שתף קטע נבחר

על קו הגמר: המועמדים המובילים לאימון הנבחרת

היום אמור להיקבע הרכב הוועדה שתבחר את המאמן הלאומי הבא: יוסי אבוקסיס, ניר קלינגר או רוני לוי. בניגוד למקרים הקודמים, הפעם הקרב צמוד במיוחד. מהם היתרונות והחסרונות של כל אחד מהמועמדים – ואולי ברגע האחרון נקבל דווקא מינוי של מאמן זר? נדב צנציפר ודוד בן שימול עושים סדר

 

ניר קלינגר יוסי אבוקסיס רוני לוי ()
משלושה יוצא אחד. קלינגר, אבוקסיס ולוי

 

הפרויקטור

יוסי אבוקסיס | 47

רזומה לאומי כשחקן: 35 הופעות, שלושה שערים

קבוצות כמאמן: הפועל תל אביב, בני סכנין, בני יהודה, עוזר מאמן נבחרת ישראל

 

יוסי אבוקסיס קורץ (צילום: ראובן שוורץ)
יוסי אבוקסיס. יש לו השפעה רבה על שחקנים(צילום: ראובן שוורץ)

 

מבחן התאמה: מאמן בני יהודה אומנם סומן עד לאחרונה כמועמד המוביל, אך ייתכן שהשינוי בהרכב הוועדה - תומכו הגדול חיים רביבו כנראה לא ייכלל בה בסופו של דבר - יטרוף את הקלפים מחדש.

 

אבוקסיס יודע להיות ייצוגי ולשדר אחריות וממלכתיות, אבל הפתיל הקצר שלו לעיתים פוגע בו. יש לו השפעה רבה על שחקנים, והוא מסוגל לשכנע בקלות שחקן עם אגו, כמו ערן זהבי, להתנצל כדי להשיבו לנבחרת. גם כשחקן תמיד נחשב ל"מאמן" על המגרש.

 

הביא קבלות במועדונים קטנים (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
הביא קבלות במועדונים קטנים(צילום: ראובן שוורץ)

 

אבוקסיס ידוע כמאמן מתקדם בעל שיטות אימון חדישות, שאינו חושש לשלב צעירים ולשחק התקפי. ארבע השנים לצידו של אלי גוטמן בנבחרת תרמו לו מבחינה אישית, למרות ששני הקמפיינים האלה היו כישלון. מה שהפך את אבוקסיס למאמן מוערך הן הקבלות שהביא במועדונים קטנים. שלוש הקדנציות בבני יהודה, כולל הנוכחית, היו מוצלחות, וגם בבני סכנין הצליח להוביל קבוצה עם סגל בינוני ותקציב צנוע לפלייאוף העליון. את התקופה הקצרה כמאמן הפועל תל אביב הוא יעדיף לשכוח.

 

יתרונות: יכולת מוכחת לשדרג קבוצות קטנות ולהוציא מהן את המקסימום (מישהו אמר נבחרת ישראל?); בעל יחסי אנוש מעולים ויודע לחבר אליו את השחקנים; היה לו חלק משמעותי באליפות של הפועל תל אביב כעוזרו של גוטמן; והוא מכיר מקרוב את אופי העבודה בנבחרת.

 

חסרונות: אין לו ניסיון בקבוצות גדולות והוא לא זכה באף תואר כמאמן ראשי; סובל מתדמית של פרובוקטור, וגם העימות המכוער עם פרדראג ראיקוביץ' בדוחא לא מוסיף לו נקודות.

 

תדמית של פרובוקטור. אבוקסיס (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
תדמית של פרובוקטור. אבוקסיס(צילום: עוז מועלם)

 

המוטיבטור 

ניר קלינגר | 51

רזומה לאומי: 83 הופעות ושני שערים. שימש חמש שנים כקפטן

קבוצות כמאמן: בית"ר באר שבע, מכבי תל אביב, פאראלמיני, א.א.ק לרנקה, א.א.פ פאפוס, א.א.ל לימסול, נאה סלמיס, הפועל באר שבע, מ.ס אשדוד, מכבי שעריים, הפועל חיפה

 

ניר קלינגר. חזר העונה בגדול (צילום: ראובן כהן) (צילום: ראובן כהן)
ניר קלינגר. חזר העונה בגדול(צילום: ראובן כהן)

 

מבחן התאמה: בעל הרזומה המרשים ביותר כשחקן – חמש אליפויות במכבי חיפה ומכבי תל אביב והיחידי מהמועמדים שהיה קפטן הנבחרת – יתרון עבורו.

 

הקריירה כמאמן נפתחה בצורה חלומית. מבית"ר באר שבע הקטנה מהלאומית הוא הגיע למכבי תל אביב, זכה איתה באליפות ובגביע המדינה והוביל אותה להופעה היסטורית בשלב הבתים של ליגת האלופות. אלא שמאז עברו 15 שנה, המניות שלו צנחו, ורק העונה חזר בגדול עם הפועל חיפה. בין לבין בילה בעיקר בקפריסין: התפטר מלרנקה כשהייתה במקום האחרון, הציל את פאפוס מירידה, פוטר מלימסול ובקדנציה השנייה באי השכן עזב את פאראלמיני.

 

לא צבר הצלחות רבות מאז התקופה במכבי ת"א ועד העונה (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
לא צבר הצלחות רבות מאז התקופה במכבי ת"א ועד העונה(צילום: אורן אהרוני)

 

גם הניסיון שלו בהפועל באר שבע לא היה מוצלח במיוחד והוא סיים את תפקידו שם באמצע העונה. רגע השפל הגדול שלו היה הירידה עם אשדוד לליגה הלאומית לפני שלוש שנים. הוא ניסה לשקם את הקריירה שלו דווקא בליגה השלישית, כמנהל המקצועי של מכבי שעריים, ואז הגיע הצלצול הגואל מיואב כץ – שיחה שבסופו של דבר החזירה אותו וגם את הפועל חיפה לקדמת הבמה.

 

יתרונות: היה קפטן נבחרת ישראל ובעל מספר ההופעות הגדול ביותר מבין המועמדים; מוטיבטור ומשקיען, מאמן של שחקנים; מצד אחד יודע לתת מילה טובה ולדרבן, מצד שני נותן בראש כשצריך; מאוד תקשורתי ופתוח, אחד ששם את הקלפים על השולחן.

 

חסרונות: מאז ימי הזוהר עם מכבי תל אביב ועד העונה - קריירת האימון שלו לא הייתה סיפור הצלחה.

 

תקשורתי מאוד ופתוח. ניר קלינגר (צילום: אלעד גרשגורן) (צילום: אלעד גרשגורן)
תקשורתי מאוד ופתוח. ניר קלינגר(צילום: אלעד גרשגורן)

 

הקפדן

רוני לוי | 51

רזומה לאומי: 15 הופעות, 0 שערים

קבוצות כמאמן: מכבי חיפה, מכבי פתח תקווה, אוניראה אורזיצ'ני, בית"ר ירושלים, סטיאווה בוקרשט, אנורתוסיס פמגוסטה, מכבי נתניה

 

רוני לוי. ידוע כפרפקציוניסט (צילום: אנורתוסיס פמגוסטה) (צילום: אנורתוסיס פמגוסטה)
רוני לוי. ידוע כפרפקציוניסט(צילום: אנורתוסיס פמגוסטה)

 

מבחן התאמה: רוני לוי עשה קילומטרז' לא קטן כמאמן והספיק לעבור בשבעה מועדונים. כמו קלינגר גם התקופה הטובה ביותר של לוי הייתה בתחילת דרכו, כשזכה בשלוש אליפות רצופות עם מכבי חיפה אי אז בעשור הקודם. לפני שנתיים, דווקא בעונה כושלת, חגג גביע עם הירוקים אחרי ניצחון בגמר על מכבי תל אביב.

 

רוני לוי הוא סוג של שריף, מעין אלי כהן מודרני שמקפיד על הפרטים הקטנים ביותר – יש שיגידו בצורה מוגזמת. המשמעת אצלו היא ערך עליון והוא דורש רצינות מהרגע שבו נכנסים לחדר ההלבשה ועד שעוזבים אותו. הוא עבר מספר תחנות בקפריסין וברומניה, כולל במועדון תובעני כמו סטיוואה בוקרשט עם בעלים לא קל. כעת הוא נהנה מעונה מוצלחת באי השכן עם אנורתוסיס ואריאל הרוש, המדורגים במקום במקום השלישי.

 

לוי ידוע כמאמן פרפקציוניסט שלומד ומתחדש ולא מחמיץ הזדמנות לצאת להשתלמויות. מצד שני, יש לו היסטוריה של חיכוכים עם שחקנים ובעלי תפקידים במועדונים שבהם עבד. איתמר צ'יז'יק, אדורם קייסי, יניב קטן ויוסי בניון הם רק חלק מהרשימה הארוכה. יש לו אגו לא קטן והוא נחשב למאמן עקשן וקשוח. מקורביו טוענים שמחוץ למגרש הוא טיפוס שונה לגמרי – פחות לוחמני, יותר נינוח.

 

היסטוריה של חיכוכים עם שחקנים ובעלי תפקידים. לוי (צילום: אנורתוסיס פמגוסטה) (צילום: אנורתוסיס פמגוסטה)
היסטוריה של חיכוכים עם שחקנים ובעלי תפקידים. לוי(צילום: אנורתוסיס פמגוסטה)

יתרונות: הרזומה שלו כמאמן מרשים יותר מזה של מתחריו; מאמן טקטי שיודע להכין את הקבוצות שלו למשחקים חשובים.

 

חסרונות: לא בטוח שתכונות כמו דעתנות, קפדנות ועקשנות יתאימו למסגרת כמו נבחרת ישראל, שדורשת גמישות והתפשרות. אחרי הניסיון הלא מוצלח עם אלישע לוי וההתפוררות החברתית, הדבר האחרון שהנבחרת צריכה זה עוד עימותים בין המאמן לשחקנים; מבחינה מקצועית, הוא נוטה לפעמים להיות הרפתקן גם כשאין לו את הכלים לכך.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים