שתף קטע נבחר

עיבוד מחשב: מיכל וולבה

בראש הפירמידה: מוחמד סאלח עולה על כל דמיון

כשליברפול רכשה את המצרי מרומא ב-42 מיליון אירו, רוב הפרשנים חשבו שזה סכום מופרז. היום, כשסאלח כובש בצרורות, הסכום הזה נשמע מצחיק. "מר עולם" על הלהיט של ליברפול

באצטדיון לציגרונד בציריך מתקיים הערב (ו') מפגש פסגה מרתק בין שניים מהכדורגלנים המדוברים ביותר בתקופה האחרונה. מצד אחד כריסטיאנו רונאלדו, קפטן נבחרת פורטוגל, ומהעבר השני הסופרסטאר של ליברפול ונבחרת מצרים, מוחמד סאלח.

 

זה יהיה משחק חשוב, עוד שלב בהכנות של שתי הנבחרות למונדיאל. אולם עם כל הכבוד לאלופת אירופה פורטוגל ולסגנית אלופת אפריקה מצרים, זה יהיה המשחק של רונאלדו וסאלח.

 

מוחמד סאלח (צילום: AP)
מוחמד סאלח. הפך לסופרסטאר(צילום: AP)

 

כריסטיאנו רונאלדו חוגג (צילום: AP)
היחיד שנמצא בכושר הבקעה מטורף עוד יותר מסאלח. רונאלדו(צילום: AP)

 

לא רק שכל אחד מהשניים כבש רביעייה במשחק הליגה האחרון שלו, אלא שמדובר בשניים מהמבקיעים הטובים בעולם מאז תחילת 2018. סאלח כבש 13 שערים במדי ליברפול ב-12 המשחקים שלו מאז תחילת השנה, מאזן מרשים לכל הדעות. אבל זה הרחק מאחורי רונאלדו שנמצא בכושר פשוט מטורף ומצא את הרשת לא פחות מ-21 פעמים ב-12 משחקיו במדי ריאל מדריד מאז תחילת ינואר. פסיכי!

 

על פי כמה ידיעות שהתפרסמו בשבוע האחרון יש סיכוי לא קטן שהשניים ישתפו פעולה בעתיד, ואולי כבר בעונה הבאה - מה שמוסיף פיקנטיות למפגש הפסגה הזה. המגזין הספרדי "דון בלון" פירסם שרונאלדו נתן את הסכמתו לאפשרות שסאלח יהיה מחליפו של גארת' בייל בקיץ הקרוב. זה לא סוד שבריאל מעוניינים למכור את הוולשי ואולי גם את קארים בנזמה, ועם הכסף שייכנס מהמכירה יהיה ניתן לרכוש את המצרי הלוהט.

 

זה לא יהיה מבצע פשוט, שכן ליברפול לא מתכוונת לוותר על היהלום שלה, רק שנה אחרי שהביאה אותו לאנפילד. אולם כולם זוכרים מה קרה עם פיליפה קוטיניו, שגם עליו ליברפול נלחמה - אבל לבסוף נאלצה למכור אותו לברצלונה.

 

לליברפול יהיה קשה לשמור עליו (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
לליברפול יהיה קשה לשמור עליו(צילום: רויטרס)

איאן רייט, כוכב העבר של ארסנל ונבחרת אנגליה וכיום פרשן בכיר, אמר השבוע: "השאלה הגדולה כרגע היא האם סאלח ימשיך להבקיע שערים במדים האדומים של ליברפול או הלבנים של ריאל מדריד. אין ספק שליברפול ייתנו את המלחמה של החיים שלהם כדי להשאיר אותו, וכנראה שיציעו לו שידרוג משמעותי לחוזה, אבל זה יהיה קרב שיהיה להם קשה לנצח בו".

 

גם ג'יימי קראגר, כוכב ליברפול לשעבר, אמר דברים דומים: "אין בכלל ספק שכאשר יש לך שחקן כל כך טוב, אתה בבעיה כשקבוצות כמו ריאל מדריד או ברצלונה מתחילות להתעניין בו. בואו לא נשכח שגם כריסטיאנו רונאלדו, כשהיה השחקן הטוב בעולם, עזב את מנצ'סטר יונייטד, ויונייטד הייתה אז קבוצת על ששיחקה בגמר ליגת האלופות. בסופו של דבר אתה צריך לקבל את המציאות ולנסות לקבל כמה שיותר כסף עבור השחקן – כמו שליברפול עשתה עם קוטיניו".

 

"ויחד עם זאת אני מקווה שסאלח יישאר בליברפול עוד כמה שנים", ציין קראגר. "הוא חתם על חוזה עד 2022 ובמצב שבו ליברפול נמצאת, אחרי שנאלצה למכור את קוטיניו, היא פשוט לא יכולה להרשות לעצמה לתת לעוד כוכב על לעזוב".

 

פיליפה קוטיניו. סאלח הוא הבא בתור לעבור מליברפול לספרד? (צילום: AFP) (צילום: AFP)
פיליפה קוטיניו. סאלח הוא הבא בתור לעבור מליברפול לספרד?(צילום: AFP)

 

אם את קוטיניו מכרה ליברפול לברצלונה ב-120 מיליון אירו (ועוד 40 מיליון בבונוסים עתידיים), הרי שאת סאלח היא תמכור, אם בכלל, ב-230 מיליון לפחות. כלומר יותר מהשיא העולמי הנוכחי, 222 מיליון האירו ששילמה

 פריז סן ז'רמן על ניימאר. אם זה יקרה בעוד ארבעה חודשים או אולי רק בעתיד הרחוק יותר, כשחושבים על זה, עדיין מדובר בסיפור מטורף וכמעט בלתי נתפס.

 

כשליברפול רכשה בקיץ האחרון את סאלח ב-42 מיליון אירו, מה שהיווה שיא מועדון, לא כולם התלהבו. נכון, למצרי אמנם היו שתי עונות טובות ברומא, בהן הבקיע 34 שערים, אבל באנגליה זכרו בעיקר את התקופה המאכזבת שלו בצ'לסי. ז'וזה מוריניו שילם 11 מיליון ליש"ט בינואר 2014 כדי להביא אותו לסטמפורד ברידג', אולם נתן לו מעט מאוד הזדמנויות. המצרי רשם רק 13 הופעות במהלך השנה ההיא בפרמייר-ליג וכבש שני שערים בלבד, לפני שהושאל לפיורנטינה.

 

לפני שהחלה העונה הנוכחית מרבית הפרשנים באנגליה חשבו שליברפול שילמה על סאלח סכום גבוה מדי. שהוא שחקן סביר, אבל לא יותר מכך. ובואו נאמר את האמת, העובדה שהוא מגיע ממדינה כמו מצרים, ולא מברזיל או ארגנטינה, לא בדיוק סייעה ליחסי הציבור שלו.

 

גם מייקל אואן פירגן. סאלח (צילום: getty images) (צילום: getty images)
גם מייקל אואן פירגן. סאלח(צילום: getty images)

 

אבל אז החלה העונה, וסאלח התחיל להראות מה הוא יודע. הגנות היריב התקשו להסתדר עם המהירות המסחררת שלו, עם יכולת הכדרור ועם הסיומת. כבר במשחקי ההכנה של העונה הוא הצטיין והבקיע ארבעה שערים. סאלח כבש במשחק הבכורה הרשמי שלו במדי ליברפול, ב-3:3 מול ווטפורד, ואוהדי ליברפול בחרו בו כ"שחקן החודש" באוגוסט. אבל גם הם לא דמיינו מה הבחור המתולתל והחייכן עומד לעשות בחודשים הבאים.

 

סאלח? מסי

השיא, נכון לעכשיו, היה בשבת האחרונה, בניצחון 0:5 על ווטפורד. סאלח כבש רביעייה - הראשונה בקריירה שלו - והוסיף בישול לרוברטו פירמינו. שניים מארבעת השערים היו פשוט מדהימים, כשהוא מהתל פעם אחר פעם בשחקני ההגנה בתוך הרחבה כשהכדור דבוק לו לרגל.

 

בסיום המשחק רבים וטובים הישוו את מוחמד סאלח ללאו מסי, לא פחות. מייקל אואן, מגדולי המבקיעים של ליברפול בכל הזמנים, אמר: "כולם תמיד אמרו שלהבקיע שערים זה החלק הקשה ביותר במשחק. מוחמד סאלח גורם לי להטיל ספק בקביעה הזו".

 

מוחמד סאלח עם יורגן קלופ (צילום: רויטרס)
יורגן קלופ עם סאלח(צילום: רויטרס)

 

מי שניסה להרגיע מעט את הקרנבל הוא יורגן קלופ, המנג'ר הגרמני של ליברפול והאיש שהחליט להביא את "מו" סאלח לאנפילד. על מקומו בין השחקנים הטובים בעולם אמר קלופ: "מו נמצא בדרך לשם, וזה טוב. אבל אני לא חושב שהוא או מישהו אחר רוצה שנשווה אותו למסי, כי מסי עושה את זה כל כך הרבה שנים. כן, מו נמצא בדרך נהדרת, זה בטוח, אבל כמו בכל דבר בחיים, אם יש לך את הכישרון אתה צריך להראות אותו באופן קבוע".

 

גם קלופ מופתע מההתפתחות של סאלח. גם הוא לא האמין שיגיע למספרים כאלה: "כשהוא היה ברומא הוא שיחק בעיקר באגף הימני, כי היה להם את אדין דז'קו, חלוץ מרכזי דומיננטי. אף אחד לא ידע שסאלח יכול לשחק גם כחלוץ מרכזי. למדנו את זה צעד אחר צעד".

 

הרביעייה מול ווטפורד כמעט הבטיחה למוחמד סאלח את הזכייה בתואר מלך השערים של הפרמייר-ליג וקירבה אותו גם לתואר שחקן העונה. עד לא מכבר נראה היה שהשחקן המצטיין יהיה קווין דה בריינה, הקשר הבלגי של מנצ'סטר סיטי, האלופה שבדרך. כעת כמעט כולם מסכימים שעם כל הכבוד לדה בריינה, מה שסאלח עשה עד עכשיו הוא גדול ומרשים יותר.

 

מתקרב לשיא היסטורי של שערים בעונה בפרמייר-ליג (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מתקרב לשיא היסטורי של שערים בעונה בפרמייר-ליג(צילום: AFP)

 

נכון לעכשיו סאלח כבש 36 שערים בכל המסגרות ו-28 בליגה, שזה ארבעה יותר מהארי קיין, החלוץ של טוטנהאם שנפצע וכנראה לא ישחק עוד העונה. ולא נשכח שיש לסאלח גם 10 בישולים בליגה. שיא השערים בעונה של 38 משחקי ליגה באנגליה הוא 31, ושייך לשלושה: אלן שירר, לואיס סוארס וכריסטיאנו רונאלדו (כששיחק במנצ'סטר יונייטד).

 

שירר הבקיע 34 שערים בעונת האליפות של בלקבורן ב-1994/95, אבל אז מנתה הפרמייר-ליג 22 קבוצות ולכן נערכו בה 42 מחזורים ולא 38 כמו היום. כשנותרו שבעה משחקים לסיום הליגה, סביר להניח שסאלח יכבוש לפחות עוד ארבעה שערים כדי לקבוע שיא חדש.

 

סאלח גם בדרך לזכות ב"נעל הזהב" האירופית. עם 28 שערי ליגה הוא מקדים בדירוג את לאו מסי (25), צ'ירו אימובילה (24) ואדינסון קבאני (24). הוא צריך עוד שני שערים כדי לשבור את שיאו של דידייה דרוגבה, האפריקני שכבש הכי הרבה שערים בעונה אחת בפרמייר-ליג.


כשסאלח בכושר כזה, ליברפול מאמינה שהיא יכולה להפתיע את סיטי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
כשסאלח בכושר כזה, ליברפול מאמינה שהיא יכולה להפתיע את סיטי(צילום: רויטרס)

 

בינתיים המצרי בן ה-25 ממשיך לקבוע שיאי מועדון. לפני 10 שנים הבקיע פרננדו טורס 33 שערים בעונתו הראשונה בליברפול, שיא שנשבר על ידי סאלח. היעד הבא: לשבור את שיאו של איאן ראש, שהבקיע 47 שערים בכל המסגרות בעונת 1983/84. זה לא יהיה פשוט, שכן סאלח זקוק לעוד 12 שערים ונותרו לו עוד תשעה משחקים - ואולי יותר, תלוי אם ליברפול תצליח לעבור את מנצ'סטר סיטי ברבע גמר ליגת האלופות.

 

לכולם ברור שסיטי פייבוריטית במפגש הכפול, אולם בליברפול מאמינים שהם יכולים להפתיע. עובדה: האדומים הם היחידים שניצחו העונה את סיטי בפרמייר-ליג. וכשסאלח בכושר הבקעה שכזה, זה לא בלתי אפשרי.

 

מעבר לכך עומדת גם שאלת ליגת האלופות בעונה הבאה. אם ליברפול לא תסיים בין ארבע הראשונות (ובהנחה שהיא לא תזכה בצ'מפיונס ליג), קשה לראות את מוחמד סאלח מסתפק בליגה האירופית. כדי שסאלח יישאר בליברפול, היא חייבת לסיים ברביעייה הראשונה.

 

מוחמד סאלח (צילום: AFP)
סאלח. המונדיאל מרגש אותו יותר מכל דבר אחר(צילום: AFP)

 

"לכל שחקן מצרי קשה להגיע לרמה הגבוהה ביותר"

עם כל הכבוד לליברפול, לפרמייר-ליג ולליגת האלופות, אם תשאלו את סאלח מה הדבר שהכי מרגש אותו, אין ספק שהוא יענה: המונדיאל. הפעם האחרונה שמצרים שיחקה במונדיאל הייתה ב-1990, שנתיים לפני שהוא נולד. סאלח הוא זה שהעלה את הנבחרת לגביע העולם ברוסיה עם אותו פנדל בלתי נשכח בתוספת הזמן מול קונגו. 90 מיליון מצרים פשוט יצאו מדעתם מרוב שמחה כשהכדור של סאלח נעצר ברשת, והבחור מהכפר נאגריג הפך לגיבור האומה.

 

ב-15 ביוני תעלה מצרים למשחקה הראשון במונדיאל, שתפגוש באיצטדיון ביקטרינבורג את אורוגוואי של לואיס סוארס, כוכב העבר של ליברפול. ברור שזו משימה קשה, אבל בזכות סאלח במצרים מאמינים שלנבחרת יש סיכוי להעפיל לשמינית הגמר. שתי היריבות הנוספות בבית המוקדם הן סעודיה ורוסיה, המארחת. קל זה לא יהיה, אבל בהחלט אפשרי.

 

הדמעות בחגיגות ההעפלה למונדיאל (צילום: AP) (צילום: AP)
הדמעות בחגיגות ההעפלה למונדיאל(צילום: AP)

 

בעצם, שום דבר לא הלך בקלות בקריירה של מוחמד סאלח. כמו שהוא בעצמו אמר: "לכל שחקן מצרי קשה להגיע לרמה הגבוהה ביותר ולהמשיך לשחק ברמה הזו במשך שנים. ידעתי מהיום הראשון שהגעתי לבאזל שזה יהיה קשה. אבל אני רוצה שהמצב ישתנה. לכן אני עובד קשה על החולשות שלי".

 

"היה לי קשה מהיום הראשון שלי ככדורגלן, כשהייתי צריך לנסוע בכל יום ארבע שעות מנאגריג עד קהיר וארבע שעות בחזרה, כדי להתאמן", הוא סיפר. "זה לא היה קל, סבלתי לא מעט, אבל זה היה שווה. עכשיו אני מנסה להמשיך ולהשתפר ואני רוצה שכל העם המצרי יעשה כמוני".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים