שתף קטע נבחר

אצטדיון דוחא שלא הכרתם / "המגזר הספורטיבי"

מגרשה הביתי של בני סכנין עבר מתיחת פנים רצינית, במטרה להפוך אותו ממתקן מוזנח לאחד שראוי לארח משחקים בליגת העל. מנהל האצטדיון כבר מחכה למכובדים שיגיעו ורוצה לראות את יעקב שחר ביציע, ראש העיר מסביר את ההשקעה החריגה ובקבוצה כבר לא יכולים לחכות

אצטדיון דוחא שבסכנין צפוי לחזור לחיים ממש בקרוב. משרד הכלכלה והמשטרה יעניקו לו את החותמת המיוחלת שתאפשר את השימוש במתקן, הנמצא בשיפוצים כחצי שנה.

 

ההבטחה על המועד המדויק מגיעה מצד עמאד חמזה, מנהל האצטדיון, במהלך סיור במקום: "מול בני יהודה ללא היסוסים נשחק פה. מילה זו מילה". בינתיים הוא מתפאר בתוצאות: "אומרים שעשינו שיפוץ, אבל זה לא סתם שיפוץ כי הכל חדש כאן".

 

ואחרי שהכל חדיש ומחודש, את מי במיוחד היית רוצה לראות פה בבכורה המחודשת?

"אין מישהו מסוים. כל מי שתרם ותמך. כיף יהיה לארח למשל את נשיא המדינה".

 

ומה עם ראש הממשלה נתניהו, למשל?

"גם את ביבי נתניהו, למה לא? שיבוא ויתמוך גם הוא".

 

בהסתמך על אירועי העבר, אתה לא חושש מהיום שבו אוהדי בית"ר ירושלים יגיעו לפה?

"לכדורגל ללא קהל של סכנין ובית"ר אין טעם. צריך לזכור שאנחנו בכדורגל ולא במלחמה. צריך שהמשטרה, הסדרנים, העירייה, ראש העיר והמועדון ייקחו יחד אחריות כי הגיע הזמן לחשוב טוב. אני סומך על אוהדי בית"ר שיבואו לכאן ולא יעשו שום נזק".

 

אצטדיון דוחא. בין היתר מערכת הניקוז תוקנה ונבנה תא תקשורת חדש (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
אצטדיון דוחא. בין היתר מערכת הניקוז תוקנה ונבנה תא תקשורת חדש(צילום: אביהו שפירא)

 

"הכל חדש כאן". העבודות על קירוי היציע המערבי המרכזי (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
"הכל חדש כאן". העבודות על קירוי היציע המערבי המרכזי(צילום: אביהו שפירא)

 

לא מזמן הגעת לאצטדיון ומצאת כתובות גרפיטי. איך הרגשת כשראית את זה?

"האמת שכעסתי. אתה עובד יום ולילה, ובא איזה קומץ של ילדים שאני מכיר ועושה את זה. אגב הם התקשרו אליי לפני זה ושאלו למה צבענו בצהוב. אמרתי להם שמי שהחליט על הצבע היה המתכנן מירושלים, ללא כל כוונה. אני מבין את ההתנגדות שלהם, אבל לבוא ולעשות נזקים זה לא מקובל. בכל מקרה שינינו את הצבע לאדום-לבן".

 

קצת היסטוריה: אבן היסוד של האצטדיון הונחה בשנת 2004, שבמהלכה זכתה בני סכנין בגביע המדינה. שנה לאחר מכן הוא נחנך בזכות מימון משותף של מדינת ישראל וקטאר, שעל שם בירתה הוא גם קרוי. ב-2007 עבר האצטדיון שיפוץ שכלל עבודות פיתוח, גינון וחניונים סביבו. הקמת היציע הצפוני הגדילה את תכולת האצטדיון ל-8,500 מקומות ישיבה.

 

מנהל האצטדיון, עמאד חמזה. רוצה לראות את ריבלין בדוחא החדש (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
מנהל האצטדיון, עמאד חמזה. רוצה לראות את ריבלין בדוחא החדש(צילום: אביהו שפירא)

 

עבור ראש העיר מאזן גנאים, שהיה בעברו יו"ר בני סכנין, דוחא הוא מעבר לעוד מגרש כדורגל: "תמיד חלמתי על אצטדיון. כן, זה סוג של חלום אישי. היום המגרש הזה הוא המציאות ולא יעזור לאף אחד . זה הבייבי שלי כמו שהקבוצה היא הבייבי שלי".

 

יש סיכוי שבעתיד יחליפו את שם האצטדיון ל"אצטדיון מאזן גנאים"?

"לעולם לא! לא אסכים. לא אני ולא הבנים שלי".

 

העירייה השקיעה יותר מ-20 מיליון שקלים

בדצמבר 2016 ערכו ההתאחדות לכדורגל ומינהלת הליגות ביקורת פתע באצטדיון בהתבסס על דו"ח שיפוט של לירן ליאני (שלגביו, אגב, שלח מנהל האצטדיון חמזה הבטחה: "ליאני יבוא לשפוט פה ויקבל חדר חמישה כוכבים. בטוח שהוא יהיה מבסוט"). בסיומו של הביקור הודיעו ללא התרעה מראש שהאצטדיון ייסגר באופן מיידי בגלל תנאיו הירודים.

 

מגיב בחריפות על הביקורות נגדו. מאזן גנאים (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
מגיב בחריפות על הביקורות נגדו. מאזן גנאים(צילום: אביהו שפירא)

 

מי שנדרשה לספק פיתרון היא עיריית סכנין שהאצטדיון נמצא בבעלותה ובאחריותה באמצעות החברה למשק וכלכלה. קבלן למשימת תיקון הליקויים גויס בזריזות ובמקביל קיבלו הקבוצות המשתמשות באצטדיון הודעה שלפיה לא יורשו לארח את משחקיהן הביתיים עד להודעה חדשה. הבשורה גרמה ללחץ ולכעס גדול בקרב ראשי בני סכנין, שנאלצו למצוא פיתרון מיידי לסוגיה ועברו לשחק באצטדיון בעכו עד לתיקון הליקויים וקבלת אישור זמני לחזור ולהשתמש בדוחא.

 

בפגרת הקיץ של 2017 החל לעבור האצטדיון שיפוץ מקיף שכלל בניית תא תקשורת חדש ועמדות מצלמה מצידו המזרחי, קירוי ליציע המערבי המרכזי, שיפוץ מלתחות השחקנים וחדרי ההלבשה, שיפוץ אזור הקופות מתחת ליציע הדרומי, התקנת מסך תוצאות וטיפול במערכות ההשקיה והניקוז לדשא. הצפי לסיום העבודות נקבע לתחילת 2018.

 

האירועים סביב האצטדיון גררו לא מעט חילופי ההאשמות בין ראשי בני סכנין לעירייה והעומד בראשה. "הם ימשיכו לדבר ואני אמשיך לעשות", התייחס גנאים לביקורות נגדו, "אנשים נולדו לדבר ואני נולדתי לעשות. הם שאלו את עצמם איפה משחקות מכבי ת"א, הפועל ת"א ובני יהודה? לא. מכבי במקום הראשון בליגה ועיריית סכנין לא יותר עשירה מתל אביב. רק מדו"חות חנייה הם מקבלים היום 600 מיליון שקל בשנה, אז שלא יקטרו".

 

אצטדיון דוחא בדצמבר 2016. התנאים היו ירודים (צילום: פרטי) (צילום: פרטי)
אצטדיון דוחא בדצמבר 2016. התנאים היו ירודים(צילום: פרטי)

 

"אומרים שהקבוצה לא משחקת טוב כי אין מגרש או בגלל שהעירייה לא נותנת כסף למועדון עצמו. העירייה לא יכולה לתת עוד מימון לקבוצה מעל 20 מיליון שקל שהוקצבו למגרשים", מוסיף מאזן גנאים. "מישהו אולי יכול לחשוב מה משמעות הסכום הזה עבור עירייה שמספר תושביה הוא שלושים אלף וכל התקציב שלה עומד על 180 מיליון שקל בשנה?"

 

תחליף לרגע תפקידים. אילו הייתי היום יו"ר הקבוצה, לא היית כועס על ראש העיר?

"הייתי יו"ר וזכינו בגביע המדינה בזמן שהיינו משחקים בקריית אליעזר תמורת ים של כסף ובכלל לא היה לנו מגרש ביתי. עם כל הצניעות, אם לא היה מאזן גנאים ולא הייתה זכייה בגביע ב-2004 לא היינו משחקים עד היום במגרש ביתי. צריך להבין שלוקח הרבה זמן לתכנן, בטח כשהכל בא בהפתעה. אם הקבוצה שיחקה מחוץ למגרש רק חצי שנה, זה הישג גדול לעיריית סכנין".

 

לצד האצטדיון ממוקמים שני מגרשי אימונים שהעירייה בנתה. על אחד משני המגרשים, שנבנה לפני כשבע שנים בעלות של 5.5 מיליון שקל, מתאמנת גם הקבוצה הבוגרת של בני סכנין. השנה הוחלף כר הדשא במגרש בעלות של 1.2 מיליון שקל. על פי הוראת המשטרה (אין צורך באישור משרד הכלכלה כי מדובר במגרש של פחות מ-500 מקומות ישיבה) הותקנו במגרש וסביבו עשר מצלמות. לשם ההשוואה, באצטדיון דוחא דרשה המשטרה 38 מצלמות בעלות של 200 אלף שקלים.

 

אברהם פאס במגרש האימונים בסכנין (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
אברהם פאס במגרש האימונים בסכנין(צילום: אביהו שפירא)
 

 

"אני מאמין בקבוצה שהיא חשובה לחברה הישראלית ולמדינת ישראל, ולא רק לסכנין", אומר ראש העיר. "אין התמרמרות בקרב התושבים על הסכומים שהושקעו כי הקבוצה יקרה לכולנו. ההשקעה לא נגמרה בעשרה מיליון אלא בעשרים מיליון בשלושת המגרשים. העירייה נמצאת בתוכנית הבראה ומרשה לעצמה לשריין 20 מיליון שקל, אני לא חושב שיש ראש עיר משוגע כמוני שמוכן בשנת בחירות לעשות את זה. מעולם לא היססתי ולא אמרתי לא".

 

מי היית רוצה שישב לצידך בבכורה המחודשת של האצטדיון, שתוכל להשוויץ בפניו על התוצרת?

"יש איש שאני מעריך מאוד וקוראים לו יענקל'ה שחר. האיש הזה משקיע ים כסף ולא נשבר למרות כל מה שקורה לו בקבוצה. הוא ממשיך בדרכו ובאמונה שלו. כמובן שאשמח להזמין בנוסף אליו את כולם, כולל את אלונה ברקת שאני מעריך מאוד".

 

חלאילה: "דוחא זה המבצר שלנו"

אם תשאלו את קפטן בני סכנין, חאלד חלאילה, כמה הוא מתגעגע לשחק באצטדיון דוחא הוא ישיב לכם בחיוך ובלי לחשוב הרבה: "עשר חזק. דוחא חסר לי מאוד".

 

חאלד חלאילה. "בטוח שדוחא יביא הרבה נקודות" (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
חאלד חלאילה. "בטוח שדוחא יביא הרבה נקודות"(צילום: אביהו שפירא)

 

מול בני יהודה אתם אמורים כבר לחזור הביתה.

"אנחנו מתרגשים מחדש. חוזרים לשחק במקום שאנחנו אוהבים ומתגעגעים אליו. ההרגשה באמת מוזרה. אני בטוח שדוחא יביא לנו הרבה נקודות. דוחא זה המבצר שלנו, קבוצות חוששות להגיע לשם. היינו מנצחים במשחקים עוד לפני שהקבוצה הייתה מגיעה לאצטדיון".

 

האצטדיון יפה עכשיו, אבל מה עם הכדורגל שלכם?

"דווקא התחלנו להיראות טוב יותר, אבל חסרות לנו הנקודות. אני בטוח שאם נמשיך בדרך הזו נביא גם הרבה נקודות".

 

בא לך לראות את הקהל של בית"ר ירושלים בדוחא?

"אין לי בעיה עם זה. כדורגל זה משחק של קהל ואני מקווה שכל הריבים האלה יסתיימו ויאפשרו לשני הקהלים להגיע ולראות את המשחק בינינו לבית"ר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביהו שפירא
העבודות באצטדיון דוחא
צילום: אביהו שפירא
מומלצים