגים לאומיץ' ודיי מעל לראש בריבאונד התקפה, זה מכניס לדיכאון שחקנים אחרים שעובדים 20 שניות בהגנה. דיי הוא קלע מצוין (40 אחוז לשלוש), אבל כשמצמידים לו שחקן נמוך הוא לא מסוגל לעבור אותו ולכן לוקח זריקות קשות (שתיים משש מחוץ לקשת שלשום).

 

יותם הלפרין מאוכזב (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
יותם הלפרין מאוכזב(צילום: עוז מועלם)

 

מזריקות קשות קשה לרדת להגנה. ירושלים החטיאה 42 זריקות ואיבדה תשעה כדורים. זה אומר שמכבי, שאוהבת לצאת למתפרצות, קיבלה 51 הזדמנויות לפאסט ברייק. התוצאה משתקפת בלוח. במקרים שירושלים לא מצליחה לשחרר כדור ארוך, המתפרצת שלה מבוססת על כדרור, בעיקר דייסון מחוף לחוף. קבוצה שבאה מוכנה עוצרת את דייסון בעבירה, ובמקרה הגרוע שולחת אותו לקו, שם הוא בינוני־מינוס. אגב, לפני משחקי אתמול ירושלים היא הקבוצה השנייה הכי גרועה בליגה מהעונשין (62.2 אחוז), וזו בעיה גדולה. כי למכבי יש סגל רחב, וספאחיה יכול להחזיק במגרש שחקן כמו איתי שגב, שלא עושה נקודות, אבל מנטרל את ריצ'רד האוול ומקריב עבירות. אין ספק, עונת תפנית.

 

המינהלת צודקת וטועה

מינהלת הליגה מתלוננת על כך ששופטים מבקשים כרטיסים מבעלי קבוצות. היא צודקת, כי קשה לסרב לשופט שמבקש כרטיס, אבל אפשר לדווח למינהלת. אם שופטים יידעו שהמינהלת תפרסם תלונות שיצטברו נגד שופט, התופעה תיפסק. המינהלת גם דורשת לקבוע לעצמה את כללי הצפייה בהילוכים חוזרים, כמו שהיורוליג קובעת לעצמה את הכללים.

 

בולדן מזנק על לוקאס. שווה הילוך חוזר? (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
בולדן מזנק על לוקאס. שווה הילוך חוזר?(צילום: עוז מועלם)

 

טעות. המינהלת קיבלה מנדט לנהל את ליגת העל מאיגוד הכדורסל, שכפוף לפיב"א. כמו כל חידוש, גם השימוש בשיפוט טלוויזיה הוא כרגע מוגזם. זה קרה כשעבירות תוקף ובלתי ספורטיביות נכנסו לשימוש, וכל הושטת יד הפכה לעבירה לא ספורטיבית. מי שנפגע מהעצירות הם בעיקר הצופים במגרש, כשהכרוז (שבעצמו לא מבין למה המשחק נעצר) לא מודיע מה השופטים מבקשים לברר. צריך להושיב שופט רביעי ליד מסך או במרכז שידור, שייתן מענה תוך שניות. מתן אפשרות לכל מאמן לבקש צפייה אחת בטלוויזיה בכל רבע נשמע הגיוני, אבל זה בידיים של פיב"א.

 

המינהלת גם דורשת להעניש שופטים ששגו. שום שופט לא משתפר בגלל עונש, ולא ראיתי שיו"ר מינהלת הליגה נענש אחרי שטעה. הדרישה לשבץ שופטים באמצעות מחשב לא מוּנעת מרדיפת צדק אלא מנקמנות. אם יש קליקות באיגוד השופטים שמשפיעות על השיבוץ - שהמינהלת תפרסם מי נגוע בשחיתות או בהטיית שיבוצים. הרי גם את המחשב מישהו יזין בנתונים. אם הוא לא אמין, במה הועילו חכמים?

 

גיא פניני מבקש בירור (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
גיא פניני מבקש בירור(צילום: אורן אהרוני)

 

עכשיו באים?

נבחרת ישראל לא העפילה למונדיאל מאז 1970 ומעולם לא הגענו ליורו. למרות הכישלון המתמשך, הכדורגל זוכה לתקצוב הגבוה ביותר מכל הענפים. לפני שבועיים הגיעו כנראה מים עד נפש. שרת הספורט מירי רגב "הנחתה את משרדה לשכור שירותים של חברת ייעוץ, שתקדם מחקר עם גוף בעל ניסיון וידע בינלאומי, ותכין מסמך שיהווה בסיס עבודה להבראת הענף והחזרת הנבחרות הלאומיות למסלול של הישגים".

 

רגב נכנסה לתפקידה במאי 2015. למה לקח לה שנתיים וחצי לקלוט מה שידוע לכל ילד? מה גרם לשרת הספורט להתפנות משלל עיסוקיה, שכוללים מחאה על הסרת דגל ישראל מחלון במעונות במכון וינגייט, דה־לגיטימציה לרובי ריבלין – הנשיא מספר 1 שהיה לישראל - או טיול עם משפחת נתניהו ללונדון בליווי עוזרת ודובר? מה קרה שדווקא עכשיו השרה נזעקה להנחות את משרדה?

 

מירי רגב. עכשיו מתעוררים? (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
מירי רגב. עכשיו מתעוררים?(צילום: עוז מועלם)

 

אפשר להפסיד לקפריסין, מותר לחטוף אפילו ממלטה, אבל שערבים משכם וחברון יעקפו אותנו בדירוג פיפ"א? שרת הספורט כל כך מיהרה לשחרר הודעה לתקשורת, שאפילו לא התייעצה עם ההתאחדות לכדורגל, הגוף שאמור ליישם את ההמלצות. הודעה לעיתונות, זה מה שחשוב למי שלא תיבחן בדירוג פיפ"א אלא בפריימריז בליכוד.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עוז מועלם
מודי מאור
צילום: עוז מועלם
מומלצים