שתף קטע נבחר

יורים בג'יי-אר: המבחן של סמית' בקליבלנד

השוטינג גארד של הקאבס הפך לבדיחה בעקבות הטעות הקריטית בסיום משחק מספר 1 נגד גולדן סטייט. השאלה איך זה ישפיע עליו במשחק השני בסדרת הגמר הלילה (בין ראשון לשני, 3:00 לפנות בוקר)

"חשבתי שאנחנו מובילים". שלוש המילים הללו עשויות להיות אלו שיכריעו את גורל העונה ב-NBA. למי שעוד לא הספיק להתעדכן – בלילה שבין חמישי לשישי לברון ג'יימס התפוצץ עם שיא קריירה בפלייאוף של 51 נקודות, וקליבלנד עמדה לגנוב את הביתיות מגולדן סטייט בפתיחת סדרת הגמר, אבל ג'ורג' היל החטיא זריקת עונשין קריטית 4.7 שניות לסיום, וג'יי-אר סמית' שלקח את הריבאונד ברח מהסל בזמן שלברון מאותת לו נואשות למסור, בגלל שלא שם לב שהתוצאה הייתה 107:107. המשחק הלך להארכה, והווריורס רצו ל-114:124 ו-0:1.

 


 

סמית' הפך לבדיחה של הספורט האמריקאי מאז, עם ממים אינסופיים. צילומי הטלוויזיה הראו אותו אומר ללברון את המילים שאיתן פתחנו אחרי שהכוכב דרש הסבר. לברון והמאמן טיירון לו סירבו להקריב את סמית' לתקשורת ולא האשימו אותו (לברון נטש את מסיבת העיתונאים אחרי שהשאלות בנוגע לטעות לא נפסקו), אבל העולם כולו לעג לגארד הוותיק. זה היה מהלך שעלול לשבור לחלוטין את קליבלנד לקראת המשך הסדרה, אחרי שהקאבס נתנו את המקסימום שלהם ועדיין הפסידו.

 

ג'יי.אר סמית' איבד את הראש במהלך גורלי (צילום: EPA)
הפך לבדיחה. סמית' עם לברון אחרי המהלך ההזוי(צילום: EPA)

 

לו
לו"ז המשך סדרת הגמר

 

הלילה (03.00 שעון ישראל) יתקיים המשחק השני בסדרה, גם הוא באוקלנד. לקליבלנד היה סוף שבוע ארוך לנסות להתאושש בו, אבל בעיקר סמית' היה חייב להתאפס. הוא ניסה להתנער מהמבוכה כאשר אמר אחרי המשחק לכתבים ש"ידע שהתוצאה שווה, אבל החזיק בכדור כדי שיעשו עליו עבירה", אבל גם הווידיאו מהמשחק וגם דברים שאמר מאמנו סותרים זאת. רוהאן נדקארני מ"ספורטס אילוסטרייטד" טען שמדובר בטעות הגדולה ביותר שראה משחקן NBA, וקבע: "לעולם לא יסלחו לסמית' על המהלך הזה".

 

התומך הבולט של בלאט

לא מדובר בילד. סמית' בן ה-32 עבר כבר כמעט הכל בליגה הזו (חוץ מהקטע הנוכחי, כמובן). לברון יודע שלא כדאי להתנפל עליו ולגמור אותו סופית מסיבה פשוטה – ההתעלות המחודשת שלו קריטית לסיכויים של קליבלנד. איש מהסגל הבינוני לא מצליח לתת פלייאוף יציב פרט ללברון, אבל בקאבס מבינים שעדיין יש להם סיכוי עם הצגה של המלך, משחק טוב של קווין לאב וערב גדול נקודתי של אחד השחקנים האחרים. לסמית' יש פוטנציאל נפיץ יותר אפילו מקייל קורבר – רק שזה לא קורה.

 

8.6 הנקודות שהוא קולע עד כה בממוצע בפלייאוף לא מספיקות לאליפות, אבל זה לא הממוצע לבדו. ב-19 המשחקים שעברו עד כה מאז סיום העונה הסדירה, הוא תרם רק תשע פעמים כמות דו-ספרתית, לא מה שאתה מצפה לקבל מהשוטינג גארד הפותח. אם יוצאים מגבולות "התרומה המצופה ממנו" ומדברים על משחקים אדירים, אז הייתה לו רק הופעה אחת גדולה באמת, עם חמש שלשות ו-20 נקודות בפתיחת הסיבוב השני מול טורונטו.

 

ג'יי.אר סמית' (צילום: AFP)
התרומה שלו לא מספיקה לאליפות(צילום: AFP)

 

לשם השוואה, קחו את מה שעשה סמית' בעונת האליפות לפני שנתיים. הוא קלע 11.5 נקודות למשחק בפלייאוף, ובסדרת הגמר היה פנטסטי. אחרי שני משחקי פתיחה חלשים, הוא צלף 20 בשלישי והמשיך להיות נשק משמעותי עד הזכייה. מדובר באיש שנבחר לשחקן השישי של העונה ב-2013, סקורר ברמה שמעטים בליגה מגיעים אליה. אבל בין הראש המבולגן, הנטייה להסתבכויות והנסיגה בכושר, הקאבס כבר לא מקבלים ממנו את היכולת הזו.

 

סמית' נבחר במקום ה-18 בדראפט 2004 על ידי ניו אורלינס, אבל פרץ באמת רק כשעבר אחרי שנתיים לדנבר (פחות משבוע בעקבות טרייד ששלח אותו לשיקגו). הוא היה העזר כנגד כרמלו אנתוני בימיו הגדולים של הכוכב, והשניים יצאו לרצף הופעות בפלייאוף – רק שהנאגטס לא הצליחו להגיע רחוק. השנים היפות ביותר בקריירה של סמית' היו בניו יורק, אחרי שחתם בניקס ב-2012, ומשם הוא הצטרף בינואר 2015 לקליבלנד כדי לעזור ללברון. אגב, הוא היה אחד התומכים הבולטים של דייויד בלאט בחדר ההלבשה של הקאבס, ואמר באותה תקופה: "הייתי רץ בשבילו דרך קיר לבנים".

 

סמית' אמר עליו: "הייתי רץ בשבילו דרך קיר לבנים". בלאט (צילום: EPA) (צילום: EPA)
סמית' אמר עליו: "הייתי רץ בשבילו דרך קיר לבנים". בלאט(צילום: EPA)

 

קטטות ואירועים טרגיים

לצד היכולת על המגרש, סמית' תמיד היה דמות שנויה במחלוקת. הוא היה מעורב בתקריות מכוערות (כמו מרפק לפנים של ג'ייסון טרי), הושעה למספר משחקים בגלל שימוש בסמים והיה חלק אינטגרלי מהקטטה המפורסמת ב-2006 במשחק בין דנבר לניקס, מה שעלה לו בהשעיה לעשרה משחקים. אותו אירוע התחיל בעבירה מכוונת של מארדי קולינס על סמית', שבהמשך התנפל על מיודענו נייט רובינסון והעיף אותו על הצלמים. בין כל אלה, הוא גם ספג עונש מדנבר בגלל קטטה מחוץ למועדון לילה.

 

היה גם אירוע טרגי בעברו. ב-2009 חברו הטוב אנדרה בל נהרג בתאונה שבה סמית' נהג ברכב. סמית' הודה בנהיגה רשלנית, ונידון לחודש מאסר.

בווידיאו שפירסם ב-2016 הוא התייחס לכך: "מעולם לא סלחתי לעצמי. המשפחה והחברים סלחו לי, אבל אני לא. אבל עכשיו אני יכול להתמודד עם זה בזכות כוחה של המחילה".

 

גם הוא שמע מסמית'. רובינסון (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
גם הוא שמע מסמית'. רובינסון(צילום: ראובן שוורץ)

 

אין ספק שסמית' עבר המון בחיים. מעבר לאירועים על המגרש ומחוצה לו, אחת משלוש בנותיו, דקוטה, היא נס רפואי. היא נולדה בינואר 2017 חמישה חודשים לפני הזמן, שקלה 450 גרם בלבד, אבל שרדה לאחר טיפול ממושך בפגייה.

 

הוא כבר לא אותו ילד שמסתבך בצרות, אלא שחקן בוגר יותר, אבל השינוי שחל בו יימדד באמת כעת. כי המתקפה שחווה מאז המשחק הראשון יכולה למוטט שחקן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
ג'יי אר סמית'
צילום: רויטרס
מומלצים