שתף קטע נבחר

טיסה נעימה

פיתולים מפחידים ב-100 קמ"ש, אדרנלין מטורף - והכל עם שתי רגליים על הקרקע. ברוכים הבאים לליגת הרחפנים - ענף הספורט הכי טכנולוגי בסביבה

 

מהר יותר, גבוה יותר, מלהיב יותר. בא לכם לעוף במהירות 100 קמ"ש בין מבנים, עצים ושלל מכשולים מפחידים, וגם לתעד הכל? אם יש לכם לב חזק ואופי אתגרי - זה הספורט בשבילכם.

 

בני אנוש עדיין לא הצמיחו כנפיים, אבל הטכנולוגיה מנצחת כאן את חוקי הטבע. כל מה שאתם צריכים לעשות זה להרכיב את משקפי ה-VR (מציאות מדומה) ולהצטרף לליגה הכי מגניבה בסביבה – ליגת הרחפנים של ישראל. מדובר בספורט חדש יחסית שמצטרף לעולם הגיימינג.

 

רחפנים (צילום: אורן אהרוני)
מפעילי הרחפנים בעבודה(צילום: אורן אהרוני)

 

מרוץ רחפנים מתקיים במסלולי ענק, בדרך כלל בפארקים יעודיים, וכדי לנווט נעזרים, כאמור, במשקפיים המיוחדים, דרכם חווים את החוויה ממבט הרחפן. בכל תחרות עומדים על קו הזינוק ארבעה רחפנים (המספר המקסימלי בשל הגבלת תדרים בארץ), והמטרה היא לצלוח מסלול הכולל אתגרים שונים, כמו מעבר צר בין עצים או דגלים ושערים, בזמן המהיר ביותר. כמובן שננקטים אמצעי זהירות, ומוודאים שהאזור יהיה נקי מאדם.

 

לא פחות מ-3,000 מכורים ומכורות חברים כיום בקהילת הרחפנים בישראל, מאות מהם מתרכזים כמעט מדי יום בפארקים (עדיף עם כמה שיותר עצים צפופים כדי שיהיה מעניין ומאתגר) או בחניונים גדולים כדי להתאמן, ועורכים מספר תחרויות במהלך השנה. ביקרנו באחד כזה שנערך ביום חמישי האחרון בפארק הרצליה, שאליו הגיעו משתתפים מכל שכבות הגיל. חלוקת העבודה ברורה: אחד מביא את השערים שדרכם יעברו הרחפנים, השני דואג לדגלים, השלישי אחראי על חלקי חילוף, כולל מלחם נייד שאיתו מבצעים תיקונים בשטח, והרביעי מפנק בכיבוד ובשתייה.

 

רחפנים (צילום: אורן אהרוני)
שלטי ההפעלה והרחפנים(צילום: אורן אהרוני)

 

כל אחד פורס על השולחן את הציוד שלו ומתחילים בהשוואות ובעדכונים על השפצורים האחרונים שנעשו. אחרי שלב הדיבורים מגיעים לדבר האמיתי ומתכוננים להמראה: מרכיבים את משקפי המציאות המדומה, מתחברים למצלמה, ובעזרת שלט ומשדר רב עוצמה, מקבלים את נקודת המבט של הרחפן - ומתחילים לעוף. המפעיל צריך לדעת לשלוט בכלי הטיס ולתמרן אותו בדיוק רב, בזמן שהוא נע במהירות מסחררת ובתוך פיתולים כמעט בלתי אפשריים. עליו גם להיות מיומן טכנית כדי להתמודד עם בעיות תקשורת.

 

"חוויה חוץ-גופית"

"זה טירוף", מספר רועי בחר, ממייסדי הליגה. "ראיתי סרטון של חבורת משוגעים בצרפת, ואמרתי שאני חייב להביא את זה לישראל. מדובר בספורט לכל דבר. אמנם אתה מזיז רק את האצבעות וזה לא גורם לך להרזות, אבל המאמץ דומה למרוץ מכוניות. אני רואה את הענף הזה נכנס יום אחד לאולימפיאדה. חוויה מדהימה ששואבת אותך פנימה. לפעמים אני טס בשדה לבדי, ופתאום רואה מישהו שעומד ולא מבין מי זה, עד שאני מתקרב עם הרחפן ומגלה שזה אני. זו חוויה חוץ-גופית".

 

רחפנים (צילום: אורן אהרוני)
מפעיל רחפן. "חוויה חוץ גופית"(צילום: אורן אהרוני)

 

את הספורט הזה אפשר להגדיר "פורמולה 1 בשמיים". הוא מתפתח בקצב אדיר ולאחרונה קיבל חותמת רשמית מההתאחדות הבינלאומית, FAI, שפירסמה חוקה. בתחרות גביע העולם הראשונה שנערכה ב-2016 השתתפו כ-200 איש מ-17 מדינות. בישראל מתקיימות ארבע תחרויות בשנה, כולל אליפות ישראל, ומ-2018 הן נכללות בלוח האירועים הרשמי של קלוב התעופה לישראל. בכל תחרות משתתפים בין 30 ל-40 מטיסים. כרגע ישנה, כאמור, מגבלה של ארבעה רחפנים בכל מקצה, אבל השאיפה היא להתגבר על בעיית התדרים ולהכפיל את המספר.

 

אסף זדה (17) נדבק בחיידק: "זה יותר כיף מכל ספורט אחר שניסיתי. אתה עצמאי באוויר ועושה כל מה שאתה אוהב". העיקר שהאמא, מיכל, מרוצה: "התחביב בא במקום סמארטפון, מחשב או טלוויזיה, אז זה שווה הכל. העיקר שהבן נהנה".

 

ישראל כבר על המפה בתחום. אלוף הארץ הוא שלמה דלל, רק בן 15, שהשתתף באליפות העולם בדרום קוריאה וסיים חמישי מתוך 100. אירוע השיא של הענף יגיע בשבוע הבא, כשגם לציבור יתאפשר לראות ולחוות את רחפני המירוץ בפסטיבל /GAMERZ - פסטיבל הגיימרים והטכנולוגיה הגדול בישראל שיתקיים בגני התערוכה בתל אביב (1-5 באפריל).

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים